REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata wartości pojazdu. Część I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Zakup samochodu. Fot. Fotolia
Zakup samochodu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Utrata wartości pojazdu jest uzależniona m.in. od wieku auta. Im auto nowsze, tym utrata wartości auta wyższa. Na utrzymanie lub utratę wartości auta mają wpływ także inne czynniki. Poniżej wyjaśniamy, od czego uzależniona jest utrata wartości pojazdu.

Właściciel auta cieszy się z niego dwa razy – gdy je nabywa oraz gdy je sprzedaje. Aby zadowolenie z odsprzedaży było większe, warto zwrócić uwagę na to, od czego uzależniona jest utrata wartości pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Każdy pojazd z biegiem lat traci na wartości. Większość osób uzależnia cenę samochodu od jego marki, rocznika, wielkości, klasy, rodzaju zastosowanego w nim silnika lub ewentualnej przeszłości powypadkowej. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że na tzw. wartość rezydualną samochodu ma wpływ znacznie więcej czynników.

Wartość rezydualna samochodu, czyli wartość pojazdu w chwili jego odsprzedaży, jest w zdecydowanej mierze uzależniona od wieku auta. Pojazd najwięcej traci w pierwszym roku jego eksploatacji – nawet do 35%. W kolejnych dwóch latach spadek wartości auta słabnie i po trzech latach przeciętnie kształtuje się na poziomie 50% jego początkowej ceny. Z tego powodu wielu kierowców powstrzymuje się z wymianą samochodu na nowy do piątego jego roku. Warto bowiem wiedzieć, że po upływie 3 lat notowania pojazdu będą słabły maksymalnie o kilkanaście procent rocznie.

Opinia użytkowników jest ważna

Nie każde 3-letnie auto utrzyma jednak 50-procentową wartość z dnia jego zakupu w salonie. Bardzo dużo zależy bowiem od marki pojazdu. Im cieszy się ona większym zaufaniem wśród kierowców czy ekspertów z branży, tym auto lepiej trzyma swą cenę. W Polsce świetną opinią cieszą się przede wszystkim pojazdy niemieckie i japońskie, cenione główne za niezawodność. Z tego powodu, po 3 latach eksploatacji, ich wartość niejednokrotnie oscyluje w okolicy nawet 60% ich ceny początkowej (zwłaszcza Hondy i Mitsubishi). Po drugiej stronie znajdują się auta francuskie i włoskie, uważane za bardziej usterkowe. W ich przypadku musimy się liczyć nawet z 65% spadkiem wartości w stosunku do ich ceny  początkowej.

Zobacz też: Samochody z fabryczną instalacją LPG. Poradnik kupującego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy wolą nowe z gwarancją

Duży wpływ na wartość rezydualną pojazdu ma także segment do jakiego należy auto. Na duże spadki cen można liczyć w przypadku samochodów luksusowych, których koszty eksploatacji są bardzo wysokie. Poza tym, nawet 4-letni pojazd tej klasy oznacza wydatek co najmniej 100 tys. zł. W rezultacie, wielu klientów chętniej sięga po mniej prestiżowy, ale nowy i na pewno bezwypadkowy samochód z gwarancją.

Łatwiej sprzedać auto z oszczędnym silnikiem

Jeśli zależy nam na utrzymaniu sporej wartości pojazdu po latach, warto także zwrócić uwagę na rodzaj jednostki napędowej. Samochody z silnikiem diesla dobrze trzymają cenę, bowiem zużywają mniejsze ilości paliwa. Z drugiej jednak strony, samochody wyposażone w jednostki wysokoprężne, zazwyczaj pokonują znacznie większe przebiegi. A im większy przebieg, tym cena pojazdu ulega wyraźniej obniżce. Wiąże się to bowiem z dużym ryzkiem poniesienia ewentualnych kosztów napraw pojazdu na skutek jego zużycia. Obecnie, na znaczeniu zyskują małolitrażowe silniki benzynowe z turbodoładowaniem. W porównaniu do nowoczesnych diesli, wyposażonych z filtry cząstek stałych, stosunkowo szybko zużywające się wtryskiwacze czy dwumasowe koła zamachowe, jednostki benzynowe cenione są za większą od diesli niezawodność i niskie zużycia paliwa. Nie bez znaczenia są także niższe koszty ubezpieczenia, o których nadal decyduje w Polsce przede wszystkim pojemność skokowa silnika.

Zobacz też: Szybkie i wygodne kombi za rozsądne pieniądze. Poradnik kupującego

Udokumentuj bezwypadkową przeszłość

Wartość katalogowa samochodu, podawana przez m.in. Eurotax, uwzględnia bezwypadkowy pojazd. Jeśli auto uległo kolizji czy wypadkowi i było poddawane naprawom blacharskim, jego wartość rezydualna będzie znacznie niższa. Z tego powodu wiele osób, które sprzedaje samochód, próbuje nawet odzyskać cześć pieniędzy od firmy ubezpieczającej sprawcę wypadku, właśnie z tytułu ewentualnej utraty wartości rezydualnej pojazdu, na skutek zdarzenia drogowego. Zdają sobie one bowiem sprawę, że cena odsprzedawanego przez nich pojazdu będzie musiał ulec obniżeniu.

Zobacz też: Utrata wartości pojazdu. Część II

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA