REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpoznać auto po taksówce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samochód po taksówce zdradza wiele elementów. Z odpowiednią wiedzą, można szybko go rozpoznać. Nie zawsze jednak trzeba rezygnować z jego zakupu. Fot. Fotolia
Samochód po taksówce zdradza wiele elementów. Z odpowiednią wiedzą, można szybko go rozpoznać. Nie zawsze jednak trzeba rezygnować z jego zakupu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Większość osób poszukujących używanego auta rezygnuje z zakupu egzemplarzy służących jako taksówki z uwagi na ich duży przebieg. Jak zatem rozpoznać samochód taksówkę?

Polacy kupując używany egzemplarz samochodu kierują się głównie jego ceną i przebiegiem, a właściwie to tylko tym, co wskazuje licznik kilometrów. Sprawą drugorzędną jest dla nich potwierdzenie tego przebiegu i pełna historia napraw pojazdu. Z tego powodu auta po taksówce są od razu przez nich odrzucane. Jedynie wytrawni znawcy tematu są w stanie zaakceptować przeszłość takiego pojazdu, bo jeśli pojazd był regularnie serwisowany, to powinien jeszcze wiele lat służyć nowemu właścicielowi. Jak rozpoznać zatem samochód po taksówce? Postanowiliśmy przybliżyć wam ten problem, na przykładzie aut z kraju, z którego Polacy najchętniej sprowadzają używane pojazdy czyli Niemiec.

REKLAMA

Samochód po taksówce – kolor nadwozia

Niemieckie taksówki posiadając charakterystyczny, „budyniowy” odcień lakieru i większość osób właśnie dzięki niemu odróżnia je od pojazdów cywilnych. Nie można się jednak sugerować tylko kolorem nadwozia, bowiem wiele taksówek, zwłaszcza Mercedesów, wyjeżdża z fabryki z czarnym lub srebrnym lakierem, po czym pokrywane są one specjalną folią o charakterystycznej barwie.

Zobacz też: Kiedy najkorzystniej można kupić kabriolet?

Samochód po taksówce – wyposażenie wnętrza

Wprawne oko kupującego powinno wychwycić pewne cechy wnętrza, świadczące taksówkarskiej „karierze” pojazdu. Do tych kluczowych należą uchwyty bądź ślady montażu terminala, radia CB, taksometru czy kasy fiskalnej. Pewną dodatkową wskazówką może myć automatyczna skrzynia biegów połączona z prostym, niewysilonym silnikiem diesla czy benzynowych (zasilanym LPG lub CNG). W przeciwieństwie do tego co wielu sądzi, niemieckie taksówki posiadają zazwyczaj bardzo bogate wyposażenie i nie są zwykłymi narzędziami pracy, kupionymi za jak najniższe pieniądze. Większość takich posiada także ogrzewanie postojowe, które w niektórych modelach ma też fabryczne zewnętrzne gniazdo.

Samochód po taksówce – wzmocnione elementy pojazdu

Z racji tego, że przeciętna taksówka w Niemczech w ciągu 8 lat pokonuje dystans ok. 600 000 km producenci aut oferują pewne wzmocnione ich wersje na potrzeby tak intensywnej eksploatacji. Charakterystyczną cechą wnętrza jest np. bardzo trwała tapicerka siedzeń, wykonana z materiału przypominającego skaje, dzięki czemu nie nosi ona śladu przetarć nawet przy tak ogromnych przebiegach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód po taksówce – taksówkarskie wyposażenie

Samochody zamawiane w fabryce z przeznaczeniem do wykorzystania w korporacji taksówkarskiej posiadają zazwyczaj charakterystyczne wyposażenie niedostępne w cywilnych wersjach. Do tych nietypowych elementów należą np. alarm uruchamiany nogą, podświetlenie "koguta" włączane z wnętrza pojazdu, duże popielniczki w tylnych drzwiach, alarm uruchamiany ręcznie z wnętrza pojazdu (na wypadek napadu). Poza tym warto szukać na dachu śladów po magnesach, które stanowiły uchwyt dla „kogutów”.

Zobacz też: Największe kombi na rynku. Poradnik kupującego

Samochód po taksówce – najczęstsze marki i modele aut

Taksówkarze poruszają się samochodami, które upodobali sobie na przestrzeni wielu lat. Klasyczni reprezentanci tej niższy są Mercedes-Benz klasy E (W202, W210, W211, W212), VW Passat (B4, B5, B6, B7) czy Audi A6 (C5, C6). Nie oznacza to jednak, że tyko takie modele możemy spotkać w roli taksówki. Coraz więcej taksówkarzy wybiera bowiem takie auta jak Mercedes –Benz klasy S czy klasy A. Furorę robi też Chevrolet Orlando czy VW Touran.

Samochód po taksówce – nr VIN , kody wyposażenia  i karta pojazdu

REKLAMA

Najlepszym sposobem poznania prawdy o aucie wydaje się być gruntowane prześledzenie jego nr VIN i kodów wyposażenia. W przypadku Mercedesa, już sam kod lakieru 040 Schwarz / Black może powinien wzbudzić w nas ostrożność. Jeśli w kodach wyposażenia danego egzemplarza odnajdziemy nr 450 to możemy być praktycznie pewni, że auto pełniło rolę taksówki. Oto lista klasycznych kodów Mercedesa odnoszących się do taksówek:

450 Taxi International
235 Reifenfabrikat Continental bei Taxi / Continental tires for taxi
333 Sonder-Instrumententafel (Haube) mit Rueckruestdeckel / special instrument panel with retrofit cover
342 Anschluss fuer Taxi Dachzeichen / connection for taxi roof sign
355 Antenne auf Kotfluegel hinten fuer Taxi-Funk / antenna on rear fender for taxi radio
356 Antenne auf Dach hinten fuer Taxi-Funk / antenna on roof for taxi radio
670 Motor Restwaerme-Ausnutzung MRA / utilization of residual engine heat
921 Pflanzenoelmethylester-Ausfuehrung zum Tanken von Bio-Diesel RME / vegetable oil methyl ester version
922 Taxi-Motor OM604 D22 mit Leistungsreduzierung auf 55kw 75PS / taxi engine OM604 D22 with power reduction
to 55kw 75hp
931 Tandem-Innenspiegel / inside tandem rear view mirror
932 Behaelter an Fahrersitz links / box on left front seat
934 Taxi-Notalarm-Anlage / taxi emergency alarm unit
935 Taxi-Notalarm-Anlage Vorruestung / provision for taxi emergency alarm unit
937 Taxi-Verstaerkungspaket / reinforcement package for taxi

Zobacz też: Najlepsze używane auto na rynku! Zobacz jaki model nigdy cię nie zawiedzie

Oczywiście pełnym potwierdzeniem byłby wpis w dowodzie rejestracyjnym o tym, że pojazd był wykorzystywane jako taksówka. Niestety handlarze mają no to sposób. Wystarczy, że poprzedni dowód rejestracyjny  „przypadkowo”  zaginie i już takiego wpisu nie odnajdziemy, gdyż nowo rejestrowane auto nie będzie już mieć elementów ani oznaczeń wymaganych od taksówek.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA