REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT

REKLAMA

REKLAMA

Walka o zainteresowanie klientów w segmencie B jeszcze nigdy nie była tak zaciekła. Oliwy do ognia dodała Mazda, wprowadzając do sprzedaży najnowszą generację Mazdy2.

Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT

Mazda konsekwentnie realizuje swoją strategię unikania downsizingu. Turbodoładowanych mikrojednostek napędowych nie znajdziemy w żadnym modelu producenta z Hiroszimy. Nawet w najmniejszej Mazdzie2. Co więcej, w modelu segmentu B, producent ograniczył gamę silnikową do jednej jednostki – silnika o pojemności 1,5 l, dostępnego w trzech wariantach mocy – 75, 90 i 115 KM.

REKLAMA

REKLAMA

Do redakcyjnej recenzji trafił egzemplarz w wersji 90 konnej, z automatyczną sześciobiegową przekładnią.

Stylizacja nadwozia najmniejszej Mazdy nawiązuje do wyglądu większych modeli producenta. I podobnie, jak podczas prac nad innymi modelami ze stajni Mazdy, konstruktorzy dołożyli wszelkich starań, by auto było możliwie najlżejsze. W wersji z „automatem” „Dwójka” waży 1000 kg, a podstawowy model z manualną przekładnią jedynie 970 kg. Ma to m.in. przełożenie na dynamikę przyspieszania.

Wnętrze Mazdy2 zostało wykończone materiałami dobrej jakości. W bogatszych wersjach boki centralnej konsoli (na wysokości kolan) są obite miękką skórą. Cieszy też obszyta skórą listwa przebiegająca przez środek kokpitu, tuż pod nawiewami.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015: Powrót królowej

Sportowym smaczkiem tablicy przyrządów jest design „zegarów”. Na górze, po środku tablicy przyrządów umieszczono kolorowy, dotykowy ekran systemu nawigacji, zestawu audio i komputera pokładowego.

W przedniej części przedziału pasażerskiego miejsca nie zabraknie nawet osobom o wzroście przekraczającym 185 cm. Fotele są wygodne, ale warto dokupić środkowy podłokietnik (koszt ok. 1000 zł). Gdy nie jest zainstalowany brakuje podparcia dla łokcia.

W tylnej części przedziału pasażerskiego miejsca jest dużo mniej. Zwłaszcza nad głowami siedzących tam pasażerów. Bagażnik ma pojemność 280 l, przy czym pakowanie utrudnia wysoki próg załadunku.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM

90 konny silnik Mazdy2 jest dynamiczny, ale w połączeniu z "automatem" sporo pali

90 konny silnik benzynowy stanowi sprawne źródło napędu. Według danych producenta, „Dwójka” z automatyczną przekładnią przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12 s i może pojechać z maksymalną prędkością 177 km/h.

Silnik bez turbo pracuje według schematu, w którym dynamika przyspieszania w dolnych zakresach obrotów pozostawia wiele do życzenia. Mazda2 żwawo wyrywa do przodu, dopiero gdy wskazówka obrotomierza minie wartość 3,5 tys. obr./min.  

Automatyczna, sześciobiegowa przekładnia wykazuje szybką reakcję na gaz (sprawna redukcja przy funkcji kick down) ale wyraźnie zaznacza zmianę poszczególnych przełożeń.

Kierowca  może przyciskiem uruchomić tryb pracy Sport. Wtedy komputer utrzymuje wyższe obroty silnika (czasami wręcz za wysokie, zbyt długo czeka ze zmianą przełożenia na wyższe) oraz zwiększa czułość reakcji na wciskanie gazu.

Jednak dynamiczna jazda Mazdą2 choć pasuje do zestrojenia pojazdu, nie odbywa się bez dodatkowych kosztów. W tym przypadku cierpi na tym komfort jazdy – w górnych zakresach obrotów silnik jest zbyt słyszalny, oraz portfel – zużycie paliwa wzrasta do ok. 10 l/100 km w ruchu miejskim. Jeżdżąc spokojniej, zużycie paliwa w ruchu miejskim oscyluje wokół 8 l na 100 km. To wciąż sporo.

Kierowcom, którzy przymkną oko na zwiększone zużycie paliwa, japoński mieszczuch odwdzięczy się komfortem jazdy. Z jednej strony, wygodę użytkowania w mieście podnosi mały promień skrętu, z drugiej jakość tłumienia nierówności.

Ponadto, ci którzy nie będą wkręcać silnika na obroty wyższe niż 4500 obr./min. nie będą narażeni na zbyt donośny odgłos pracy silnika.

Zobacz też: Test Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D 175 KM: wygląd to nie wszystko!

Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT - Podsumowanie

Podstawowa odmiana Mazdy2 z silnikiem o mocy 75 KM kosztuje 53 400 zł. Tyle trzeba zapłacić za samochód wyposażony m.in. w system wspomagania ruszania na wzniesieniu, lampy halogenowe do jazdy dziennej, elektrycznie sterowane lusterka boczne i szyby w czterech drzwiach, komputer pokładowy, klimatyzację manualną, wielofunkcyjną kierownicę, radio z MP3, czy fotel z regulacją wysokości siedziska kierowcy.

Kosztująca 56 900 zł wersja 90 konna z manualną przekładnią jest dodatkowo wyposażona m.in. w tempomat, podgrzewane lusterka boczne, zestaw głośnomówiący z bluetooth, skórzaną kierownicę i dzieloną tylną kanapę w stosunku 60:40. Wersja z silnikiem 1.5/90 KM i automatyczną skrzynią biegów kosztuje 59 900 zł.

Biorąc pod uwagę bogate wyposażenie standardowe, ceny Mazdy2 nie są wygórowane. Do zakupu japońskiego malucha dodatkowo przekonuje niewysilony, nieskomplikowany silnik, świetnie zestrojone zawieszenie i wysoki komfort jazdy. Minusami są zaskakująco wysoki koszt przydatnego podłokietnika (ponad 1000 zł) oraz wysokie zużycie paliwa w wersji z automatyczną skrzynią biegów.

Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM

Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT  - dane techniczne

Mazda2 1.5 90KM 6AT
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1496 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 90 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 148 Nm/4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg
Pojemność bagażnika 280 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 406/169,5/149,5 cm
Rozstaw osi 257 cm
V-max 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12 s
Zużycie paliwa* 6,1/4,1/4,8 l/100 km
Cena od 59 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA