REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata wartości pojazdu. Część I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Zakup samochodu. Fot. Fotolia
Zakup samochodu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Utrata wartości pojazdu jest uzależniona m.in. od wieku auta. Im auto nowsze, tym utrata wartości auta wyższa. Na utrzymanie lub utratę wartości auta mają wpływ także inne czynniki. Poniżej wyjaśniamy, od czego uzależniona jest utrata wartości pojazdu.

Właściciel auta cieszy się z niego dwa razy – gdy je nabywa oraz gdy je sprzedaje. Aby zadowolenie z odsprzedaży było większe, warto zwrócić uwagę na to, od czego uzależniona jest utrata wartości pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Każdy pojazd z biegiem lat traci na wartości. Większość osób uzależnia cenę samochodu od jego marki, rocznika, wielkości, klasy, rodzaju zastosowanego w nim silnika lub ewentualnej przeszłości powypadkowej. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że na tzw. wartość rezydualną samochodu ma wpływ znacznie więcej czynników.

Wartość rezydualna samochodu, czyli wartość pojazdu w chwili jego odsprzedaży, jest w zdecydowanej mierze uzależniona od wieku auta. Pojazd najwięcej traci w pierwszym roku jego eksploatacji – nawet do 35%. W kolejnych dwóch latach spadek wartości auta słabnie i po trzech latach przeciętnie kształtuje się na poziomie 50% jego początkowej ceny. Z tego powodu wielu kierowców powstrzymuje się z wymianą samochodu na nowy do piątego jego roku. Warto bowiem wiedzieć, że po upływie 3 lat notowania pojazdu będą słabły maksymalnie o kilkanaście procent rocznie.

Opinia użytkowników jest ważna

Nie każde 3-letnie auto utrzyma jednak 50-procentową wartość z dnia jego zakupu w salonie. Bardzo dużo zależy bowiem od marki pojazdu. Im cieszy się ona większym zaufaniem wśród kierowców czy ekspertów z branży, tym auto lepiej trzyma swą cenę. W Polsce świetną opinią cieszą się przede wszystkim pojazdy niemieckie i japońskie, cenione główne za niezawodność. Z tego powodu, po 3 latach eksploatacji, ich wartość niejednokrotnie oscyluje w okolicy nawet 60% ich ceny początkowej (zwłaszcza Hondy i Mitsubishi). Po drugiej stronie znajdują się auta francuskie i włoskie, uważane za bardziej usterkowe. W ich przypadku musimy się liczyć nawet z 65% spadkiem wartości w stosunku do ich ceny  początkowej.

Zobacz też: Samochody z fabryczną instalacją LPG. Poradnik kupującego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy wolą nowe z gwarancją

Duży wpływ na wartość rezydualną pojazdu ma także segment do jakiego należy auto. Na duże spadki cen można liczyć w przypadku samochodów luksusowych, których koszty eksploatacji są bardzo wysokie. Poza tym, nawet 4-letni pojazd tej klasy oznacza wydatek co najmniej 100 tys. zł. W rezultacie, wielu klientów chętniej sięga po mniej prestiżowy, ale nowy i na pewno bezwypadkowy samochód z gwarancją.

Łatwiej sprzedać auto z oszczędnym silnikiem

Jeśli zależy nam na utrzymaniu sporej wartości pojazdu po latach, warto także zwrócić uwagę na rodzaj jednostki napędowej. Samochody z silnikiem diesla dobrze trzymają cenę, bowiem zużywają mniejsze ilości paliwa. Z drugiej jednak strony, samochody wyposażone w jednostki wysokoprężne, zazwyczaj pokonują znacznie większe przebiegi. A im większy przebieg, tym cena pojazdu ulega wyraźniej obniżce. Wiąże się to bowiem z dużym ryzkiem poniesienia ewentualnych kosztów napraw pojazdu na skutek jego zużycia. Obecnie, na znaczeniu zyskują małolitrażowe silniki benzynowe z turbodoładowaniem. W porównaniu do nowoczesnych diesli, wyposażonych z filtry cząstek stałych, stosunkowo szybko zużywające się wtryskiwacze czy dwumasowe koła zamachowe, jednostki benzynowe cenione są za większą od diesli niezawodność i niskie zużycia paliwa. Nie bez znaczenia są także niższe koszty ubezpieczenia, o których nadal decyduje w Polsce przede wszystkim pojemność skokowa silnika.

Zobacz też: Szybkie i wygodne kombi za rozsądne pieniądze. Poradnik kupującego

Udokumentuj bezwypadkową przeszłość

Wartość katalogowa samochodu, podawana przez m.in. Eurotax, uwzględnia bezwypadkowy pojazd. Jeśli auto uległo kolizji czy wypadkowi i było poddawane naprawom blacharskim, jego wartość rezydualna będzie znacznie niższa. Z tego powodu wiele osób, które sprzedaje samochód, próbuje nawet odzyskać cześć pieniędzy od firmy ubezpieczającej sprawcę wypadku, właśnie z tytułu ewentualnej utraty wartości rezydualnej pojazdu, na skutek zdarzenia drogowego. Zdają sobie one bowiem sprawę, że cena odsprzedawanego przez nich pojazdu będzie musiał ulec obniżeniu.

Zobacz też: Utrata wartości pojazdu. Część II

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA