REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD

REKLAMA

REKLAMA

Modele Volvo od wielu lat urzekają nieprzeciętnym stylem i wyrazistością formy. Nie inaczej jest w przypadku Volvo V40 Cross Country, chyba najładniejszego kompaktowego crossovera na rynku. W teście V40 Cross Country z najmocniejszym silnikiem o mocy 245 KM.

Ale był lament! W momencie, w którym Volvo ogłosiło, że wycofuje ze sprzedaży swoje pięciocylindrowe jednostki napędowe stosowane w najmocniejszych modelach i zastąpi je czterocylindrowymi silnikami z turbinami w całym motoryzacyjnym świecie nastała żałoba. Utyskiwaniom nie było końca. W niektórych kręgach do dziś wspomnienie o szwedzkich pięciocylindrówkach wywołuje łzy nostalgii.

REKLAMA

REKLAMA

Czasy się zmieniają, w części świata, w której mieszkańców stać na zakup samochodów, decydujący głos w kwestii rozwoju motoryzacji mają ekolodzy. A ci wyrazili swoją opinię jasno – samochody muszą emitować mniej szkodliwych cząstek do atmosfery. W praktyce oznacza to jedno – koniec z jednostkami napędowymi, które mają więcej cylindrów niż cztery.

Co prawda Volvo mogło jeszcze kilka lat utrzymać swoje pięciocylindrowce w ofercie, ale efekt i tak byłby ten sam – w końcu zniknęłyby z rynku.

Szwedzi podjęli męską decyzję i szybkim cięciem skrócili okres bolesnego pożegnania. Tym samym do napędu najmocniejszych modeli Volvo, wykorzystuje się dziś turbodoładowane jednostki czterocylindrowe. W Volvo V40 Cross Country T5 AWD jest to dwulitrowy silnik, który rozwija moc 245 KM przy 5500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie od 1500 do 4800 obr./min.

REKLAMA

To dokładnie ten sam silnik, który jest montowany w tradycyjnym (nie podwyższonym o 3,8 cm) Volvo V40 T5. No właśnie, czy zakup najmocniejszej odmiany modelu, ale w wersji podwyższonej (Cross Country) ma sens?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda Volvo XC90 2015 r.

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD – jest pięknie

Kierując się wyglądem nadwozia na pewno. Choć tradycyjna odmiana V40 jest zgrabna, to jednak wersja Cross Country prezentuje się lepiej. Nadwozie uterenowionej odmiany modelu jest o 5,5 cm szersze i 3,8 cm wyższe. Zmiana rozmiarów poprawiła proporcje. Ponadto nadwozie CC jest ozdobione atrakcyjnymi osłonami progów i zderzaków. Całości dopełniają ładne wzory obręczy kół ze stopów lekkich i zawadiacko sterczące końcówki układu wydechowego umieszczone pod tylnym zderzakiem.

Przedział pasażerski wersji Cross Country od tradycyjnej odmiany modelu odróżniają jedynie detale. Przeszycia na skórzanej tapicerce oraz emblemat Cross Country na kokpicie.

Poza tym tablica przyrządów jest taka sama jak w tradycyjnym V40. Głównym akcentem stylizacyjnym jest charakterystyczna dla producenta, wyglądająca efektownie, płaska konsola centralna, za którą umieszczono mało praktyczny schowek. Cieszą wysoka jakość zastosowanych materiałów oraz dokładność montażu. Kokpit Volvo jest rozplanowany ergonomicznie, a kolorowe wyświetlacze umieszczone w miejscu „zegarów” są przejrzyste.

Fotele są obszerne i sprzyjają długim podróżom. Na brak przestrzeni z przodu nie będą narzekać nawet osoby wysokie. Z tyłu jest ciaśniej. Pasażerowie o wzroście przekraczającym 185 cm mogą odczuwać dyskomfort związany ze zbyt małą ilością miejsca na kolana i nad głową.

Bagażnik V40 Cross Country ma objętość 324 l i jest mniejszy o 11 l od bagażnika w tradycyjnym V40. Jego wygodne wykorzystanie utrudnia dość wysoki próg załadunku.

Zobacz też: Test Volvo V40 D2 1.6 115 KM PowerShift Ocean Race

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD – napęd/układ jezdny

Według danych producenta ważące 1568 kg Cross Country T5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s.

245-konna jednostka napędowa szybko reaguje na gaz i płynnie przyspiesza już od dolnych partii obrotów. Nie ma znaczenia, czy kierowca chce szybo ruszyć miejsca, czy znacznie przyspieszyć poruszając się z prędkością powyżej 130 km/h – czterocylindrowy silnik Volvo nigdy nie traci wigoru.

Z napędem współpracuje ośmiobiegowa dwusprzęgłowa przekładnia. Komputer sterujący skrzynią, płynnie i bardzo szybko zmienia poszczególne przełożenia, choć zdarza mu się trochę zbyt długa zwłoka po wciśnięciu pedału gazu do końca i wymuszenia funkcji kick down.

Niemniej, Volvo T5, pewnie prze do przodu w każdych warunkach i bez względu na to, czy na pokładzie jest jeden, czy komplet pasażerów.

Wbrew pozorom, nieźle Cross Country radzi sobie podczas jazdy po ciasnych łukach. Co prawda podwyższone nadwozie ma większą tendencję do przechyłów niż w przypadku tradycyjnego V40, a układ kierowniczy mógłby pracować z większym oporem, ale podsterowność kompaktowego Volvo daje o sobie znać zaskakująco późno.

I choć po zakrętach V40 jeździ lepiej niż V40 CC, wersja uterenowiona ma poważny atut w postaci napędu na obie osie, który jest niedostępny dla V40 z mniejszym prześwitem.

A trzeba przyznać, że w polskich warunkach klimatycznych i urbanistycznych, zwiększony prześwit i napęd na obie osie są często niezbędne, by osoby mieszkające na przedmieściach mogły sforsować polne drogi i dojechać z domu do pracy.

Nieźle Volvo wypada pod względem zużycia paliwa. „Spalanie” około 9-10 l benzyny na 100 km w ruchu miejskim i około 7,5 l na 100 km podczas jazdy w trasie to wyniki zadowalające, jak na pojazd z napędem na obie osie, który „setkę” osiąga w około 6 s.

Zobacz też: Pierwsza jazda Volvo V60 Plug-in-hybrid

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD – podsumowanie

Volvo V40 Cross Country wpisuje się w trend modnych crossoverów. Podwyższony kompakt ma mniejszy bagażnik niż tradycyjna odmiana V40, więcej od niego zużywa paliwa i gorzej jeździ po zakrętach. Jest za to nieznacznie dynamiczniejszy i ma napęd na obie osie, w który nie można wyposażyć niższej wersji modelu. Biorąc pod uwagę tę samą wersję wyposażeniową Summum, wersja V40 Cross Country jest droższa o 16 tys. zł od tradycyjnego V40.

Jednak dla wielu osób zwiększony prześwit, napęd na obie osie i przede wszystkim atrakcyjniejszy wygląd będą magnesami, których sił przyciągania nie będą w stanie przezwyciężyć.

Zobacz też: Pierwsza jazda: nowe silniki Drive-E w zmodernizowanych modelach Volvo

Volvo V40 Cross Country T5 AWD - dane techniczne

Volvo V40 Cross Country T5 245 KM aut. AWD
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1969 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 245 KM/5500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1500-4800 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 8-bieg
Pojemność bagażnika 324 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 437/185,7/145,8 cm
Rozstaw osi 264,6 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,1 s
Zużycie paliwa* 8,5/5,2/6,4 l/100 km
Cena od 149 800 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA