REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Choć Czesi funkcjonowali w segmencie C, nie mieli w ofercie klasycznego hatchbacka. To zmieniło się teraz, a wszystko za sprawą Skody Scali. Jak model sprawdza się w topowej wersji Style napędzanej 115-konnym silnikiem 1.0 TSI DSG?

Karoseria Skody Scali prezentuje się dość efektownie. Nie do końca przypadł mi do gustu przód auta - moim zdaniem zbyt mocno schodzi się ku dołowi. Z drugiej strony świetnie prezentuje się powiększona szyba w tylnej klapie - to opcja! Niewiele da się zarzucić również mocno wyakcentowanej linii bocznej oraz dość agresywnym światłom zastosowanym w tylnej części. Poza tym kompaktowa Czeszka robi świetne wrażenie wieczorem. To wtedy auto odpala LED-owe lampy z przodu i z tyłu oraz w świetle odbłysków z efektownego, niebieskiego lakieru ma najmocniej podkreśloną dynamikę i charakter linii nadwozia.

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Scala Style - kabina w stylu minimum!

Podczas zajmowania miejsca w kabinie pasażerskiej Skody Scali Style 1.0 TSI DSG można odnieść wrażenie, że projektantom tej przestrzeni przyświecała idea przede wszystkim ascetycznego stylu. Oczywiście są tu dwa kolorowe ekrany - w tym jeden zamiast zegarów, ale z drugiej strony ilość przycisków i pokręteł została ograniczona do minimum. Minimalistyczna jest też forma stylistyczna - a przecież testowałem topową wersję. Skoda dość szybko jednak nadrabia braki chociażby ergonomią czy intuicyjną obsługą. A to jeszcze nie koniec, bo warto wspomnieć o wysokiej jakości materiałów. Plastiki są w większości miękkie, a tapicerka foteli miła w dotyku.

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Kuba Brzeziński

Siedziska są wyłożone dobrym materiałem, ale też choć twarde, nie męczą pleców podczas jazdy. Dodatkowo Skoda Scala jest naprawdę przestronna. Tylna kanapa jest miejscem, w którym spokojnie zmieszczą się nawet wysocy pasażerowie. A do tego do dyspozycji podróżujących nadal pozostaje bagażnik o podstawowej pojemności sięgającej 467 litrów - a to chyba jeden z rekordów w segmencie C! Świetnym dodatkiem jest też dach panoramiczny. Doświetla wnętrze i potęguje poczucie przestronności. Z drugiej strony ma na tyle dobry filtr, że z zewnątrz wygląda jak zwykły dach… pomalowany na czarno.

Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji

REKLAMA

Skoda Scala - niektóre rozwiązania są dość dziwne

Co z wadami wnętrza Skody Scali Style 1.0 TSI? Znalazłem kilka. Po pierwsze ekran multimedialny, w którym ukryta została większość opcji auta działa dość powolnie zaraz po rozruchu. To nowy system w czeskich autach - być może wymaga jeszcze nieco dopracowania. Po drugie choć klimatyzacja ma swój panel - z przyciskami i pokrętłami, tryb dualny trzeba uruchamiać już za pomocą dotykowego wyświetlacza. To rozwiązanie dość specyficzne. Po trzecie w aucie testowym coś potrzaskiwało na konsoli po stronie pasażera w okolicy szyby. Dźwięki może nie były denerwujące, ale warte odnotowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod maską testowej Scali pracuje świetnie znany z gamy Grupy Volkswagena silnik 1.0 TSI. Ma litr pojemności, 3 cylindry i aż 115 koni mechanicznych mocy. Co więcej, w tym modelu został połączony z 7-biegową skrzynią automatyczną DSG. Tak skonfigurowany układ napędowy ma co najmniej kilka asów w rękawie. A pierwszym jest… spalanie. Podczas testu średnie zapotrzebowanie na paliwo nie przekroczyło 6,5 litra. A to oznacza, że w trasie przy spokojnej jeździe można zejść w okolice 5 litrów. Skutek? W połączeniu z 50-litrowym zbiornikiem kierowca ma do dyspozycji dobry zasięg - w teście sięgnął blisko 800 kilometrów!

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Kuba Brzeziński

Skoda Scala 1.0 TSI - bardzo kulturalnie pracujące 3 cylindry

Druga z zalet układu napędowego dotyczy komfortu - choć tu należy się drobna gwiazdka. 3 cylindry w jeździe miejskiej są utrzymywane przez skrzynię DSG na naprawdę niskich obrotach. A w takich warunkach silnik pracuje gładko, a do tego praktycznie nie wibruje podczas postojów na światłach. Gdzie ukrywa się gwiazdka? Ta zaczyna obowiązywać poza miastem - gdy rośnie obciążenie silnika. Rozdrażniony benzyniak z niemieckiej stajni zaczyna powarkiwać - może nie w sposób mocno denerwujący, ale bardzo charakterystyczny dla 3 cylindrów. Ten gang nie ma w sobie nic z gładkości znanej dla pracy motorów posiadających o jeden cylinder więcej.

Zobacz również: Nowa Skoda Octavia - Czesi pokazali przyszły hit sprzedaży!

Skoda Scala 1.0 TSI DSG to zdecydowanie propozycja dla tych, którzy poruszają się przede wszystkim w mieście. I nie chodzi wyłącznie o dźwięki pracy benzyniaka. Argumentem za są też możliwości układu napędowego. Auto przyspiesza bardzo chętnie, jednak głównie do prędkości 50 - 60 km/h. Później - gdy wycisza się maksymalny moment obrotowy - przyrost prędkości staje się mniej drastyczny. Uwagę kierowcy z pewnością zwróci jeszcze jedna rzecz - tym razem dotycząca skrzyni. Podczas toczenia się na parkingu DSG najpierw zapina dwójkę, a później na siłę wbija jedynkę. Przez to pojawia się delikatne szarpnięcie.

Skoda Scala - pewne prowadzenie to potężny plus!

Mocną stroną testowej Skody Scali było prowadzenie. Kompakt z całą pewnością nie jest przesadnie sztywny - dość sprężyście pokonuje nierówności. Z drugiej strony świetnie trzyma się drogi. Lubi szybko pokonywane zakręty, a w czasie jazdy w łuku nadwozie nie przechyla się zbyt mocno na boki. Podwozie Skody Scali ma jeszcze jedną zaletę. A tą jest precyzyjny układ kierowniczy. Tak, być może brakuje mu nieco bezpośredniości i jest nieco za mocno wspomagany. Mimo wszystko kierowca może bez większych korekt podążać zamierzonym torem, a samochód szybko reaguje nawet na delikatniejsze muśnięcie koła kierownicy.

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?

Kuba Brzeziński

Skoda Scala w testowej wersji Style skonfigurowana z silnikiem 1.0 TSI i skrzynią DSG zostanie wyceniona w salonie na ponad 114 tysięcy złotych. A to… spora ilość gotówki. Tak, część opcji ma rozsądnie brzmiące ceny. Przykład? Za 18-calowe felgi trzeba dopłacić tylko 1500 złotych, a system nagłośnienia składający się z 9 głośników, subwoofera i wzmacniacza kosztuje 1900 złotych. Mimo wszystko ja radzę, żeby konfigurować Scalę z dużo większą dozą rozsądku. Wtedy cenę auta uda się utrzymać bardziej w okolicy 80 - 90 tysięcy złotych i wtedy też będzie ona mocno konkurencyjna na rynku.

Zobacz również: Test: Volkswagen T-Cross Life 1.0 TSI 115 KM - prosty, ale bardzo funkcjonalny!

Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - podsumowanie:

Jak posumować test Skody Scali? Początkowo odnosiłem mocne wrażenie, że to nic innego jak czeski Golf. W rzeczywistości jednak Scala Golfem nie jest. Brakuje jej trochę np. na polu jakości wykończenia wnętrza. Co ciekawe, to jednak nic nie ujmuje z jej charakteru. Kompakt z Mlada Boleslav nadal jest samochodem interesującym, którym warto zainteresować się w sytuacji, w której kierowca poszukuje hatchbacka segmentu C. A to prowadzi tylko do jednego wniosku. Czesi już dziś i w przedbiegach mogą świętować kolejny sprzedażowy sukces.

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany, benzynowy
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 115 KM (przy 6400 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm (przy 2000 - 3500 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 201 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 9,9 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, dwusprzęgłowa o 7 biegach
  • Zbiornik paliwa: 40 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,0
  • Długość: 4362 mm
  • Szerokość: 1793 mm
  • Wysokość: 1499 mm
  • Rozstaw osi: 2636 mm
  • Pojemność bagażnika: 467/1410 litrów
  • Cena: od 65 000 złotych

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - cena i wyposażenie:

  • Cena: 114 150 złotych
  • System dostępu i uruchamiania bezkluczykowego
  • Dach panoramiczny
  • Obręcze kół ze stopów lekkich SIRIUS 7J x 18"
  • Dekor Beżowy Brushed z chromowaną listwą ozdobną
  • DRIVE MODE SELECT - wybór profilu jazdy
  • SIDE ASSIST - funkcja monitorowania martwego pola w lusterkach z REAR TRAFFIC ALERT
  • Nawigacja AMUNDSEN (ekran 9,2", dwa gniazda USB-C) z VIRTUAL COCKPIT
  • Tapicerka częściowo skórzana (fotele podgrzewane z przodu, fotele przednie z manualną regulacją wysokości, podłokietnik z tyłu, podgrzewane dysze spryskiwaczy)
  • Poduszka chroniąca kolana kierowcy
  • Alarm z funkcją monitorowania wnętrza oraz czujnikiem przechyłu
  • Oświetlenie Ambiente - białe
  • Sound system Škoda - zestaw 9 głośników, subwoofer, wzmacniacz
  • Elektrycznie ogrzewana przednia szyba
  • CLIMATRONIC - dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z przyciemnianym lusterkiem wstecznym
  • Tylne światła FULL LED z dynamicznymi kierunkowskazami
  • Czujnik zmierzchu i deszczu, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne
  • Reflektory przednie FULL LED
  • Pakiet Image - przedłużona szyba pokrywy bagażnika
  • Elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka boczne
  • ADAPTIVE CRUISE CONTROL – aktywny tempomat do 210 km/h

Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Scala Style 1.0 TSI 115 KM DSG - Golf z Mlada Boleslav?
Kuba Brzeziński
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA