REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Mazda 3 2.0 165 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza Mazda3 to jeden z najlepszych obecnie oferowanych na rynku kompaktów. Niestety, boryka się z problemem starszej siostry prymuski, do której wszyscy ją porównują.

Młodsze rodzeństwo prymusów doskonale zna ten problem. Spoglądanie na osiągnięcia przez pryzmat cenionych sióstr lub braci bywa irytujące i jest często niesprawiedliwe.
Dlatego od rynkowego debiutu Mazda3 nie ma łatwego życia. Większość motoryzacyjnego światka zamiast doceniać gigantyczny skok technologiczny, jaki się dokonał w stosunku do modelu poprzedniej generacji, ocenia japoński kompakt czyniąc odniesienia do niemal bezkonkurencyjnej Mazdy6, która zadebiutowała trochę wcześniej i co ważniejsze – gra w innej klasie.
Fakt, Mazda6 to doskonały, dopracowany w detalach samochód, który oszołomił wielu znawców branży już w momencie debiutu, a zniewalał ich jeszcze bardziej wraz z każdym przejechanym kilometrem.
W efekcie, oczekiwania w stosunku do kolejnej generacji mniejszej Mazdy3 znacząco wzrosły. Czy młodsza sistra „Szóstki” pozostanie w jej cieniu?

REKLAMA

Zobacz też: Test Toyota Auris TS 2.0 D-4D: o rozmiar mniejsze kombi

Test: Mazda3 2.0 165 KM - nadwozie

Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Recenzowany egzemplarz został wyposażony w stonowane w wyglądzie felgi ze stopów lekkich oraz opony o sporym profilu. Szkoda, bo aż się prosi zaadaptować do najnowszej „Trójki” felgi o wyrazistym wzorze i rozmiarze co najmniej 17 cali.

Test: Mazda3 2.0 165 KM  - wnętrze

Projekt oraz jakość wykończenia tablicy przyrządów wyprzedzają o lata świetlne projekt i jakość wykończenia kokpitu w Mazdzie3 poprzedniej generacji.
Ładnie narysowana i ergonomicznie rozplanowana deska rozdzielcza przyciąga wzrok i uprzyjemnia prowadzenie pojazdu. „Cieszą oko” zwłaszcza „zegary” ze sportowo wyglądającym centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz otaczającymi go małymi wyświetlaczami prędkościomierza i komputera pokładowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda: Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI 150 KM

Na górze konsoli centralnej wygospodarowano miejsce na ładny, kolorowy ekran systemu multimedialnego. Obsługuje się go dotykowo oraz poprzez pokrętło umieszczone pomiędzy siedzeniami foteli.
O ile samo pokrętło działa bez zarzutu o tyle interfejs systemu jest skomplikowany, a nauczenie się jego obsługi wymaga czasu.
Fotele kierowcy i pasażera mają bardzo wygodny profil, ale siedziska mogłoby być odrobinę obszerniejsze. W przedniej części przedziału pasażerskiego jest przestronnie.
Z tyłu pod względem przestrzeni jest nieco gorzej. Po pierwsze niewielkie drzwi ograniczają dostęp do tylnej kanapy, po drugie wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca w okolicach kolan i nad głową.
Bagażnik ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.

Zobacz też: Test Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi/128 KM

Test: Mazda3 2.0 165 KM - napęd/układ jezdny

REKLAMA

Do napędu opisywanej Mazdy3 posłużył czterocylindrowy silnik benzynowy, wolnossący, o pojemności 2l, rozwijający moc maksymalną 165 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min.
Według danych producenta ważąca (dzięki zastosowaniu technologii SkyActive) jedynie 1218 kg Mazda3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Trzeba przyznać, że to bardzo obiecująca dynamika, jak na wcale nie usportowioną wersję auta kompaktowego.
W praktyce Mazda3 jest samochodem bardzo przyjemnym w prowadzeniu. Układ kierowniczy co prawda działa lekko ale po krótkim przyzwyczajeniu „pozwala” na precyzyjne wyczucie auta. Silnik z werwą nabiera prędkości i wykazuje się bardzo dobrą elastycznością. „Lubi” przy tym wysokie obroty.

Dźwignia zmiany biegów działa bardzo precyzyjnie, lekko i ma krótki skok. Zawieszenie? Zaskakująco sztywne co docenią fani szybkiej jazdy po łukach, ale kierowcy ceniący nade wszystko komfort mogą narzekać na zbyt mało eleganckie tłumienie nierówności.

Zobacz też: Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium

We wnętrzu Mazdy3 jest cicho. I to bez względu na to czy poruszamy się wolno, czy z prędkościami przekraczającymi 130 km/h. Podróżujących nie niepokoi zbyt natarczywy szum opływającego nadwozie powietrza.
Najnowsza Trójka jest samochodem stabilnym i świetnie wyważonym, a co więcej ma bardzo umiarkowany apetyt na paliwo.
Według danych producenta 165 konna Mazda3 zużywa w ruchu miejskim 7,5 l benzyny na 100 km. Podczas jazd testowych po mieście uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 7,9 l na 100 km. Przy czym jeździliśmy płynnie nie stosując się rygorystycznie do zasad jazdy w stylu Eko. To doskonały rezultat.
Podczas jazdy w trasie bez trudu można uzyskać wynik zużycia paliwa na poziomie 6,5 l na 100 km. I przypominam, że mówimy o dwulitrowym silniku benzynowym, bez turbiny i filtra cząstek stałych.

Test: Mazda3 2.0 165 KM - podsumowanie

Najnowsza Mazda3 to jeden z najlepszych samochodów w klasie. Wyróżniają ją doskonałe jednostki napędowe, zaskakująco niskie zużycie paliwa i świetne prowadzenie.
Po stronie wad – trochę na siłę - możemy zapisać mniejszy niż u konkurentów bagażnik i tym razem nie na siłę – interfejs systemu multimedialnego.
Najnowsza „Trójka” chętnie porównywana z o wiele droższą „Szóstką” udowodniła, że choć mniejsza od cenionej siostry ma dobre geny i bez kompleksów nosi dumnie błyszczące logo japońskiego producenta.
Co ciekawe Mazda3 nie straszy ceną. Podstawowa odmiana z silnikiem benzynowym 1.5/100 KM kosztuje 64 900 zł. Za podstawową odmianę z opisywanym silnikiem 2.0/165 KM i przyzwoitym wyposażeniem trzeba zapłacić 76 400 zł.

Zobacz też: Pierwsza jazda - Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC 142 KM

Mazda3 2.0 165 KM - dane techniczne

Mazda3 2.0/165 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 165 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 210 Nm/4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 350 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 446,5/179,5/145 cm
Rozstaw osi 270 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Zużycie paliwa* 7,5/4,8/5,8 l/100 km
Cena od 76 400 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Tomasz Korniejew
Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Tomasz Korniejew
Recenzowany egzemplarz Mazdy3 został wyposażony w stonowane w wyglądzie felgi ze stopów lekkich oraz opony o sporym profilu. Szkoda, bo aż się prosi zaadaptować do najnowszej „Trójki” felgi o wyrazistym wzorze i rozmiarze co najmniej 17 cali.
Tomasz Korniejew
We wnętrzu Mazdy3 jest cicho. I to bez względu na to czy poruszamy się wolno, czy z prędkościami przekraczającymi 130 km/h. Podróżujących nie niepokoi zbyt natarczywy szum opływającego nadwozie powietrza.
Mazda
Podczas jazdy w trasie Mazdą3 bez trudu można uzyskać wynik zużycia paliwa na poziomie 6,5 l na 100 km. I przypominam, że mówimy o dwulitrowym silniku benzynowym, bez turbiny i filtra cząstek stałych.
Mazda
Według danych producenta 165 konna Mazda3 zużywa w ruchu miejskim 7,5 l benzyny na 100 km. Podczas jazd testowych po mieście uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 7,9 l na 100 km.
Mazda
Według danych producenta ważąca (dzięki zastosowaniu technologii SkyActive) jedynie 1218 kg Mazda3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Trzeba przyznać, że to bardzo obiecująca dynamika, jak na wcale nie usportowioną wersję auta kompaktowego.
Mazda
Projekt oraz jakość wykończenia tablicy przyrządów wyprzedzają o lata świetlne projekt i jakość wykończenia kokpitu w Mazdzie3 poprzedniej generacji.
Mazda
W Mazdzie3 „cieszą oko” zwłaszcza „zegary” ze sportowo wyglądającym centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz otaczającymi go małymi wyświetlaczami prędkościomierza i komputera pokładowego.
Mazda
Fotele kierowcy i pasażera Mazdy3 mają bardzo wygodny profil, ale siedziska mogłoby być odrobinę obszerniejsze. W przedniej części przedziału pasażerskiego jest przestronnie.
Mazda
Bagażnik Mazdy3 ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.
Mazda
Mazda3 jest samochodem bardzo przyjemnym w prowadzeniu. Układ kierowniczy co prawda działa lekko ale po krótkim przyzwyczajeniu „pozwala” na precyzyjne wyczucie auta. Silnik z werwą nabiera prędkości i wykazuje się bardzo dobrą elastycznością. „Lubi” przy tym wysokie obroty.
Mazda
Bagażnik Mazdy3 ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.
Mazda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA