REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup używanego silnika – koszt i opłacalność inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowoczesne silniki wcale nie są bardziej solidne niż ich odpowiednicy z lat 90-tych. Wręcz przeciwnie, ich awarie są poważniejsze a koszty napraw gigantyczne.
Nowoczesne silniki wcale nie są bardziej solidne niż ich odpowiednicy z lat 90-tych. Wręcz przeciwnie, ich awarie są poważniejsze a koszty napraw gigantyczne.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Kupno używanego silnika to często jedyny sposób na ograniczenie kosztów napraw zniszczonego lub wyeksploatowanego silnika. Kiedy opłaca się kupić używany silnik? Na co zwrócić trzeba baczną uwagę?

Czy opłaca się kupić używany silnik?

Wydawać by się mogło, że silniki w nowoczesnych autach są bezawaryjne. Czasy kiedy auto stało rozebrane cały tydzień w warsztacie lub na domowym podwórku w oczekiwaniu na niedzielny wyjazd z rodziną bezpowrotnie minęły. Ale czy na pewno?

REKLAMA

Najbardziej niezawodne silniki powstawały w latach 90-tych XX wieku. Do najtrwalszych zaliczano jednostki napędowe Hondy, Toyoty, Mazdy, Suzuki i Volkswagena. Silniki te w większości przypadków potrafiły pokonać 500 tys. km bez awarii, co w dobie dzisiejszych małolitrażowych jednostek z turbodoładowaniem (zarówno benzynowych i jak diesla) wydaje się być czymś niespotykanym. Silniki VW z serii TSI cierpią na szereg poważnych usterek (pękające tłoki, rozciągające się łańcuchy rozrządu, zużycie oleju przekraczające 0,5 litra na 1000 km), także diesel Toyoty 2.0 D-4D (seria 1AD i 2AD) miały poważne problemy chociażby z uszczelką pod głowicą. Oprócz tego wzrost skomplikowania konstrukcji nowoczesnych diesli sprawił, że kupno używanego auta z silnikiem wysokoprężnym jest obarczone ryzykiem wysokich kosztów napraw.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger

Obrócone panewki, pęknięty blok silnika, spalanie oleju...

Lista potencjalnych usterek, które trapią nowoczesne silniki jest tak duża, że czasem jedynym wyjściem jest zakup drugiego silnika. Najgorsze awarie dotyczą ogromnego zużycia oleju i niesprawności układu wtryskowego. Poza tym pękające głowice (np. 2.0 TDI) czy obrócone panewki korbowe (VW 1.9 TDI BXE czy Renault 1.9 dCi) praktycznie zawsze oznaczają konieczność wymiany jednostki napędowej.

Nowy silnik - cena

Zakup nowego silnika to wydatek min. 15 000 zł. Przeciętny diesel to ok. 25 tys. zł. Nie dziwi zatem ogromna podaż na rynku jednostek używanych. Pochodzą one najczęściej albo z pojazdów importowanych z Wielkiej Brytanii, albo z krajowych rozbitków. Nie brakuje także motorów pochodzących z kradzieży aut. Zainteresowanie jest ogromne. Astronomiczne ceny nowych części często uniemożliwiają naprawę auta w ASO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używany silnik - kompletny czy tylko "słupek"?

Przy zakupie używanego silnika musimy określić czego dokładnie potrzebujemy. Na internetowych aukcjach znaleźć bowiem można zarówno „słupki” czyli same silniki bez osprzętu (alternatora, rozrusznika, kolektorów itd.), turbosprężarki czy układu zasilania paliwem (wtryskiwaczy, pomp paliwa), jak i kompletne silniki (z turbodoładowaniem i układem paliwowym, ale też bez osprzętu).

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE

Koszt używanego silnika

W moim zestawieniu zawarłem ceny zarówno silników kompletnych, jak i samych „słupków”. Jeśli silnik nasz uległ np. zatarciu, ale turbina i wtryskiwacze są sprawne wtedy warto poszukać „gołego” silnika, a sprawne elementy z naszej jednostki napędowej przełożyć do nowego silnika.

silnik cena (Allegro.pl)
Opel 1.7 DTI 75 KM (Y17DT) 800-3000 zł
Renault 1.5 dCi (K9K) 1600-4000 zł
Renault 1.9 dCi (F9Q) 1400-5000 zł
Toyota 2.0 D-4D 126 KM  2000-6000 zł
VW 1.4 TSI 122 KM (CAXA) 2200-8500 zł
VW 1.9 TDI 105 KM (BXE) 1900- 5000 zł
VW 2.0 TFSI 200 KM (CBF) 1500-7600 zł

opracowanie: Kamil Fraszkiewicz, źródło: www.allegro.pl

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

Koszt wymiany silnika

Koszt wymiany jednostki napędowej jest bardzo zróżnicowany. Przeciętny mechanik bierze za tą usługę 500-1200 zł. Wszystko zależy od tego jak duży jest silniki, jak skomplikowana jest to operacja oraz jak szeroki jest zakres prac dodatkowych. Bardzo często osoby, które sprzedają używane jednostki napędowe oferują także ich montaż. Rozwiązanie to pozwala od razu sprawdzić w jakim stanie jest silnik i czy w ogóle działa.

Silnik 1.4 TSI CAXA jest bardzo awaryjny.
VW
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA