REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: nietuzinkowy sposób na rodzinę

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500L pełnić ma rolę modnego auta dla nowoczesnej rodziny. Czy tak jest w rzeczywistości? Postanowiliśmy to sprawdzić testując jego wysokoprężną wersję 1.3 MultiJet II 85 KM, której producent nie pożałował także bogatego wyposażenia.

Fiat 500L zadebiutował na rynku pod koniec 2012 roku. Jego twórcy czerpali garściami z pozytywnie przyjętej przez klientów koncepcji „500-tki”, a jej styl zaznacza wyraźnie swą obecność przede wszystkim w zewnętrznych detalach „L-ki”. Na tle starszej siostry nowy model na wyróżniać się głównie jedną cechą - przestronnością!

REKLAMA

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: nadwozie

Uroda modelu 500L jest dyskusyjna, a dla wielu osób wręcz nie do zaakceptowania. Filigranowe kształty modelu 500 zostały istotnie zmodyfikowane na rzecz poprawy przestronności wnętrza pojazdu. Entuzjaści nowego projektu podkreślają gustowne malowanie nadwozia dwoma kolorami lakieru, oryginalny przedni pas nawiązujący do mniejszej siostry „L-ki” czy liczne detale nadwozia ozdobione sporą ilością chromu. Malkontenci podkreślają zbyt wysokie w stosunku do szerokości auta nadwozie i przesadnie wydłużony kształt auta. O gustach się jednak nie dyskutuje, ale jedno jest pewne – obok tego auta trudno przejść obojętnie.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: wnętrze

Fiat 500L to samochód adresowany do aktywnych rodzin, które poszukują uniwersalnego pojazdu o nietuzinkowej aparycji. Zbudowany na zmodyfikowanej płycie podłogowej Fiata Punto zaskakuje przestronnością wnętrza. W stosunku do swojego starszego brata ma powiększony, do 2612 mm, rozstaw osi. Różnica 10,2 cm jest kolosalna i diametralnie wpływa na swobodę ruchów  osób podróżujących autem. Dodatkowe centymetry są odczuwalne zwłaszcza w tylnej części auta, gdzie na wygodnych, zamszowych fotelach spokojnie mogą usiąść osoby mające ponad 190 cm wzrostu. Kubaturę zwiększył też bagażnik, który w 500L ma 400 litrów pojemności. Przednie fotele wyposażone w podgrzewanie i elektryczną regulację podarcia lędźwiowego pomieszczą nawet 2-metrowe osoby, ale ich mankamentem jest słabe podpierania ciała w zakrętach. Także podwyższona pozycja za kierownicą nie każdemu od razu przypadnie do gustu.

Zobacz też: Test Opel Adam 1.4/87 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: deska rozdzielcza

Pozytywne oceny zbiera jednak projekt dwubarwnego kokpitu. Materiały wykończeniowe są niezłej jakości, a w trakcie jazdy nie słychać, aby elementy deski rozdzielczej skrzypiały. Zegary są czytelne i pięknie podświetlone nocą. Panel klimatyzacji jest żywcem przejęty z gustownej Alfy Romeo Giulietta, a czytelność poszczególnych przycisków, ich wielkość i rozplanowanie jest godne naśladowania. Dotykowy ekran systemu multimedialnego jest czytelny, dobrze reaguje na dotyk i ma eleganckie podświetlenie. Szkoda, że nie posiada nawigacji satelitarnej GPS.

Zobacz też: Test Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir 85 KM: awangardowy maluch

Lewarek skrzyni biegów, nad wyraz długi, jest tuż pod ręką, ale jego praca jest zbyt swobodna. W oparciach przednich foteli można zamontować składane stoliki lotnicze dla pasażerów siedzących z tyłu. Widoczność na około kierowcy jest niezła, ale mocno wysunięty do przodu przedni słupek dachu powoduje, że słonecznik kierowcy jest praktycznie bezużyteczny. Jest tak mały, że nie ma możliwości, aby zakryć natarczywie kłujące w oczy promienie słońca. Wyjątkowy efekt tworzy panoramiczny szklany dach. Skutecznie podkreśla walory widokowe mijanych terenów, a w razie potrzeby można go zasłonić za pomocą elektrycznej rolety.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: silnik Diesla

Pod maską prezentowanej wersji pracował silnik Diesla 1.3 MultiJet II 16V o mocy 85 KM. Jednostka ta stanowi kompromis pomiędzy wystarczającymi osiągami a ekonomicznością. Przeszkadza w niej przede wszystkim wyraźnie wyczuwalna zwłoka w działaniu turbiny. Choć maksymalny moment obrotowy motoru dostępny jest już przy 1500 obr./min to auto zaczyna przyspieszać dopiero przy niecałych 2000 obr./min. Jadąc autem w 4 osoby, silnik czuje pewną zadyszkę po przekroczeniu 110 km/h. Wyprzedzanie wymaga zatem skupienia. Nie ma natomiast problemu z jednostajnym utrzymywaniem dużej, autostradowej prędkości. Co więcej jazda taka nie wiąże się z nadmiernym hałasem. Mimo wysokiego nadwozia w kabinie praktycznie nie słychać opływającego auto powietrza! Średnie spalanie silnika na dystansie całego testu wyniosło 5,8 l paliwa na 100 km. Przy jeździe na trasie można ograniczyć ten wynik do 4,9 l na 100 km. W mieście trzeba się liczyć ze zużyciem paliwa na poziomie od 6,5 do nawet 7,0 litrów na 100 km (przy bardzo dynamicznej jeździe). Biorąc pod uwagę masę auta i jego gabaryty jest to dobry wynik.

Zobacz też: Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: precyzja prowadzenia

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: zawieszenie i układ kierowniczy

Szybkiej jeździe nie służy zawieszenie Fiata 500L, które z tyłu oparto na belce skrętnej. W trakcie omijania przeszkody bądź szybkiej jazdy w sekwencji kilku zakrętów wyraźnemu przechyłowi ulega nadwozie auta. W rezultacie auto nie zachęca do forsownej jazdy i skłania do spokojnego "cruisingu" po drogach. Nieźle za to radzi sobie z tłumieniem nierówności. Także układ kierowniczy nie zachęca do nadmiernych szaleństw na drodze. Jest mało precyzyjny i z pewnym spóźnieniem przekazuje sygnał z kierownicy do przednich kół.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: układ hamulcowy

Układ hamulcowy reaguje bardzo szybko i w sposób zdecydowany na każdy impuls ze strony kierowcy. Z przodu wyposażono go w wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 284 mm, natomiast z tyłu w ich lite, 254-milimetrowe odpowiedniki.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: skrzynia biegów

Skrzynia biegów wyposażona została tylko w pięć biegów, przez co auto nieco traci na dynamice. Zestopniowanie poszczególnych przełożeń jest niezłe, ale dodatkowy bieg pozytywnie wpłynąłby na poprawę dynamiki Fiata i ograniczenie jego spalania. Praca samej skrzyni jest zbyt mało precyzyjna, a lewarek nader swobodnie przemieszcza się po prowadnicach w poszukiwaniu poszczególnych biegów.

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: cena i wyposażenie

Najtańszy wariant Fiata 500L z silnikiem benzynowym 1.4 16V 95 KM kosztuje 49 990 zł. Prezentowany egzemplarz to bogata odmiana Lounge z jednostką wysokoprężną 1.3 MultiJet II 85 KM, który oprócz m.in. 6 poduszek powietrznych, automatycznej dwustrefowej klimatyzacji, wykończenia w skórze kierownicy, tempomatu (niedostępnego w Fiacie 500), sytemu audio z 5" ekranem dotykowym czy pełnej elektryki szyb i lusterek, doposażono w podgrzewane przednie fotele z regulacją odcinka lędźwiowego (u kierowcy elektryczna), fotel pasażera z regulacją wysokości, tylne czujniki parkowania, aluminiowe felgi. W rezultacie zamiast bazowych 79 000 zł jego cena podskoczyła do 86 000 zł. Kwota ta nie jest zatem mała i pozwala wybierać już z pośród aut najróżniejszych segmentów.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: jazda na co dzień

Naturalnym środowiskiem Fiata 500L w prezentowanej wersji silnikowej wydaje się być miasto. W takich warunkach nie odczuwa się braku wigoru jednostki napędowej, a mocno wspomagany układ kierowniczy (z funkcją CITY) pozwala szybko i sprawnie manewrować na parkingu. Pomaga w tym także mała średnica zawracania pojazdu wynosząca 10,7 m. Przy spokojnej, miejskiej jeździe ten ponad 1300-kilogramowy samochód zużywa 6,0 litrów paliwa na 100 km co jest dobrym wynikiem. Przestronne wnętrze a jednocześnie nieduże wymiary sprawiają, że auto dobrze odnajduje się w roli pojazdu dla rodziny, którego łatwo można zaparkować w zatłoczonym mieście. Miękkie zawieszenie nie zachęca do szybkiej jazdy, ale całkiem nieźle tłumi nierówności. Nie wydaje przy tym z siebie żadnych dźwięków.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: opinia

Fiat 500L stanowi swoisty kompromis pomiędzy stylem, przestronnością a wysoką funkcjonalnością auta. Choć jego nadwozie na nieco kontrowersyjne kształty to zapewnia naprawdę dużą swobodę ruchów czwórce pasażerów. Co więcej także bagażnik nie zawodzi mając naprawdę rozsądną pojemność. Silnik 1.3 MultiJet II 85 KM nie jest zbyt mocny i łapie zadyszkę w trakcie wyprzedania na trasie, ale w mieście trudno narzekać na jego dynamikę. Tym bardziej, że przy spokojnej jeździe potrafi zadowolić się 6 litrami paliwa na 100 km. Osoby podróżujące dużo na trasie powinny jednak pomyśleć o wersji 1.6 MultiJet II 105 KM. Komfortowe zawieszenie powoduje, że nadwozie auta mocno wychyla się w zakrętach, a mało precyzyjny układ kierowniczy spisuje się dobrze tylko w mieście. Jeśli jednak zależy nam na wygodnym, świetnie wyposażonym i przestronnym aucie z oszczędnym silnikiem to warto zakosztować jazdy Fiatem 500L. Tym bardziej, że jego nieszablonowa sylwetka wzbudza zainteresowanie na ulicy.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: dane techniczne

Fiat 500L 1.3 Multijet 16V 85KM S&S
Typ silnika diesel
Pojemność 1248 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 85 KM/3500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/1500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4147/1784/1658 mm
Rozstaw osi 2612 mm
Masa własna 1315 kg
Maksymalna ładowność -
Średnica zawracania 10,7 m
V-max 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,2 s
Zużycie paliwa* 5,0/3,7/4,2 l
Pojemność bagażnika (rozł. fotel.) 400 /1310 l
Cena od 49 900 zł (1.4 16V 95 KM)
Cena od 79 000 zł (1.3 MJ 85 KM Lounge)
Cena egz. Testowego 86 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM skrzynia biegów
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L panoramiczny dach
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA