REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Mazda 3 2.0 165 KM

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza Mazda3 to jeden z najlepszych obecnie oferowanych na rynku kompaktów. Niestety, boryka się z problemem starszej siostry prymuski, do której wszyscy ją porównują.

Młodsze rodzeństwo prymusów doskonale zna ten problem. Spoglądanie na osiągnięcia przez pryzmat cenionych sióstr lub braci bywa irytujące i jest często niesprawiedliwe.
Dlatego od rynkowego debiutu Mazda3 nie ma łatwego życia. Większość motoryzacyjnego światka zamiast doceniać gigantyczny skok technologiczny, jaki się dokonał w stosunku do modelu poprzedniej generacji, ocenia japoński kompakt czyniąc odniesienia do niemal bezkonkurencyjnej Mazdy6, która zadebiutowała trochę wcześniej i co ważniejsze – gra w innej klasie.
Fakt, Mazda6 to doskonały, dopracowany w detalach samochód, który oszołomił wielu znawców branży już w momencie debiutu, a zniewalał ich jeszcze bardziej wraz z każdym przejechanym kilometrem.
W efekcie, oczekiwania w stosunku do kolejnej generacji mniejszej Mazdy3 znacząco wzrosły. Czy młodsza sistra „Szóstki” pozostanie w jej cieniu?

REKLAMA

Zobacz też: Test Toyota Auris TS 2.0 D-4D: o rozmiar mniejsze kombi

Test: Mazda3 2.0 165 KM - nadwozie

Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Recenzowany egzemplarz został wyposażony w stonowane w wyglądzie felgi ze stopów lekkich oraz opony o sporym profilu. Szkoda, bo aż się prosi zaadaptować do najnowszej „Trójki” felgi o wyrazistym wzorze i rozmiarze co najmniej 17 cali.

Test: Mazda3 2.0 165 KM  - wnętrze

Projekt oraz jakość wykończenia tablicy przyrządów wyprzedzają o lata świetlne projekt i jakość wykończenia kokpitu w Mazdzie3 poprzedniej generacji.
Ładnie narysowana i ergonomicznie rozplanowana deska rozdzielcza przyciąga wzrok i uprzyjemnia prowadzenie pojazdu. „Cieszą oko” zwłaszcza „zegary” ze sportowo wyglądającym centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz otaczającymi go małymi wyświetlaczami prędkościomierza i komputera pokładowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda: Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI 150 KM

Na górze konsoli centralnej wygospodarowano miejsce na ładny, kolorowy ekran systemu multimedialnego. Obsługuje się go dotykowo oraz poprzez pokrętło umieszczone pomiędzy siedzeniami foteli.
O ile samo pokrętło działa bez zarzutu o tyle interfejs systemu jest skomplikowany, a nauczenie się jego obsługi wymaga czasu.
Fotele kierowcy i pasażera mają bardzo wygodny profil, ale siedziska mogłoby być odrobinę obszerniejsze. W przedniej części przedziału pasażerskiego jest przestronnie.
Z tyłu pod względem przestrzeni jest nieco gorzej. Po pierwsze niewielkie drzwi ograniczają dostęp do tylnej kanapy, po drugie wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca w okolicach kolan i nad głową.
Bagażnik ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.

Zobacz też: Test Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi/128 KM

Test: Mazda3 2.0 165 KM - napęd/układ jezdny

REKLAMA

Do napędu opisywanej Mazdy3 posłużył czterocylindrowy silnik benzynowy, wolnossący, o pojemności 2l, rozwijający moc maksymalną 165 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min.
Według danych producenta ważąca (dzięki zastosowaniu technologii SkyActive) jedynie 1218 kg Mazda3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Trzeba przyznać, że to bardzo obiecująca dynamika, jak na wcale nie usportowioną wersję auta kompaktowego.
W praktyce Mazda3 jest samochodem bardzo przyjemnym w prowadzeniu. Układ kierowniczy co prawda działa lekko ale po krótkim przyzwyczajeniu „pozwala” na precyzyjne wyczucie auta. Silnik z werwą nabiera prędkości i wykazuje się bardzo dobrą elastycznością. „Lubi” przy tym wysokie obroty.

Dźwignia zmiany biegów działa bardzo precyzyjnie, lekko i ma krótki skok. Zawieszenie? Zaskakująco sztywne co docenią fani szybkiej jazdy po łukach, ale kierowcy ceniący nade wszystko komfort mogą narzekać na zbyt mało eleganckie tłumienie nierówności.

Zobacz też: Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium

We wnętrzu Mazdy3 jest cicho. I to bez względu na to czy poruszamy się wolno, czy z prędkościami przekraczającymi 130 km/h. Podróżujących nie niepokoi zbyt natarczywy szum opływającego nadwozie powietrza.
Najnowsza Trójka jest samochodem stabilnym i świetnie wyważonym, a co więcej ma bardzo umiarkowany apetyt na paliwo.
Według danych producenta 165 konna Mazda3 zużywa w ruchu miejskim 7,5 l benzyny na 100 km. Podczas jazd testowych po mieście uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 7,9 l na 100 km. Przy czym jeździliśmy płynnie nie stosując się rygorystycznie do zasad jazdy w stylu Eko. To doskonały rezultat.
Podczas jazdy w trasie bez trudu można uzyskać wynik zużycia paliwa na poziomie 6,5 l na 100 km. I przypominam, że mówimy o dwulitrowym silniku benzynowym, bez turbiny i filtra cząstek stałych.

Test: Mazda3 2.0 165 KM - podsumowanie

Najnowsza Mazda3 to jeden z najlepszych samochodów w klasie. Wyróżniają ją doskonałe jednostki napędowe, zaskakująco niskie zużycie paliwa i świetne prowadzenie.
Po stronie wad – trochę na siłę - możemy zapisać mniejszy niż u konkurentów bagażnik i tym razem nie na siłę – interfejs systemu multimedialnego.
Najnowsza „Trójka” chętnie porównywana z o wiele droższą „Szóstką” udowodniła, że choć mniejsza od cenionej siostry ma dobre geny i bez kompleksów nosi dumnie błyszczące logo japońskiego producenta.
Co ciekawe Mazda3 nie straszy ceną. Podstawowa odmiana z silnikiem benzynowym 1.5/100 KM kosztuje 64 900 zł. Za podstawową odmianę z opisywanym silnikiem 2.0/165 KM i przyzwoitym wyposażeniem trzeba zapłacić 76 400 zł.

Zobacz też: Pierwsza jazda - Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC 142 KM

Mazda3 2.0 165 KM - dane techniczne

Mazda3 2.0/165 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 165 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 210 Nm/4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 350 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 446,5/179,5/145 cm
Rozstaw osi 270 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Zużycie paliwa* 7,5/4,8/5,8 l/100 km
Cena od 76 400 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Tomasz Korniejew
Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Tomasz Korniejew
Recenzowany egzemplarz Mazdy3 został wyposażony w stonowane w wyglądzie felgi ze stopów lekkich oraz opony o sporym profilu. Szkoda, bo aż się prosi zaadaptować do najnowszej „Trójki” felgi o wyrazistym wzorze i rozmiarze co najmniej 17 cali.
Tomasz Korniejew
We wnętrzu Mazdy3 jest cicho. I to bez względu na to czy poruszamy się wolno, czy z prędkościami przekraczającymi 130 km/h. Podróżujących nie niepokoi zbyt natarczywy szum opływającego nadwozie powietrza.
Mazda
Podczas jazdy w trasie Mazdą3 bez trudu można uzyskać wynik zużycia paliwa na poziomie 6,5 l na 100 km. I przypominam, że mówimy o dwulitrowym silniku benzynowym, bez turbiny i filtra cząstek stałych.
Mazda
Według danych producenta 165 konna Mazda3 zużywa w ruchu miejskim 7,5 l benzyny na 100 km. Podczas jazd testowych po mieście uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 7,9 l na 100 km.
Mazda
Według danych producenta ważąca (dzięki zastosowaniu technologii SkyActive) jedynie 1218 kg Mazda3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Trzeba przyznać, że to bardzo obiecująca dynamika, jak na wcale nie usportowioną wersję auta kompaktowego.
Mazda
Projekt oraz jakość wykończenia tablicy przyrządów wyprzedzają o lata świetlne projekt i jakość wykończenia kokpitu w Mazdzie3 poprzedniej generacji.
Mazda
W Mazdzie3 „cieszą oko” zwłaszcza „zegary” ze sportowo wyglądającym centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz otaczającymi go małymi wyświetlaczami prędkościomierza i komputera pokładowego.
Mazda
Fotele kierowcy i pasażera Mazdy3 mają bardzo wygodny profil, ale siedziska mogłoby być odrobinę obszerniejsze. W przedniej części przedziału pasażerskiego jest przestronnie.
Mazda
Bagażnik Mazdy3 ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.
Mazda
Mazda3 jest samochodem bardzo przyjemnym w prowadzeniu. Układ kierowniczy co prawda działa lekko ale po krótkim przyzwyczajeniu „pozwala” na precyzyjne wyczucie auta. Silnik z werwą nabiera prędkości i wykazuje się bardzo dobrą elastycznością. „Lubi” przy tym wysokie obroty.
Mazda
Bagażnik Mazdy3 ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.
Mazda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA