REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT

Tomasz Korniejew
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT

REKLAMA

REKLAMA

Walka o zainteresowanie klientów w segmencie B jeszcze nigdy nie była tak zaciekła. Oliwy do ognia dodała Mazda, wprowadzając do sprzedaży najnowszą generację Mazdy2.

Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT

Mazda konsekwentnie realizuje swoją strategię unikania downsizingu. Turbodoładowanych mikrojednostek napędowych nie znajdziemy w żadnym modelu producenta z Hiroszimy. Nawet w najmniejszej Mazdzie2. Co więcej, w modelu segmentu B, producent ograniczył gamę silnikową do jednej jednostki – silnika o pojemności 1,5 l, dostępnego w trzech wariantach mocy – 75, 90 i 115 KM.

REKLAMA

Do redakcyjnej recenzji trafił egzemplarz w wersji 90 konnej, z automatyczną sześciobiegową przekładnią.

REKLAMA

Stylizacja nadwozia najmniejszej Mazdy nawiązuje do wyglądu większych modeli producenta. I podobnie, jak podczas prac nad innymi modelami ze stajni Mazdy, konstruktorzy dołożyli wszelkich starań, by auto było możliwie najlżejsze. W wersji z „automatem” „Dwójka” waży 1000 kg, a podstawowy model z manualną przekładnią jedynie 970 kg. Ma to m.in. przełożenie na dynamikę przyspieszania.

Wnętrze Mazdy2 zostało wykończone materiałami dobrej jakości. W bogatszych wersjach boki centralnej konsoli (na wysokości kolan) są obite miękką skórą. Cieszy też obszyta skórą listwa przebiegająca przez środek kokpitu, tuż pod nawiewami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015: Powrót królowej

Sportowym smaczkiem tablicy przyrządów jest design „zegarów”. Na górze, po środku tablicy przyrządów umieszczono kolorowy, dotykowy ekran systemu nawigacji, zestawu audio i komputera pokładowego.

W przedniej części przedziału pasażerskiego miejsca nie zabraknie nawet osobom o wzroście przekraczającym 185 cm. Fotele są wygodne, ale warto dokupić środkowy podłokietnik (koszt ok. 1000 zł). Gdy nie jest zainstalowany brakuje podparcia dla łokcia.

W tylnej części przedziału pasażerskiego miejsca jest dużo mniej. Zwłaszcza nad głowami siedzących tam pasażerów. Bagażnik ma pojemność 280 l, przy czym pakowanie utrudnia wysoki próg załadunku.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM

90 konny silnik Mazdy2 jest dynamiczny, ale w połączeniu z "automatem" sporo pali

90 konny silnik benzynowy stanowi sprawne źródło napędu. Według danych producenta, „Dwójka” z automatyczną przekładnią przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12 s i może pojechać z maksymalną prędkością 177 km/h.

Silnik bez turbo pracuje według schematu, w którym dynamika przyspieszania w dolnych zakresach obrotów pozostawia wiele do życzenia. Mazda2 żwawo wyrywa do przodu, dopiero gdy wskazówka obrotomierza minie wartość 3,5 tys. obr./min.  

Automatyczna, sześciobiegowa przekładnia wykazuje szybką reakcję na gaz (sprawna redukcja przy funkcji kick down) ale wyraźnie zaznacza zmianę poszczególnych przełożeń.

Kierowca  może przyciskiem uruchomić tryb pracy Sport. Wtedy komputer utrzymuje wyższe obroty silnika (czasami wręcz za wysokie, zbyt długo czeka ze zmianą przełożenia na wyższe) oraz zwiększa czułość reakcji na wciskanie gazu.

REKLAMA

Jednak dynamiczna jazda Mazdą2 choć pasuje do zestrojenia pojazdu, nie odbywa się bez dodatkowych kosztów. W tym przypadku cierpi na tym komfort jazdy – w górnych zakresach obrotów silnik jest zbyt słyszalny, oraz portfel – zużycie paliwa wzrasta do ok. 10 l/100 km w ruchu miejskim. Jeżdżąc spokojniej, zużycie paliwa w ruchu miejskim oscyluje wokół 8 l na 100 km. To wciąż sporo.

Kierowcom, którzy przymkną oko na zwiększone zużycie paliwa, japoński mieszczuch odwdzięczy się komfortem jazdy. Z jednej strony, wygodę użytkowania w mieście podnosi mały promień skrętu, z drugiej jakość tłumienia nierówności.

Ponadto, ci którzy nie będą wkręcać silnika na obroty wyższe niż 4500 obr./min. nie będą narażeni na zbyt donośny odgłos pracy silnika.

Zobacz też: Test Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D 175 KM: wygląd to nie wszystko!

Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT - Podsumowanie

Podstawowa odmiana Mazdy2 z silnikiem o mocy 75 KM kosztuje 53 400 zł. Tyle trzeba zapłacić za samochód wyposażony m.in. w system wspomagania ruszania na wzniesieniu, lampy halogenowe do jazdy dziennej, elektrycznie sterowane lusterka boczne i szyby w czterech drzwiach, komputer pokładowy, klimatyzację manualną, wielofunkcyjną kierownicę, radio z MP3, czy fotel z regulacją wysokości siedziska kierowcy.

Kosztująca 56 900 zł wersja 90 konna z manualną przekładnią jest dodatkowo wyposażona m.in. w tempomat, podgrzewane lusterka boczne, zestaw głośnomówiący z bluetooth, skórzaną kierownicę i dzieloną tylną kanapę w stosunku 60:40. Wersja z silnikiem 1.5/90 KM i automatyczną skrzynią biegów kosztuje 59 900 zł.

Biorąc pod uwagę bogate wyposażenie standardowe, ceny Mazdy2 nie są wygórowane. Do zakupu japońskiego malucha dodatkowo przekonuje niewysilony, nieskomplikowany silnik, świetnie zestrojone zawieszenie i wysoki komfort jazdy. Minusami są zaskakująco wysoki koszt przydatnego podłokietnika (ponad 1000 zł) oraz wysokie zużycie paliwa w wersji z automatyczną skrzynią biegów.

Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM

Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT  - dane techniczne

Mazda2 1.5 90KM 6AT
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1496 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 90 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 148 Nm/4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg
Pojemność bagażnika 280 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 406/169,5/149,5 cm
Rozstaw osi 257 cm
V-max 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12 s
Zużycie paliwa* 6,1/4,1/4,8 l/100 km
Cena od 59 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Test Mazda2 SKYACTIV-G 90KM 6AT
Mazda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA