REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: nowe silniki Drive-E w zmodernizowanych modelach Volvo

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Volvo przygotowało gruntowne zmiany w swojej ofercie. Nie tylko zmodernizowało wygląd gamy modelowej. W ofercie znajdą się nowe silniki Drive-E i nowa ośmiobiegowa zautomatyzowana przekładnia.

Volvo odświeżyło wygląd swoich modeli jednocześnie zmieniając ofertę w zakresie dostępnej gamy silników oraz skrzyń biegów.

REKLAMA

Zmiany w wyglądzie linii modelowej „sześćdziesiątek”, czyli modeli S60/V60 i XC60 skupiły się głównie na uwydatnieniu cech, które szczególnie cenią potencjalni klienci. W efekcie projektanci położyli nacisk na sportowy sznyt, jednocześnie dobierając wyższej jakości materiały do wykończenia wnętrza. Model XC60 zyskał ponadto bardziej miejski, bulwarowy „charakter”.

Z kolei przy modyfikacjach wyglądu modeli S80, V70 i XC70 projektantom zależało na wzmocnieniu ich eleganckiego wizerunku.

Zobacz też: Test Volkswagen CC 2.0 TDI 177 KM DSG

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główną zmianą we wnętrzach wszystkich zmodernizowanych modeli Volvo jest zastosowanie wyższej jakości materiałów wykończeniowych oraz nowy design desek rozdzielczych. W miejsce tradycyjnych „zegarów” może zostać zainstalowany wyświetlacz znany z modelu V40 - Adaptive Digital Display. Przeprojektowano również fotele – są głębsze i bardziej komfortowe. Ponadto do użytku wszedł nowy system infortainment poprzez który możemy sterować m.in. poszczególnymi ustawieniami samochodu, systemem rozbudowanej nawigacji 3D, czy systemem audio. Co ciekawe komputerem można sterować głosowo.

Nowe silniki Drive-E  w Volvo

REKLAMA

Jednak zmiany w wyglądzie to nie jedyne modyfikacje, które szwedzki producent zaserwował swoim modelom. Ortodoksyjni fani marki mogą poczuć się skonsternowani informacją o tym, że Volvo wycofuje z oferty swoje cenione pięciocylindrowe silniki.

Już w grudniu br. zastąpią je wprowadzane do oferty nowe jednostki z serii Drive-E. Szwedzcy konstruktorzy jasno dali do zrozumienia, że przy obecnie dostępnej technologii są w stanie wyprodukować silniki, które są tak efektywne, że stosowanie  pięciu i więcej cylindrów nie jest w większości przypadków potrzebne.

REKLAMA

Rodzina silników Drive-E składa się z dwóch podstawowych jednostek czterocylindrowych – pierwsza to wysokoprężna z układem Common Rail, a druga to benzynowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Obie konstrukcje zastąpią osiem silników skonstruowanych na trzech platformach. Przy czym w zależności od wersji najnowszy silnik Diesla Drive-E może mieć moc od 120 do 230 KM, a silnik benzynowy Drive-E od 140 do 306 KM.

Podczas jazd testowych mieliśmy okazję wypróbować jak jeździ m.in. najnowsze XC60 w najmocniejszej wersji T6, którą napędza jednostka benzynowa rozwijająca moc maksymalną 306 KM (5700 obr./min) i maksymalny moment obrotowy 400 Nm (od 2100 do 4500 obr./min). W konstrukcji silnika wykorzystano podwójne doładowanie stosując kompresor i turbosprężarkę. Tym samym według danych producenta najnowsze XC60 T6 z przednim napędem ma dokładnie takie same osiągi, jak XC60 T6 (z napędem na obie osie) z silnikiem sześciocylindrowym o mocy 304 KM (V-max 210 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h 6,9 s).

Zobacz też: Test Honda CR-V 2.2 i-DTEC – w stronę podwyższonego kombi

Z najnowszym silnikiem XC60 T6 współpracuje nowa ośmiobiegowa zautomatyzowana przekładnia.

Jazda 306-konną wersją najnowszego XC60 należy do przyjemności. Po wciśnięciu gazu jednostka napędowa z werwą napędza sporego SUV-a, rozpędzając się jednostajnie szybko do górnych zakresów obrotów. Gdy wskazówka sięgnie czerwonego pola, zautomatyzowana przekładnia w mgnieniu oka zmienia przełożenie na wyższe, a pojazd wciąż nie traci wigoru.

Objawy „zadyszki” silnika czuć dopiero podczas prób dynamicznego przyspieszania przy bardzo wysokich prędkościach, przekraczających 170 km/h.

W błędzie jest ten, kto myśli że wraz z wycofaniem sześciocylindrowego turbodoładowanego silnika zniknie piękny dźwięk towarzyszący jeździe najmocniejszą odmianą XC60. Także wersja czterocylindrowa, dzięki pracy akustyków przyjemnie porykuje, po wkręceniu jej na wysokie oboty. Oprócz najmocniejszej wersji benzynowej XC60, mieliśmy okazję sprawdzić, jak sobie radzi jedna z wersji najnowszego silnika wysokoprężnego zainstalowana w modelu V60. Odmiana D4, rozwijająca moc maksymalną 181 KM i jest doskonałym źródłem napędu dla rodzinnego kombi. Wysokoprężny silnik jest świetnie wyciszony, w efekcie nawet jadąc z wykorzystaniem najwyższych obrotów w kabinie nie jest słyszalny „klekot” diesla.

Dynamika wersji D4 jest w zupełności wystarczająca. Według danych producenta auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,6 s, a średnio zużywa 4,6 l oleju napędowego na 100 km.

Podczas jazd testowych, które odbywały się w znacznej części w zatłoczonym mieście, zużycie paliwa jakie pokazywał komputer pokładowy sięgało 6,2 l/100 km, co należy uznać za wynik bardzo dobry.

Zobacz też: Test Volvo XC60 2.4 Diesel Polestar

Nowe silniki w sprzedaży od grudnia 2013 r.

Według informacji producenta silniki D4 181 KM, T5 245 KM i T6 306 KM będą dostępne w polskich salonach sprzedaży od grudnia br.. Dwie pierwsze jednostki będą oferowane w modelach S60, V60, XC60, S80, XC70 i V70. Nowy silnik T6 będzie dostępny na razie wyłącznie w trzech modelach serii 60. Wszystkie nowe silniki będą początkowo stosowane w autach z napędem na przednią oś. Dotychczas stosowane silniki pozostaną w ofercie w wersjach czteronapędowych.

Volvo XC60 2013 - tył
Volvo
Volvo XC60 - tablica przyrządów z wyświetlaczem Adaptive Digital Display
Volvo
Volvo V60 2013 - przód
Volvo
Volvo V60 2013 - tył
Volvo
Volvo XC60 2013 - przód
Volvo
Volvo S60 2013 - przód
Volvo
Volvo S60 2013 - tył
Volvo
Volvo V60 - tablica przyrządów po modernizacji
Volvo
Silnik Drive-E 2.0 Diesel
Volvo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA