REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi 95 KM – pierwsza jazda

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nowość Forda, model Tourneo Courier nie jest kolejnym samochodem dostawczym przebranym w szaty wysokiego kombi. To przede wszystkim samochód rodzinny z ogromną przestrzenią bagażową.

Producenci samochodów przyzwyczaili nas do tego, że wysokie kombi są zazwyczaj tworzone na bazie samochodów dostawczych. W efekcie powstają samochody o kompaktowych wymiarach, dyskusyjnej urodzie oraz oferujące rewelacyjne możliwości przewozowe ale w których komfort tłumienia nierówności i wyciszenie zazwyczaj są słabymi stronami.
Dlatego podróżując na konferencję prasową zwiastującą wprowadzenie na rynek nowego modelu Forda – Tourneo Courier, który przywodzi na myśl konstrukcje typu Combo, czy Partner, nie spodziewaliśmy się zaskoczenia. Nie mieliśmy wątpliwości, że przejedziemy się nieźle wyglądającym samochodem, który rozmiarowo plasuje się pomiędzy segmentami B, a C, który będzie przestronny, będzie miał ogromny bagażnik i zapewne będzie miał zawieszenie, które nierówności będzie tłumiło z gracją pociągu towarowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Citroen C4 Picasso 1.6 e-HDI 115


Tourneo Courier w rzeczywistym kontakcie prezentuje się ładniej niż na zdjęciach. Przednia część nadwozia nawiązuje do modeli Fiesta i B-Max. Linia dachu jest poprowadzona wysoko, a bryła nadwozia jest zakończona pionowo ściętym tyłem. Regularny, pudełkowaty kształt tylnej części karoserii ułatwia wykorzystanie przestrzeni bagażowej. Praktycznym rozwiązaniem są przesuwane tylne, boczne drzwi. Pracują lekko i znacznie ułatwiają np. umieszczanie dzieci w fotelikach na ciasnych parkingach. Ponadto otwór tylnych drzwi jest wysoki co umożliwia wygodne sięganie po przedmioty umieszczone na tylnej kanapie (nie trzeba mocno schylać głowy).

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ford Tourneo Courier – wnętrze

Pierwsze wrażenie, jakie towarzyszyło nam po zajęciu miejsca w przedziale pasażerskim Tourneo Courier było pozytywne. Fotele przednie są wygodne, mają profil sprzyjający długim podróżom. Co ciekawe wygodnie siedzi się również na tylnej kanapie, mimo że wygląda jakby była płytko sprofilowana.
Do pozycji za kierownicą trzeba się przyzwyczaić, bo w nowym Fordzie siedzi się inaczej niż w typowym samochodzie osobowym - nieco wyżej. Tablica przyrządów jest bardzo podobna do tej z modelu Fiesta, ale wykonana jest z materiałów niższej jakości. Niższą jakość wykończenia widać również, w okolicach podsufitki.

Zobacz też: Test Peugeot 308 1.6 e-HDI 115 KM - nowa jakość!


Za to przestrzeń dostępna dla pasażerów jest imponująca. Na tylnej kanapie nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekali na brak miejsca na nogi, czy nad głową.
Wsiadanie i wysiadanie z tylnego rzędu ułatwiają przesuwane drzwi. Pracują lekko i są wygodne w obsłudze ale zastosowanie takiego rozwiązania wyeliminowało możliwość umieszczenia w drzwiach podparcia dla łokci. Co więcej, szyby w tylnych drzwiach są uchylane, a nie opuszczane.

Przedział bagażowy jest ogromny. Licząc do linii dachu bagażnik, przy normalnym położeniu tylnej kanapy ma objętość 708 l. Licząc do poziomu rolety, przestrzeń na bagaże ma pojemność 395 l. Ciekawostką jest sposób obsługi tylnej półki, zakrywającej bagażnik. W nowym Fordzie nie jest przymocowana sznurkami do pokrywy bagażnika i aby odsłonić bagażnik należy ją wsunąć w prowadnice, której ją umocowują tuż za oparciem tylnej kanapy. Jest to rozwiązanie, które ułatwia zapakowanie bagażnika do wysokości dachu – znika problem, gdzie pozostawić tylną półkę.

Zobacz też: Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi Titanium


Ford Tourneo Courier – napęd/układ jezdny

Nabywcy nowego Forda Tourneo Courier będą mogli wybrać jedną z trzech przewidzianych dla modelu jednostek napędowych. W gamie znajdzie się silnik benzynowy  – EcoBoost o pojemności 1l i mocy maksymalnej 100 KM oraz dwa wysokoprężne – 1.5 TDCI rozwijający moc maksymalną 75 KM i 1.6 TDCI, rozwijający moc maksymalną 95 KM. Wszystkie jednostki będą dostępne z pięciobiegowymi, manualnymi przekładniami.
Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy okazję zapoznać się z egzemplarzem wyposażonym w mocniejszy silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 l.

Zobacz też: Nowa Kia Soul 1.6 CRDi 128 KM aut.

Transit Courier napędzany przez 95-konną jednostkę okazał się samochodem zaskakująco komfortowym i oszczędnym. Konstrukcja ma w genach Forda B-Max, dlatego podróżujący nią pasażerowie nie mają wrażenia, że poruszają się samochodem do wożenia towarów, tylko pojazdem mającym sprostać wymaganiom rodziny. Zawieszenie komfortowo tłumi nierówności nawierzchni bez nieprzyjemnego dobijania, jak dzieje się to często w autach stworzonych na bazie samochodów dostawczych.


Układ kierowniczy przypomina ten z Forda Fiesty, jest wystarczająco precyzyjny i zapewnia odpowiednie wyczucie prowadzenia.
Jednostka napędowa jest starannie wyciszona i wykazuje wysoką elastyczność. To ważne z dwóch względów. Po pierwsze Tourneo Courier został wyposażony w pięciobiegową manualną przekładnię. Dźwignia ma krótki skok i precyzyjnie trafia w przełożenia, ale poszczególne biegi (od 3. wzwyż) są dość długie zatem dzięki elastyczności silnika kierowca nie musi często zmieniać przełożeń, by auto nie dostawało zadyszki. Po drugie redukcja biegu podczas przyspieszania niewiele zmienia. 95-konny Tourneo Courier nie jest mistrzem dynamiki. Według danych producenta rozpędza się od 0 do 100 km/h w 14 s ale odwdzięcza się bardzo niskim zużyciem paliwa. Podczas jazd mieszanych (połowa w miejskich korkach, reszta po autostradzie i drogach lokalnych) osiągnęliśmy średni wynik zużycia paliwa na poziomie 5,3 l oleju napędowego na 100 km.

Zobacz też: Test Fiat 500L Living 1.6 Multijet


Ford Tourneo Courier – podsumowanie

Nowy Ford Tourneo Courier przełamuje stereotyp na temat kombi z dużą przestrzenią bagażową. Właściciele samochodów tego typu nie muszą rezygnować komfortu jazdy, jaki zapewniają typowe samochody osobowe na rzecz ponadprzeciętnych walorów użytkowych. Tourneo Courier to samochód przede wszystkim rodzinny, a nie dostawczak przebrany w szaty użytkowego kombi.

Ford Tourneo Courier – dane techniczne

Ford Tourneo Courier 1.6 TDCI 95 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1560 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8V
Maksymalna moc 95 KM/3800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 215 Nm/1750-2500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 395/1656 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 415,7/197,6/172,3 cm
Rozstaw osi 248,9 cm
V-max 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 14 s
Zużycie paliwa* 4,4/3,5/3,8 l/100 km
Cena od**  57 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
**cena podstawowego modelu z najsłabszą wersją silnikową

Ford Tourneo Courier nie nosi znamion samochodu dostawczego.
Ford
Ford Tourneo Courier - relingi dachowe występują w najbogatszej wersji wyposażeniowej.
Ford
Ford Tourneo Courier został zaprojektowany z myślą o potrzebach rodzin.
Ford
Ford Tourneo Courier - pierwsza jazda
Ford
Rozsuwane boczne drzwi i duża przestrzeń bagażowa to cechy rozpoznawcze nowego Forda Tourneo Courier.
Ford
Tablica przyrządów Forda Tourneo Courier przypomina tę z Fiesty.
Ford
Na oparciach przednich foteli Forda Tourneo Courier zainstalowano praktyczne stoliki,
Ford
Na tylnej kanapie Forda Tourneo Courier siedzi się wygodnie.
Ford
Tylna półka bagażnika Forda Tourneo Courier jest mocowana tuż za oparciem tylnej kanapy. Można ją umieszczać na różnych wysokościach.
Ford
Tylna półka bagażnika Forda Tourneo Courier jest mocowana tuż za oparciem tylnej kanapy.
Ford
Imponujący przedział bagażowy Forda Tourneo Courier.
Ford
Imponujący przedział bagażowy Forda Tourneo Courier.
Ford
Bagażnik Forda Toruneo Courier ma objętość 395 l, do linii dachu aż 708 l.
Ford
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA