REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Mazda 3 2.0 165 KM

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza Mazda3 to jeden z najlepszych obecnie oferowanych na rynku kompaktów. Niestety, boryka się z problemem starszej siostry prymuski, do której wszyscy ją porównują.

Młodsze rodzeństwo prymusów doskonale zna ten problem. Spoglądanie na osiągnięcia przez pryzmat cenionych sióstr lub braci bywa irytujące i jest często niesprawiedliwe.
Dlatego od rynkowego debiutu Mazda3 nie ma łatwego życia. Większość motoryzacyjnego światka zamiast doceniać gigantyczny skok technologiczny, jaki się dokonał w stosunku do modelu poprzedniej generacji, ocenia japoński kompakt czyniąc odniesienia do niemal bezkonkurencyjnej Mazdy6, która zadebiutowała trochę wcześniej i co ważniejsze – gra w innej klasie.
Fakt, Mazda6 to doskonały, dopracowany w detalach samochód, który oszołomił wielu znawców branży już w momencie debiutu, a zniewalał ich jeszcze bardziej wraz z każdym przejechanym kilometrem.
W efekcie, oczekiwania w stosunku do kolejnej generacji mniejszej Mazdy3 znacząco wzrosły. Czy młodsza sistra „Szóstki” pozostanie w jej cieniu?

REKLAMA

Zobacz też: Test Toyota Auris TS 2.0 D-4D: o rozmiar mniejsze kombi

Test: Mazda3 2.0 165 KM - nadwozie

Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Recenzowany egzemplarz został wyposażony w stonowane w wyglądzie felgi ze stopów lekkich oraz opony o sporym profilu. Szkoda, bo aż się prosi zaadaptować do najnowszej „Trójki” felgi o wyrazistym wzorze i rozmiarze co najmniej 17 cali.

Test: Mazda3 2.0 165 KM  - wnętrze

Projekt oraz jakość wykończenia tablicy przyrządów wyprzedzają o lata świetlne projekt i jakość wykończenia kokpitu w Mazdzie3 poprzedniej generacji.
Ładnie narysowana i ergonomicznie rozplanowana deska rozdzielcza przyciąga wzrok i uprzyjemnia prowadzenie pojazdu. „Cieszą oko” zwłaszcza „zegary” ze sportowo wyglądającym centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz otaczającymi go małymi wyświetlaczami prędkościomierza i komputera pokładowego.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI 150 KM

Na górze konsoli centralnej wygospodarowano miejsce na ładny, kolorowy ekran systemu multimedialnego. Obsługuje się go dotykowo oraz poprzez pokrętło umieszczone pomiędzy siedzeniami foteli.
O ile samo pokrętło działa bez zarzutu o tyle interfejs systemu jest skomplikowany, a nauczenie się jego obsługi wymaga czasu.
Fotele kierowcy i pasażera mają bardzo wygodny profil, ale siedziska mogłoby być odrobinę obszerniejsze. W przedniej części przedziału pasażerskiego jest przestronnie.
Z tyłu pod względem przestrzeni jest nieco gorzej. Po pierwsze niewielkie drzwi ograniczają dostęp do tylnej kanapy, po drugie wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca w okolicach kolan i nad głową.
Bagażnik ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.

Zobacz też: Test Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi/128 KM

Test: Mazda3 2.0 165 KM - napęd/układ jezdny

REKLAMA

Do napędu opisywanej Mazdy3 posłużył czterocylindrowy silnik benzynowy, wolnossący, o pojemności 2l, rozwijający moc maksymalną 165 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min.
Według danych producenta ważąca (dzięki zastosowaniu technologii SkyActive) jedynie 1218 kg Mazda3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Trzeba przyznać, że to bardzo obiecująca dynamika, jak na wcale nie usportowioną wersję auta kompaktowego.
W praktyce Mazda3 jest samochodem bardzo przyjemnym w prowadzeniu. Układ kierowniczy co prawda działa lekko ale po krótkim przyzwyczajeniu „pozwala” na precyzyjne wyczucie auta. Silnik z werwą nabiera prędkości i wykazuje się bardzo dobrą elastycznością. „Lubi” przy tym wysokie obroty.

Dźwignia zmiany biegów działa bardzo precyzyjnie, lekko i ma krótki skok. Zawieszenie? Zaskakująco sztywne co docenią fani szybkiej jazdy po łukach, ale kierowcy ceniący nade wszystko komfort mogą narzekać na zbyt mało eleganckie tłumienie nierówności.

Zobacz też: Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium

We wnętrzu Mazdy3 jest cicho. I to bez względu na to czy poruszamy się wolno, czy z prędkościami przekraczającymi 130 km/h. Podróżujących nie niepokoi zbyt natarczywy szum opływającego nadwozie powietrza.
Najnowsza Trójka jest samochodem stabilnym i świetnie wyważonym, a co więcej ma bardzo umiarkowany apetyt na paliwo.
Według danych producenta 165 konna Mazda3 zużywa w ruchu miejskim 7,5 l benzyny na 100 km. Podczas jazd testowych po mieście uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 7,9 l na 100 km. Przy czym jeździliśmy płynnie nie stosując się rygorystycznie do zasad jazdy w stylu Eko. To doskonały rezultat.
Podczas jazdy w trasie bez trudu można uzyskać wynik zużycia paliwa na poziomie 6,5 l na 100 km. I przypominam, że mówimy o dwulitrowym silniku benzynowym, bez turbiny i filtra cząstek stałych.

Test: Mazda3 2.0 165 KM - podsumowanie

Najnowsza Mazda3 to jeden z najlepszych samochodów w klasie. Wyróżniają ją doskonałe jednostki napędowe, zaskakująco niskie zużycie paliwa i świetne prowadzenie.
Po stronie wad – trochę na siłę - możemy zapisać mniejszy niż u konkurentów bagażnik i tym razem nie na siłę – interfejs systemu multimedialnego.
Najnowsza „Trójka” chętnie porównywana z o wiele droższą „Szóstką” udowodniła, że choć mniejsza od cenionej siostry ma dobre geny i bez kompleksów nosi dumnie błyszczące logo japońskiego producenta.
Co ciekawe Mazda3 nie straszy ceną. Podstawowa odmiana z silnikiem benzynowym 1.5/100 KM kosztuje 64 900 zł. Za podstawową odmianę z opisywanym silnikiem 2.0/165 KM i przyzwoitym wyposażeniem trzeba zapłacić 76 400 zł.

Zobacz też: Pierwsza jazda - Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC 142 KM

Mazda3 2.0 165 KM - dane techniczne

Mazda3 2.0/165 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 165 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 210 Nm/4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 350 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 446,5/179,5/145 cm
Rozstaw osi 270 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Zużycie paliwa* 7,5/4,8/5,8 l/100 km
Cena od 76 400 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Tomasz Korniejew
Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Tomasz Korniejew
Recenzowany egzemplarz Mazdy3 został wyposażony w stonowane w wyglądzie felgi ze stopów lekkich oraz opony o sporym profilu. Szkoda, bo aż się prosi zaadaptować do najnowszej „Trójki” felgi o wyrazistym wzorze i rozmiarze co najmniej 17 cali.
Tomasz Korniejew
We wnętrzu Mazdy3 jest cicho. I to bez względu na to czy poruszamy się wolno, czy z prędkościami przekraczającymi 130 km/h. Podróżujących nie niepokoi zbyt natarczywy szum opływającego nadwozie powietrza.
Mazda
Podczas jazdy w trasie Mazdą3 bez trudu można uzyskać wynik zużycia paliwa na poziomie 6,5 l na 100 km. I przypominam, że mówimy o dwulitrowym silniku benzynowym, bez turbiny i filtra cząstek stałych.
Mazda
Według danych producenta 165 konna Mazda3 zużywa w ruchu miejskim 7,5 l benzyny na 100 km. Podczas jazd testowych po mieście uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 7,9 l na 100 km.
Mazda
Według danych producenta ważąca (dzięki zastosowaniu technologii SkyActive) jedynie 1218 kg Mazda3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Trzeba przyznać, że to bardzo obiecująca dynamika, jak na wcale nie usportowioną wersję auta kompaktowego.
Mazda
Projekt oraz jakość wykończenia tablicy przyrządów wyprzedzają o lata świetlne projekt i jakość wykończenia kokpitu w Mazdzie3 poprzedniej generacji.
Mazda
W Mazdzie3 „cieszą oko” zwłaszcza „zegary” ze sportowo wyglądającym centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz otaczającymi go małymi wyświetlaczami prędkościomierza i komputera pokładowego.
Mazda
Fotele kierowcy i pasażera Mazdy3 mają bardzo wygodny profil, ale siedziska mogłoby być odrobinę obszerniejsze. W przedniej części przedziału pasażerskiego jest przestronnie.
Mazda
Bagażnik Mazdy3 ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.
Mazda
Mazda3 jest samochodem bardzo przyjemnym w prowadzeniu. Układ kierowniczy co prawda działa lekko ale po krótkim przyzwyczajeniu „pozwala” na precyzyjne wyczucie auta. Silnik z werwą nabiera prędkości i wykazuje się bardzo dobrą elastycznością. „Lubi” przy tym wysokie obroty.
Mazda
Bagażnik Mazdy3 ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.
Mazda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    REKLAMA

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    REKLAMA

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA