REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi Titanium

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Ford Tourneo Custom walczy o wymagających klientów z silnymi konkurentami. Czy konstruktorom udało się przenieść do minivana o dostawczym rodowodzie największą zaletę Fordów, czyli ponadprzeciętnie dobry układ jezdny?

Problem z minivanami zbudowanymi na bazie samochodów dostawczych zazwyczaj dotyczy jakości prowadzenia oraz komfortu jazdy bez obciążenia. Nierzadko kontrowersyjny bywa też wygląd tego typu konstrukcji.

REKLAMA

REKLAMA

A przecież ceny wersji osobowych w tym segmencie pojazdów do najniższych nie należą, co więcej pojazdy te są często wykorzystywane do przewozu osób, które na co dzień zazwyczaj prowadzą życie na wysokim poziomie i wymagania odnośnie komfortu mają wysokie.

Patrząc na najnowszego Tourneo Custom widać wyraźne nawiązanie stylizacyjne do pozostałych modeli Forda. Przednia część nadwozia z dużym wlotem powietrza i „groźnie spoglądającymi” reflektorami  przywodzi na myśl wygląd Fordów z rodziny C-Max. W tylnej części nadwozia uwagę zwracają ciekawie zaprojektowane podłużne lampy.

REKLAMA

Mikrobus Forda prezentuje się interesująco i na pewno pod względem stylizacji pozytywnie wyróżnia spośród konkurentów w klasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4x4 Trendline: multifunkcyjna furgonetka

Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - wnętrze

Ciekawy design dostrzeżemy również po zajęciu miejsca za kierownicą Tourneo Custom. Tablica przyrządów zaprojektowana jest w stylu, który możemy spotkać w Focusie, czy Fiescie. W przypadku kokpitu również widać nawiązanie do finezyjnych kształtów desek rozdzielczych znanych z Forda Fiesty, czy Focusa. Na całość przyjemnie się patrzy, ale obsługa komputera pokładowego wymaga przyzwyczajenia. Intuicyjność nie jest najmocniejszą stroną również obsługi systemów audio, czy nawigacji w Fordach.

Kierowca mikrobusa Forda siedzi wysoko i ma zapewnioną świetną widoczność do przodu. Ale przy skrętach warto zachować czujność, bo widok na boki ograniczają duże lusterka boczne. W parkingowych manewrach pomagają czujniki oraz zainstalowana w lusterku wstecznym kolorowa kamera (koszt całego pakietu – kamera, czujniki, system ostrzegania przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu i monitorowania koncentracji kierowcy, elektrycznie regulowane, ogrzewane i składane lusterka boczne, wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatycznie włączane światła mijania, automatyczne przełączanie świateł drogowych na mijania dla opcji wyposażeniowej Titanium to ok. 3000 zł).

Zobacz też: Test Citroen Berlingo II Multispace XTR 1.6 HDi 112 KM

Do redakcji trafił Tourneo Custom w wersji ośmioosobowej. Co ciekawe, standardowo auto jest dziewięcioosobowe, a wybranie w opcji pojedynczego fotela pasażera z przodu, obniża cenę o 615 zł (w droższej wersji Titanium).

W dwóch tylnych rzędach ustawiono osobno regulowane fotele. Prawdę mówiąc nie ma znaczenia, czy ktoś siedzi w drugim, czy trzecim rzędzie – i tak nie będzie narzekał na ciasnotę.

Wielogodzinne podróże osobową odmianą Tourneo Custom uprzyjemnia m.in.  osobna regulacja klimatyzacji oraz siły nawiewu dla tylnej części kabiny, praktyczne okazują się liczne schowki, w które wyposażono auto.

Zobacz też: Test Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG: niemiecki porządek

Przedział bagażowy dłuższej wersji Forda wystarczy do spakowania bagaży na dłuższy wyjazd i to nawet, gdy zabierzemy ze sobą komplet pasażerów. To ważna informacja zwłaszcza dla osób, które zamierzają wykorzystywać Tourneo Custom jako np. Shuttle bus.

Szkoda tylko, że producent zastosował pojedynczą, otwieraną do góry klapę bagażnika. To rozwiązanie nie jest zbyt wygodne. Duża pokrywa jest ciężka i jej używanie wymaga wysiłku.

Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - napęd/układ jezdny

Recenzowany egzemplarz Forda Transita Tourneo jest napędzany przez czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,2 l, rozwijający moc maksymalną 155 KM i maksymalny moment obrotowy 385 Nm od 1600 obr./min.

Producent nie podaje w dostępnych danych technicznych wartości przyspieszenia, czy prędkości maksymalnej. Mimo to, nie ma się czego wstydzić.

W subiektywnym odczuciu 155-konne Toruneo jest samochodem zaskakująco dynamicznym, co znacznie uprzyjemnia także miejską eksploatację. Co prawda pierwsze przełożenia sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów są dość krótkie, ale dźwignia wskakuje w poszczególne tryby z precyzją i krótkim skokiem kojarzącym się z mniejszymi modelami Forda. Jednostka napędowa wykazuje dużą elastyczność, co dodatkowo ogranicza konieczność częstej zmiany biegów podczas jazdy w warunkach miejskich.

Zobacz też: Test Hyundai SantaFe 2.2 CRDi/197 KM – dla indywidualistów

A jak Tourneo Custom sprawuje się podczas jazdy po autostradzie?

Duża powierzchnia karoserii sprawia, że kierowca odczuwa na kierownicy mocne podmuchy wiatru. Także spora powierzchnia czołowa sprawia, że w tym przypadku każde zwiększenie prędkości powyżej 120 km/h natychmiast skutkuje znacznie zwiększonym zużyciem paliwa. Dla przykładu – podróżując z prędkością do 120 km/h (z kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem) mikrobus Forda zużywał około 9 l oleju napędowego na 100 km. W przedziale prędkości od 130 do 160 km/h zużycie paliwa oscylowało między 10,5 a 11,5 l/100 km. To wynik akceptowalny aczkolwiek daleko mu do wartości pozytywnie zaskakujących.

W odczuciu kierowcy Tourneo Custom prowadzi się w sposób zaskakująco zbliżony do mniejszych modeli Forda. Co prawda podczas jazdy po łukach nadwozie ma tendencję do przechyłów, ale Ford przewyższa właściwościami jezdnymi konkurentów z klasy. W efekcie kierowca nie obawia się wjechać w autostradowy łuk bez wcześniejszego wytracania prędkości.

Podróżując przez dłuższy czas z prędkością autostradową daje o sobie znać także bardziej słyszalny niż w przypadku mniejszych samochodów szum opływającego nadwozie powietrza. To jedna z cech konstrukcji tego typu.

Zawieszenie Tourneo Custom „lubi” obciążenie. Gdy pojazd nie jest załadowany, komfort ogranicza duża sprężystość zawieszenia podczas pokonywania nierówności. Gdy Ford jest obciążony, wszelkiego rodzaju niedoskonałości nawierzchni są tłumione miękko i bez nieprzyjemnych odgłosów.

Zobacz też: Test Ford S-Max 2.0 EcoBoost: Pogromca autostrad

Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - podsumowanie

Ford Transit Tourneo Custom w najtańszej odmianie (krótszej z podstawowym wyposażeniem) z silnikiem 2.2 TDCi o mocy 125 KM kosztuje 144 800 zł brutto. Wersja dłuższa z silnikiem o mocy 155 KM to wydatek minimum 155 tys. zł brutto.

Nie jest to jednak alternatywa dla popularnych samochodów rodzinnych. Choćby jego gabaryty zewnętrze sprawiają, że auto jest mało poręczne w ruchu miejskim. Tourneo Custom to doskonała propozycja dla osób, które potrzebują samochodu do przewozu w komfortowych warunkach 7- osób nie wliczając kierowcy, które w dodatku będą podróżowały ze bagażem.

Pojazd wożący gości z hotelu na lotnisko, czy transport w ośrodkach wczasowych wydają się idealnym miejscem pracy dla Tourneo Custom.

Zobacz też: Test Lancia Voyager: Shuttle bus z pierwszej ligi

Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - dane techniczne

Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi (L2)
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  2198 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 155 KM/3500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 385 Nm/1600 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika** 4,35 m3
Wymiary (dł./szer./wys.) 534/208/191 cm
Rozstaw osi 330 cm
V-max b.d.
Przyspieszenie 0-100 km/h b.d.
Zużycie paliwa* 7,1/6,3/6,6 l/100 km
Cena od  155 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
**złożony 3 rząd siedzeń

Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Atrakcyjny design "zegarów" Forda Tourneo Custom.
Ford
W przedniej części kabiny Forda Tourneo Custom miejsca jest pod dostatkiem, co ciekawe zamieniając fotel pasażera z dwuosobowego na jednoosobowy obniżymy cenę pojazdu.
Ford
Przepastny przedział bagażowy Forda Tourneo Custom.
Ford
W tylnych rzędach Forda Tourneo Custom zainstalowano niezależne fotele.
Ford
Przydatne rozwiązanie znane z Forda Fiesty - w lusterku wstecznym Forda Tourneo Custom umieszczono kolorowy wyświetlacz kamery.
Ford
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Przedział bagażowy Forda Tourne Custom w wersji dłuższej (L2) wystarczy do spakowania bagaży ośmiu osób.
Ford
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA