REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Pod maską poliftingowego Volvo XC60 zagościły czterocylindrowy silnik Diesla o mocy 181 KM i nowa ośmiobiegowa automatyczna przekładnia. W duecie sprawują się świetnie.

 Volvo XC60 to jeden z najładniejszych SUV-ów poruszających się po drogach. Zwarta sylwetka, ciekawe kolory i gustownie wkomponowane detale sprawiają, że auto mimo sporych gabarytów nie jest tanio efekciarskie, a efektownie gustowne.

REKLAMA

Co więcej, do sylwetki XC60 równie dobrze pasują tradycyjne opony o większym profilu, co występujące w pakiecie R-design krzykliwe obręcze kół z oponami o profilu grubości kartki papieru.

SUV Volvo, o czym świadczą wyniki sprzedaży, przypadł do gustu szerokiej rzeszy kierowców.

Zobacz też: Test BMW X5 xDrive30d 258 KM F15 : jakość limuzyny ukryta w nadwoziu SUV-a


Test Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic - wnętrze

Przedział pasażerski Volvo XC60 jest wykonany z materiałów wysokiej jakości I spasowanych z dokładnością. Podczas niedawnego liftingu zmodernizowano tablicę przyrządów i w miejscu tradycyjnych „zegarów” umieszczono wyświetlacze znane z modelu V40.

Całość jest przejrzysta, a obsługa kokpitu po krótkim zapoznaniu nie sprawia kłopotów.

Fotele kierowcy i pasażera są obszerne, a prowadzący XC60 łatwo odnajdzie optymalną pozycję za kierownicą m.in. dzięki szerokiemu zakresowi regulacji kolumny kierowniczej i fotela.

Z tyłu siedzi się wygodnie i miejsca jest pod dostatkiem. Przedział bagażowy Volvo XC60 ma objętość 495 l, co jest wartością wystarczającą na zapakowanie czteroosobowej rodziny na długie wakacje.

Zobacz też: Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC 120 KM: absurdalnie ekonomiczna!


Test Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic – napęd/układ jezdny

REKLAMA

Recenzowane Volvo XC60 D4 zostało wyposażone w jeden z silników nowej gamy jednostek napędowych Volvo – czterocylindrowy, turbodoładowany, wysokoprężny o pojemności 2 l, rozwijający moc maksymalną 181 KM przy 4250 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm dostępny w przedziale 1750-2500 obr./min.

Inżynierowie Volvo nie mieli łatwego zadania, bo normy emisji spalin wymusiły na nich stopniowe zastępowanie cenionych pięciocylindrowych silników nowymi konstrukcjami. Zastanawialiśmy się, jak nowa, czterocylindrowa konstrukcja, która dysponuje o 20 Nm niższym maksymalnym momentem obrotowym - w dodatku dostępnym od 1750 obr./min., a w jednostce pięciocylindrowej maksymalny moment obrotowy jest dostępny od 1500 obr./min. – poradzi sobie z ważącym 1844 kg XC60.

Pamiętając przyjemny dźwięk i lekkość z jaką napędzała szwedzkiego SUV-a jednostka pięciocylindrowa, rozpoczęliśmy przejażdżkę egzemplarzem wyposażonym w nowy silnik i nową ośmiobiegową przekładnię automatyczną.

Dość szybko okazało się, że wspomniany zestaw napędowy sprawuje się w Volvo XC60 świetnie i w codziennej eksploatacji trudno poczuć różnicę w stosunku do wersji napędzanych przez jednostki pięciocylindrowe.

Zobacz też: Pierwsza jazda Volvo V60 Plug-in-hybrid


Silnik jest doskonale wyciszony, a automatyczna przekładnia błyskawicznie zmienia poszczególne przełożenia. Według danych producenta sprint od 0 do 100 km/h trwa 8,5 s, co jest wynikiem bardzo przyzwoitym.

REKLAMA

Po wciśnięciu pedału gazu do końca, XC60 rozpędza się szybko i pewnie prze do przodu ale… traci wigor podczas prób zdecydowanego przyspieszania od prędkości przekraczających 150 km/h. I to właśnie w tym momencie widać jedyną różnicę pomiędzy jednostkami czterocylindrową, a pięciocylindrową, w której zapas momentu obrotowego pozwalał na sprawne przyspieszanie nawet od bardzo wysokich prędkości.

Oczywiście, nie oznacza to, że Volvo, gdy chcemy zwiększyć prędkość od 150 km/h do na przykład 180 km/h zaczyna poruszać się jak ślimak. Nie. Po prostu dynamika spada wyczuwalnie mocniej niż dzieje się to w przypadku XC60 napędzanego przez jednostkę pięciocylindrową o większej pojemności skokowej.

Volvo XC60 D4 bardzo dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności i jazdą w koleinach. Te pierwsze tłumione są cicho i z należyta miękkością, a tych drugich układ jezdny zdaje się nie zauważać.

Zużycie paliwa nowego silnika Volvo jest umiarkowane. Jeżdżąc dynamicznie w ruchu miejskim łatwo uzyskać wynik przekraczający 10 l na 100 km. Ale stosując płynną technikę jazdy bez trudu można osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie 7 l na 100 km. Nieźle.

Zobacz też: Test BMW 320d Touring xDrive


Test Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic – podsumowanie

Volvo XC60 D4 z nowym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 181 KM I ośmiobiegową automatyczną przekładnią doskonale sprawdza się jako uniwersalny pojazd dla rodziny. Jest dynamiczny, bardzo komfortowy, pakowny i wykazuje umiarkowany apetyt na paliwo.

W powyższej recenzji nie znalazł się akapit opisujący działanie systemu napędu na obie osie. Nie znalazł się z dwóch względów. Po pierwsze użytkując na co dzień Volvo XC60 ani razu nie spotkaliśmy się z sytuacją, w której napęd na obie osie był niezbędny, po drugie na dzień dzisiejszy zamówienie XC60 z czterocylindrowym dieslem i zautomatyzowaną ośmiobiegową przekładnią oraz napędem na obie osie nie jest możliwe. We wspomnianej konfiguracji XC60 kupimy tylko z napędem na przednią oś.

Nie da się ukryć, że brak możliwości dokupienia w tym przypadku napędu na obie osie pozostawia niedosyt. Bo mimo że zdecydowana większość nabywców SUVów nie korzysta z możliwości AWD, to jednak wiele osób lubi wiedzieć, że podróżując podwyższonym samochodem, w razie potrzeby może skorzystać z dobrodziejstwa napędu na cztery koła.

Zobacz też: Test Audi Q3 2.0 TFSI quattro: jak działa napęd 4x4?

Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic - dane techniczne

Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1969 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 181 KM/4250 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm/1750-2500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 8-bieg.
Pojemność bagażnika 495 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 462,7/189,1/171,3 cm
Rozstaw osi 277,4 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s
Zużycie paliwa* 5,3/4,4/4,7 l/100 km
Cena od 156 400 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Volvo XC60 D4 Drive-E - przód
Tomasz Korniejew
Volvo XC60 D4 Drive-E - tył
Tomasz Korniejew
Tablica przyrządów Volvo XC60 D4 Drive-E jest przejrzysta. Do sprawnej obsługi konsoli centralnej trzeba się przyzwyczaić.
Tomasz Korniejew
Bagażnik Volvo XC60 D4 Drive-E ma pojemność 495 l.
Tomasz Korniejew
Volvo XC60 D4 Drive-E - tył
Tomasz Korniejew
W tylnej części nadwozia Volvo XC60 D4 Drive-E najciekawszym elementem stylizacyjnym są tylne lampy.
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    Ekologia transportu drogowego. Ekologiczna flota może oznaczać wydają flotę

    Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?

    Czy można jeździć rowerem zimą? Co na to przepisy drogowe?

    Pytanie o to, czy można jeździć rowerem zimą, jest o tyle zasadnicze, że warunki pogodowe stają się coraz trudniejsze. Jaką odpowiedź przynoszą przepisy? I jakie kierującym grożą mandaty?

    Kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Zmiana od 1 października 2023 r.

    1 października 2023 r. w życie weszła cześć nowelizacji Kodeksu karnego. Ta sprawiła, że kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Przestała być wykroczeniem. Jaką karę oznacza ten czyn? I kto właściwie może ją dostać?

    REKLAMA

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

    Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?

    W 2024 r. w Polsce mogą pojawić się pierwsze strefy czystego transportu. Tylko czy kierowcy wiedzą, jakie zasady wjazdu i ruchu w nich obowiązują? Przypomnijmy zatem wszystkie z nich. Zebraliśmy w jednym punkcie najważniejsze informacje.

    Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?

    Podatek od samochodu w 2026 r. został zapisany w KPO. Ma dotyczyć wszystkich aut spalinowych i będzie opłacany corocznie. Jaką stawkę będą musieli płacić kierowcy? Czy nowa opłata jest pewnikiem?

    Na stacjach ceny paliw już niższe, a będzie jeszcze taniej!

    Wreszcie obniżki cen paliw na stacjach. To pierwsze od połowy października, a analitycy przewidują, że to jeszcze nie koniec. Na przełomie listopada i grudnia maja spaść ceny wszystkich paliw.

    REKLAMA

    Nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r. Standardem stanie się 5 systemów

    Już w roku 2024 także w Polsce pojawi się nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu. Narzuca ją Unia Europejska. Czy nowe wyposażenie podwyższy ceny aut z salonu? I co z używanymi pojazdami?

    Włamał się do salonu samochodowego, ukradł trzy auta, laptopy, sejf, ekspres do kawy, telewizor

    Na duże łowy wybrał się 26-latek z Łodzi. Z salonu samochodowego ukradł m.in. trzy auta, komputer, gotówkę i telewizor. Policjantom udało się zatrzymać sprawcę, teraz grozi mu do 10 lat więzienia. 

    REKLAMA