REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: nietuzinkowy sposób na rodzinę

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500L pełnić ma rolę modnego auta dla nowoczesnej rodziny. Czy tak jest w rzeczywistości? Postanowiliśmy to sprawdzić testując jego wysokoprężną wersję 1.3 MultiJet II 85 KM, której producent nie pożałował także bogatego wyposażenia.

Fiat 500L zadebiutował na rynku pod koniec 2012 roku. Jego twórcy czerpali garściami z pozytywnie przyjętej przez klientów koncepcji „500-tki”, a jej styl zaznacza wyraźnie swą obecność przede wszystkim w zewnętrznych detalach „L-ki”. Na tle starszej siostry nowy model na wyróżniać się głównie jedną cechą - przestronnością!

REKLAMA

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: nadwozie

Uroda modelu 500L jest dyskusyjna, a dla wielu osób wręcz nie do zaakceptowania. Filigranowe kształty modelu 500 zostały istotnie zmodyfikowane na rzecz poprawy przestronności wnętrza pojazdu. Entuzjaści nowego projektu podkreślają gustowne malowanie nadwozia dwoma kolorami lakieru, oryginalny przedni pas nawiązujący do mniejszej siostry „L-ki” czy liczne detale nadwozia ozdobione sporą ilością chromu. Malkontenci podkreślają zbyt wysokie w stosunku do szerokości auta nadwozie i przesadnie wydłużony kształt auta. O gustach się jednak nie dyskutuje, ale jedno jest pewne – obok tego auta trudno przejść obojętnie.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: wnętrze

Fiat 500L to samochód adresowany do aktywnych rodzin, które poszukują uniwersalnego pojazdu o nietuzinkowej aparycji. Zbudowany na zmodyfikowanej płycie podłogowej Fiata Punto zaskakuje przestronnością wnętrza. W stosunku do swojego starszego brata ma powiększony, do 2612 mm, rozstaw osi. Różnica 10,2 cm jest kolosalna i diametralnie wpływa na swobodę ruchów  osób podróżujących autem. Dodatkowe centymetry są odczuwalne zwłaszcza w tylnej części auta, gdzie na wygodnych, zamszowych fotelach spokojnie mogą usiąść osoby mające ponad 190 cm wzrostu. Kubaturę zwiększył też bagażnik, który w 500L ma 400 litrów pojemności. Przednie fotele wyposażone w podgrzewanie i elektryczną regulację podarcia lędźwiowego pomieszczą nawet 2-metrowe osoby, ale ich mankamentem jest słabe podpierania ciała w zakrętach. Także podwyższona pozycja za kierownicą nie każdemu od razu przypadnie do gustu.

Zobacz też: Test Opel Adam 1.4/87 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: deska rozdzielcza

Pozytywne oceny zbiera jednak projekt dwubarwnego kokpitu. Materiały wykończeniowe są niezłej jakości, a w trakcie jazdy nie słychać, aby elementy deski rozdzielczej skrzypiały. Zegary są czytelne i pięknie podświetlone nocą. Panel klimatyzacji jest żywcem przejęty z gustownej Alfy Romeo Giulietta, a czytelność poszczególnych przycisków, ich wielkość i rozplanowanie jest godne naśladowania. Dotykowy ekran systemu multimedialnego jest czytelny, dobrze reaguje na dotyk i ma eleganckie podświetlenie. Szkoda, że nie posiada nawigacji satelitarnej GPS.

Zobacz też: Test Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir 85 KM: awangardowy maluch

Lewarek skrzyni biegów, nad wyraz długi, jest tuż pod ręką, ale jego praca jest zbyt swobodna. W oparciach przednich foteli można zamontować składane stoliki lotnicze dla pasażerów siedzących z tyłu. Widoczność na około kierowcy jest niezła, ale mocno wysunięty do przodu przedni słupek dachu powoduje, że słonecznik kierowcy jest praktycznie bezużyteczny. Jest tak mały, że nie ma możliwości, aby zakryć natarczywie kłujące w oczy promienie słońca. Wyjątkowy efekt tworzy panoramiczny szklany dach. Skutecznie podkreśla walory widokowe mijanych terenów, a w razie potrzeby można go zasłonić za pomocą elektrycznej rolety.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: silnik Diesla

Pod maską prezentowanej wersji pracował silnik Diesla 1.3 MultiJet II 16V o mocy 85 KM. Jednostka ta stanowi kompromis pomiędzy wystarczającymi osiągami a ekonomicznością. Przeszkadza w niej przede wszystkim wyraźnie wyczuwalna zwłoka w działaniu turbiny. Choć maksymalny moment obrotowy motoru dostępny jest już przy 1500 obr./min to auto zaczyna przyspieszać dopiero przy niecałych 2000 obr./min. Jadąc autem w 4 osoby, silnik czuje pewną zadyszkę po przekroczeniu 110 km/h. Wyprzedzanie wymaga zatem skupienia. Nie ma natomiast problemu z jednostajnym utrzymywaniem dużej, autostradowej prędkości. Co więcej jazda taka nie wiąże się z nadmiernym hałasem. Mimo wysokiego nadwozia w kabinie praktycznie nie słychać opływającego auto powietrza! Średnie spalanie silnika na dystansie całego testu wyniosło 5,8 l paliwa na 100 km. Przy jeździe na trasie można ograniczyć ten wynik do 4,9 l na 100 km. W mieście trzeba się liczyć ze zużyciem paliwa na poziomie od 6,5 do nawet 7,0 litrów na 100 km (przy bardzo dynamicznej jeździe). Biorąc pod uwagę masę auta i jego gabaryty jest to dobry wynik.

Zobacz też: Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: precyzja prowadzenia

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: zawieszenie i układ kierowniczy

Szybkiej jeździe nie służy zawieszenie Fiata 500L, które z tyłu oparto na belce skrętnej. W trakcie omijania przeszkody bądź szybkiej jazdy w sekwencji kilku zakrętów wyraźnemu przechyłowi ulega nadwozie auta. W rezultacie auto nie zachęca do forsownej jazdy i skłania do spokojnego "cruisingu" po drogach. Nieźle za to radzi sobie z tłumieniem nierówności. Także układ kierowniczy nie zachęca do nadmiernych szaleństw na drodze. Jest mało precyzyjny i z pewnym spóźnieniem przekazuje sygnał z kierownicy do przednich kół.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: układ hamulcowy

Układ hamulcowy reaguje bardzo szybko i w sposób zdecydowany na każdy impuls ze strony kierowcy. Z przodu wyposażono go w wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 284 mm, natomiast z tyłu w ich lite, 254-milimetrowe odpowiedniki.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: skrzynia biegów

Skrzynia biegów wyposażona została tylko w pięć biegów, przez co auto nieco traci na dynamice. Zestopniowanie poszczególnych przełożeń jest niezłe, ale dodatkowy bieg pozytywnie wpłynąłby na poprawę dynamiki Fiata i ograniczenie jego spalania. Praca samej skrzyni jest zbyt mało precyzyjna, a lewarek nader swobodnie przemieszcza się po prowadnicach w poszukiwaniu poszczególnych biegów.

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: cena i wyposażenie

Najtańszy wariant Fiata 500L z silnikiem benzynowym 1.4 16V 95 KM kosztuje 49 990 zł. Prezentowany egzemplarz to bogata odmiana Lounge z jednostką wysokoprężną 1.3 MultiJet II 85 KM, który oprócz m.in. 6 poduszek powietrznych, automatycznej dwustrefowej klimatyzacji, wykończenia w skórze kierownicy, tempomatu (niedostępnego w Fiacie 500), sytemu audio z 5" ekranem dotykowym czy pełnej elektryki szyb i lusterek, doposażono w podgrzewane przednie fotele z regulacją odcinka lędźwiowego (u kierowcy elektryczna), fotel pasażera z regulacją wysokości, tylne czujniki parkowania, aluminiowe felgi. W rezultacie zamiast bazowych 79 000 zł jego cena podskoczyła do 86 000 zł. Kwota ta nie jest zatem mała i pozwala wybierać już z pośród aut najróżniejszych segmentów.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: jazda na co dzień

Naturalnym środowiskiem Fiata 500L w prezentowanej wersji silnikowej wydaje się być miasto. W takich warunkach nie odczuwa się braku wigoru jednostki napędowej, a mocno wspomagany układ kierowniczy (z funkcją CITY) pozwala szybko i sprawnie manewrować na parkingu. Pomaga w tym także mała średnica zawracania pojazdu wynosząca 10,7 m. Przy spokojnej, miejskiej jeździe ten ponad 1300-kilogramowy samochód zużywa 6,0 litrów paliwa na 100 km co jest dobrym wynikiem. Przestronne wnętrze a jednocześnie nieduże wymiary sprawiają, że auto dobrze odnajduje się w roli pojazdu dla rodziny, którego łatwo można zaparkować w zatłoczonym mieście. Miękkie zawieszenie nie zachęca do szybkiej jazdy, ale całkiem nieźle tłumi nierówności. Nie wydaje przy tym z siebie żadnych dźwięków.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: opinia

Fiat 500L stanowi swoisty kompromis pomiędzy stylem, przestronnością a wysoką funkcjonalnością auta. Choć jego nadwozie na nieco kontrowersyjne kształty to zapewnia naprawdę dużą swobodę ruchów czwórce pasażerów. Co więcej także bagażnik nie zawodzi mając naprawdę rozsądną pojemność. Silnik 1.3 MultiJet II 85 KM nie jest zbyt mocny i łapie zadyszkę w trakcie wyprzedania na trasie, ale w mieście trudno narzekać na jego dynamikę. Tym bardziej, że przy spokojnej jeździe potrafi zadowolić się 6 litrami paliwa na 100 km. Osoby podróżujące dużo na trasie powinny jednak pomyśleć o wersji 1.6 MultiJet II 105 KM. Komfortowe zawieszenie powoduje, że nadwozie auta mocno wychyla się w zakrętach, a mało precyzyjny układ kierowniczy spisuje się dobrze tylko w mieście. Jeśli jednak zależy nam na wygodnym, świetnie wyposażonym i przestronnym aucie z oszczędnym silnikiem to warto zakosztować jazdy Fiatem 500L. Tym bardziej, że jego nieszablonowa sylwetka wzbudza zainteresowanie na ulicy.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: dane techniczne

Fiat 500L 1.3 Multijet 16V 85KM S&S
Typ silnika diesel
Pojemność 1248 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 85 KM/3500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/1500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4147/1784/1658 mm
Rozstaw osi 2612 mm
Masa własna 1315 kg
Maksymalna ładowność -
Średnica zawracania 10,7 m
V-max 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,2 s
Zużycie paliwa* 5,0/3,7/4,2 l
Pojemność bagażnika (rozł. fotel.) 400 /1310 l
Cena od 49 900 zł (1.4 16V 95 KM)
Cena od 79 000 zł (1.3 MJ 85 KM Lounge)
Cena egz. Testowego 86 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM skrzynia biegów
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L panoramiczny dach
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA