REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi 95 KM – pierwsza jazda

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nowość Forda, model Tourneo Courier nie jest kolejnym samochodem dostawczym przebranym w szaty wysokiego kombi. To przede wszystkim samochód rodzinny z ogromną przestrzenią bagażową.

Producenci samochodów przyzwyczaili nas do tego, że wysokie kombi są zazwyczaj tworzone na bazie samochodów dostawczych. W efekcie powstają samochody o kompaktowych wymiarach, dyskusyjnej urodzie oraz oferujące rewelacyjne możliwości przewozowe ale w których komfort tłumienia nierówności i wyciszenie zazwyczaj są słabymi stronami.
Dlatego podróżując na konferencję prasową zwiastującą wprowadzenie na rynek nowego modelu Forda – Tourneo Courier, który przywodzi na myśl konstrukcje typu Combo, czy Partner, nie spodziewaliśmy się zaskoczenia. Nie mieliśmy wątpliwości, że przejedziemy się nieźle wyglądającym samochodem, który rozmiarowo plasuje się pomiędzy segmentami B, a C, który będzie przestronny, będzie miał ogromny bagażnik i zapewne będzie miał zawieszenie, które nierówności będzie tłumiło z gracją pociągu towarowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Citroen C4 Picasso 1.6 e-HDI 115


Tourneo Courier w rzeczywistym kontakcie prezentuje się ładniej niż na zdjęciach. Przednia część nadwozia nawiązuje do modeli Fiesta i B-Max. Linia dachu jest poprowadzona wysoko, a bryła nadwozia jest zakończona pionowo ściętym tyłem. Regularny, pudełkowaty kształt tylnej części karoserii ułatwia wykorzystanie przestrzeni bagażowej. Praktycznym rozwiązaniem są przesuwane tylne, boczne drzwi. Pracują lekko i znacznie ułatwiają np. umieszczanie dzieci w fotelikach na ciasnych parkingach. Ponadto otwór tylnych drzwi jest wysoki co umożliwia wygodne sięganie po przedmioty umieszczone na tylnej kanapie (nie trzeba mocno schylać głowy).

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ford Tourneo Courier – wnętrze

Pierwsze wrażenie, jakie towarzyszyło nam po zajęciu miejsca w przedziale pasażerskim Tourneo Courier było pozytywne. Fotele przednie są wygodne, mają profil sprzyjający długim podróżom. Co ciekawe wygodnie siedzi się również na tylnej kanapie, mimo że wygląda jakby była płytko sprofilowana.
Do pozycji za kierownicą trzeba się przyzwyczaić, bo w nowym Fordzie siedzi się inaczej niż w typowym samochodzie osobowym - nieco wyżej. Tablica przyrządów jest bardzo podobna do tej z modelu Fiesta, ale wykonana jest z materiałów niższej jakości. Niższą jakość wykończenia widać również, w okolicach podsufitki.

Zobacz też: Test Peugeot 308 1.6 e-HDI 115 KM - nowa jakość!


Za to przestrzeń dostępna dla pasażerów jest imponująca. Na tylnej kanapie nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekali na brak miejsca na nogi, czy nad głową.
Wsiadanie i wysiadanie z tylnego rzędu ułatwiają przesuwane drzwi. Pracują lekko i są wygodne w obsłudze ale zastosowanie takiego rozwiązania wyeliminowało możliwość umieszczenia w drzwiach podparcia dla łokci. Co więcej, szyby w tylnych drzwiach są uchylane, a nie opuszczane.

Przedział bagażowy jest ogromny. Licząc do linii dachu bagażnik, przy normalnym położeniu tylnej kanapy ma objętość 708 l. Licząc do poziomu rolety, przestrzeń na bagaże ma pojemność 395 l. Ciekawostką jest sposób obsługi tylnej półki, zakrywającej bagażnik. W nowym Fordzie nie jest przymocowana sznurkami do pokrywy bagażnika i aby odsłonić bagażnik należy ją wsunąć w prowadnice, której ją umocowują tuż za oparciem tylnej kanapy. Jest to rozwiązanie, które ułatwia zapakowanie bagażnika do wysokości dachu – znika problem, gdzie pozostawić tylną półkę.

Zobacz też: Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi Titanium


Ford Tourneo Courier – napęd/układ jezdny

Nabywcy nowego Forda Tourneo Courier będą mogli wybrać jedną z trzech przewidzianych dla modelu jednostek napędowych. W gamie znajdzie się silnik benzynowy  – EcoBoost o pojemności 1l i mocy maksymalnej 100 KM oraz dwa wysokoprężne – 1.5 TDCI rozwijający moc maksymalną 75 KM i 1.6 TDCI, rozwijający moc maksymalną 95 KM. Wszystkie jednostki będą dostępne z pięciobiegowymi, manualnymi przekładniami.
Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy okazję zapoznać się z egzemplarzem wyposażonym w mocniejszy silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 l.

Zobacz też: Nowa Kia Soul 1.6 CRDi 128 KM aut.

Transit Courier napędzany przez 95-konną jednostkę okazał się samochodem zaskakująco komfortowym i oszczędnym. Konstrukcja ma w genach Forda B-Max, dlatego podróżujący nią pasażerowie nie mają wrażenia, że poruszają się samochodem do wożenia towarów, tylko pojazdem mającym sprostać wymaganiom rodziny. Zawieszenie komfortowo tłumi nierówności nawierzchni bez nieprzyjemnego dobijania, jak dzieje się to często w autach stworzonych na bazie samochodów dostawczych.


Układ kierowniczy przypomina ten z Forda Fiesty, jest wystarczająco precyzyjny i zapewnia odpowiednie wyczucie prowadzenia.
Jednostka napędowa jest starannie wyciszona i wykazuje wysoką elastyczność. To ważne z dwóch względów. Po pierwsze Tourneo Courier został wyposażony w pięciobiegową manualną przekładnię. Dźwignia ma krótki skok i precyzyjnie trafia w przełożenia, ale poszczególne biegi (od 3. wzwyż) są dość długie zatem dzięki elastyczności silnika kierowca nie musi często zmieniać przełożeń, by auto nie dostawało zadyszki. Po drugie redukcja biegu podczas przyspieszania niewiele zmienia. 95-konny Tourneo Courier nie jest mistrzem dynamiki. Według danych producenta rozpędza się od 0 do 100 km/h w 14 s ale odwdzięcza się bardzo niskim zużyciem paliwa. Podczas jazd mieszanych (połowa w miejskich korkach, reszta po autostradzie i drogach lokalnych) osiągnęliśmy średni wynik zużycia paliwa na poziomie 5,3 l oleju napędowego na 100 km.

Zobacz też: Test Fiat 500L Living 1.6 Multijet


Ford Tourneo Courier – podsumowanie

Nowy Ford Tourneo Courier przełamuje stereotyp na temat kombi z dużą przestrzenią bagażową. Właściciele samochodów tego typu nie muszą rezygnować komfortu jazdy, jaki zapewniają typowe samochody osobowe na rzecz ponadprzeciętnych walorów użytkowych. Tourneo Courier to samochód przede wszystkim rodzinny, a nie dostawczak przebrany w szaty użytkowego kombi.

Ford Tourneo Courier – dane techniczne

Ford Tourneo Courier 1.6 TDCI 95 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1560 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8V
Maksymalna moc 95 KM/3800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 215 Nm/1750-2500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 395/1656 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 415,7/197,6/172,3 cm
Rozstaw osi 248,9 cm
V-max 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 14 s
Zużycie paliwa* 4,4/3,5/3,8 l/100 km
Cena od**  57 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
**cena podstawowego modelu z najsłabszą wersją silnikową

Ford Tourneo Courier nie nosi znamion samochodu dostawczego.
Ford
Ford Tourneo Courier - relingi dachowe występują w najbogatszej wersji wyposażeniowej.
Ford
Ford Tourneo Courier został zaprojektowany z myślą o potrzebach rodzin.
Ford
Ford Tourneo Courier - pierwsza jazda
Ford
Rozsuwane boczne drzwi i duża przestrzeń bagażowa to cechy rozpoznawcze nowego Forda Tourneo Courier.
Ford
Tablica przyrządów Forda Tourneo Courier przypomina tę z Fiesty.
Ford
Na oparciach przednich foteli Forda Tourneo Courier zainstalowano praktyczne stoliki,
Ford
Na tylnej kanapie Forda Tourneo Courier siedzi się wygodnie.
Ford
Tylna półka bagażnika Forda Tourneo Courier jest mocowana tuż za oparciem tylnej kanapy. Można ją umieszczać na różnych wysokościach.
Ford
Tylna półka bagażnika Forda Tourneo Courier jest mocowana tuż za oparciem tylnej kanapy.
Ford
Imponujący przedział bagażowy Forda Tourneo Courier.
Ford
Imponujący przedział bagażowy Forda Tourneo Courier.
Ford
Bagażnik Forda Toruneo Courier ma objętość 395 l, do linii dachu aż 708 l.
Ford
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA