Test Renault Talisman 1.6/200 KM 4Control
REKLAMA
REKLAMA
Nowe Renault Talisman robi wrażenie. Eleganckie nadwozie klasycznego sedana o pokaźnych rozmiarach (484,8 cm długości, 186,9 cm szerokości i 146,3 cm wysokości) prezentuje się na drodze bardzo dostojnie. Zwłaszcza w najbogatszej odmianie Initiale Paris ze standardowymi obręczami kół ze stopów lekkich o średnicy 19 cali. Efektownie wyglądają również reflektory LED, od których odchodzą diodowe listwy świateł do jazdy dziennej i ogromny znak firmowy producenta umieszczony na przednim wlocie powietrza. Tylnej części nadwozia uroku dodają również światła – lampy LED świecące przez cały czas po uruchomieniu silnika.
REKLAMA
Zobacz też: Test Renault Megane GT 1.6 205 KM
Test Renault Talisman 1.6/200 KM 4Control – wnętrze
O ile nadwozie Talismana odwołuje się do klasycznego stylu ozdobionego nowoczesnymi wstawkami (np. reflektorami LED), o tyle tablica przyrządów wygląda bardzo nowocześnie.
Klasyczne „zegary” zastąpiono kolorowym wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości. Na środkowej konsoli w wersji Initiale Paris zainstalowano ogromny kolorowy, dotykowy wyświetlacz o przekątnej 8,7 cala i jednocześnie ograniczono liczbę tradycyjnych przycisków do minimum. Tym samym większość funkcji rozbudowanego systemu multimedialnego i pokładowego obsługuje się albo bezpośrednio wciskając odpowiednie „przyciski” wyświetlane na ekranie, albo muskając palcem przyciski dotykowe zlokalizowane na czarnym obramowaniu ekranu.
REKLAMA
Do sprawnej obsługi mnogich funkcji systemu trzeba się przyzwyczaić. Mamy też wrażenie, że projektanci nieco zapędzili się w pogoni ku nowoczesności i niepotrzebnie zrezygnowali z niektórych klasycznych rozwiązań. Na przykład, żeby ustawić nawiew trzeba zagłębić się w menu na wyświetlaczu. Jest to niewygodne, zwłaszcza podczas jazdy. To samo dotyczy montowanego w najbogatszej wersji wyświetlacza head up. Żeby go ustawić trzeba się przedrzeć przez rozbudowane menu systemu pokładowego, a przecież od długiego czasu na rynku funkcjonują rozwiązania, w których head up jest obsługiwany wygodnymi przyciskami.
Nie możemy się też oprzeć wrażeniu, że konsola centralna z ogromnym wyświetlaczem wokół którego jest dużo plastiku nie wygląda dobrze. Razi to zwłaszcza na tle świetnie wykończonej tablicy przyrządów Talismana. Bo, gdy przyjrzymy się pozostałym elementom deski rozdzielczej zauważymy, że została wykonana z dbałością o jakość montażu i z materiałów wysokiej jakości.
Świetnie sprawdzają się fotele zastosowane w nowym Renault. Zapewniają odpowiednie podparcie i sprzyjają długim podróżom. W przedziale pasażerskim miejsca jest pod dostatkiem. Wysoki poziom komfortu mają zapewniony także pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie. Co ciekawe mają oni do dyspozycji dwa gniazda USB, poprzez które mogą ładować urządzenia mobilne.
Bagażnik ma objętość aż 608 l, choć należy pamiętać o ograniczeniach w możliwościach przewozowych pojazdu wynikających z rodzaju nadwozia.
Więcej informacji na temat Renault znajdziesz tutaj
Test Renault Talisman 1.6/200 KM 4Control – napęd/układ jezdny
REKLAMA
Recenzowany egzemplarz Renault Talismana jest napędzany przez benzynowy turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 l, który rozwija moc maksymalną 200 KM przy 6000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 260 Nm przy 2000 obr./min. Ta najmocniejsza w gamie jednostka napędowa rozpędza ważącego 1430 kg Renault od 0 do 100 km/h w 7,6 s i standardowo współpracuje z dwusprzęgłową, siedmiobiegową przekładnią EDC.
Kierowca wersji Initiale Paris ma do wyboru pięć trybów jazdy – Comfort, Sport, Eco, Neutral i Personal, w którym samodzielnie można ustawić charakterystykę pracy układu kierowniczego, amortyzatorów, układu napędowego ze skrzynią biegów i modelowanie dźwięku silnika.
Dalsza część testu Renault Talisman 1.6/200 KM 4Control na następnej stronie
Po pierwszych kilometrach przejechanych za kierownicą Renault Talismana nikt nie ma wątpliwości, że priorytetem podczas konstruowania modelu był komfort jazdy. Auto jest doskonale wyciszone a wszelkiego rodzaju nierówności nawierzchni są gładko pochłaniane przez układ zawieszenia. Nawet w trybie Sport z najtwardszym ustawieniem amortyzatorów przejazd przez torowisko nie zrobi na podróżnych wrażenia.
Mimo dużych gabarytów zewnętrznych Talisman okazuje się samochodem bardzo poręcznym podczas użytkowania w warunkach miejskich. Niewątpliwa w tym zasługa układu 4Control, czyli skrętnych tylnych kół. W zależności od tego, czy manewrujemy na parkingu, czy jedziemy po krętym odcinku drogi, tylne koła skręcają się (maksymalny kąt wychylenia kół tylnej osi to 3,5 stopnia) w tym samym, bądź przeciwnym kierunku co koła przedniej osi. W efekcie Talisman jest bardzo zwrotny, co znacznie ułatwia parkowanie lub wyjazd z miejsca parkingowego.
Podczas jazdy po krętej drodze auto zachowuje się stabilnie. Mimo stosunkowo miękkiego zawieszenia łatwo utrzymać limuzynę Renault w ryzach. Pomijając fakt, że samochód nie jest prowokujący i ostania rzecz o jakiej myśli prowadzący to szaleństwa na odcinku pełnym serpentyn.
Z 200 konnym silnikiem standardowo współpracuje siedmiobiegowa przekładnia EDC. Nastawiając tryb pracy na Normal, przekładnia wykazuje większą zwłokę w reakcji na gaz przy ruszaniu. W trakcie prób dynamicznego ruszenia z miejsca (przy głębszym wciśnięciu pedału przyspieszania) zachodzi zjawisko nagłego zrywu do przodu i towarzyszącego temu szarpnięcia. To zjawisko jest znacznie redukowane w trybie Comfort.
W trybie Sport auto rusza sprawniej (nie trzeba głębiej wciskać gazu) ale z kolei skrzynia biegów długo utrzymuje niższe przełożenia. Przekładnia EDC najlepiej sprawdza się podczas typowej jazd w warunkach miejskich lub po autostradzie. Wtedy zmienia poszczególne przełożenia praktycznie niezauważalnie.
Trzeba też przyznać, że Talisman chętnie nabiera prędkości od dolnych zakresów obrotów i kierowca nie ma poczucia jakichkolwiek braków w dynamice bez względu na to czy podróżuje sam, czy z kompletem pasażerów.
Za to przeciętnie wypada nowe 200 konne Renault pod względem zużycia paliwa. W ruchu miejskim uzyskaliśmy wynik na poziomie 10,8 l benzyny na 100 km (na stosunkowo krótkich odcinkach). Szkopuł w tym, że jak czytamy w danych producenta, zbiornik paliwa w opisywanym egzemplarzu ma pojemność 51 l. Łatwo oszacować, że zasięg Talismana między tankowaniami podczas eksploatacji w ruchu miejskim wynosi ok. 450 km. To niewiele.
Test Renault Talisman 1.6/200 KM 4Control - podsumowanie
Wprowadzeniem do oferty modelu Talisman, Renault nie pozostawia wątpliwości, że mierzy wysoko. Flagowy okręt francuskiego producenta stał się większy niż dotychczas i może być wyposażony w urządzenia do tej pory dostępne w zasadzie jedynie w klasie Premium. Auto prezentuje się świetnie i przekonuje do siebie właściwościami jezdnymi, komfortem i poręcznością w użytkowaniu w mieście. Na drobne niedociągnięcia łatwo przymknąć oko, gdy poobcuje się z Talismanem trochę dłużej. Gdy interfejs stanie się bardziej zrozumiały, a z wyglądem centralnego wyświetlacza zdążymy się oswoić. Dokładając do tego przestronne wnętrze, wysoką jakość wykończenia i bardzo długą listę wyposażenia standardowego wniosek jest oczywisty - nowe Renault w najbogatszej wersji Initiale Paris oferuje dużo. I ma to odzwierciedlenie w wysokiej cenie.
Renault Talisman 1.6/200 KM 4Control – dane techniczne
Test Renault Talisman 1.6/200 KM 4Control | |
Typ silnika | benzynowy, turbo |
Pojemność | 1618 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Maksymalna moc | 200 KM/6000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 260 Nm/2500 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut. 7-bieg. |
Pojemność bagażnika | 608 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 484,8/186,9/146,3 cm |
Rozstaw osi | 280,8 cm |
V-max | 237 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Zużycie paliwa* | 7,5/4,6/5,6 l/100 km |
Cena od | 120 400 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.