REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Nowy Ford Ranger

REKLAMA

REKLAMA

Ford ma w ofercie całkowicie odmienionego Rangera. Najnowszy pickup zaskakuje komfortem podróżowania i oferowanym wyposażeniem. Czy Ford Ranger ma szansę stać się liderem segmentu pickupów?

Z całą pewnością muszę stwierdzić, że nowy Ford Ranger to bardzo przemyślana i dopracowana konstrukcja. Inżynierowie wzięli pod uwagę fakt, że większość tego typu pojazdów służy jako auta rekreacyjne, a na rynku trudno o wygodnego pickupa.

REKLAMA

REKLAMA

Zlokalizowanie i wypełnienie tej niszy rynkowej wymagało odpowiednich przygotowań. W tym celu już w początkowej fazie realizacji projektu, eksperci przeprowadzili z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii komputerowych około 30 000 symulacji w zakresie bezpieczeństwa, wytrzymałości, ergonomii, dynamiki i aerodynamiki pojazdu. Aż 7 500 wirtualnych testów dotyczyło podwozia i miało na celu stworzenie wytrzymałej bazy dla całego pojazdu, natomiast ponad 10 000 symulacji przypadło na nadwozie i dopracowanie stylizacji oraz funkcjonalności.

Samochód jest dostępny w trzech wersjach kabinowych – Double, Super oraz Regular. Klienci mają też do wyboru wiele praktycznych opcji wyposażeniowych oraz wersje z napędem 4x2 i 4x4.

Płyta podłogowa nowego Forda Ranger została zaprojektowana przez globalny zespół ekspertów z siedzibą w Australii. Inżynierowie i projektanci Forda mieli również pełny dostęp do globalnych zasobów Forda, ośrodków testowych i obszernych baz danych na temat pickupów.

REKLAMA

Zobacz też: Pierwsza jazda: Mitsubishi Outlander

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystko jest w tym przypadku nowe – silniki, przekładnie, rama, zawieszenie, układ kierowniczy, układ hamulcowy, podwozie, nadwozie i wnętrze. Do tego dochodzi nowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu pasażerów.

Po stworzeniu pierwszych prototypowych modeli przeprowadzono zakrojone na szeroką skalę testy w 15 krajach na całym świecie.

Seryjna produkcja nowego Forda Ranger rozpoczęła się w fabryce w Tajlandii z przeznaczeniem na rynki regionu Azji i Pacyfiku, natomiast w odnowionym oddziale w Afryce Południowej powstają modele przeznaczone na rynki europejskie i rynki wschodzące w Afryce. Pod koniec 2012 roku w fabryce w Argentynie ruszyła produkcja pickupa dla klientów w Ameryce Południowej. W sumie, Ford Ranger będzie sprzedawany na 180 rynkach całego świata.

 „21st Century Tough” to nazywa nurtu stylizacji nowego Forda Ranger. Z przodu uwagę zwraca krótki zwis oraz charakterystyczna osłona chłodnicy z trzema poprzecznymi ramionami, które są wyróżnikiem samochodów użytkowych Forda oferowanych na całym świecie.

Dzięki wyżej poprowadzonej linii bocznej oraz wyższym ścianom skrzyni ładunkowej, nowy Ranger zyskuje zacznie na funkcjonalności. Wersje Regular Cab oraz Super Cab oferują największą powierzchnię ładunkową w swoich klasach, wynoszącą odpowiednio 1,82 oraz 1,45 m3, a wersja Double Cab (1,21 m3) znalazła się pod tym względem w ścisłej czołówce swojego segmentu.

Nowy Ranger jest większy od poprzednika i ma 5359 mm długości oraz 1850 mm szerokości. Większe gabaryty mają nie utrudnić manewrowania, za sprawą precyzyjnego układu kierowniczego. Do wykonania skrętu kół między skrajnymi pozycjami potrzeba tu jedynie 3,5 obrotu koła kierownicy.

Zobacz też: Test Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic: Auto na każdą okazję

Wnętrze nowego Forda Ranger

Kabinę pasażerską nowego Rangera wykonano z łatwych do wyczyszczenia i wytrzymałych materiałów, dzięki czemu tapicerka zniesie wszelkie trudy codziennej eksploatacji nawet w najcięższych warunkach.

W tylnej części kabiny Double Cab wygospodarowano więcej miejsca na nogi poprzez przesunięcie do przodu słupka B. W rezultacie z tyłu zmieszczą się trzy dorosłe osoby.

Ford Ranger w wersji Double Cab ma 23 praktyczne schowk. Największy z nich w konsoli środkowej ma pojemność 8,5 litra -można na przykład schłodzić sześć puszek z napojami w modelach wyposażonych w nawiewy z systemu klimatyzacji.

Boczne kieszenie w drzwiach bez problem pomieszczą 1,5-litrowe butelki, a schowek w tablicy rozdzielczej przed fotelem pasażera komputer przenośny o przekątnej matrycy do 16 cali.

W wersjach wyposażonych w system Bluetooth, USB i złącze iPod, kierowca może bezprzewodowo, przy pomocy komend głosowych, obsługiwać telefon komórkowy, zestaw audio, iPoda, urządzenia USB oraz układ klimatyzacji. W bogato wyposażonych modelach dostępne są również takie elementy, jak dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, tempomat, pięciocalowy wyświetlacz kolorowy czy nawigacja satelitarna.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów

Silniki dla Forda Ranger

Na szczycie oferty stoi nowy, 3,2-litrowy pięciocylindrowy silnik Diesel.Dziewięćdziesiąt procent maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 470 Nm dostępnych jest w przedziale od 1 700 do 3 500 obr./min., co zapewnia doskonałą elastyczność silnika. Według danych producenta, średnie zużycie oleju napędowego w cyklu mieszanym wynosi w modelu 4x4 z manualną skrzynią biegów 10 l/100 km, natomiast w wersji 4x4 z automatem* 10,6 l/100 km.

Dla klientów preferujących silniki o mniejszych pojemnościach skokowych Ford oferuje czterocylindrową jednostkę wysokoprężną 2,2 l. Silnik rozwija 150 KM i 375 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy wykorzystaniu turbosprężarek o zmiennej geometrii, które zapewniają precyzyjne sterowanie ciśnieniem doładowania w szerszym zakresie prędkości. W wersji z napędem 4x2, silnik o pojemności 2,2 litra ma zużywać średnio 8,3 litra oleju napędowego na 100 kilometrów*.

W wybranych wersjach nowego Forda Ranger z silnikiem wysokoprężnym po raz pierwszy dostępna będzie skrzynia manualna lub automatyczna o sześciu przełożeniach.

Zobacz też: Test Lancia Thema 3,6 V6 Executive: Pięć metrów luksusu

Nowy Ford Ranger, a konkurencja

Ford Ranger odznacza się siłą uciągu przyczepy o masie do 3 350 kilogramów w modelach wyposażonych w silniki Diesel, natomiast głębokość brodzenia w wersjach 4x4 wynosi 800 milimetrów nawet przy pełnym obciążeniu pojazdu. Niektóre warianty 4x2 mają ładowność ponad 1 350 kilogramów i prześwit aż 241 milimetrów.

Sprawność terenowa nowego Forda Ranger to zasługa m.in. nowego, kompaktowego przedniego dyferencjału, zmodyfikowanej tylnej osi i niższych przełożeń w skrzyni biegów. Dużą rolę w przypadku jazdy offroadowej odgrywa również sterowana elektronicznie skrzynia rozdzielcza – dostępna zarówno w modelach z ręczną, jak i automatyczną skrzynią biegów – która pozwala kierowcy na dowolne przełączanie napędu pomiędzy trybem 4x2 i drogowym ustawieniem 4x4 za pośrednictwem pokrętła umieszczonego w konsoli centralnej.

Wybrane wersje nowego Forda Ranger zostały wyposażone w najnowocześniejszy układ kontroli trakcji (TCS), który dba o zachowanie stabilności pojazdu poprzez zwiększanie przyczepności przy każdym z napędzanych kół. W przeciwieństwie do mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, TCS ogranicza moment obrotowy silnika do precyzyjnie określonej wartości, którą można przenieść na nawierzchnię przez koła, a także całkowicie wyhamowuje ślizgające się koło, przekazując dostępny moment obrotowy do koła lub kół o największej przyczepności.

Zobacz też: Test Skoda Yeti 1,8 TSI 4x4: energiczne połączenie

Jak jeździ nowy Ford Ranger? 

Zaskakująco cicho i komfortowo. Jadąc nowym Rangerem nie mamy poczucia, że prowadzimy ciężarówkę. Dużo bliżej mu do auta osobowego, niż typowego pickupa. Auto prowadzi się precyzyjnie i stabilnie.

Aby uzyskać dobre własności jezdne w przednim zawieszeniu zastosowano kolumny ze sprężynami śrubowymi. Dzięki temu łatwiej o odpowiednią konfigurację górnych i dolnych wahaczy. Zarówno w wersji z napędem na dwa, jaki i cztery koła, amortyzatory i sprężyny w zawieszeniu zostały zestrojone pod kątem eksploatacji w zróżnicowanych warunkach drogowych przy uwzględnieniu obciążenia pojazdu, środka ciężkości, momentu obrotowego i rozdziału napędu.

Zobacz też: Test Hyundai Elantra: sedan dla oszczędnych

Systemy bezpieczeństwa w nowym Fordzie Ranger

Wybrane wersje nowego Forda Ranger zostały wyposażone w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) obejmujący zaawansowane czujniki, które nieustannie monitorują zachowanie pojazdu i porównują zgromadzone dane z torem jazdy obranym przez kierowcę.

Samochód został również wyposażony w szereg systemów zintegrowanych z ESP, które dodatkowo zwiększają stabilność jazdy:

  • Układ kontroli zjazdu ze wzniesienia: (Hill Descent Control) Wspomaga kierowcę podczas zjazdu ze stromego wzniesienia
  • Układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu: (Hill Launch Assist) Pomaga kierowcy ruszyć na wzniesieniu bez staczania się w dół
  • Układ kontroli kołysania przyczepy: (Trailer Sway Control) Zapewnia stabilność podczas jazdy z przyczepą
  • System kontroli obciążenia pojazdu: (Adaptive Load Control) Zapewnia optymalną stabilność pojazdu bez względu na obciążenie
  • Układ wspomagania nagłego hamowania: (Emergency Brake Assist) Generuje dodatkowe ciśnienie w układzie hamulcowym podczas awaryjnego hamowania
  • Funkcja ostrzegania innych użytkowników drogi o gwałtowanym hamowaniu: (Emergency Brake Light) Włącza światła awaryjne podczas nagłego hamowania, ostrzegając innych kierowców o niebezpieczeństwie
  • Układ kontroli ryzyka wywrócenia się pojazdu: (Roll-Over Mitigation) Przy wykryciu sytuacji potencjalnie grożącej wywróceniem pojazdu uruchamia układ ESP w celu przywrócenia stabilności

Nowy Ford Ranger oferuje najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa pasywnego, łącznie z kompleksowym systemem poduszek powietrznych, dostępnym w zależności od modelu. Standardem we wszystkich wersjach kabin nowego Forda Ranger są po raz pierwszy boczne kurtyny powietrzne, które chronią głowy pasażerów podczas zderzenia. Kurtyna powietrzna została zaprojektowana tak, aby chronić osoby podróżujące w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń.

Zobacz też: Test Skoda Octavia 1,8 TSI 150 KM Family: Pogromczyni mitów

Nowe poduszki powietrzne umieszczone w bocznych podparciach przednich siedzeń zapewniają natomiast ochronę tułowia pasażerów w razie uderzenia w bok pojazdu. Pozostałe elementy z zakresu bezpieczeństwa biernego to czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz napinacze i ograniczniki siły napięcia pasów bezpieczeństwa.

Eksperci ds. wypadków dokonali ponownej klasyfikacji Forda Ranger przy wykorzystaniu nowego systemu oceny, wprowadzonego na rok 2012. Pickup Forda otrzymał najwyższą notę – pięć gwiazdek.

Oznacza to, że Ford Ranger pozostanie jedynym dostępnym w sprzedaży pickupem z takim wynikiem. Również bestsellerowy Ford Focus zachował najwyższą ocenę po kolejnej serii testów.

W Fordzie Ranger zastosowano unikalne rozwiązania, mające na celu poprawę bezpieczeństwa przechodniów, w tym umieszczoną pod maską konstrukcję, dzięki której maleje prawdopodobieństwo odniesienia przez przechodnia urazów głowy. Przedni zderzak wykonany jest z materiałów pochłaniających, co jeszcze bardziej podwyższa bezpieczeństwo

Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Ford Ranger
Fot. Ford
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA