REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: nowe silniki Drive-E w zmodernizowanych modelach Volvo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Volvo przygotowało gruntowne zmiany w swojej ofercie. Nie tylko zmodernizowało wygląd gamy modelowej. W ofercie znajdą się nowe silniki Drive-E i nowa ośmiobiegowa zautomatyzowana przekładnia.

Volvo odświeżyło wygląd swoich modeli jednocześnie zmieniając ofertę w zakresie dostępnej gamy silników oraz skrzyń biegów.

REKLAMA

Zmiany w wyglądzie linii modelowej „sześćdziesiątek”, czyli modeli S60/V60 i XC60 skupiły się głównie na uwydatnieniu cech, które szczególnie cenią potencjalni klienci. W efekcie projektanci położyli nacisk na sportowy sznyt, jednocześnie dobierając wyższej jakości materiały do wykończenia wnętrza. Model XC60 zyskał ponadto bardziej miejski, bulwarowy „charakter”.

Z kolei przy modyfikacjach wyglądu modeli S80, V70 i XC70 projektantom zależało na wzmocnieniu ich eleganckiego wizerunku.

Zobacz też: Test Volkswagen CC 2.0 TDI 177 KM DSG

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główną zmianą we wnętrzach wszystkich zmodernizowanych modeli Volvo jest zastosowanie wyższej jakości materiałów wykończeniowych oraz nowy design desek rozdzielczych. W miejsce tradycyjnych „zegarów” może zostać zainstalowany wyświetlacz znany z modelu V40 - Adaptive Digital Display. Przeprojektowano również fotele – są głębsze i bardziej komfortowe. Ponadto do użytku wszedł nowy system infortainment poprzez który możemy sterować m.in. poszczególnymi ustawieniami samochodu, systemem rozbudowanej nawigacji 3D, czy systemem audio. Co ciekawe komputerem można sterować głosowo.

Nowe silniki Drive-E  w Volvo

REKLAMA

Jednak zmiany w wyglądzie to nie jedyne modyfikacje, które szwedzki producent zaserwował swoim modelom. Ortodoksyjni fani marki mogą poczuć się skonsternowani informacją o tym, że Volvo wycofuje z oferty swoje cenione pięciocylindrowe silniki.

Już w grudniu br. zastąpią je wprowadzane do oferty nowe jednostki z serii Drive-E. Szwedzcy konstruktorzy jasno dali do zrozumienia, że przy obecnie dostępnej technologii są w stanie wyprodukować silniki, które są tak efektywne, że stosowanie  pięciu i więcej cylindrów nie jest w większości przypadków potrzebne.

REKLAMA

Rodzina silników Drive-E składa się z dwóch podstawowych jednostek czterocylindrowych – pierwsza to wysokoprężna z układem Common Rail, a druga to benzynowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Obie konstrukcje zastąpią osiem silników skonstruowanych na trzech platformach. Przy czym w zależności od wersji najnowszy silnik Diesla Drive-E może mieć moc od 120 do 230 KM, a silnik benzynowy Drive-E od 140 do 306 KM.

Podczas jazd testowych mieliśmy okazję wypróbować jak jeździ m.in. najnowsze XC60 w najmocniejszej wersji T6, którą napędza jednostka benzynowa rozwijająca moc maksymalną 306 KM (5700 obr./min) i maksymalny moment obrotowy 400 Nm (od 2100 do 4500 obr./min). W konstrukcji silnika wykorzystano podwójne doładowanie stosując kompresor i turbosprężarkę. Tym samym według danych producenta najnowsze XC60 T6 z przednim napędem ma dokładnie takie same osiągi, jak XC60 T6 (z napędem na obie osie) z silnikiem sześciocylindrowym o mocy 304 KM (V-max 210 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h 6,9 s).

Zobacz też: Test Honda CR-V 2.2 i-DTEC – w stronę podwyższonego kombi

Z najnowszym silnikiem XC60 T6 współpracuje nowa ośmiobiegowa zautomatyzowana przekładnia.

Jazda 306-konną wersją najnowszego XC60 należy do przyjemności. Po wciśnięciu gazu jednostka napędowa z werwą napędza sporego SUV-a, rozpędzając się jednostajnie szybko do górnych zakresów obrotów. Gdy wskazówka sięgnie czerwonego pola, zautomatyzowana przekładnia w mgnieniu oka zmienia przełożenie na wyższe, a pojazd wciąż nie traci wigoru.

Objawy „zadyszki” silnika czuć dopiero podczas prób dynamicznego przyspieszania przy bardzo wysokich prędkościach, przekraczających 170 km/h.

W błędzie jest ten, kto myśli że wraz z wycofaniem sześciocylindrowego turbodoładowanego silnika zniknie piękny dźwięk towarzyszący jeździe najmocniejszą odmianą XC60. Także wersja czterocylindrowa, dzięki pracy akustyków przyjemnie porykuje, po wkręceniu jej na wysokie oboty. Oprócz najmocniejszej wersji benzynowej XC60, mieliśmy okazję sprawdzić, jak sobie radzi jedna z wersji najnowszego silnika wysokoprężnego zainstalowana w modelu V60. Odmiana D4, rozwijająca moc maksymalną 181 KM i jest doskonałym źródłem napędu dla rodzinnego kombi. Wysokoprężny silnik jest świetnie wyciszony, w efekcie nawet jadąc z wykorzystaniem najwyższych obrotów w kabinie nie jest słyszalny „klekot” diesla.

Dynamika wersji D4 jest w zupełności wystarczająca. Według danych producenta auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,6 s, a średnio zużywa 4,6 l oleju napędowego na 100 km.

Podczas jazd testowych, które odbywały się w znacznej części w zatłoczonym mieście, zużycie paliwa jakie pokazywał komputer pokładowy sięgało 6,2 l/100 km, co należy uznać za wynik bardzo dobry.

Zobacz też: Test Volvo XC60 2.4 Diesel Polestar

Nowe silniki w sprzedaży od grudnia 2013 r.

Według informacji producenta silniki D4 181 KM, T5 245 KM i T6 306 KM będą dostępne w polskich salonach sprzedaży od grudnia br.. Dwie pierwsze jednostki będą oferowane w modelach S60, V60, XC60, S80, XC70 i V70. Nowy silnik T6 będzie dostępny na razie wyłącznie w trzech modelach serii 60. Wszystkie nowe silniki będą początkowo stosowane w autach z napędem na przednią oś. Dotychczas stosowane silniki pozostaną w ofercie w wersjach czteronapędowych.

Volvo XC60 2013 - tył
Volvo
Volvo XC60 - tablica przyrządów z wyświetlaczem Adaptive Digital Display
Volvo
Volvo V60 2013 - przód
Volvo
Volvo V60 2013 - tył
Volvo
Volvo XC60 2013 - przód
Volvo
Volvo S60 2013 - przód
Volvo
Volvo S60 2013 - tył
Volvo
Volvo V60 - tablica przyrządów po modernizacji
Volvo
Silnik Drive-E 2.0 Diesel
Volvo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA