REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Mondeo kombi 1.5 EcoBoost 160 KM: już nie tylko dla floty!

Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Ford Mondeo zadebiutował na rynku europejskim ze sporym opóźnieniem względem Stanów Zjednoczonych. Mimo to oferuje bardzo nowatorskie rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa jazdy oraz nowoczesne silniki z serii EcoBoost. Jak spisuje wersja kombi z jednostką 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM?

Nowy Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM

Nowy Ford Mondeo, choć zadebiutował na rynku europejskim 3 lata po jego amerykańskiej premierze, nadal jest autem na wskroś nowoczesnym. Poduszki powietrzne w tylnych pasach bezpieczeństwa (!), system Pre-Collision Assist wykrywający pieszych znajdujących na torze jazdy auta i zatrzymujący pojazd w razie potencjalnej kolizji, adaptacyjne reflektory LED czy adaptacyjne zawieszenie to tylko garstka nowości, które zadebiutowały w najnowszym wcieleniu Mondeo.

REKLAMA

Nadwozie nowego Forda Mondeo wykonano przy udziale hydroformowanej, wysokowytrzymałej stali (słupki A i B oraz relingi), stopów magnezu (pokrywa bagażnika w sedanie i liftbacku) oraz stali borowej (panele progowe). Struktura nadwozia została usztywniona o 10% w stosunku do poprzednika, co miało poprawić zachowanie auta w zakrętach. W modelach z silnikiem 1.5 EcoBoost zastosowano unikatowy pochłaniacz energii (Front Energy Absorber) pochodzący z recyklingu, który poprawia bezpieczeństwo pieszych przy ewentualnej kolizji. Solidność całej konstrukcji sprawdzono w aż 180 testach zderzeniowych, przeprowadzonych w realnych (a nie tylko komputerowych) warunkach!

Zobacz też: Test Renault Laguna 2.0 dCi 150 KM 

Nowe nadwozie wyróżnia ogromna atrapa chłodnicy w  stylu tej z Aston Martina oraz adaptacyjne reflektory LED z rozbłyskującymi od środka do zewnątrz kierunkowskazami na wzór Audi Matrix LED. Podobnie jak w Audi potrafią one dostosowywać kształt strumienia świetlnego do warunków otoczenia i nie oślepiać innych kierowców nawet jeśli włączone są światła drogowe („długie”). Tylne reflektory są zdecydowanie mniej widowiskowe, a diody LED występują tylko punktowo. Auto wygląda jednak bardzo elegancko, chociaż w masywnym nadwoziu nieco giną 18-calowe alufelgi o dość mało wyszukanym stylu.

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM: wnętrze

Jeszcze większe zmiany zaszły we wnętrzu najnowszego Mondeo. Deska rozdzielcza otrzymała zupełnie nowy kształt. W centralnej jej części dominuje konsola wykonana z twardego plastiku, otoczona przyjemnymi w dotyku materiałami. Uwagę kierowcy zwracają nowe zegary, które mają pół-cyfrową postać. Tarcze cyferblatów są mają klasyczną formę, za to wskazówki obu zegarów wyświetlane są (podobnie jak dane komputera pokładowego) na ekranie ciekłokrystalicznym. Komputer pokładowy jest bardzo czytelny, ale niezrozumiałą decyzją było zaimpletowanie do niego systemu regulacji aktywnego zawieszenia. Aby zmienić charakterystykę pracy amortyzatorów, trzeba dłuższą chwilę poświęcić na odnalezienie w nim odpowiedniej opcji. Sprawę załatwiłby jeden przycisk na desce rozdzielczej.

Pozostałe rozwiązania Mondeo w zakresie ergonomii ocenić należy pozytywnie. Ekran systemu multimedialnego ma aż 8-calową matrycę, która bardzo dobrze reaguje na dotyk i poprawnie oddaje barwy (z racji sporego kąta pochylenia, potrafi skupiać na sobie promienie światła w słoneczne dni). Regulacja głośności powierzona została wygodnemu w użyciu pokrętłu, a temperaturę powietrza i foteli (podgrzewanych i wentylowanych) przyciskom. Co więcej wszystkie te funkcje zostały zdublowane przez interfejs systemu multimedialnego i można je aktywować na dotykowym ekranie. System nawigacji jest intuicyjny w obsłudze, ale dość powolnie odświeża pozycję auta na mapie, co może wpłynąć na błędną interpretację przez kierowcę jego wskazówek.

Zobacz też: Test Skoda Octavia RS 2.0 TSI 220 KM DSG

Po zajęciu miejsca w wygodnym, nisko zamocowanym fotelu wykończonym perforowana skórą, kierowca doceni kilka nowych rozwiązań. Pozycja za kierownicą jest wyraźnie bardziej leżąca niż w poprzedniku, a szeroki tunel poszybował w górę tworząc potężny podłokietnik. Kierownica ma gruby wieniec i bardzo dobrze leży w dłoniach. Producent zrezygnował niestety z dźwigni hamulca postojowego, a jej miejsce zajął przycisk, który wymaga więcej uwagi przy jego uruchamianiu czy wyłączaniu.

Kabina nowego Forda Mondeo zyskała na „intymności”. Za sprawą grubszych uszczelek, redukcji liczby otworów w karoserii, dodatkowych materiałów wygłuszeniowych w osłonach podwozia, nadkolach i drzwiach oraz piankowej izolacji silnika w jego komorze, zdecydowanie ograniczono poziom hałasu w kabinie. Nawet przy autostradowych prędkościach we wnętrzu panuje cisza, co pozytywnie wpływa na ograniczenie zmęczenie w trakcie jazdy na długich trasach.

Miejsca w kabinie nowego Mondeo jest naprawdę sporo, zwłaszcza z przodu. Z tyłu wysokim pasażerom może brakować przestrzeni na wysokości kolan, ale tylko wtedy, gdy na przednim fotelu „rozłoży” się kierowca o wzroście ok. 185 cm. Bagażnik Mondeo kombi ma dość małą pojemność jak na segment, w którym konkuruje auto (490 l), ale jego atutami jest regularny kształt oraz specjalny moduł przesuwany wzdłuż aluminiowych  szyn, pozwalający zabezpieczyć przed przemieszczaniem różnej wielkości bagaże. Bardzo przydatny gadżet, w który warto zainwestować.

Zobacz też: Test Peugeot 508 1.6 THP 165 KM sedan

W nowym Mondeo nie zabrakło także niezwykle przydatnych, zwłaszcza zimą dodatków takich jak podgrzewana kierownica i przednia szyba oraz dodatkowa nagrzewnica pozwalająca szybciej nagrzać wnętrze pojazdu.

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM: silnik z turbodoładowaniem

Wyraźne zmiany zaszły także pod maską nowego Forda Mondeo. Prezentowany egzemplarz wyposażono w silnik 1.5 Ecoboost o mocy 160 KM, który zastąpił jednostkę 1.6 EcoBoost. Nowy, turbodoładowany motor docenić należy za wysoką elastyczność (już od 2000 obr./min silnik chętnie napędza auto), rewelacyjne wyciszenie oraz wzorową kulturę pracy. Także osiągi stoją na bardzo przyzwoitym poziomie (przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 9,3 s, prędkość maksymalna to 217 km/h). Na tle poprzednika nowa jednostka okazała się jednak delikatnie bardziej łasa na paliwo, bowiem w mieście nie udało się ograniczyć zużycia paliwa poniżej 9,5 l na 100 km (w 1.6 EB realnie można było zejść nawet poniżej 9,0 l/100km). Różnica mogła być jednak spowodowana niskim przebiegu nowego egzemplarza, zaawansowanym wyposażeniem, które nie występowało u poprzednika lub niezaktualizowanym oprogramowaniem sterownika silnika.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz C200 7G-Tronic: ze sportową nutą!

Z silnikiem wzorowo współpracuje manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach. Pracuje ona bardzo precyzyjnie, miękko, a do tego ma dobrze dobrane długości poszczególnych biegów. Jej obsługa sprawia naprawdę wiele frajdy.

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM: adaptacyjne zawieszenie

Mocną stroną testowanego Mondeo kombi jest jego adaptacyjne zawieszenie. W trybie Comfort pracuje bardzo płynnie i gładko, a hałasować zaczyna dopiero na bardzo zniszczonej nawierzchni. Można wręcz poczuć się jak w dobrym aucie klasie wyższej. W trybie Sport redukcji ulegają przechyły auta w zakrętach, za to nieodczuwalne do tej pory drobne niedoskonałości jezdni, zaczynają dawać o sobie znać. W żadnym wypadku nie musimy się jednak obawiać o bóle w kręgosłupie, bowiem jest to zawieszenie o usportowionej a nie sportowej charakterystyce pracy.

Pewną negatywną zmianą dla fanów poprzedniego Forda Mondeo jest zastąpienie w najnowszym modelu tego auta hydraulicznego wspomagana kierownicy jego elektrycznym odpowiednikiem. Zmiana jest wyraźnie odczuwalna, bowiem Mondeo zdecydowanie mniej stanowczo reaguje na ruch kierownicy w pierwszej fazie skrętu. Zyskał na tym komfort jazdy, gdyż auto płynniej i spokojniej zmienia kierunek jazdy.

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM: nowe systemy bezpieczeństwa

Siłą nowego Mondeo jest zastęp nowoczesnych układów zwiększających bezpieczeństwo jazdy. Asystent pasa ruchu, układ monitorowania martwego pola, ciśnienia w oponach i rozpoznawania znaków drogowych, adaptacyjny tempomat, system automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego to tylko niektóre z nich. Wrażenie robi także układ rozpoznawania pieszych na drodze i zatrzymujący auto gdy istnieje ryzyko kolizji. Do tego system monitorowania zmęczenia kierowcy i kamera połączona z układem czujników zbliżeniowych ułatwiająca parkowanie tyłem.

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM: cena i wyposażenie

Nowy Ford Mondeo kombi 1.5 EcoBoost 160 KM w bogatej wersji wyposażeniowej Titanium kosztuje przynajmniej 107 tys. zł. Aby się cieszyć egzemplarzem identycznym jak na zdjęciach z praktycznie wszystkimi opcjami dodatkowego wyposażenia trzeba przeznaczyć łącznie 158 330 zł. Sporo, ale konkurencja w postaci podobnie wyposażonego VW Passata kombi 1.4 TSI 150 KM kosztuje ok. 173 000 zł.

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM: opinia

Nowy Ford Mondeo kombi to auto o co najmniej klasę lepsze w porównaniu do poprzednika. Oferuje wyższy komfort jazdy, świetnie wyciszoną kabinę, lepszą pozycję za kierownicą oraz dużo nowocześniejsze wyposażenie. Wrażenie robi nie tylko adaptacyjne zawieszenie, ale także dynamicznie regulowane reflektory LED oraz pakiet systemów kontrolujących sytuację rozgrywającą się wokół pojazdu. Choć auto jest mniej sportowe w prowadzeniu niż poprzednik, nadal świetnie zachowuje się w szybko pokonywanych zakrętach. Silnik 1.5 Ecoboost choć zużywa podobne ilości paliwa co wolnossący motor 2.0 Duratec z poprzednika, to zapewnia lepszą dynamikę, wysoką elastyczność i kulturę pracy. Mondeo to auto stworzone do pokonywania długich dystansów, najlepiej w towarzystwie całej rodziny.

Zobacz też: Dane techniczne: Ford Mondeo kombi 1.5 EcoBoost 160 KM

Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Jest wytłumaczenie dlaczego PKN Orlen legalnie sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. 

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA

    Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

    Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

    Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

    Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce?

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce? Teoretycznie tak. Teoretycznie, bo przed przystąpieniem do kursu i egzaminu, musi spełnić kilka wymogów dodatkowych. O wszystkich koniecznych formalnościach opowiem w tym materiale.

    REKLAMA

    Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

    40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

    Obwodnica Pułtuska. Jest ZRID, zaraz startują prace

    Pułtusk jest pięknym miastem o mocnym akcencie historycznym. Nie ma się zatem co dziwić, że rząd postanowił zainwestować w nie 442 mln zł. A właściwie to nie tyle w nie, co w jego okolice. Bo powstanie obwodnica Pułtuska. Trasa otrzymała właśnie ZRID.

    REKLAMA