REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Mondeo kombi 1.5 EcoBoost 160 KM: już nie tylko dla floty!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Ford Mondeo zadebiutował na rynku europejskim ze sporym opóźnieniem względem Stanów Zjednoczonych. Mimo to oferuje bardzo nowatorskie rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa jazdy oraz nowoczesne silniki z serii EcoBoost. Jak spisuje wersja kombi z jednostką 1.5 EcoBoost o mocy 160 KM?

Nowy Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM

Nowy Ford Mondeo, choć zadebiutował na rynku europejskim 3 lata po jego amerykańskiej premierze, nadal jest autem na wskroś nowoczesnym. Poduszki powietrzne w tylnych pasach bezpieczeństwa (!), system Pre-Collision Assist wykrywający pieszych znajdujących na torze jazdy auta i zatrzymujący pojazd w razie potencjalnej kolizji, adaptacyjne reflektory LED czy adaptacyjne zawieszenie to tylko garstka nowości, które zadebiutowały w najnowszym wcieleniu Mondeo.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie nowego Forda Mondeo wykonano przy udziale hydroformowanej, wysokowytrzymałej stali (słupki A i B oraz relingi), stopów magnezu (pokrywa bagażnika w sedanie i liftbacku) oraz stali borowej (panele progowe). Struktura nadwozia została usztywniona o 10% w stosunku do poprzednika, co miało poprawić zachowanie auta w zakrętach. W modelach z silnikiem 1.5 EcoBoost zastosowano unikatowy pochłaniacz energii (Front Energy Absorber) pochodzący z recyklingu, który poprawia bezpieczeństwo pieszych przy ewentualnej kolizji. Solidność całej konstrukcji sprawdzono w aż 180 testach zderzeniowych, przeprowadzonych w realnych (a nie tylko komputerowych) warunkach!

REKLAMA

Zobacz też: Test Renault Laguna 2.0 dCi 150 KM 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe nadwozie wyróżnia ogromna atrapa chłodnicy w  stylu tej z Aston Martina oraz adaptacyjne reflektory LED z rozbłyskującymi od środka do zewnątrz kierunkowskazami na wzór Audi Matrix LED. Podobnie jak w Audi potrafią one dostosowywać kształt strumienia świetlnego do warunków otoczenia i nie oślepiać innych kierowców nawet jeśli włączone są światła drogowe („długie”). Tylne reflektory są zdecydowanie mniej widowiskowe, a diody LED występują tylko punktowo. Auto wygląda jednak bardzo elegancko, chociaż w masywnym nadwoziu nieco giną 18-calowe alufelgi o dość mało wyszukanym stylu.

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM: wnętrze

Jeszcze większe zmiany zaszły we wnętrzu najnowszego Mondeo. Deska rozdzielcza otrzymała zupełnie nowy kształt. W centralnej jej części dominuje konsola wykonana z twardego plastiku, otoczona przyjemnymi w dotyku materiałami. Uwagę kierowcy zwracają nowe zegary, które mają pół-cyfrową postać. Tarcze cyferblatów są mają klasyczną formę, za to wskazówki obu zegarów wyświetlane są (podobnie jak dane komputera pokładowego) na ekranie ciekłokrystalicznym. Komputer pokładowy jest bardzo czytelny, ale niezrozumiałą decyzją było zaimpletowanie do niego systemu regulacji aktywnego zawieszenia. Aby zmienić charakterystykę pracy amortyzatorów, trzeba dłuższą chwilę poświęcić na odnalezienie w nim odpowiedniej opcji. Sprawę załatwiłby jeden przycisk na desce rozdzielczej.

Pozostałe rozwiązania Mondeo w zakresie ergonomii ocenić należy pozytywnie. Ekran systemu multimedialnego ma aż 8-calową matrycę, która bardzo dobrze reaguje na dotyk i poprawnie oddaje barwy (z racji sporego kąta pochylenia, potrafi skupiać na sobie promienie światła w słoneczne dni). Regulacja głośności powierzona została wygodnemu w użyciu pokrętłu, a temperaturę powietrza i foteli (podgrzewanych i wentylowanych) przyciskom. Co więcej wszystkie te funkcje zostały zdublowane przez interfejs systemu multimedialnego i można je aktywować na dotykowym ekranie. System nawigacji jest intuicyjny w obsłudze, ale dość powolnie odświeża pozycję auta na mapie, co może wpłynąć na błędną interpretację przez kierowcę jego wskazówek.

Zobacz też: Test Skoda Octavia RS 2.0 TSI 220 KM DSG

Po zajęciu miejsca w wygodnym, nisko zamocowanym fotelu wykończonym perforowana skórą, kierowca doceni kilka nowych rozwiązań. Pozycja za kierownicą jest wyraźnie bardziej leżąca niż w poprzedniku, a szeroki tunel poszybował w górę tworząc potężny podłokietnik. Kierownica ma gruby wieniec i bardzo dobrze leży w dłoniach. Producent zrezygnował niestety z dźwigni hamulca postojowego, a jej miejsce zajął przycisk, który wymaga więcej uwagi przy jego uruchamianiu czy wyłączaniu.

Kabina nowego Forda Mondeo zyskała na „intymności”. Za sprawą grubszych uszczelek, redukcji liczby otworów w karoserii, dodatkowych materiałów wygłuszeniowych w osłonach podwozia, nadkolach i drzwiach oraz piankowej izolacji silnika w jego komorze, zdecydowanie ograniczono poziom hałasu w kabinie. Nawet przy autostradowych prędkościach we wnętrzu panuje cisza, co pozytywnie wpływa na ograniczenie zmęczenie w trakcie jazdy na długich trasach.

Miejsca w kabinie nowego Mondeo jest naprawdę sporo, zwłaszcza z przodu. Z tyłu wysokim pasażerom może brakować przestrzeni na wysokości kolan, ale tylko wtedy, gdy na przednim fotelu „rozłoży” się kierowca o wzroście ok. 185 cm. Bagażnik Mondeo kombi ma dość małą pojemność jak na segment, w którym konkuruje auto (490 l), ale jego atutami jest regularny kształt oraz specjalny moduł przesuwany wzdłuż aluminiowych  szyn, pozwalający zabezpieczyć przed przemieszczaniem różnej wielkości bagaże. Bardzo przydatny gadżet, w który warto zainwestować.

Zobacz też: Test Peugeot 508 1.6 THP 165 KM sedan

W nowym Mondeo nie zabrakło także niezwykle przydatnych, zwłaszcza zimą dodatków takich jak podgrzewana kierownica i przednia szyba oraz dodatkowa nagrzewnica pozwalająca szybciej nagrzać wnętrze pojazdu.

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM: silnik z turbodoładowaniem

Wyraźne zmiany zaszły także pod maską nowego Forda Mondeo. Prezentowany egzemplarz wyposażono w silnik 1.5 Ecoboost o mocy 160 KM, który zastąpił jednostkę 1.6 EcoBoost. Nowy, turbodoładowany motor docenić należy za wysoką elastyczność (już od 2000 obr./min silnik chętnie napędza auto), rewelacyjne wyciszenie oraz wzorową kulturę pracy. Także osiągi stoją na bardzo przyzwoitym poziomie (przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 9,3 s, prędkość maksymalna to 217 km/h). Na tle poprzednika nowa jednostka okazała się jednak delikatnie bardziej łasa na paliwo, bowiem w mieście nie udało się ograniczyć zużycia paliwa poniżej 9,5 l na 100 km (w 1.6 EB realnie można było zejść nawet poniżej 9,0 l/100km). Różnica mogła być jednak spowodowana niskim przebiegu nowego egzemplarza, zaawansowanym wyposażeniem, które nie występowało u poprzednika lub niezaktualizowanym oprogramowaniem sterownika silnika.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz C200 7G-Tronic: ze sportową nutą!

Z silnikiem wzorowo współpracuje manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach. Pracuje ona bardzo precyzyjnie, miękko, a do tego ma dobrze dobrane długości poszczególnych biegów. Jej obsługa sprawia naprawdę wiele frajdy.

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM: adaptacyjne zawieszenie

Mocną stroną testowanego Mondeo kombi jest jego adaptacyjne zawieszenie. W trybie Comfort pracuje bardzo płynnie i gładko, a hałasować zaczyna dopiero na bardzo zniszczonej nawierzchni. Można wręcz poczuć się jak w dobrym aucie klasie wyższej. W trybie Sport redukcji ulegają przechyły auta w zakrętach, za to nieodczuwalne do tej pory drobne niedoskonałości jezdni, zaczynają dawać o sobie znać. W żadnym wypadku nie musimy się jednak obawiać o bóle w kręgosłupie, bowiem jest to zawieszenie o usportowionej a nie sportowej charakterystyce pracy.

Pewną negatywną zmianą dla fanów poprzedniego Forda Mondeo jest zastąpienie w najnowszym modelu tego auta hydraulicznego wspomagana kierownicy jego elektrycznym odpowiednikiem. Zmiana jest wyraźnie odczuwalna, bowiem Mondeo zdecydowanie mniej stanowczo reaguje na ruch kierownicy w pierwszej fazie skrętu. Zyskał na tym komfort jazdy, gdyż auto płynniej i spokojniej zmienia kierunek jazdy.

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM: nowe systemy bezpieczeństwa

Siłą nowego Mondeo jest zastęp nowoczesnych układów zwiększających bezpieczeństwo jazdy. Asystent pasa ruchu, układ monitorowania martwego pola, ciśnienia w oponach i rozpoznawania znaków drogowych, adaptacyjny tempomat, system automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego to tylko niektóre z nich. Wrażenie robi także układ rozpoznawania pieszych na drodze i zatrzymujący auto gdy istnieje ryzyko kolizji. Do tego system monitorowania zmęczenia kierowcy i kamera połączona z układem czujników zbliżeniowych ułatwiająca parkowanie tyłem.

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 KM

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM: cena i wyposażenie

Nowy Ford Mondeo kombi 1.5 EcoBoost 160 KM w bogatej wersji wyposażeniowej Titanium kosztuje przynajmniej 107 tys. zł. Aby się cieszyć egzemplarzem identycznym jak na zdjęciach z praktycznie wszystkimi opcjami dodatkowego wyposażenia trzeba przeznaczyć łącznie 158 330 zł. Sporo, ale konkurencja w postaci podobnie wyposażonego VW Passata kombi 1.4 TSI 150 KM kosztuje ok. 173 000 zł.

Ford Mondeo 1.5 Ecoboost 160 KM: opinia

Nowy Ford Mondeo kombi to auto o co najmniej klasę lepsze w porównaniu do poprzednika. Oferuje wyższy komfort jazdy, świetnie wyciszoną kabinę, lepszą pozycję za kierownicą oraz dużo nowocześniejsze wyposażenie. Wrażenie robi nie tylko adaptacyjne zawieszenie, ale także dynamicznie regulowane reflektory LED oraz pakiet systemów kontrolujących sytuację rozgrywającą się wokół pojazdu. Choć auto jest mniej sportowe w prowadzeniu niż poprzednik, nadal świetnie zachowuje się w szybko pokonywanych zakrętach. Silnik 1.5 Ecoboost choć zużywa podobne ilości paliwa co wolnossący motor 2.0 Duratec z poprzednika, to zapewnia lepszą dynamikę, wysoką elastyczność i kulturę pracy. Mondeo to auto stworzone do pokonywania długich dystansów, najlepiej w towarzystwie całej rodziny.

Zobacz też: Dane techniczne: Ford Mondeo kombi 1.5 EcoBoost 160 KM

Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ford Mondeo kombi 2015 1.5 EcoBoost 160 KM
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA