REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: nietuzinkowy sposób na rodzinę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500L pełnić ma rolę modnego auta dla nowoczesnej rodziny. Czy tak jest w rzeczywistości? Postanowiliśmy to sprawdzić testując jego wysokoprężną wersję 1.3 MultiJet II 85 KM, której producent nie pożałował także bogatego wyposażenia.

Fiat 500L zadebiutował na rynku pod koniec 2012 roku. Jego twórcy czerpali garściami z pozytywnie przyjętej przez klientów koncepcji „500-tki”, a jej styl zaznacza wyraźnie swą obecność przede wszystkim w zewnętrznych detalach „L-ki”. Na tle starszej siostry nowy model na wyróżniać się głównie jedną cechą - przestronnością!

REKLAMA

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: nadwozie

Uroda modelu 500L jest dyskusyjna, a dla wielu osób wręcz nie do zaakceptowania. Filigranowe kształty modelu 500 zostały istotnie zmodyfikowane na rzecz poprawy przestronności wnętrza pojazdu. Entuzjaści nowego projektu podkreślają gustowne malowanie nadwozia dwoma kolorami lakieru, oryginalny przedni pas nawiązujący do mniejszej siostry „L-ki” czy liczne detale nadwozia ozdobione sporą ilością chromu. Malkontenci podkreślają zbyt wysokie w stosunku do szerokości auta nadwozie i przesadnie wydłużony kształt auta. O gustach się jednak nie dyskutuje, ale jedno jest pewne – obok tego auta trudno przejść obojętnie.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: wnętrze

Fiat 500L to samochód adresowany do aktywnych rodzin, które poszukują uniwersalnego pojazdu o nietuzinkowej aparycji. Zbudowany na zmodyfikowanej płycie podłogowej Fiata Punto zaskakuje przestronnością wnętrza. W stosunku do swojego starszego brata ma powiększony, do 2612 mm, rozstaw osi. Różnica 10,2 cm jest kolosalna i diametralnie wpływa na swobodę ruchów  osób podróżujących autem. Dodatkowe centymetry są odczuwalne zwłaszcza w tylnej części auta, gdzie na wygodnych, zamszowych fotelach spokojnie mogą usiąść osoby mające ponad 190 cm wzrostu. Kubaturę zwiększył też bagażnik, który w 500L ma 400 litrów pojemności. Przednie fotele wyposażone w podgrzewanie i elektryczną regulację podarcia lędźwiowego pomieszczą nawet 2-metrowe osoby, ale ich mankamentem jest słabe podpierania ciała w zakrętach. Także podwyższona pozycja za kierownicą nie każdemu od razu przypadnie do gustu.

Zobacz też: Test Opel Adam 1.4/87 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: deska rozdzielcza

Pozytywne oceny zbiera jednak projekt dwubarwnego kokpitu. Materiały wykończeniowe są niezłej jakości, a w trakcie jazdy nie słychać, aby elementy deski rozdzielczej skrzypiały. Zegary są czytelne i pięknie podświetlone nocą. Panel klimatyzacji jest żywcem przejęty z gustownej Alfy Romeo Giulietta, a czytelność poszczególnych przycisków, ich wielkość i rozplanowanie jest godne naśladowania. Dotykowy ekran systemu multimedialnego jest czytelny, dobrze reaguje na dotyk i ma eleganckie podświetlenie. Szkoda, że nie posiada nawigacji satelitarnej GPS.

Zobacz też: Test Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir 85 KM: awangardowy maluch

Lewarek skrzyni biegów, nad wyraz długi, jest tuż pod ręką, ale jego praca jest zbyt swobodna. W oparciach przednich foteli można zamontować składane stoliki lotnicze dla pasażerów siedzących z tyłu. Widoczność na około kierowcy jest niezła, ale mocno wysunięty do przodu przedni słupek dachu powoduje, że słonecznik kierowcy jest praktycznie bezużyteczny. Jest tak mały, że nie ma możliwości, aby zakryć natarczywie kłujące w oczy promienie słońca. Wyjątkowy efekt tworzy panoramiczny szklany dach. Skutecznie podkreśla walory widokowe mijanych terenów, a w razie potrzeby można go zasłonić za pomocą elektrycznej rolety.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: silnik Diesla

Pod maską prezentowanej wersji pracował silnik Diesla 1.3 MultiJet II 16V o mocy 85 KM. Jednostka ta stanowi kompromis pomiędzy wystarczającymi osiągami a ekonomicznością. Przeszkadza w niej przede wszystkim wyraźnie wyczuwalna zwłoka w działaniu turbiny. Choć maksymalny moment obrotowy motoru dostępny jest już przy 1500 obr./min to auto zaczyna przyspieszać dopiero przy niecałych 2000 obr./min. Jadąc autem w 4 osoby, silnik czuje pewną zadyszkę po przekroczeniu 110 km/h. Wyprzedzanie wymaga zatem skupienia. Nie ma natomiast problemu z jednostajnym utrzymywaniem dużej, autostradowej prędkości. Co więcej jazda taka nie wiąże się z nadmiernym hałasem. Mimo wysokiego nadwozia w kabinie praktycznie nie słychać opływającego auto powietrza! Średnie spalanie silnika na dystansie całego testu wyniosło 5,8 l paliwa na 100 km. Przy jeździe na trasie można ograniczyć ten wynik do 4,9 l na 100 km. W mieście trzeba się liczyć ze zużyciem paliwa na poziomie od 6,5 do nawet 7,0 litrów na 100 km (przy bardzo dynamicznej jeździe). Biorąc pod uwagę masę auta i jego gabaryty jest to dobry wynik.

Zobacz też: Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: precyzja prowadzenia

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: zawieszenie i układ kierowniczy

Szybkiej jeździe nie służy zawieszenie Fiata 500L, które z tyłu oparto na belce skrętnej. W trakcie omijania przeszkody bądź szybkiej jazdy w sekwencji kilku zakrętów wyraźnemu przechyłowi ulega nadwozie auta. W rezultacie auto nie zachęca do forsownej jazdy i skłania do spokojnego "cruisingu" po drogach. Nieźle za to radzi sobie z tłumieniem nierówności. Także układ kierowniczy nie zachęca do nadmiernych szaleństw na drodze. Jest mało precyzyjny i z pewnym spóźnieniem przekazuje sygnał z kierownicy do przednich kół.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: układ hamulcowy

Układ hamulcowy reaguje bardzo szybko i w sposób zdecydowany na każdy impuls ze strony kierowcy. Z przodu wyposażono go w wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 284 mm, natomiast z tyłu w ich lite, 254-milimetrowe odpowiedniki.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: skrzynia biegów

Skrzynia biegów wyposażona została tylko w pięć biegów, przez co auto nieco traci na dynamice. Zestopniowanie poszczególnych przełożeń jest niezłe, ale dodatkowy bieg pozytywnie wpłynąłby na poprawę dynamiki Fiata i ograniczenie jego spalania. Praca samej skrzyni jest zbyt mało precyzyjna, a lewarek nader swobodnie przemieszcza się po prowadnicach w poszukiwaniu poszczególnych biegów.

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: cena i wyposażenie

Najtańszy wariant Fiata 500L z silnikiem benzynowym 1.4 16V 95 KM kosztuje 49 990 zł. Prezentowany egzemplarz to bogata odmiana Lounge z jednostką wysokoprężną 1.3 MultiJet II 85 KM, który oprócz m.in. 6 poduszek powietrznych, automatycznej dwustrefowej klimatyzacji, wykończenia w skórze kierownicy, tempomatu (niedostępnego w Fiacie 500), sytemu audio z 5" ekranem dotykowym czy pełnej elektryki szyb i lusterek, doposażono w podgrzewane przednie fotele z regulacją odcinka lędźwiowego (u kierowcy elektryczna), fotel pasażera z regulacją wysokości, tylne czujniki parkowania, aluminiowe felgi. W rezultacie zamiast bazowych 79 000 zł jego cena podskoczyła do 86 000 zł. Kwota ta nie jest zatem mała i pozwala wybierać już z pośród aut najróżniejszych segmentów.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: jazda na co dzień

Naturalnym środowiskiem Fiata 500L w prezentowanej wersji silnikowej wydaje się być miasto. W takich warunkach nie odczuwa się braku wigoru jednostki napędowej, a mocno wspomagany układ kierowniczy (z funkcją CITY) pozwala szybko i sprawnie manewrować na parkingu. Pomaga w tym także mała średnica zawracania pojazdu wynosząca 10,7 m. Przy spokojnej, miejskiej jeździe ten ponad 1300-kilogramowy samochód zużywa 6,0 litrów paliwa na 100 km co jest dobrym wynikiem. Przestronne wnętrze a jednocześnie nieduże wymiary sprawiają, że auto dobrze odnajduje się w roli pojazdu dla rodziny, którego łatwo można zaparkować w zatłoczonym mieście. Miękkie zawieszenie nie zachęca do szybkiej jazdy, ale całkiem nieźle tłumi nierówności. Nie wydaje przy tym z siebie żadnych dźwięków.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: opinia

Fiat 500L stanowi swoisty kompromis pomiędzy stylem, przestronnością a wysoką funkcjonalnością auta. Choć jego nadwozie na nieco kontrowersyjne kształty to zapewnia naprawdę dużą swobodę ruchów czwórce pasażerów. Co więcej także bagażnik nie zawodzi mając naprawdę rozsądną pojemność. Silnik 1.3 MultiJet II 85 KM nie jest zbyt mocny i łapie zadyszkę w trakcie wyprzedania na trasie, ale w mieście trudno narzekać na jego dynamikę. Tym bardziej, że przy spokojnej jeździe potrafi zadowolić się 6 litrami paliwa na 100 km. Osoby podróżujące dużo na trasie powinny jednak pomyśleć o wersji 1.6 MultiJet II 105 KM. Komfortowe zawieszenie powoduje, że nadwozie auta mocno wychyla się w zakrętach, a mało precyzyjny układ kierowniczy spisuje się dobrze tylko w mieście. Jeśli jednak zależy nam na wygodnym, świetnie wyposażonym i przestronnym aucie z oszczędnym silnikiem to warto zakosztować jazdy Fiatem 500L. Tym bardziej, że jego nieszablonowa sylwetka wzbudza zainteresowanie na ulicy.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: dane techniczne

Fiat 500L 1.3 Multijet 16V 85KM S&S
Typ silnika diesel
Pojemność 1248 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 85 KM/3500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/1500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4147/1784/1658 mm
Rozstaw osi 2612 mm
Masa własna 1315 kg
Maksymalna ładowność -
Średnica zawracania 10,7 m
V-max 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,2 s
Zużycie paliwa* 5,0/3,7/4,2 l
Pojemność bagażnika (rozł. fotel.) 400 /1310 l
Cena od 49 900 zł (1.4 16V 95 KM)
Cena od 79 000 zł (1.3 MJ 85 KM Lounge)
Cena egz. Testowego 86 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM skrzynia biegów
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L panoramiczny dach
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA