REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD

REKLAMA

REKLAMA

Modele Volvo od wielu lat urzekają nieprzeciętnym stylem i wyrazistością formy. Nie inaczej jest w przypadku Volvo V40 Cross Country, chyba najładniejszego kompaktowego crossovera na rynku. W teście V40 Cross Country z najmocniejszym silnikiem o mocy 245 KM.

Ale był lament! W momencie, w którym Volvo ogłosiło, że wycofuje ze sprzedaży swoje pięciocylindrowe jednostki napędowe stosowane w najmocniejszych modelach i zastąpi je czterocylindrowymi silnikami z turbinami w całym motoryzacyjnym świecie nastała żałoba. Utyskiwaniom nie było końca. W niektórych kręgach do dziś wspomnienie o szwedzkich pięciocylindrówkach wywołuje łzy nostalgii.

REKLAMA

Czasy się zmieniają, w części świata, w której mieszkańców stać na zakup samochodów, decydujący głos w kwestii rozwoju motoryzacji mają ekolodzy. A ci wyrazili swoją opinię jasno – samochody muszą emitować mniej szkodliwych cząstek do atmosfery. W praktyce oznacza to jedno – koniec z jednostkami napędowymi, które mają więcej cylindrów niż cztery.

Co prawda Volvo mogło jeszcze kilka lat utrzymać swoje pięciocylindrowce w ofercie, ale efekt i tak byłby ten sam – w końcu zniknęłyby z rynku.

REKLAMA

Szwedzi podjęli męską decyzję i szybkim cięciem skrócili okres bolesnego pożegnania. Tym samym do napędu najmocniejszych modeli Volvo, wykorzystuje się dziś turbodoładowane jednostki czterocylindrowe. W Volvo V40 Cross Country T5 AWD jest to dwulitrowy silnik, który rozwija moc 245 KM przy 5500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie od 1500 do 4800 obr./min.

To dokładnie ten sam silnik, który jest montowany w tradycyjnym (nie podwyższonym o 3,8 cm) Volvo V40 T5. No właśnie, czy zakup najmocniejszej odmiany modelu, ale w wersji podwyższonej (Cross Country) ma sens?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda Volvo XC90 2015 r.

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD – jest pięknie

Kierując się wyglądem nadwozia na pewno. Choć tradycyjna odmiana V40 jest zgrabna, to jednak wersja Cross Country prezentuje się lepiej. Nadwozie uterenowionej odmiany modelu jest o 5,5 cm szersze i 3,8 cm wyższe. Zmiana rozmiarów poprawiła proporcje. Ponadto nadwozie CC jest ozdobione atrakcyjnymi osłonami progów i zderzaków. Całości dopełniają ładne wzory obręczy kół ze stopów lekkich i zawadiacko sterczące końcówki układu wydechowego umieszczone pod tylnym zderzakiem.

Przedział pasażerski wersji Cross Country od tradycyjnej odmiany modelu odróżniają jedynie detale. Przeszycia na skórzanej tapicerce oraz emblemat Cross Country na kokpicie.

REKLAMA

Poza tym tablica przyrządów jest taka sama jak w tradycyjnym V40. Głównym akcentem stylizacyjnym jest charakterystyczna dla producenta, wyglądająca efektownie, płaska konsola centralna, za którą umieszczono mało praktyczny schowek. Cieszą wysoka jakość zastosowanych materiałów oraz dokładność montażu. Kokpit Volvo jest rozplanowany ergonomicznie, a kolorowe wyświetlacze umieszczone w miejscu „zegarów” są przejrzyste.

Fotele są obszerne i sprzyjają długim podróżom. Na brak przestrzeni z przodu nie będą narzekać nawet osoby wysokie. Z tyłu jest ciaśniej. Pasażerowie o wzroście przekraczającym 185 cm mogą odczuwać dyskomfort związany ze zbyt małą ilością miejsca na kolana i nad głową.

Bagażnik V40 Cross Country ma objętość 324 l i jest mniejszy o 11 l od bagażnika w tradycyjnym V40. Jego wygodne wykorzystanie utrudnia dość wysoki próg załadunku.

Zobacz też: Test Volvo V40 D2 1.6 115 KM PowerShift Ocean Race

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD – napęd/układ jezdny

Według danych producenta ważące 1568 kg Cross Country T5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s.

245-konna jednostka napędowa szybko reaguje na gaz i płynnie przyspiesza już od dolnych partii obrotów. Nie ma znaczenia, czy kierowca chce szybo ruszyć miejsca, czy znacznie przyspieszyć poruszając się z prędkością powyżej 130 km/h – czterocylindrowy silnik Volvo nigdy nie traci wigoru.

Z napędem współpracuje ośmiobiegowa dwusprzęgłowa przekładnia. Komputer sterujący skrzynią, płynnie i bardzo szybko zmienia poszczególne przełożenia, choć zdarza mu się trochę zbyt długa zwłoka po wciśnięciu pedału gazu do końca i wymuszenia funkcji kick down.

Niemniej, Volvo T5, pewnie prze do przodu w każdych warunkach i bez względu na to, czy na pokładzie jest jeden, czy komplet pasażerów.

Wbrew pozorom, nieźle Cross Country radzi sobie podczas jazdy po ciasnych łukach. Co prawda podwyższone nadwozie ma większą tendencję do przechyłów niż w przypadku tradycyjnego V40, a układ kierowniczy mógłby pracować z większym oporem, ale podsterowność kompaktowego Volvo daje o sobie znać zaskakująco późno.

I choć po zakrętach V40 jeździ lepiej niż V40 CC, wersja uterenowiona ma poważny atut w postaci napędu na obie osie, który jest niedostępny dla V40 z mniejszym prześwitem.

A trzeba przyznać, że w polskich warunkach klimatycznych i urbanistycznych, zwiększony prześwit i napęd na obie osie są często niezbędne, by osoby mieszkające na przedmieściach mogły sforsować polne drogi i dojechać z domu do pracy.

Nieźle Volvo wypada pod względem zużycia paliwa. „Spalanie” około 9-10 l benzyny na 100 km w ruchu miejskim i około 7,5 l na 100 km podczas jazdy w trasie to wyniki zadowalające, jak na pojazd z napędem na obie osie, który „setkę” osiąga w około 6 s.

Zobacz też: Pierwsza jazda Volvo V60 Plug-in-hybrid

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD – podsumowanie

Volvo V40 Cross Country wpisuje się w trend modnych crossoverów. Podwyższony kompakt ma mniejszy bagażnik niż tradycyjna odmiana V40, więcej od niego zużywa paliwa i gorzej jeździ po zakrętach. Jest za to nieznacznie dynamiczniejszy i ma napęd na obie osie, w który nie można wyposażyć niższej wersji modelu. Biorąc pod uwagę tę samą wersję wyposażeniową Summum, wersja V40 Cross Country jest droższa o 16 tys. zł od tradycyjnego V40.

Jednak dla wielu osób zwiększony prześwit, napęd na obie osie i przede wszystkim atrakcyjniejszy wygląd będą magnesami, których sił przyciągania nie będą w stanie przezwyciężyć.

Zobacz też: Pierwsza jazda: nowe silniki Drive-E w zmodernizowanych modelach Volvo

Volvo V40 Cross Country T5 AWD - dane techniczne

Volvo V40 Cross Country T5 245 KM aut. AWD
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1969 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 245 KM/5500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1500-4800 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 8-bieg
Pojemność bagażnika 324 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 437/185,7/145,8 cm
Rozstaw osi 264,6 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,1 s
Zużycie paliwa* 8,5/5,2/6,4 l/100 km
Cena od 149 800 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA