REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: nietuzinkowy sposób na rodzinę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500L pełnić ma rolę modnego auta dla nowoczesnej rodziny. Czy tak jest w rzeczywistości? Postanowiliśmy to sprawdzić testując jego wysokoprężną wersję 1.3 MultiJet II 85 KM, której producent nie pożałował także bogatego wyposażenia.

Fiat 500L zadebiutował na rynku pod koniec 2012 roku. Jego twórcy czerpali garściami z pozytywnie przyjętej przez klientów koncepcji „500-tki”, a jej styl zaznacza wyraźnie swą obecność przede wszystkim w zewnętrznych detalach „L-ki”. Na tle starszej siostry nowy model na wyróżniać się głównie jedną cechą - przestronnością!

REKLAMA

REKLAMA

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: nadwozie

Uroda modelu 500L jest dyskusyjna, a dla wielu osób wręcz nie do zaakceptowania. Filigranowe kształty modelu 500 zostały istotnie zmodyfikowane na rzecz poprawy przestronności wnętrza pojazdu. Entuzjaści nowego projektu podkreślają gustowne malowanie nadwozia dwoma kolorami lakieru, oryginalny przedni pas nawiązujący do mniejszej siostry „L-ki” czy liczne detale nadwozia ozdobione sporą ilością chromu. Malkontenci podkreślają zbyt wysokie w stosunku do szerokości auta nadwozie i przesadnie wydłużony kształt auta. O gustach się jednak nie dyskutuje, ale jedno jest pewne – obok tego auta trudno przejść obojętnie.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: wnętrze

Fiat 500L to samochód adresowany do aktywnych rodzin, które poszukują uniwersalnego pojazdu o nietuzinkowej aparycji. Zbudowany na zmodyfikowanej płycie podłogowej Fiata Punto zaskakuje przestronnością wnętrza. W stosunku do swojego starszego brata ma powiększony, do 2612 mm, rozstaw osi. Różnica 10,2 cm jest kolosalna i diametralnie wpływa na swobodę ruchów  osób podróżujących autem. Dodatkowe centymetry są odczuwalne zwłaszcza w tylnej części auta, gdzie na wygodnych, zamszowych fotelach spokojnie mogą usiąść osoby mające ponad 190 cm wzrostu. Kubaturę zwiększył też bagażnik, który w 500L ma 400 litrów pojemności. Przednie fotele wyposażone w podgrzewanie i elektryczną regulację podarcia lędźwiowego pomieszczą nawet 2-metrowe osoby, ale ich mankamentem jest słabe podpierania ciała w zakrętach. Także podwyższona pozycja za kierownicą nie każdemu od razu przypadnie do gustu.

REKLAMA

Zobacz też: Test Opel Adam 1.4/87 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: deska rozdzielcza

Pozytywne oceny zbiera jednak projekt dwubarwnego kokpitu. Materiały wykończeniowe są niezłej jakości, a w trakcie jazdy nie słychać, aby elementy deski rozdzielczej skrzypiały. Zegary są czytelne i pięknie podświetlone nocą. Panel klimatyzacji jest żywcem przejęty z gustownej Alfy Romeo Giulietta, a czytelność poszczególnych przycisków, ich wielkość i rozplanowanie jest godne naśladowania. Dotykowy ekran systemu multimedialnego jest czytelny, dobrze reaguje na dotyk i ma eleganckie podświetlenie. Szkoda, że nie posiada nawigacji satelitarnej GPS.

Zobacz też: Test Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir 85 KM: awangardowy maluch

Lewarek skrzyni biegów, nad wyraz długi, jest tuż pod ręką, ale jego praca jest zbyt swobodna. W oparciach przednich foteli można zamontować składane stoliki lotnicze dla pasażerów siedzących z tyłu. Widoczność na około kierowcy jest niezła, ale mocno wysunięty do przodu przedni słupek dachu powoduje, że słonecznik kierowcy jest praktycznie bezużyteczny. Jest tak mały, że nie ma możliwości, aby zakryć natarczywie kłujące w oczy promienie słońca. Wyjątkowy efekt tworzy panoramiczny szklany dach. Skutecznie podkreśla walory widokowe mijanych terenów, a w razie potrzeby można go zasłonić za pomocą elektrycznej rolety.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: silnik Diesla

Pod maską prezentowanej wersji pracował silnik Diesla 1.3 MultiJet II 16V o mocy 85 KM. Jednostka ta stanowi kompromis pomiędzy wystarczającymi osiągami a ekonomicznością. Przeszkadza w niej przede wszystkim wyraźnie wyczuwalna zwłoka w działaniu turbiny. Choć maksymalny moment obrotowy motoru dostępny jest już przy 1500 obr./min to auto zaczyna przyspieszać dopiero przy niecałych 2000 obr./min. Jadąc autem w 4 osoby, silnik czuje pewną zadyszkę po przekroczeniu 110 km/h. Wyprzedzanie wymaga zatem skupienia. Nie ma natomiast problemu z jednostajnym utrzymywaniem dużej, autostradowej prędkości. Co więcej jazda taka nie wiąże się z nadmiernym hałasem. Mimo wysokiego nadwozia w kabinie praktycznie nie słychać opływającego auto powietrza! Średnie spalanie silnika na dystansie całego testu wyniosło 5,8 l paliwa na 100 km. Przy jeździe na trasie można ograniczyć ten wynik do 4,9 l na 100 km. W mieście trzeba się liczyć ze zużyciem paliwa na poziomie od 6,5 do nawet 7,0 litrów na 100 km (przy bardzo dynamicznej jeździe). Biorąc pod uwagę masę auta i jego gabaryty jest to dobry wynik.

Zobacz też: Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: precyzja prowadzenia

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: zawieszenie i układ kierowniczy

Szybkiej jeździe nie służy zawieszenie Fiata 500L, które z tyłu oparto na belce skrętnej. W trakcie omijania przeszkody bądź szybkiej jazdy w sekwencji kilku zakrętów wyraźnemu przechyłowi ulega nadwozie auta. W rezultacie auto nie zachęca do forsownej jazdy i skłania do spokojnego "cruisingu" po drogach. Nieźle za to radzi sobie z tłumieniem nierówności. Także układ kierowniczy nie zachęca do nadmiernych szaleństw na drodze. Jest mało precyzyjny i z pewnym spóźnieniem przekazuje sygnał z kierownicy do przednich kół.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: układ hamulcowy

Układ hamulcowy reaguje bardzo szybko i w sposób zdecydowany na każdy impuls ze strony kierowcy. Z przodu wyposażono go w wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 284 mm, natomiast z tyłu w ich lite, 254-milimetrowe odpowiedniki.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: skrzynia biegów

Skrzynia biegów wyposażona została tylko w pięć biegów, przez co auto nieco traci na dynamice. Zestopniowanie poszczególnych przełożeń jest niezłe, ale dodatkowy bieg pozytywnie wpłynąłby na poprawę dynamiki Fiata i ograniczenie jego spalania. Praca samej skrzyni jest zbyt mało precyzyjna, a lewarek nader swobodnie przemieszcza się po prowadnicach w poszukiwaniu poszczególnych biegów.

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo sedan 1.3 D

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: cena i wyposażenie

Najtańszy wariant Fiata 500L z silnikiem benzynowym 1.4 16V 95 KM kosztuje 49 990 zł. Prezentowany egzemplarz to bogata odmiana Lounge z jednostką wysokoprężną 1.3 MultiJet II 85 KM, który oprócz m.in. 6 poduszek powietrznych, automatycznej dwustrefowej klimatyzacji, wykończenia w skórze kierownicy, tempomatu (niedostępnego w Fiacie 500), sytemu audio z 5" ekranem dotykowym czy pełnej elektryki szyb i lusterek, doposażono w podgrzewane przednie fotele z regulacją odcinka lędźwiowego (u kierowcy elektryczna), fotel pasażera z regulacją wysokości, tylne czujniki parkowania, aluminiowe felgi. W rezultacie zamiast bazowych 79 000 zł jego cena podskoczyła do 86 000 zł. Kwota ta nie jest zatem mała i pozwala wybierać już z pośród aut najróżniejszych segmentów.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: jazda na co dzień

Naturalnym środowiskiem Fiata 500L w prezentowanej wersji silnikowej wydaje się być miasto. W takich warunkach nie odczuwa się braku wigoru jednostki napędowej, a mocno wspomagany układ kierowniczy (z funkcją CITY) pozwala szybko i sprawnie manewrować na parkingu. Pomaga w tym także mała średnica zawracania pojazdu wynosząca 10,7 m. Przy spokojnej, miejskiej jeździe ten ponad 1300-kilogramowy samochód zużywa 6,0 litrów paliwa na 100 km co jest dobrym wynikiem. Przestronne wnętrze a jednocześnie nieduże wymiary sprawiają, że auto dobrze odnajduje się w roli pojazdu dla rodziny, którego łatwo można zaparkować w zatłoczonym mieście. Miękkie zawieszenie nie zachęca do szybkiej jazdy, ale całkiem nieźle tłumi nierówności. Nie wydaje przy tym z siebie żadnych dźwięków.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: opinia

Fiat 500L stanowi swoisty kompromis pomiędzy stylem, przestronnością a wysoką funkcjonalnością auta. Choć jego nadwozie na nieco kontrowersyjne kształty to zapewnia naprawdę dużą swobodę ruchów czwórce pasażerów. Co więcej także bagażnik nie zawodzi mając naprawdę rozsądną pojemność. Silnik 1.3 MultiJet II 85 KM nie jest zbyt mocny i łapie zadyszkę w trakcie wyprzedania na trasie, ale w mieście trudno narzekać na jego dynamikę. Tym bardziej, że przy spokojnej jeździe potrafi zadowolić się 6 litrami paliwa na 100 km. Osoby podróżujące dużo na trasie powinny jednak pomyśleć o wersji 1.6 MultiJet II 105 KM. Komfortowe zawieszenie powoduje, że nadwozie auta mocno wychyla się w zakrętach, a mało precyzyjny układ kierowniczy spisuje się dobrze tylko w mieście. Jeśli jednak zależy nam na wygodnym, świetnie wyposażonym i przestronnym aucie z oszczędnym silnikiem to warto zakosztować jazdy Fiatem 500L. Tym bardziej, że jego nieszablonowa sylwetka wzbudza zainteresowanie na ulicy.

Test Fiat 500L 1.3 MultiJet II 85 KM: dane techniczne

Fiat 500L 1.3 Multijet 16V 85KM S&S
Typ silnika diesel
Pojemność 1248 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 85 KM/3500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/1500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4147/1784/1658 mm
Rozstaw osi 2612 mm
Masa własna 1315 kg
Maksymalna ładowność -
Średnica zawracania 10,7 m
V-max 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,2 s
Zużycie paliwa* 5,0/3,7/4,2 l
Pojemność bagażnika (rozł. fotel.) 400 /1310 l
Cena od 49 900 zł (1.4 16V 95 KM)
Cena od 79 000 zł (1.3 MJ 85 KM Lounge)
Cena egz. Testowego 86 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM skrzynia biegów
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L panoramiczny dach
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 KM
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA