REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Nowy Ford Ranger

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Ford ma w ofercie całkowicie odmienionego Rangera. Najnowszy pickup zaskakuje komfortem podróżowania i oferowanym wyposażeniem. Czy Ford Ranger ma szansę stać się liderem segmentu pickupów?

Z całą pewnością muszę stwierdzić, że nowy Ford Ranger to bardzo przemyślana i dopracowana konstrukcja. Inżynierowie wzięli pod uwagę fakt, że większość tego typu pojazdów służy jako auta rekreacyjne, a na rynku trudno o wygodnego pickupa.

REKLAMA

REKLAMA

Zlokalizowanie i wypełnienie tej niszy rynkowej wymagało odpowiednich przygotowań. W tym celu już w początkowej fazie realizacji projektu, eksperci przeprowadzili z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii komputerowych około 30 000 symulacji w zakresie bezpieczeństwa, wytrzymałości, ergonomii, dynamiki i aerodynamiki pojazdu. Aż 7 500 wirtualnych testów dotyczyło podwozia i miało na celu stworzenie wytrzymałej bazy dla całego pojazdu, natomiast ponad 10 000 symulacji przypadło na nadwozie i dopracowanie stylizacji oraz funkcjonalności.

Samochód jest dostępny w trzech wersjach kabinowych – Double, Super oraz Regular. Klienci mają też do wyboru wiele praktycznych opcji wyposażeniowych oraz wersje z napędem 4x2 i 4x4.

Płyta podłogowa nowego Forda Ranger została zaprojektowana przez globalny zespół ekspertów z siedzibą w Australii. Inżynierowie i projektanci Forda mieli również pełny dostęp do globalnych zasobów Forda, ośrodków testowych i obszernych baz danych na temat pickupów.

REKLAMA

Zobacz też: Pierwsza jazda: Mitsubishi Outlander

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystko jest w tym przypadku nowe – silniki, przekładnie, rama, zawieszenie, układ kierowniczy, układ hamulcowy, podwozie, nadwozie i wnętrze. Do tego dochodzi nowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu pasażerów.

Po stworzeniu pierwszych prototypowych modeli przeprowadzono zakrojone na szeroką skalę testy w 15 krajach na całym świecie.

Seryjna produkcja nowego Forda Ranger rozpoczęła się w fabryce w Tajlandii z przeznaczeniem na rynki regionu Azji i Pacyfiku, natomiast w odnowionym oddziale w Afryce Południowej powstają modele przeznaczone na rynki europejskie i rynki wschodzące w Afryce. Pod koniec 2012 roku w fabryce w Argentynie ruszyła produkcja pickupa dla klientów w Ameryce Południowej. W sumie, Ford Ranger będzie sprzedawany na 180 rynkach całego świata.

 „21st Century Tough” to nazywa nurtu stylizacji nowego Forda Ranger. Z przodu uwagę zwraca krótki zwis oraz charakterystyczna osłona chłodnicy z trzema poprzecznymi ramionami, które są wyróżnikiem samochodów użytkowych Forda oferowanych na całym świecie.

Dzięki wyżej poprowadzonej linii bocznej oraz wyższym ścianom skrzyni ładunkowej, nowy Ranger zyskuje zacznie na funkcjonalności. Wersje Regular Cab oraz Super Cab oferują największą powierzchnię ładunkową w swoich klasach, wynoszącą odpowiednio 1,82 oraz 1,45 m3, a wersja Double Cab (1,21 m3) znalazła się pod tym względem w ścisłej czołówce swojego segmentu.

Nowy Ranger jest większy od poprzednika i ma 5359 mm długości oraz 1850 mm szerokości. Większe gabaryty mają nie utrudnić manewrowania, za sprawą precyzyjnego układu kierowniczego. Do wykonania skrętu kół między skrajnymi pozycjami potrzeba tu jedynie 3,5 obrotu koła kierownicy.

Zobacz też: Test Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic: Auto na każdą okazję

Wnętrze nowego Forda Ranger

Kabinę pasażerską nowego Rangera wykonano z łatwych do wyczyszczenia i wytrzymałych materiałów, dzięki czemu tapicerka zniesie wszelkie trudy codziennej eksploatacji nawet w najcięższych warunkach.

W tylnej części kabiny Double Cab wygospodarowano więcej miejsca na nogi poprzez przesunięcie do przodu słupka B. W rezultacie z tyłu zmieszczą się trzy dorosłe osoby.

Ford Ranger w wersji Double Cab ma 23 praktyczne schowk. Największy z nich w konsoli środkowej ma pojemność 8,5 litra -można na przykład schłodzić sześć puszek z napojami w modelach wyposażonych w nawiewy z systemu klimatyzacji.

Boczne kieszenie w drzwiach bez problem pomieszczą 1,5-litrowe butelki, a schowek w tablicy rozdzielczej przed fotelem pasażera komputer przenośny o przekątnej matrycy do 16 cali.

W wersjach wyposażonych w system Bluetooth, USB i złącze iPod, kierowca może bezprzewodowo, przy pomocy komend głosowych, obsługiwać telefon komórkowy, zestaw audio, iPoda, urządzenia USB oraz układ klimatyzacji. W bogato wyposażonych modelach dostępne są również takie elementy, jak dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, tempomat, pięciocalowy wyświetlacz kolorowy czy nawigacja satelitarna.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów

Silniki dla Forda Ranger

Na szczycie oferty stoi nowy, 3,2-litrowy pięciocylindrowy silnik Diesel.Dziewięćdziesiąt procent maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 470 Nm dostępnych jest w przedziale od 1 700 do 3 500 obr./min., co zapewnia doskonałą elastyczność silnika. Według danych producenta, średnie zużycie oleju napędowego w cyklu mieszanym wynosi w modelu 4x4 z manualną skrzynią biegów 10 l/100 km, natomiast w wersji 4x4 z automatem* 10,6 l/100 km.

Dla klientów preferujących silniki o mniejszych pojemnościach skokowych Ford oferuje czterocylindrową jednostkę wysokoprężną 2,2 l. Silnik rozwija 150 KM i 375 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy wykorzystaniu turbosprężarek o zmiennej geometrii, które zapewniają precyzyjne sterowanie ciśnieniem doładowania w szerszym zakresie prędkości. W wersji z napędem 4x2, silnik o pojemności 2,2 litra ma zużywać średnio 8,3 litra oleju napędowego na 100 kilometrów*.

W wybranych wersjach nowego Forda Ranger z silnikiem wysokoprężnym po raz pierwszy dostępna będzie skrzynia manualna lub automatyczna o sześciu przełożeniach.

Zobacz też: Test Lancia Thema 3,6 V6 Executive: Pięć metrów luksusu

Nowy Ford Ranger, a konkurencja

Ford Ranger odznacza się siłą uciągu przyczepy o masie do 3 350 kilogramów w modelach wyposażonych w silniki Diesel, natomiast głębokość brodzenia w wersjach 4x4 wynosi 800 milimetrów nawet przy pełnym obciążeniu pojazdu. Niektóre warianty 4x2 mają ładowność ponad 1 350 kilogramów i prześwit aż 241 milimetrów.

Sprawność terenowa nowego Forda Ranger to zasługa m.in. nowego, kompaktowego przedniego dyferencjału, zmodyfikowanej tylnej osi i niższych przełożeń w skrzyni biegów. Dużą rolę w przypadku jazdy offroadowej odgrywa również sterowana elektronicznie skrzynia rozdzielcza – dostępna zarówno w modelach z ręczną, jak i automatyczną skrzynią biegów – która pozwala kierowcy na dowolne przełączanie napędu pomiędzy trybem 4x2 i drogowym ustawieniem 4x4 za pośrednictwem pokrętła umieszczonego w konsoli centralnej.

Wybrane wersje nowego Forda Ranger zostały wyposażone w najnowocześniejszy układ kontroli trakcji (TCS), który dba o zachowanie stabilności pojazdu poprzez zwiększanie przyczepności przy każdym z napędzanych kół. W przeciwieństwie do mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, TCS ogranicza moment obrotowy silnika do precyzyjnie określonej wartości, którą można przenieść na nawierzchnię przez koła, a także całkowicie wyhamowuje ślizgające się koło, przekazując dostępny moment obrotowy do koła lub kół o największej przyczepności.

Zobacz też: Test Skoda Yeti 1,8 TSI 4x4: energiczne połączenie

Jak jeździ nowy Ford Ranger? 

Zaskakująco cicho i komfortowo. Jadąc nowym Rangerem nie mamy poczucia, że prowadzimy ciężarówkę. Dużo bliżej mu do auta osobowego, niż typowego pickupa. Auto prowadzi się precyzyjnie i stabilnie.

Aby uzyskać dobre własności jezdne w przednim zawieszeniu zastosowano kolumny ze sprężynami śrubowymi. Dzięki temu łatwiej o odpowiednią konfigurację górnych i dolnych wahaczy. Zarówno w wersji z napędem na dwa, jaki i cztery koła, amortyzatory i sprężyny w zawieszeniu zostały zestrojone pod kątem eksploatacji w zróżnicowanych warunkach drogowych przy uwzględnieniu obciążenia pojazdu, środka ciężkości, momentu obrotowego i rozdziału napędu.

Zobacz też: Test Hyundai Elantra: sedan dla oszczędnych

Systemy bezpieczeństwa w nowym Fordzie Ranger

Wybrane wersje nowego Forda Ranger zostały wyposażone w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) obejmujący zaawansowane czujniki, które nieustannie monitorują zachowanie pojazdu i porównują zgromadzone dane z torem jazdy obranym przez kierowcę.

Samochód został również wyposażony w szereg systemów zintegrowanych z ESP, które dodatkowo zwiększają stabilność jazdy:

  • Układ kontroli zjazdu ze wzniesienia: (Hill Descent Control) Wspomaga kierowcę podczas zjazdu ze stromego wzniesienia
  • Układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu: (Hill Launch Assist) Pomaga kierowcy ruszyć na wzniesieniu bez staczania się w dół
  • Układ kontroli kołysania przyczepy: (Trailer Sway Control) Zapewnia stabilność podczas jazdy z przyczepą
  • System kontroli obciążenia pojazdu: (Adaptive Load Control) Zapewnia optymalną stabilność pojazdu bez względu na obciążenie
  • Układ wspomagania nagłego hamowania: (Emergency Brake Assist) Generuje dodatkowe ciśnienie w układzie hamulcowym podczas awaryjnego hamowania
  • Funkcja ostrzegania innych użytkowników drogi o gwałtowanym hamowaniu: (Emergency Brake Light) Włącza światła awaryjne podczas nagłego hamowania, ostrzegając innych kierowców o niebezpieczeństwie
  • Układ kontroli ryzyka wywrócenia się pojazdu: (Roll-Over Mitigation) Przy wykryciu sytuacji potencjalnie grożącej wywróceniem pojazdu uruchamia układ ESP w celu przywrócenia stabilności

Nowy Ford Ranger oferuje najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa pasywnego, łącznie z kompleksowym systemem poduszek powietrznych, dostępnym w zależności od modelu. Standardem we wszystkich wersjach kabin nowego Forda Ranger są po raz pierwszy boczne kurtyny powietrzne, które chronią głowy pasażerów podczas zderzenia. Kurtyna powietrzna została zaprojektowana tak, aby chronić osoby podróżujące w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń.

Zobacz też: Test Skoda Octavia 1,8 TSI 150 KM Family: Pogromczyni mitów

Nowe poduszki powietrzne umieszczone w bocznych podparciach przednich siedzeń zapewniają natomiast ochronę tułowia pasażerów w razie uderzenia w bok pojazdu. Pozostałe elementy z zakresu bezpieczeństwa biernego to czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz napinacze i ograniczniki siły napięcia pasów bezpieczeństwa.

Eksperci ds. wypadków dokonali ponownej klasyfikacji Forda Ranger przy wykorzystaniu nowego systemu oceny, wprowadzonego na rok 2012. Pickup Forda otrzymał najwyższą notę – pięć gwiazdek.

Oznacza to, że Ford Ranger pozostanie jedynym dostępnym w sprzedaży pickupem z takim wynikiem. Również bestsellerowy Ford Focus zachował najwyższą ocenę po kolejnej serii testów.

W Fordzie Ranger zastosowano unikalne rozwiązania, mające na celu poprawę bezpieczeństwa przechodniów, w tym umieszczoną pod maską konstrukcję, dzięki której maleje prawdopodobieństwo odniesienia przez przechodnia urazów głowy. Przedni zderzak wykonany jest z materiałów pochłaniających, co jeszcze bardziej podwyższa bezpieczeństwo

Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA