REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4: jest rumuńska, tania, czteropędna, zmodyfikowana i... pomarańczowa. Kciuk w górę czy kciuk w dół?

Nowa Dacia Duster: co zmienił lifting?

Druga generacja Dustera jest oferowana od jesieni 2017 roku. A to oznacza, że nadszedł czas na lifting. Modernizacja nie była jednak specjalnie gruntowna. Ograniczyła się przede wszystkim do przednich i tylnych lamp. Nieznacznie przeprojektowany został też grill, a we wnętrzu pojawił się nowy i większy ekran multimedialny. Tyle. Cała reszta jest dokładnie taka sama, jak w poprzednich Dusterach, które miałem już okazję testować. Linki do tych materiałów wskazuję zatem poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Tanio, taniej, Dacia. Czyli efektowny Duster LPG w teście.

Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 – z dieslem? Tak, z dieslem!

W przypadku wariantu testowego Dacia poszła nieco pod prąd. Bo o ile czteronapęd w tym segmencie pojawia się, o tyle diesle są zdecydowanie w odwrocie. Pod maską Dustera pracował motor o pojemności 1.5 litra. Ma 4 cylindry i 8 zaworów, a do tego doładowanie i wtrysk common rail. Moc? Ta sięga 115 koni. Moment obrotowy? Wynosi 260 Nm. Za komunikację między silnikiem a kołami odpowiada 6-biegowa skrzynia manualna. Dacia osiąga pierwszą setkę po 10,3 sekundy. Maksymalnie pojedzie 175 km/h. Spalanie? Diesel w cyklu mieszanym "wypijał" nieco ponad 6 litrów oleju napędowego. W trasie przy jeździe dyktowanej strachem przed nowym taryfikatorem mandatów można zejść w okolice 4,5 litra. A to naprawdę świetny wynik!

Test nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4

Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!

Dacia Duster Blue dCi 115: jakie ma wady?

Diesel Renault nie jest głośny. Pracuje bardzo kulturalnie i równomiernie. A do tego świetnie czuje się na biegach od trzeciego (choć sama zmiana przełożeń mogłaby być nieco precyzyjniejsza). Wtedy zaczyna wyśmienicie przyspieszać – na tyle wyśmienicie, że bez trudności można wyprzedzić ciężarówkę. Mi w tym układzie napędowym nie podobało się jedno. Krótki bieg pierwszy i drugi – zaraz po starcie wrzuca się dwójkę i sekundę później trójkę, Dusterowi szybko kończy się skala. Być może jest to podyktowane normami emisji spalin, a być może innymi względami. W mieście sytuacja taka okazuje się jednak męcząca – kierowca nieustająco musi sięgać do lewarka zmiany biegów.

REKLAMA

Dacia Duster 4x4: o napędzie i możliwościach w terenie

Choć nazwa Dustera 4x4 brzmi groźnie, nie jest to napęd, który pracuje permanentnie. To jednak jeszcze nic złego. Permanentne 4x4 zwiększyłoby wyniki spalania. A dołączane poprawia właściwości trakcyjne auta. I o tym, w jak dużym stopniu poprawa ta ma wpływ na jazdę, przekonałem się w czasie testu. Nawigacja skierowała mnie na drogę, która dość szybko z asfaltowej zmieniła się w błotny przejazd między polami. Nie, nie było to może coś na kształt Camel Trophy. Wiele czteropędnych aut spokojnie mogłoby jednak ugrzęznąć – ale nie Duster. On spisał się idealnie. Pokonał kilkukilometrowy odcinek i tak naprawdę jedyną niedogodnością było to, że po powrocie do miasta musiałem zafundować mu mycie. Był cały ochlapany błotem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Test: Dacia Duster Prestige TCe 150 4x2 FAP - modny crossover w świetnej cenie

Test nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4

Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!

Ile kosztuje Dacia Duster Blue dCi 115 4x4?

Dacia po przejęciu przez Renault otrzymała jedno zadanie. Miała się stać synonimem słowa tani. I wartość ta jest aktualna do dziś. Wystarczy wspomnieć o tym, że cena modelu bazowego startuje od 52 200 zł. To o 10 tys. zł mniej od bazowej... Skody Fabii! Ile kosztuje wariant testowy? Diesel Blue dCi 115, napęd AWD i wersja Prestige zdecydowanie podnoszą kwotę. Ta wynosi dokładnie 94 tys. zł. Za tą sumę kupujący otrzymuje jednak prawie SUV-a z 411-litrowym bagażnikiem, automatyczną klimą, niby-kamerą 360 stopni, bezkluczykowym dostępem, nawigacją, 17-calowymi felgami aluminiowymi i monitorowaniem martwego pola. Konkurenci byliby zatem o dziesiątki tysięcy złotych drożsi.

Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 – podsumowanie:

No dobrze, ale podsumujmy może Dacię Duster Blue dCi 115 4x4. Idąc za leadem, autu należy się kciuk w górę czy kciuk w dół? Moim zdaniem kciuk w dół... Taką ocenę opieram jednak na pewnej legendzie. A w jej głos, Cezar chcą wyrazić swoje uznanie, wcale nie unosił kciuka w górę, a opuszczał go do dołu. A to oznacza, że Dacię oceniam pozytywnie. Duster choć tani, ma bez wątpienia swój urok, a do tego bogate wyposażenie, oszczędny silnik i całkiem niezły czteronapęd. W tym aucie podoba mi się nawet pomarańczowy lakier – jest jak pastelowe barwy, którymi niegdyś okraszane były masowe auta pokroju Malucha czy Renault 5. Zastrzeżenia? Mam właściwie jedno. Dacia wreszcie mogłaby stworzyć fotel kierowcy, który okaże się wygodny...

Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Test: nowa Dacia Duster Blue dCi 115 4x4. Leśniczy, ale... modny!
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA