REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi Titanium

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Ford Tourneo Custom walczy o wymagających klientów z silnymi konkurentami. Czy konstruktorom udało się przenieść do minivana o dostawczym rodowodzie największą zaletę Fordów, czyli ponadprzeciętnie dobry układ jezdny?

Problem z minivanami zbudowanymi na bazie samochodów dostawczych zazwyczaj dotyczy jakości prowadzenia oraz komfortu jazdy bez obciążenia. Nierzadko kontrowersyjny bywa też wygląd tego typu konstrukcji.

REKLAMA

REKLAMA

A przecież ceny wersji osobowych w tym segmencie pojazdów do najniższych nie należą, co więcej pojazdy te są często wykorzystywane do przewozu osób, które na co dzień zazwyczaj prowadzą życie na wysokim poziomie i wymagania odnośnie komfortu mają wysokie.

Patrząc na najnowszego Tourneo Custom widać wyraźne nawiązanie stylizacyjne do pozostałych modeli Forda. Przednia część nadwozia z dużym wlotem powietrza i „groźnie spoglądającymi” reflektorami  przywodzi na myśl wygląd Fordów z rodziny C-Max. W tylnej części nadwozia uwagę zwracają ciekawie zaprojektowane podłużne lampy.

REKLAMA

Mikrobus Forda prezentuje się interesująco i na pewno pod względem stylizacji pozytywnie wyróżnia spośród konkurentów w klasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4x4 Trendline: multifunkcyjna furgonetka

Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - wnętrze

Ciekawy design dostrzeżemy również po zajęciu miejsca za kierownicą Tourneo Custom. Tablica przyrządów zaprojektowana jest w stylu, który możemy spotkać w Focusie, czy Fiescie. W przypadku kokpitu również widać nawiązanie do finezyjnych kształtów desek rozdzielczych znanych z Forda Fiesty, czy Focusa. Na całość przyjemnie się patrzy, ale obsługa komputera pokładowego wymaga przyzwyczajenia. Intuicyjność nie jest najmocniejszą stroną również obsługi systemów audio, czy nawigacji w Fordach.

Kierowca mikrobusa Forda siedzi wysoko i ma zapewnioną świetną widoczność do przodu. Ale przy skrętach warto zachować czujność, bo widok na boki ograniczają duże lusterka boczne. W parkingowych manewrach pomagają czujniki oraz zainstalowana w lusterku wstecznym kolorowa kamera (koszt całego pakietu – kamera, czujniki, system ostrzegania przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu i monitorowania koncentracji kierowcy, elektrycznie regulowane, ogrzewane i składane lusterka boczne, wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatycznie włączane światła mijania, automatyczne przełączanie świateł drogowych na mijania dla opcji wyposażeniowej Titanium to ok. 3000 zł).

Zobacz też: Test Citroen Berlingo II Multispace XTR 1.6 HDi 112 KM

Do redakcji trafił Tourneo Custom w wersji ośmioosobowej. Co ciekawe, standardowo auto jest dziewięcioosobowe, a wybranie w opcji pojedynczego fotela pasażera z przodu, obniża cenę o 615 zł (w droższej wersji Titanium).

W dwóch tylnych rzędach ustawiono osobno regulowane fotele. Prawdę mówiąc nie ma znaczenia, czy ktoś siedzi w drugim, czy trzecim rzędzie – i tak nie będzie narzekał na ciasnotę.

Wielogodzinne podróże osobową odmianą Tourneo Custom uprzyjemnia m.in.  osobna regulacja klimatyzacji oraz siły nawiewu dla tylnej części kabiny, praktyczne okazują się liczne schowki, w które wyposażono auto.

Zobacz też: Test Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG: niemiecki porządek

Przedział bagażowy dłuższej wersji Forda wystarczy do spakowania bagaży na dłuższy wyjazd i to nawet, gdy zabierzemy ze sobą komplet pasażerów. To ważna informacja zwłaszcza dla osób, które zamierzają wykorzystywać Tourneo Custom jako np. Shuttle bus.

Szkoda tylko, że producent zastosował pojedynczą, otwieraną do góry klapę bagażnika. To rozwiązanie nie jest zbyt wygodne. Duża pokrywa jest ciężka i jej używanie wymaga wysiłku.

Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - napęd/układ jezdny

Recenzowany egzemplarz Forda Transita Tourneo jest napędzany przez czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,2 l, rozwijający moc maksymalną 155 KM i maksymalny moment obrotowy 385 Nm od 1600 obr./min.

Producent nie podaje w dostępnych danych technicznych wartości przyspieszenia, czy prędkości maksymalnej. Mimo to, nie ma się czego wstydzić.

W subiektywnym odczuciu 155-konne Toruneo jest samochodem zaskakująco dynamicznym, co znacznie uprzyjemnia także miejską eksploatację. Co prawda pierwsze przełożenia sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów są dość krótkie, ale dźwignia wskakuje w poszczególne tryby z precyzją i krótkim skokiem kojarzącym się z mniejszymi modelami Forda. Jednostka napędowa wykazuje dużą elastyczność, co dodatkowo ogranicza konieczność częstej zmiany biegów podczas jazdy w warunkach miejskich.

Zobacz też: Test Hyundai SantaFe 2.2 CRDi/197 KM – dla indywidualistów

A jak Tourneo Custom sprawuje się podczas jazdy po autostradzie?

Duża powierzchnia karoserii sprawia, że kierowca odczuwa na kierownicy mocne podmuchy wiatru. Także spora powierzchnia czołowa sprawia, że w tym przypadku każde zwiększenie prędkości powyżej 120 km/h natychmiast skutkuje znacznie zwiększonym zużyciem paliwa. Dla przykładu – podróżując z prędkością do 120 km/h (z kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem) mikrobus Forda zużywał około 9 l oleju napędowego na 100 km. W przedziale prędkości od 130 do 160 km/h zużycie paliwa oscylowało między 10,5 a 11,5 l/100 km. To wynik akceptowalny aczkolwiek daleko mu do wartości pozytywnie zaskakujących.

W odczuciu kierowcy Tourneo Custom prowadzi się w sposób zaskakująco zbliżony do mniejszych modeli Forda. Co prawda podczas jazdy po łukach nadwozie ma tendencję do przechyłów, ale Ford przewyższa właściwościami jezdnymi konkurentów z klasy. W efekcie kierowca nie obawia się wjechać w autostradowy łuk bez wcześniejszego wytracania prędkości.

Podróżując przez dłuższy czas z prędkością autostradową daje o sobie znać także bardziej słyszalny niż w przypadku mniejszych samochodów szum opływającego nadwozie powietrza. To jedna z cech konstrukcji tego typu.

Zawieszenie Tourneo Custom „lubi” obciążenie. Gdy pojazd nie jest załadowany, komfort ogranicza duża sprężystość zawieszenia podczas pokonywania nierówności. Gdy Ford jest obciążony, wszelkiego rodzaju niedoskonałości nawierzchni są tłumione miękko i bez nieprzyjemnych odgłosów.

Zobacz też: Test Ford S-Max 2.0 EcoBoost: Pogromca autostrad

Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - podsumowanie

Ford Transit Tourneo Custom w najtańszej odmianie (krótszej z podstawowym wyposażeniem) z silnikiem 2.2 TDCi o mocy 125 KM kosztuje 144 800 zł brutto. Wersja dłuższa z silnikiem o mocy 155 KM to wydatek minimum 155 tys. zł brutto.

Nie jest to jednak alternatywa dla popularnych samochodów rodzinnych. Choćby jego gabaryty zewnętrze sprawiają, że auto jest mało poręczne w ruchu miejskim. Tourneo Custom to doskonała propozycja dla osób, które potrzebują samochodu do przewozu w komfortowych warunkach 7- osób nie wliczając kierowcy, które w dodatku będą podróżowały ze bagażem.

Pojazd wożący gości z hotelu na lotnisko, czy transport w ośrodkach wczasowych wydają się idealnym miejscem pracy dla Tourneo Custom.

Zobacz też: Test Lancia Voyager: Shuttle bus z pierwszej ligi

Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - dane techniczne

Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi (L2)
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  2198 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 155 KM/3500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 385 Nm/1600 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika** 4,35 m3
Wymiary (dł./szer./wys.) 534/208/191 cm
Rozstaw osi 330 cm
V-max b.d.
Przyspieszenie 0-100 km/h b.d.
Zużycie paliwa* 7,1/6,3/6,6 l/100 km
Cena od  155 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
**złożony 3 rząd siedzeń

Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Atrakcyjny design "zegarów" Forda Tourneo Custom.
Ford
W przedniej części kabiny Forda Tourneo Custom miejsca jest pod dostatkiem, co ciekawe zamieniając fotel pasażera z dwuosobowego na jednoosobowy obniżymy cenę pojazdu.
Ford
Przepastny przedział bagażowy Forda Tourneo Custom.
Ford
W tylnych rzędach Forda Tourneo Custom zainstalowano niezależne fotele.
Ford
Przydatne rozwiązanie znane z Forda Fiesty - w lusterku wstecznym Forda Tourneo Custom umieszczono kolorowy wyświetlacz kamery.
Ford
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Przedział bagażowy Forda Tourne Custom w wersji dłuższej (L2) wystarczy do spakowania bagaży ośmiu osób.
Ford
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi - test
One Press Photo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA