REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Przestrzeń to jego drugie imię. A jakie ma wady Volvo XC90 B5? Test rodzinnego SUV-a z dieslem typu mild hybrid opowie o naszych wrażeniach.

Zawsze wiedziałem, że Volvo XC90 jest autem dużym. Przy pierwszym kontakcie z modelem testowym uświadomiłem sobie jednak, że ten nie jest duży, a... wręcz monstrualnie wielki. Przesiadłem się do Volvo z Renault Captura. Wrażenie zrobiły na mnie zatem nie tylko wymiary nadwozia, ale i przestrzeń pojawiająca się w kabinie pasażerskiej. Zalety? Podoba mi się stylistyka Volvo. Jest nowoczesna, nieco zimna i mimo upływu lat nadal świeża. Słowem kluczem jest też minimalizm kształtów uzupełniony chromowanym grillem, 21-calowymi felgami aluminiowymi oraz efektownymi końcówkami wydechu.

REKLAMA

Zobacz również: Volvo XC90 nagrodzone za design wnętrza

Volvo XC90 B5: luksus bez… „złotych klamek”

O ile nadwozie jest stylistycznie minimalistyczne, o tyle tego samego nie da się powiedzieć o kabinie pasażerskiej. Tak, przycisków jest tu tyle, co na lekarstwo. Mimo wszystko wielość linii i przecinających się kształtów to trend dominujący. Czy to źle? Oczywiście że nie. Dobre wrażenie robi tabletowaty ekran na konsoli, który w dolnej części jest otoczony drewnianą listwą, a w górnej "skórzanym" wykończeniem konsoli. Świetnie wygląda też kryształowa gałka zmiany biegów Orreforsa czy szlifowany przycisk rozruchowy - a właściwie rozruchowa dźwignia, którą trzeba przekręcić w prawą stronę, aby silnik ożył.

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!

Kuba Brzeziński

REKLAMA

Volvo XC90 jest bardzo dalekie od poczucia przepychu. Nie brakuje tu luksusowych elementów czy wysokiej jakości materiałów wykończeniowych. Żaden z tych akcentów nie jest jednak ostentacyjny. Szwedzi mieli bowiem inny zamysł. Chcieli żeby XC90-tka była prawdziwym autem… rodzinnym. I takim właśnie jest. Przestrzeni w pierwszym, i drugim rzędzie foteli jest więcej niż pod dostatkiem. W konfiguracji 5-osobowej bagażnik ma 680 litrów pojemności! I tak, gdy rozłoży się dwa dodatkowe siedziska, pojemność kufra maleje do nieco ponad 300 litrów. W zamian w kabinie wygodnie zasiądą dodatkowi pasażerowie.

Jeżeli o pasażerach już mowa, to Volvo ma jeszcze jednego asa w rękawie. I ten dotyczy bezpieczeństwa. XC90 ujrzało światło dzienne w roku 2014. Rok później pojawiło się w instytucie Euro NCAP. Ten dość szybko uznał, że to… najbezpieczniejszy samochód jaki do tej pory pojawił się w ich testach! Szwedzi zastosowali w SUV-ie tyle nowoczesnych systemów, że inżynierom badającym auto zabrakło skali oceny - musiałby uzyskać notę wyższą niż 100 proc. Co warto dodać, ochrona pasażerów została np. oceniona na 97 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Test: Volvo XC60 R-Design B5 Mild Hybrid AWD - to chyba nie SUV…

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!

Kuba Brzeziński

Zalety Volvo XC90 Inscription, czyli dach, fotel i audio!

REKLAMA

Podczas testu wrażenie zrobiły na mnie jeszcze trzy rzeczy. Po pierwsze ogromny dach panoramiczny. Doświetla kabinę nawet w czasie pochmurnych dni i… nie trzeszczy podczas jazdy po nierównościach. A druga z cech wcale nie jest taka oczywista na rynku. Po drugie idealny jest fotel kierowcy. Prowadzący może dobrać pozycję tak idealnie, że poczuje się jakby założył nieco przyciasne ubrania. Po trzecie podczas jazdy cieszyć się można z dźwięków generowanych przez system audio Bowers & Wilkins. Tak, wymaga on dopłaty blisko 15 tysięcy złotych. Oferuje jednak wyjątkową jakość, a przez to jest warty każdego grosza z tej kwoty.

Volvo XC90 to - powtórzę to po raz drugi - dosłownie olbrzymie auto. I mocno czuć to w czasie jazdy. Dotyczy to nie tylko manewrów na ciasnym parkingu, ale też miejsc postojowych. Szwedzki SUV wypełnia je dość szczelnie. Prowadzenie? Układ kierowniczy pracuje bez większego oporu. A jednym z lepszych dodatków jest opcjonalna pneumatyka. Za jej sprawą resorowanie pracuje płynnie i zachowuje stały prześwit - a nie było to łatwe do osiągnięcia, bo auto waży przeszło 2 tony. Pneumatyka pozwala też na regulację wysokości - w trybie off-road SUV zawiśnie absurdalnie wysoko nad asfaltem!

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!

Kuba Brzeziński

Volvo XC90 B5: osiągi na miarę krążownika!

Testowe Volvo XC90 zdecydowanie nie jest typem sportowca. Nie lubi „ciasnego” pokonywania zakrętów i dynamicznych zrywów. Z drugiej strony świetnie nadaje się do komfortowego dryfowania w trasie - i chyba takie właśnie jest przeznaczenie tego auta. Silnik? Jednostka zamontowana pod maską dobrze pasuje do tego wizerunku. Bo 249 koni może robić wrażenie, ale w lekkim coupe. W SUV-ie o solidnej masie i wyposażonym w skrzynię automatyczną oznacza wyłącznie dość dobre osiągi. Sprint do pierwszej setki? 7,6 sekundy. Prędkość maksymalna? Szwedzi ograniczyli ją do 180 km/h.

Zobacz również: Co to jest samochód hybrydowy? Czyli jak działa eko-napęd przyjazdy kierowcom.

Mówiąc konkretniej, Volvo XC90 było napędzane 2-litrowym dieslem o mocy 235 koni mechanicznych. Jednostka spalinowa jest wspierana przez agregat o mocy 14 koni. Hybryda? Raczej mikro-hybryda. Bo tak naprawdę najbardziej hybrydowe zachowanie Volvo polega na odzyskiwaniu energii hamowania oraz dłuższej dezaktywacji diesla na postoju. Wady układu? W trasie podczas wyprzedzania silnik potrzebuje chwili na zebranie mocy - to pewnie kwestia zastosowania 4, a nie 6 cylindrów. Poza tym diesel nie jest przesadnie oszczędny. W cyklu miejskim spala około 9 litrów oleju napędowego. Przy spokojnej jeździe poza miastem wynik można ograniczyć do nieco poniżej 7 litrów.

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!

Kuba Brzeziński

Ile kosztuje Volvo XC90? Cena dobra, ale to nie znaczy że niska

Na koniec pozostała sprawa chyba najmniej przyjemna. A więc ile kosztuje Volvo XC90? Cennik szwedzkiego SUV-a startuje od kwoty 283 700 złotych. A to tak naprawdę dopiero początek. Bo już sam wybór wersji Inscription i diesla B5 powoduje, że wartość auta rośnie do 319 300 złotych. Dodatki? Testowy egzemplarz posiadał perforowaną tapicerkę wykonaną ze skóry Nappa za ponad 11 tysięcy złotych, kosztujący ponad 40 tysięcy złotych pakiet Lounge (z oknem dachowym, 4-strefową klimą i systemem audio Bowers & Wilkins), wycenione na 11 tysięcy złotych zawieszenie pneumatyczne oraz wart przeszło 5 tysięcy złotych półautomatyczny hak.

Suma? Tak skonfigurowane Volvo XC90 będzie kosztować w polskim salonie 418 680 złotych. Kwota wydaje się spora, ale… No właśnie głównie dla mnie, czyli osoby celującej raczej w niezwykle popularny segment C. A ten punkt widzenia jest mało miarodajny w tym przypadku. Bo jeżeli zaczniemy patrzeć na wartość tego auta z punktu widzenia nabywcy luksusowego SUV-a z dobrym wyposażeniem, kwota straci na znaczeniu i stanie się raczej atrakcyjna.

Zobacz również: Test: Volvo XC40 T4 FWD Inscription - dobrze się w nim poczujesz. Po prostu!

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5 test

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!

Kuba Brzeziński

Volvo XC90 B5: test wypadł dobrze? Podsumowanie:

Testowe Volvo XC90 to odpowiednik bogacza, który jednak nie ma potrzeby chwalenia się swoim statusem. Być może nosi najlepsze ubrania, ale na plecach nie musi mieć wielkiego logo Armaniego. Dzięki temu nienagannie skrojone nadwozie, dobre materiały wykończeniowe i komfort, nie są w żaden sposób ostentacyjne. A dodatkowo w kabinie XC90 wygoda podróżowania staje się czymś oczywistym i niewymuszonym. O dodatkowej wartości szwedzkiego SUV-a świadczy fakt, że zalety na polu dyskretnego luksusu, łączy się z rodzinnymi możliwościami, dopracowaną praktycznością i charakterystycznym dla Volvo bezpieczeństwem. A w tej perspektywie sprzedażowy sukces szwedzkiego SUV-a nie może dziwić.

Test: Volvo XC90 B5 Mild Hybrid AWD - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, diesel + silnik elektryczny
  • Pojemność silnika: 1969 cm3
  • Maksymalna moc: 235 KM (przy 4250 obr./min.) + 14 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 480 Nm (przy 1750 - 2250 obr./min.) + 40 Nm
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 7,6 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna Geartronic, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 71 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 9,0 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 7,6 litra
  • Długość: 4953 mm
  • Szerokość: 2008 mm
  • Wysokość: 1776 mm
  • Rozstaw osi: 2984 mm
  • Pojemność bagażnika: 314/680/1868 litrów
  • Cena: od 283 700 złotych

Test: Volvo XC90 Inscription B5 Mild Hybrid AWD - cena i wyposażenie:

  • Cena: 418 680 zł
  • Reflektory skrętne Full LED z technologią Active High Beam II
  • Podgrzewana kierownica
  • Podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej
  • Podgrzewane siedzenia przednie
  • Panoramiczne okno dachowe
  • 4-strefowa klimatyzacja Electronic Climate Control
  • System poprawy jakości powietrza z jonizacją
  • Kamera parkowania 360 stopni
  • Asystent parkowania równoległego i prostopadłego wraz z tylnymi i przednimi czujnikami parkowania
  • Wyświetlacz przezierny Head-Up Display
  • System audio Bowers & Wilkins
  • Przyciemniane szyby tylne
  • Klimatyzacja dla 3-go rzędu foteli
  • Zawieszenie pneumatyczne i układ Four-C
  • System Bezpieczeństwa Intellisafe Surround
  • Półautomatycznie składany hak holowniczy

Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Volvo XC90 B5: test rodzinnego... autobusu!
Kuba Brzeziński
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA