REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza Mazda3 to jeden z najlepszych obecnie oferowanych na rynku kompaktów. Niestety, boryka się z problemem starszej siostry prymuski, do której wszyscy ją porównują.

Młodsze rodzeństwo prymusów doskonale zna ten problem. Spoglądanie na osiągnięcia przez pryzmat cenionych sióstr lub braci bywa irytujące i jest często niesprawiedliwe.
Dlatego od rynkowego debiutu Mazda3 nie ma łatwego życia. Większość motoryzacyjnego światka zamiast doceniać gigantyczny skok technologiczny, jaki się dokonał w stosunku do modelu poprzedniej generacji, ocenia japoński kompakt czyniąc odniesienia do niemal bezkonkurencyjnej Mazdy6, która zadebiutowała trochę wcześniej i co ważniejsze – gra w innej klasie.
Fakt, Mazda6 to doskonały, dopracowany w detalach samochód, który oszołomił wielu znawców branży już w momencie debiutu, a zniewalał ich jeszcze bardziej wraz z każdym przejechanym kilometrem.
W efekcie, oczekiwania w stosunku do kolejnej generacji mniejszej Mazdy3 znacząco wzrosły. Czy młodsza sistra „Szóstki” pozostanie w jej cieniu?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Toyota Auris TS 2.0 D-4D: o rozmiar mniejsze kombi

Test: Mazda3 2.0 165 KM - nadwozie

Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Recenzowany egzemplarz został wyposażony w stonowane w wyglądzie felgi ze stopów lekkich oraz opony o sporym profilu. Szkoda, bo aż się prosi zaadaptować do najnowszej „Trójki” felgi o wyrazistym wzorze i rozmiarze co najmniej 17 cali.

REKLAMA

Test: Mazda3 2.0 165 KM  - wnętrze

Projekt oraz jakość wykończenia tablicy przyrządów wyprzedzają o lata świetlne projekt i jakość wykończenia kokpitu w Mazdzie3 poprzedniej generacji.
Ładnie narysowana i ergonomicznie rozplanowana deska rozdzielcza przyciąga wzrok i uprzyjemnia prowadzenie pojazdu. „Cieszą oko” zwłaszcza „zegary” ze sportowo wyglądającym centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz otaczającymi go małymi wyświetlaczami prędkościomierza i komputera pokładowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda: Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI 150 KM

Na górze konsoli centralnej wygospodarowano miejsce na ładny, kolorowy ekran systemu multimedialnego. Obsługuje się go dotykowo oraz poprzez pokrętło umieszczone pomiędzy siedzeniami foteli.
O ile samo pokrętło działa bez zarzutu o tyle interfejs systemu jest skomplikowany, a nauczenie się jego obsługi wymaga czasu.
Fotele kierowcy i pasażera mają bardzo wygodny profil, ale siedziska mogłoby być odrobinę obszerniejsze. W przedniej części przedziału pasażerskiego jest przestronnie.
Z tyłu pod względem przestrzeni jest nieco gorzej. Po pierwsze niewielkie drzwi ograniczają dostęp do tylnej kanapy, po drugie wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca w okolicach kolan i nad głową.
Bagażnik ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.

Zobacz też: Test Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi/128 KM

Test: Mazda3 2.0 165 KM - napęd/układ jezdny

Do napędu opisywanej Mazdy3 posłużył czterocylindrowy silnik benzynowy, wolnossący, o pojemności 2l, rozwijający moc maksymalną 165 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min.
Według danych producenta ważąca (dzięki zastosowaniu technologii SkyActive) jedynie 1218 kg Mazda3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Trzeba przyznać, że to bardzo obiecująca dynamika, jak na wcale nie usportowioną wersję auta kompaktowego.
W praktyce Mazda3 jest samochodem bardzo przyjemnym w prowadzeniu. Układ kierowniczy co prawda działa lekko ale po krótkim przyzwyczajeniu „pozwala” na precyzyjne wyczucie auta. Silnik z werwą nabiera prędkości i wykazuje się bardzo dobrą elastycznością. „Lubi” przy tym wysokie obroty.

Dźwignia zmiany biegów działa bardzo precyzyjnie, lekko i ma krótki skok. Zawieszenie? Zaskakująco sztywne co docenią fani szybkiej jazdy po łukach, ale kierowcy ceniący nade wszystko komfort mogą narzekać na zbyt mało eleganckie tłumienie nierówności.

Zobacz też: Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium

We wnętrzu Mazdy3 jest cicho. I to bez względu na to czy poruszamy się wolno, czy z prędkościami przekraczającymi 130 km/h. Podróżujących nie niepokoi zbyt natarczywy szum opływającego nadwozie powietrza.
Najnowsza Trójka jest samochodem stabilnym i świetnie wyważonym, a co więcej ma bardzo umiarkowany apetyt na paliwo.
Według danych producenta 165 konna Mazda3 zużywa w ruchu miejskim 7,5 l benzyny na 100 km. Podczas jazd testowych po mieście uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 7,9 l na 100 km. Przy czym jeździliśmy płynnie nie stosując się rygorystycznie do zasad jazdy w stylu Eko. To doskonały rezultat.
Podczas jazdy w trasie bez trudu można uzyskać wynik zużycia paliwa na poziomie 6,5 l na 100 km. I przypominam, że mówimy o dwulitrowym silniku benzynowym, bez turbiny i filtra cząstek stałych.

Test: Mazda3 2.0 165 KM - podsumowanie

Najnowsza Mazda3 to jeden z najlepszych samochodów w klasie. Wyróżniają ją doskonałe jednostki napędowe, zaskakująco niskie zużycie paliwa i świetne prowadzenie.
Po stronie wad – trochę na siłę - możemy zapisać mniejszy niż u konkurentów bagażnik i tym razem nie na siłę – interfejs systemu multimedialnego.
Najnowsza „Trójka” chętnie porównywana z o wiele droższą „Szóstką” udowodniła, że choć mniejsza od cenionej siostry ma dobre geny i bez kompleksów nosi dumnie błyszczące logo japońskiego producenta.
Co ciekawe Mazda3 nie straszy ceną. Podstawowa odmiana z silnikiem benzynowym 1.5/100 KM kosztuje 64 900 zł. Za podstawową odmianę z opisywanym silnikiem 2.0/165 KM i przyzwoitym wyposażeniem trzeba zapłacić 76 400 zł.

Zobacz też: Pierwsza jazda - Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC 142 KM

Mazda3 2.0 165 KM - dane techniczne

Mazda3 2.0/165 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 165 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 210 Nm/4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 350 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 446,5/179,5/145 cm
Rozstaw osi 270 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Zużycie paliwa* 7,5/4,8/5,8 l/100 km
Cena od 76 400 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Tomasz Korniejew
Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Tomasz Korniejew
Recenzowany egzemplarz Mazdy3 został wyposażony w stonowane w wyglądzie felgi ze stopów lekkich oraz opony o sporym profilu. Szkoda, bo aż się prosi zaadaptować do najnowszej „Trójki” felgi o wyrazistym wzorze i rozmiarze co najmniej 17 cali.
Tomasz Korniejew
We wnętrzu Mazdy3 jest cicho. I to bez względu na to czy poruszamy się wolno, czy z prędkościami przekraczającymi 130 km/h. Podróżujących nie niepokoi zbyt natarczywy szum opływającego nadwozie powietrza.
Mazda
Podczas jazdy w trasie Mazdą3 bez trudu można uzyskać wynik zużycia paliwa na poziomie 6,5 l na 100 km. I przypominam, że mówimy o dwulitrowym silniku benzynowym, bez turbiny i filtra cząstek stałych.
Mazda
Według danych producenta 165 konna Mazda3 zużywa w ruchu miejskim 7,5 l benzyny na 100 km. Podczas jazd testowych po mieście uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 7,9 l na 100 km.
Mazda
Według danych producenta ważąca (dzięki zastosowaniu technologii SkyActive) jedynie 1218 kg Mazda3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Trzeba przyznać, że to bardzo obiecująca dynamika, jak na wcale nie usportowioną wersję auta kompaktowego.
Mazda
Projekt oraz jakość wykończenia tablicy przyrządów wyprzedzają o lata świetlne projekt i jakość wykończenia kokpitu w Mazdzie3 poprzedniej generacji.
Mazda
W Mazdzie3 „cieszą oko” zwłaszcza „zegary” ze sportowo wyglądającym centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz otaczającymi go małymi wyświetlaczami prędkościomierza i komputera pokładowego.
Mazda
Fotele kierowcy i pasażera Mazdy3 mają bardzo wygodny profil, ale siedziska mogłoby być odrobinę obszerniejsze. W przedniej części przedziału pasażerskiego jest przestronnie.
Mazda
Bagażnik Mazdy3 ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.
Mazda
Mazda3 jest samochodem bardzo przyjemnym w prowadzeniu. Układ kierowniczy co prawda działa lekko ale po krótkim przyzwyczajeniu „pozwala” na precyzyjne wyczucie auta. Silnik z werwą nabiera prędkości i wykazuje się bardzo dobrą elastycznością. „Lubi” przy tym wysokie obroty.
Mazda
Bagażnik Mazdy3 ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.
Mazda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA