REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata wartości pojazdu. Część I

Jakub Tujaka
Zakup samochodu. Fot. Fotolia
Zakup samochodu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Utrata wartości pojazdu jest uzależniona m.in. od wieku auta. Im auto nowsze, tym utrata wartości auta wyższa. Na utrzymanie lub utratę wartości auta mają wpływ także inne czynniki. Poniżej wyjaśniamy, od czego uzależniona jest utrata wartości pojazdu.

Właściciel auta cieszy się z niego dwa razy – gdy je nabywa oraz gdy je sprzedaje. Aby zadowolenie z odsprzedaży było większe, warto zwrócić uwagę na to, od czego uzależniona jest utrata wartości pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Każdy pojazd z biegiem lat traci na wartości. Większość osób uzależnia cenę samochodu od jego marki, rocznika, wielkości, klasy, rodzaju zastosowanego w nim silnika lub ewentualnej przeszłości powypadkowej. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że na tzw. wartość rezydualną samochodu ma wpływ znacznie więcej czynników.

Wartość rezydualna samochodu, czyli wartość pojazdu w chwili jego odsprzedaży, jest w zdecydowanej mierze uzależniona od wieku auta. Pojazd najwięcej traci w pierwszym roku jego eksploatacji – nawet do 35%. W kolejnych dwóch latach spadek wartości auta słabnie i po trzech latach przeciętnie kształtuje się na poziomie 50% jego początkowej ceny. Z tego powodu wielu kierowców powstrzymuje się z wymianą samochodu na nowy do piątego jego roku. Warto bowiem wiedzieć, że po upływie 3 lat notowania pojazdu będą słabły maksymalnie o kilkanaście procent rocznie.

Opinia użytkowników jest ważna

Nie każde 3-letnie auto utrzyma jednak 50-procentową wartość z dnia jego zakupu w salonie. Bardzo dużo zależy bowiem od marki pojazdu. Im cieszy się ona większym zaufaniem wśród kierowców czy ekspertów z branży, tym auto lepiej trzyma swą cenę. W Polsce świetną opinią cieszą się przede wszystkim pojazdy niemieckie i japońskie, cenione główne za niezawodność. Z tego powodu, po 3 latach eksploatacji, ich wartość niejednokrotnie oscyluje w okolicy nawet 60% ich ceny początkowej (zwłaszcza Hondy i Mitsubishi). Po drugiej stronie znajdują się auta francuskie i włoskie, uważane za bardziej usterkowe. W ich przypadku musimy się liczyć nawet z 65% spadkiem wartości w stosunku do ich ceny  początkowej.

Zobacz też: Samochody z fabryczną instalacją LPG. Poradnik kupującego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy wolą nowe z gwarancją

Duży wpływ na wartość rezydualną pojazdu ma także segment do jakiego należy auto. Na duże spadki cen można liczyć w przypadku samochodów luksusowych, których koszty eksploatacji są bardzo wysokie. Poza tym, nawet 4-letni pojazd tej klasy oznacza wydatek co najmniej 100 tys. zł. W rezultacie, wielu klientów chętniej sięga po mniej prestiżowy, ale nowy i na pewno bezwypadkowy samochód z gwarancją.

Łatwiej sprzedać auto z oszczędnym silnikiem

Jeśli zależy nam na utrzymaniu sporej wartości pojazdu po latach, warto także zwrócić uwagę na rodzaj jednostki napędowej. Samochody z silnikiem diesla dobrze trzymają cenę, bowiem zużywają mniejsze ilości paliwa. Z drugiej jednak strony, samochody wyposażone w jednostki wysokoprężne, zazwyczaj pokonują znacznie większe przebiegi. A im większy przebieg, tym cena pojazdu ulega wyraźniej obniżce. Wiąże się to bowiem z dużym ryzkiem poniesienia ewentualnych kosztów napraw pojazdu na skutek jego zużycia. Obecnie, na znaczeniu zyskują małolitrażowe silniki benzynowe z turbodoładowaniem. W porównaniu do nowoczesnych diesli, wyposażonych z filtry cząstek stałych, stosunkowo szybko zużywające się wtryskiwacze czy dwumasowe koła zamachowe, jednostki benzynowe cenione są za większą od diesli niezawodność i niskie zużycia paliwa. Nie bez znaczenia są także niższe koszty ubezpieczenia, o których nadal decyduje w Polsce przede wszystkim pojemność skokowa silnika.

Zobacz też: Szybkie i wygodne kombi za rozsądne pieniądze. Poradnik kupującego

Udokumentuj bezwypadkową przeszłość

Wartość katalogowa samochodu, podawana przez m.in. Eurotax, uwzględnia bezwypadkowy pojazd. Jeśli auto uległo kolizji czy wypadkowi i było poddawane naprawom blacharskim, jego wartość rezydualna będzie znacznie niższa. Z tego powodu wiele osób, które sprzedaje samochód, próbuje nawet odzyskać cześć pieniędzy od firmy ubezpieczającej sprawcę wypadku, właśnie z tytułu ewentualnej utraty wartości rezydualnej pojazdu, na skutek zdarzenia drogowego. Zdają sobie one bowiem sprawę, że cena odsprzedawanego przez nich pojazdu będzie musiał ulec obniżeniu.

Zobacz też: Utrata wartości pojazdu. Część II

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA