Test Citroen C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDi 150 KM
REKLAMA
REKLAMA
Citroen C4 Grand Picasso
Człowiek XXI wieku uzależniony jest technologii. To ona wyręczyć ma go z obowiązków i trudów dnia codziennego, zapewniając mu tym samym więcej wolnego czasu i odpoczynku. Choć to tylko nierealna mrzonka, z której świetnie zdają sobie sprawę specjaliści od marketingu, to ten zakłamany obraz rzeczywistości bez problemu dociera do coraz szerszej grupy osób. Są jednak obszary, w których stosowanie nowoczesnej technologii ma racjonalne uzasadnienie. Jednym z nich jest motoryzacja.
REKLAMA
Citroen C4 Grand Picasso: nadwozie
Citroen C4 Grand Picasso to z pozoru duże rodzinne auto, które swoją niebanalną sylwetką nadwozia porusza ludzką fantazję. Sprawia wrażenie jakoby był to pojazd z innego wymiaru, który wewnątrz kryje nietypowe, wręcz pionierskie rozwiązania, wspierane zastępem najnowocześniejszych układów scalonych o ogromnych możliwościach obliczeniowych. Cały ten fantazyjny sen pryska, gdy okazuje się, że to wszystko jest … rzeczywistością!
Citroen C4 Grand Picasso: wnętrze
Citroen C4 Grand Picasso to przedstawiciel minivanów (MPV), ale swoim wyposażeniem potrafi zawstydzić niejedno auto klasy Premium. Po zajęciu miejsca w kabinie, kierowcę witają dwa wysokiej jakości ekrany ciekłokrystaliczne. Mniejszy, dotykowy, o przekątnej 7-cali służy sterowaniu klimatyzacją, radiem czy nawigacją. Drugi, znacznie potężniejszy, wyświetla główne parametry jazdy (prędkość pojazdu, obroty silnika), dane komputera pokładowego i nawigacji GPS. Jego 12-calową, matową matryce cechuje dobre oddanie kolorów, wysoka ostrość obrazu i czytelność nawet w słoneczne dni (ekran 12" dostępny jest wersji Intensive oraz Exclusive).
.
Ten niespotykanych rozmiarów ekran ma jednak inną, zdecydowanie ciekawszą funkcję. Dzięki zaawansowanemu układowi zewnętrznych kamer, które rejestrują obraz z każdej strony pojazdu, potrafi wyświetlić widok auta z lotu ptaka! To fantastyczne rozwiązanie pozwala w porę zauważyć zagrażający autu słupek czy donicę kwiatową, albo inną zbliżającą się do niego przeszkodę! Co więcej obraz z poszczególnych kamer można dowolnie przełączać, precyzyjnie analizując sytuację z każdej strony pojazdu! Jeśli mimo to kierowca ma problem z zaparkowaniem pojazdu, może skorzystać z automatycznego parkowania (Pak Assist)! Czasem jednak trzeba uzbroić się w cierpliwość, bowiem komputer potrafi dość długo szukać odpowiedniego miejsca.
Citroen C4 Grand Picasso: walory i mankamenty wnętrza
Ta nowoczesna technologia ma jednak także pewne mankamenty. Wśród głównych wymienić trzeba brak analogowych klawiszy służących regulacji temperatury w kabinie bądź sterowaniu radiem (elektroniczny interfejs 7-calowego ekranu niepotrzebnie komplikuje i wydłuża obsługę podstawowych funkcji), przesycenie kierownicy zarówno przyciskami jak i pokrętłami (tych jest aż 4) oraz pojawiające się okresowo przestoje w działaniu oprogramowania auta. Do futurystycznego charakteru nowego Picasso nie pasuje także lewarek skrzyni biegów przejęty z dostawczego Berlingo. Wysoko ocenić należy za to pozycję za kierownicą, wygodne przednie fotele wyposażone w podgrzewanie i masaż oraz spasowanie poszczególnych elementów kokpitu. Materiały nie są może najwyższej próby, ale większość z nich jest przyjemna w dotyku i miła dla oka. Ciekawym udogodnieniem jest wysuwany elektrycznie podnóżek w fotelu pasażera oraz alarm sygnalizujący niezamierzone przekroczenie linii (AFIL) za pomocą aktywnego pasa bezpieczeństwa kierowcy. Przyjemny klimat w trakcie nocnej jazdy autem nadaje mu system oświetlenia kabiny.
Citroen C4 Grand Picasso: przestronność i funkcjonalność
Wysoko ocenić należy funkcjonalność i przestronność kabiny Citroena C4 Picasso. Wersja Grand dłuższa od standardowej odmiany Picasso o prawie 17 cm, dysponuje większym o 5,5 cm rozstawem osi i na życzenia klienta może mieć 7-osobową kabinę. Zmiany poczynione w tej wersji wyraźnie poprawiły przestronność wnętrza. W dwóch pierwszych rzędach siedzeń miejsca nie zabraknie dla osób o wzroście nawet 190 cm. Co więcej fotele wyposażono w wygodne zagłówki, a w oparciach przednich siedzeń znalazły się składane stoliki. W środkowych słupkach zamontowano wydajny układ wentylacji, a bagażnik o pojemności uzależnionej od położenia drugiego rzędu siedzeń (575-704 l) wyposażono w podwójną podłogę oraz przenośną latarkę służącą jako oświetlenie kufra. Ostatnie dwa miejsca sprawdzą się raczej na krótkich dystansach, ale w sytuacji awaryjnej mogą okazać się niezwykle przydatne. Po ich rozłożeniu bagażnik kurczy się do 170 litrów. Przydatnym rozwiązaniem jest także gniazdko 230V umieszczone na obudowie skrzyni biegów.
Citroen C4 Grand Picasso: silnik 2.0 BlueHDi 150
Kosmiczną technologię zdaje się skrywać także maska Citroena C4 Grand Picasso, pod którą znalazło się miejsce dla 2-litrowego silnika Diesla z serii BlueHDi. Mimo że ma on niebagatelne 150 KM mocy, niemałą pojemność skokową i turbodoładowanie producent zarzeka się, że w mieście Grand Picasso zużywa zaledwie 5,2 l paliwa na 100 km. Choć w rzeczywistości wynik ten jest większy o ok. 2 litry to trzeba przyznać, że jest to świetny rezultat. Jego osiągnięcie na pewno nie ułatwia ani duża masa pojazdu (1699 kg) ani rozległa płaszczyzna czołowa samochodu, którą stawia opór powietrzu. Trzeba jednak przyznać, że w trakcie autostradowej jazdy w kabinie jest bardzo cicho, a dobrze zaprojektowane pod kątem aerodynamiki nadwozie stawia relatywnie niewielki opór powietrzu (współczynnik Cx=0,30 to dokładnie tyle samo jak w przypadku BMW 428i xDrive).
Citroen C4 Grand Picasso: manualna skrzynia biegów
Poza miastem, dzięki 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów, spalanie Citroena C4 Grand Picasso można ograniczyć do 5,0-5,8 l / 100 km. Szkoda tylko, że skrzynia przy szybszej zmianie biegów potrafi być nieprecyzyjna. Długość poszczególnych przełożeń jest prawidłowa, a wyprzedzanie tym ogromnym autem nie sprawia żadnych problemów nawet na wąskich, dwukierunkowych drogach krajowych. Pamiętać należy jednak, że silnik 2.0 HDi najlepiej pracuje powyżej 1700 obr./min.
Citroen C4 Grand Picasso: zawieszenie
Wydawać się by się mogło, że Citroen C4 Grand Picasso, który za sprawą swoich potężnych gabarytów, na drodze przypomina małą ciężarówkę, będzie wyjątkowo niewdzięczny w trakcie codziennej eksploatacji w warunkach miejskich. Nic bardziej mylnego. Auto zaskakuje nie tylko pewnym zachowaniem na szybkich łukach (mimo tylnej belki skrętnej), ale i niezwykłą zwrotnością. Aby zawrócić na ciasnym parkingu potrzebuje zaledwie 11 metrów. To mniej niż potrzebuje na to znacznie mniejszy Fiat 500L! Jakość tłumienia nierówności jest na dobrym poziomie (mimo zastosowania w tylnym zawieszeniu belki skrętnej) podobnie jak wyciszenie pracy układu amortyzującego pojazd. Tylko wyjątkowo głębokie studzienki potrafią zakłócić spokój pasażerów. Precyzja układu kierowniczego stoi na niezłym poziomie, ale jego praca bardziej podporządkowana została płynnej niż sportowej jeździe.
Citroen C4 Grand Picasso: hamulce
Wkład inżynierów włożony w zaprojektowanie porządnego silnika i harmonijnie pracującego zawieszenia poszły by na marne, gdyby auto miało za słaby układ hamulcowy. Francuscy projektanci odrobili jednak lekcje i do najmocniejszego diesla w gamie przygotowali potężniejsze tarcze hamulcowe. Przednie mają średnicę 304 mm (zamiast standardowych 283 mm),a natomiast tylne 290 mm. W rezultacie nawet mocno obciążone Picasso pewnie wyhamowuje również z większych prędkości.
Citroen C4 Grand Picasso: cena i wyposażenie
Użyczony do testu egzemplarz Citroena C4 Grand Picasso to praktycznie najbogatsza wersja tego modelu. Za kwotę ok. 130 tys. zł klient otrzymuje przestronne i bardzo bogato wyposażone, 7-osobowe auto. Skórzana tapicerka, podgrzewane przednie fotele z funkcją masażu, zaawansowany układ kamer, nawigacja GPS, aktywny tempomat, układ ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system automatycznego parkowania, 6-głośnikowy zestaw audio czy elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika to tylko niektóre elementy z bardzo obszernej listy wyposażenia wersji Exclusive. Biorąc pod uwagę gabaryty auta, jego możliwości transportowe, wyposażenie i potencjał silnika to cena na tle konkurencji wydaje się być bardzo dobrze skalkulowana. Niestety, rozpatrując wysokość przeciętnych zarobków w Polsce szybko okaże się, że na takie auto będą mogli sobie pozwolić tylko zamożni Polacy.
Citroen C4 Grand Picasso: werdykt
Jazda nowym Citroenem C4 Grand Picasso nie okazała się rozczarowaniem. Pojazd przypominający wyglądem auto z przyszłości pozytywnie zaskoczył nowatorskimi rozwiązaniami multimedialnymi oraz wysokim komfortem podróży. Wysoka przestronność, wygodne fotele i ogromny bagażnik spełnią oczekiwania nawet dużej rodziny. Tym bardziej jeśli pod maską Citroena pracuje mocny a zarazem oszczędny silnik 2.0 BlueHDi. Co prawda zastosowanie dotykowego ekranu do regulacji temperatury czy radia jest mało funkcjonalnym rozwiązaniem, a ogromna liczba przycisków i pokręteł na kierownicy wymaga przyzwyczajenia, to całościowy obraz Citroena jako pojazdu rodzinnego jest jak najbardziej pozytywny. Szkoda tylko, że tak duży i świetnie wyposażony pojazd nadal jest poza finansowymi możliwościami większości Polaków...
Citroen C4 Grand Picasso: dane techniczne
Samochód | Citroen C4 Grand Picasso BlueHDi 150 |
Rodzaj silnika | wysokoprężny z turbosprężarką VGT |
Kod silnika | DW10 FD |
Położenie silnika | z przodu, poprzecznie, przed osią |
Wtrysk paliwa | Delphi common rail 1800 bar |
Liczba cylindrów | 4 |
Pojemność skokowa | 1997 cm3 |
Układ cylindrów | rzędowy |
Moc maksymalna | 110/150 kW/KM przy 4000 obr/.min |
Maksymalny moment obrotowy | 370 Nm w zakresie 2000-2500 obr./min |
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): | 0,30 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna 6. biegowa |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h | 9,8 s (ze skrzynią manualną BVM6) |
Prędkość maksymalna | 210 km/h (ze skrzynią manualną BVM6) |
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) | 5,2/3,8/4,3 l (na kołach 18") |
Zawieszenie kół przednich: | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie kół tylnych: | belka skrętna (torsion beam) |
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) | tarcze wentylowane, 304 mm |
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) | tarcze lite, 290 mm |
Wymiary (dług./szer./wys.) | 4 597/1 826/1 634 mm |
Rozstaw osi | 2840 mm |
Masa własna | 1430 kg (minimalna) |
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. | 575 - 704/1843 l |
Ładowność | 820 kg (bez kierowcy) |
Liczba obrotów kierownicy | 3,0 |
Średnica zawracania | 11,0 m |
Pojemność baku | 55 l |
Cena | od 118 000 zł (2.0 BlueHDi Exclusive w promocji od 96 900 zł) |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.