Jak rozpoznać auto po taksówce?
REKLAMA
REKLAMA
Polacy kupując używany egzemplarz samochodu kierują się głównie jego ceną i przebiegiem, a właściwie to tylko tym, co wskazuje licznik kilometrów. Sprawą drugorzędną jest dla nich potwierdzenie tego przebiegu i pełna historia napraw pojazdu. Z tego powodu auta po taksówce są od razu przez nich odrzucane. Jedynie wytrawni znawcy tematu są w stanie zaakceptować przeszłość takiego pojazdu, bo jeśli pojazd był regularnie serwisowany, to powinien jeszcze wiele lat służyć nowemu właścicielowi. Jak rozpoznać zatem samochód po taksówce? Postanowiliśmy przybliżyć wam ten problem, na przykładzie aut z kraju, z którego Polacy najchętniej sprowadzają używane pojazdy czyli Niemiec.
REKLAMA
Samochód po taksówce – kolor nadwozia
Niemieckie taksówki posiadając charakterystyczny, „budyniowy” odcień lakieru i większość osób właśnie dzięki niemu odróżnia je od pojazdów cywilnych. Nie można się jednak sugerować tylko kolorem nadwozia, bowiem wiele taksówek, zwłaszcza Mercedesów, wyjeżdża z fabryki z czarnym lub srebrnym lakierem, po czym pokrywane są one specjalną folią o charakterystycznej barwie.
Zobacz też: Kiedy najkorzystniej można kupić kabriolet?
Samochód po taksówce – wyposażenie wnętrza
Wprawne oko kupującego powinno wychwycić pewne cechy wnętrza, świadczące taksówkarskiej „karierze” pojazdu. Do tych kluczowych należą uchwyty bądź ślady montażu terminala, radia CB, taksometru czy kasy fiskalnej. Pewną dodatkową wskazówką może myć automatyczna skrzynia biegów połączona z prostym, niewysilonym silnikiem diesla czy benzynowych (zasilanym LPG lub CNG). W przeciwieństwie do tego co wielu sądzi, niemieckie taksówki posiadają zazwyczaj bardzo bogate wyposażenie i nie są zwykłymi narzędziami pracy, kupionymi za jak najniższe pieniądze. Większość takich posiada także ogrzewanie postojowe, które w niektórych modelach ma też fabryczne zewnętrzne gniazdo.
Samochód po taksówce – wzmocnione elementy pojazdu
Z racji tego, że przeciętna taksówka w Niemczech w ciągu 8 lat pokonuje dystans ok. 600 000 km producenci aut oferują pewne wzmocnione ich wersje na potrzeby tak intensywnej eksploatacji. Charakterystyczną cechą wnętrza jest np. bardzo trwała tapicerka siedzeń, wykonana z materiału przypominającego skaje, dzięki czemu nie nosi ona śladu przetarć nawet przy tak ogromnych przebiegach.
Samochód po taksówce – taksówkarskie wyposażenie
Samochody zamawiane w fabryce z przeznaczeniem do wykorzystania w korporacji taksówkarskiej posiadają zazwyczaj charakterystyczne wyposażenie niedostępne w cywilnych wersjach. Do tych nietypowych elementów należą np. alarm uruchamiany nogą, podświetlenie "koguta" włączane z wnętrza pojazdu, duże popielniczki w tylnych drzwiach, alarm uruchamiany ręcznie z wnętrza pojazdu (na wypadek napadu). Poza tym warto szukać na dachu śladów po magnesach, które stanowiły uchwyt dla „kogutów”.
Zobacz też: Największe kombi na rynku. Poradnik kupującego
Samochód po taksówce – najczęstsze marki i modele aut
Taksówkarze poruszają się samochodami, które upodobali sobie na przestrzeni wielu lat. Klasyczni reprezentanci tej niższy są Mercedes-Benz klasy E (W202, W210, W211, W212), VW Passat (B4, B5, B6, B7) czy Audi A6 (C5, C6). Nie oznacza to jednak, że tyko takie modele możemy spotkać w roli taksówki. Coraz więcej taksówkarzy wybiera bowiem takie auta jak Mercedes –Benz klasy S czy klasy A. Furorę robi też Chevrolet Orlando czy VW Touran.
Samochód po taksówce – nr VIN , kody wyposażenia i karta pojazdu
REKLAMA
Najlepszym sposobem poznania prawdy o aucie wydaje się być gruntowane prześledzenie jego nr VIN i kodów wyposażenia. W przypadku Mercedesa, już sam kod lakieru 040 Schwarz / Black może powinien wzbudzić w nas ostrożność. Jeśli w kodach wyposażenia danego egzemplarza odnajdziemy nr 450 to możemy być praktycznie pewni, że auto pełniło rolę taksówki. Oto lista klasycznych kodów Mercedesa odnoszących się do taksówek:
450 Taxi International
235 Reifenfabrikat Continental bei Taxi / Continental tires for taxi
333 Sonder-Instrumententafel (Haube) mit Rueckruestdeckel / special instrument panel with retrofit cover
342 Anschluss fuer Taxi Dachzeichen / connection for taxi roof sign
355 Antenne auf Kotfluegel hinten fuer Taxi-Funk / antenna on rear fender for taxi radio
356 Antenne auf Dach hinten fuer Taxi-Funk / antenna on roof for taxi radio
670 Motor Restwaerme-Ausnutzung MRA / utilization of residual engine heat
921 Pflanzenoelmethylester-Ausfuehrung zum Tanken von Bio-Diesel RME / vegetable oil methyl ester version
922 Taxi-Motor OM604 D22 mit Leistungsreduzierung auf 55kw 75PS / taxi engine OM604 D22 with power reduction
to 55kw 75hp
931 Tandem-Innenspiegel / inside tandem rear view mirror
932 Behaelter an Fahrersitz links / box on left front seat
934 Taxi-Notalarm-Anlage / taxi emergency alarm unit
935 Taxi-Notalarm-Anlage Vorruestung / provision for taxi emergency alarm unit
937 Taxi-Verstaerkungspaket / reinforcement package for taxi
Zobacz też: Najlepsze używane auto na rynku! Zobacz jaki model nigdy cię nie zawiedzie
Oczywiście pełnym potwierdzeniem byłby wpis w dowodzie rejestracyjnym o tym, że pojazd był wykorzystywane jako taksówka. Niestety handlarze mają no to sposób. Wystarczy, że poprzedni dowód rejestracyjny „przypadkowo” zaginie i już takiego wpisu nie odnajdziemy, gdyż nowo rejestrowane auto nie będzie już mieć elementów ani oznaczeń wymaganych od taksówek.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.