Pierwsza jazda: Nowy Ford Ranger
REKLAMA
REKLAMA
Z całą pewnością muszę stwierdzić, że nowy Ford Ranger to bardzo przemyślana i dopracowana konstrukcja. Inżynierowie wzięli pod uwagę fakt, że większość tego typu pojazdów służy jako auta rekreacyjne, a na rynku trudno o wygodnego pickupa.
REKLAMA
REKLAMA
Zlokalizowanie i wypełnienie tej niszy rynkowej wymagało odpowiednich przygotowań. W tym celu już w początkowej fazie realizacji projektu, eksperci przeprowadzili z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii komputerowych około 30 000 symulacji w zakresie bezpieczeństwa, wytrzymałości, ergonomii, dynamiki i aerodynamiki pojazdu. Aż 7 500 wirtualnych testów dotyczyło podwozia i miało na celu stworzenie wytrzymałej bazy dla całego pojazdu, natomiast ponad 10 000 symulacji przypadło na nadwozie i dopracowanie stylizacji oraz funkcjonalności.
Samochód jest dostępny w trzech wersjach kabinowych – Double, Super oraz Regular. Klienci mają też do wyboru wiele praktycznych opcji wyposażeniowych oraz wersje z napędem 4x2 i 4x4.
Płyta podłogowa nowego Forda Ranger została zaprojektowana przez globalny zespół ekspertów z siedzibą w Australii. Inżynierowie i projektanci Forda mieli również pełny dostęp do globalnych zasobów Forda, ośrodków testowych i obszernych baz danych na temat pickupów.
Zobacz też: Pierwsza jazda: Mitsubishi Outlander
Wszystko jest w tym przypadku nowe – silniki, przekładnie, rama, zawieszenie, układ kierowniczy, układ hamulcowy, podwozie, nadwozie i wnętrze. Do tego dochodzi nowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu pasażerów.
Po stworzeniu pierwszych prototypowych modeli przeprowadzono zakrojone na szeroką skalę testy w 15 krajach na całym świecie.
REKLAMA
Seryjna produkcja nowego Forda Ranger rozpoczęła się w fabryce w Tajlandii z przeznaczeniem na rynki regionu Azji i Pacyfiku, natomiast w odnowionym oddziale w Afryce Południowej powstają modele przeznaczone na rynki europejskie i rynki wschodzące w Afryce. Pod koniec 2012 roku w fabryce w Argentynie ruszyła produkcja pickupa dla klientów w Ameryce Południowej. W sumie, Ford Ranger będzie sprzedawany na 180 rynkach całego świata.
„21st Century Tough” to nazywa nurtu stylizacji nowego Forda Ranger. Z przodu uwagę zwraca krótki zwis oraz charakterystyczna osłona chłodnicy z trzema poprzecznymi ramionami, które są wyróżnikiem samochodów użytkowych Forda oferowanych na całym świecie.
Dzięki wyżej poprowadzonej linii bocznej oraz wyższym ścianom skrzyni ładunkowej, nowy Ranger zyskuje zacznie na funkcjonalności. Wersje Regular Cab oraz Super Cab oferują największą powierzchnię ładunkową w swoich klasach, wynoszącą odpowiednio 1,82 oraz 1,45 m3, a wersja Double Cab (1,21 m3) znalazła się pod tym względem w ścisłej czołówce swojego segmentu.
Nowy Ranger jest większy od poprzednika i ma 5359 mm długości oraz 1850 mm szerokości. Większe gabaryty mają nie utrudnić manewrowania, za sprawą precyzyjnego układu kierowniczego. Do wykonania skrętu kół między skrajnymi pozycjami potrzeba tu jedynie 3,5 obrotu koła kierownicy.
Zobacz też: Test Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic: Auto na każdą okazję
Wnętrze nowego Forda Ranger
Kabinę pasażerską nowego Rangera wykonano z łatwych do wyczyszczenia i wytrzymałych materiałów, dzięki czemu tapicerka zniesie wszelkie trudy codziennej eksploatacji nawet w najcięższych warunkach.
W tylnej części kabiny Double Cab wygospodarowano więcej miejsca na nogi poprzez przesunięcie do przodu słupka B. W rezultacie z tyłu zmieszczą się trzy dorosłe osoby.
Ford Ranger w wersji Double Cab ma 23 praktyczne schowk. Największy z nich w konsoli środkowej ma pojemność 8,5 litra -można na przykład schłodzić sześć puszek z napojami w modelach wyposażonych w nawiewy z systemu klimatyzacji.
Boczne kieszenie w drzwiach bez problem pomieszczą 1,5-litrowe butelki, a schowek w tablicy rozdzielczej przed fotelem pasażera komputer przenośny o przekątnej matrycy do 16 cali.
W wersjach wyposażonych w system Bluetooth, USB i złącze iPod, kierowca może bezprzewodowo, przy pomocy komend głosowych, obsługiwać telefon komórkowy, zestaw audio, iPoda, urządzenia USB oraz układ klimatyzacji. W bogato wyposażonych modelach dostępne są również takie elementy, jak dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, tempomat, pięciocalowy wyświetlacz kolorowy czy nawigacja satelitarna.
Zobacz też: Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów
Silniki dla Forda Ranger
Na szczycie oferty stoi nowy, 3,2-litrowy pięciocylindrowy silnik Diesel.Dziewięćdziesiąt procent maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 470 Nm dostępnych jest w przedziale od 1 700 do 3 500 obr./min., co zapewnia doskonałą elastyczność silnika. Według danych producenta, średnie zużycie oleju napędowego w cyklu mieszanym wynosi w modelu 4x4 z manualną skrzynią biegów 10 l/100 km, natomiast w wersji 4x4 z automatem* 10,6 l/100 km.
Dla klientów preferujących silniki o mniejszych pojemnościach skokowych Ford oferuje czterocylindrową jednostkę wysokoprężną 2,2 l. Silnik rozwija 150 KM i 375 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy wykorzystaniu turbosprężarek o zmiennej geometrii, które zapewniają precyzyjne sterowanie ciśnieniem doładowania w szerszym zakresie prędkości. W wersji z napędem 4x2, silnik o pojemności 2,2 litra ma zużywać średnio 8,3 litra oleju napędowego na 100 kilometrów*.
W wybranych wersjach nowego Forda Ranger z silnikiem wysokoprężnym po raz pierwszy dostępna będzie skrzynia manualna lub automatyczna o sześciu przełożeniach.
Zobacz też: Test Lancia Thema 3,6 V6 Executive: Pięć metrów luksusu
Nowy Ford Ranger, a konkurencja
Ford Ranger odznacza się siłą uciągu przyczepy o masie do 3 350 kilogramów w modelach wyposażonych w silniki Diesel, natomiast głębokość brodzenia w wersjach 4x4 wynosi 800 milimetrów nawet przy pełnym obciążeniu pojazdu. Niektóre warianty 4x2 mają ładowność ponad 1 350 kilogramów i prześwit aż 241 milimetrów.
Sprawność terenowa nowego Forda Ranger to zasługa m.in. nowego, kompaktowego przedniego dyferencjału, zmodyfikowanej tylnej osi i niższych przełożeń w skrzyni biegów. Dużą rolę w przypadku jazdy offroadowej odgrywa również sterowana elektronicznie skrzynia rozdzielcza – dostępna zarówno w modelach z ręczną, jak i automatyczną skrzynią biegów – która pozwala kierowcy na dowolne przełączanie napędu pomiędzy trybem 4x2 i drogowym ustawieniem 4x4 za pośrednictwem pokrętła umieszczonego w konsoli centralnej.
Wybrane wersje nowego Forda Ranger zostały wyposażone w najnowocześniejszy układ kontroli trakcji (TCS), który dba o zachowanie stabilności pojazdu poprzez zwiększanie przyczepności przy każdym z napędzanych kół. W przeciwieństwie do mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, TCS ogranicza moment obrotowy silnika do precyzyjnie określonej wartości, którą można przenieść na nawierzchnię przez koła, a także całkowicie wyhamowuje ślizgające się koło, przekazując dostępny moment obrotowy do koła lub kół o największej przyczepności.
Zobacz też: Test Skoda Yeti 1,8 TSI 4x4: energiczne połączenie
Jak jeździ nowy Ford Ranger?
Zaskakująco cicho i komfortowo. Jadąc nowym Rangerem nie mamy poczucia, że prowadzimy ciężarówkę. Dużo bliżej mu do auta osobowego, niż typowego pickupa. Auto prowadzi się precyzyjnie i stabilnie.
Aby uzyskać dobre własności jezdne w przednim zawieszeniu zastosowano kolumny ze sprężynami śrubowymi. Dzięki temu łatwiej o odpowiednią konfigurację górnych i dolnych wahaczy. Zarówno w wersji z napędem na dwa, jaki i cztery koła, amortyzatory i sprężyny w zawieszeniu zostały zestrojone pod kątem eksploatacji w zróżnicowanych warunkach drogowych przy uwzględnieniu obciążenia pojazdu, środka ciężkości, momentu obrotowego i rozdziału napędu.
Zobacz też: Test Hyundai Elantra: sedan dla oszczędnych
Systemy bezpieczeństwa w nowym Fordzie Ranger
Wybrane wersje nowego Forda Ranger zostały wyposażone w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) obejmujący zaawansowane czujniki, które nieustannie monitorują zachowanie pojazdu i porównują zgromadzone dane z torem jazdy obranym przez kierowcę.
Samochód został również wyposażony w szereg systemów zintegrowanych z ESP, które dodatkowo zwiększają stabilność jazdy:
- Układ kontroli zjazdu ze wzniesienia: (Hill Descent Control) Wspomaga kierowcę podczas zjazdu ze stromego wzniesienia
- Układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu: (Hill Launch Assist) Pomaga kierowcy ruszyć na wzniesieniu bez staczania się w dół
- Układ kontroli kołysania przyczepy: (Trailer Sway Control) Zapewnia stabilność podczas jazdy z przyczepą
- System kontroli obciążenia pojazdu: (Adaptive Load Control) Zapewnia optymalną stabilność pojazdu bez względu na obciążenie
- Układ wspomagania nagłego hamowania: (Emergency Brake Assist) Generuje dodatkowe ciśnienie w układzie hamulcowym podczas awaryjnego hamowania
- Funkcja ostrzegania innych użytkowników drogi o gwałtowanym hamowaniu: (Emergency Brake Light) Włącza światła awaryjne podczas nagłego hamowania, ostrzegając innych kierowców o niebezpieczeństwie
- Układ kontroli ryzyka wywrócenia się pojazdu: (Roll-Over Mitigation) Przy wykryciu sytuacji potencjalnie grożącej wywróceniem pojazdu uruchamia układ ESP w celu przywrócenia stabilności
Nowy Ford Ranger oferuje najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa pasywnego, łącznie z kompleksowym systemem poduszek powietrznych, dostępnym w zależności od modelu. Standardem we wszystkich wersjach kabin nowego Forda Ranger są po raz pierwszy boczne kurtyny powietrzne, które chronią głowy pasażerów podczas zderzenia. Kurtyna powietrzna została zaprojektowana tak, aby chronić osoby podróżujące w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń.
Zobacz też: Test Skoda Octavia 1,8 TSI 150 KM Family: Pogromczyni mitów
Nowe poduszki powietrzne umieszczone w bocznych podparciach przednich siedzeń zapewniają natomiast ochronę tułowia pasażerów w razie uderzenia w bok pojazdu. Pozostałe elementy z zakresu bezpieczeństwa biernego to czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz napinacze i ograniczniki siły napięcia pasów bezpieczeństwa.
Eksperci ds. wypadków dokonali ponownej klasyfikacji Forda Ranger przy wykorzystaniu nowego systemu oceny, wprowadzonego na rok 2012. Pickup Forda otrzymał najwyższą notę – pięć gwiazdek.
Oznacza to, że Ford Ranger pozostanie jedynym dostępnym w sprzedaży pickupem z takim wynikiem. Również bestsellerowy Ford Focus zachował najwyższą ocenę po kolejnej serii testów.
W Fordzie Ranger zastosowano unikalne rozwiązania, mające na celu poprawę bezpieczeństwa przechodniów, w tym umieszczoną pod maską konstrukcję, dzięki której maleje prawdopodobieństwo odniesienia przez przechodnia urazów głowy. Przedni zderzak wykonany jest z materiałów pochłaniających, co jeszcze bardziej podwyższa bezpieczeństwo
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.