Utrata wartości pojazdu. Część II
REKLAMA
REKLAMA
Tanieje nowy –tanieje używany
Bardzo ważnym aspektem przy ocenie wartości rezydualnej samochodu jest polityka koncernu jaki go wyprodukował. Niektóre firmy, takie jak np. Citroen, ogłaszają w ciągu roku bardzo duże promocje na swoje nowe samochody. W rezultacie powoduje to wyraźny spadek cen używanych egzemplarzy tych modeli. Poza tym, na obniżenie wartości używanych pojazdów ma także wpływ pojawienie się następcy danego modelu samochodu. Dlatego warto dowiedzieć się czy model, który chcemy zakupić obecnie w salonie, nie będzie w najbliższym okresie zastąpiony jego nowszą generacją.
REKLAMA
Im mniej właścicieli, tym lepiej
To jaka jest wartość rezydualna danego egzemplarza auta uzależnione jest także od liczby jego właścicieli i historii serwisowej samochodu. Najwyżej cenione są pojazdy od pierwszego właściciela. Często zmieniany pojazd sugerować może kłopoty techniczne trapiące dany egzemplarz. Regularnie prowadzona książka serwisowa, dokumentująca przeszłość pojazdu, to dodatkowy, bardzo ważny aspekt podnoszący wartość auta.
Zobacz też: Utrata wartości pojazdu. Część I
Dopłata za wyposażenie się nie zwróci
Warto także zwrócić uwagę na wyposażenie pojazdu. W tym aspekcie zaleca się zachować pewien umiar. Bogato wyposażone egzemplarze danego modelu auta, zwykle tylko nieznacznie różnią się ceną od ich przeciętnych wersji. Istniej bowiem ryzyko, że większa liczba urządzeń na pokładzie auta, to większe ryzyko awarii i konieczność poniesienia dodatkowych kosztów ich naprawy. Podobnie jest w przypadku egzemplarzy poddanym modyfikacjom wizualnym czy mechanicznym. Odzyskanie chociaż części zainwestowanych w pojazd pieniędzy jest bardzo niska. Poza tym wiele osób omija tego typu pojazdy, obawiając się, że były źle eksploatowane. Z kolei zaoszczędzenie stosunkowo niedużych pieniędzy w momencie zakupu nowego pojazdu i pozbawienie go m.in. klimatyzacji może skutkować większym problemem z odsprzedażą auta. Tego typu wyposażenie ma bowiem ogromny wpływ na komfort podróżowania, a nawet na jego bezpieczeństwo.
Atrakcyjny kolor podniesie wartość pojazdu
Dosyć istotny przy ustalaniu wartości rezydualnej auta jest także jego kolor nadwozia. Na rynku najbardziej poszukiwane są srebrne pojazdy z uwagi na ich wysoką praktyczność w codziennym użytkowaniu. Na tym odcieniu lakieru po prostu słabiej widoczne są zabrudzenia. Chętnie też nabywcy kierują swoją uwagę w kierunku pojazdów o czarnym nadwoziu. W ostatnich latach na znaczeniu zyskały auta w kolorze białym, utożsamiane z ekskluzywnymi limuzynami bogatych społeczności Bliskiego Wschodu. Najwięcej na wartości tracą natomiast pojazdy w kolorze różowym i żółtym. Ich sprzedaż potrafi być też bardziej czasochłonna.
Zobacz też: Samochody z fabryczną instalacją LPG. Poradnik kupującego
Krajowy czy sprowadzany?
O cenie używanego auta decyduje także miejsce jego zakupu i eksploatacji. Pojazdy krajowe mają ceny zazwyczaj niższe niż w krajach Europy zachodniej. Wiąże się to przede wszystkim z lepszym stanem technicznym pojazdów. Parametr ten dotyczy jednak tylko zadbanych egzemplarzy, o które na polskim rynku bardzo trudno. Większość z nich jest bowiem mocno wyeksploatowana bądź ma za sobą powypadkową przeszłość. Pojazdy sprowadzone z zagranicy i utrzymane w nienagannym stanie są droższe niż ich krajowe odpowiedniki.
Podsumowanie
Zakup nowego samochodu nie może być utożsamiany z lokatą kapitału. Auta wyraźnie tracą na wartości już w chwili wyjechania nimi z salonu. Aby jednak zachować jak ja wyższą wartość rezydualną pojazdu zwrócić należy uwagę na wiele czynników. Warto
Zobacz też: Szybkie i wygodne kombi za rozsądne pieniądze. Poradnik kupującego
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.