REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Lancia Ypsilon: Maluchem do Premium

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Lancia Ypsilon powstała w głowach ludzi, którzy chcieli stworzyć luksusowe auto dla mieszkańców europejskich metropolii. Spakowanie maksimum luksusu w tak małe nadwozie mogło udać się tylko Włochom. Przedstawiam na wskroś nowoczesną Lancię Ypsilon.

Zainspirowani wyglądem Lancii Delty i kilkoma motywami roślinnymi, włoscy designerzy stworzyli coś, co dzieli ludzi na dwie grupy. Jedni zakochują się w stylu i elegancji, a inny nienawidzą za całokształt. Pewne jest to, że nikt obok niej nie przejdzie obojętnie.

REKLAMA

Nadwozie Lancii Ypsilon

Najnowszy Ypsilon zdaje się być naturalną ewolucją tego modelu. Gdyby postawić obok siebie trzy generacje tego auta, to byłoby widać, że z biegiem czasu linie się zaokrągliły, a koncepcja na mieszczucha „na bogato” się rozwinęła.

Zobacz też: Test Alfa Romeo 159 SW: dla koneserów

REKLAMA

Efektem tego rozwoju było dorzucenie dodatkowej pary drzwi, aby uczynić auto praktyczniejszym. Sprytnie ukryte klamki drugiej pary drzwi skutecznie sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia z autem trzydrzwiowym. Chromowane dodatki takie jak listwy, klamki i duży grill nadają małej Lancii szyku.

Ypsilon dobrze prezentuje się zarówno sunąc po brukach wąskich uliczek starówki jak i pomiędzy biurowcami parków biznesowych. Dwukolorowe malowanie, stosowane także w poprzednim modelu, idealnie podkreśla wdzięki malej Lancii. W salonach dilerskich popularnym kolorem Ypsilona jest także czerwień, która wygląda równie elegancko.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze Lancii Ypsilon

Jeśli wygląd zewnętrzny wzbudzi czyjeś zainteresowanie, to po zajęciu miejsca za kierownicą nikt nie powinien być rozczarowany. Ciemna tonacja wewnętrznych powierzchni jest miejscami ozdobiona polakierowanymi na srebrno wstawkami. Niektóre plastiki pokryto czarnym fortepianowym lakierem, co ma budować wrażenie ekskluzywności.

Zobacz też: Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Dyskusyjnej urody są zegary, które są tradycyjnie umieszczono na środku deski rozdzielczej. Nijak nie pasują do reszty auta. Są czytelne itd., jednak sprawiają wrażenie doklejonych na siłę.

REKLAMA

Reszta kabiny to wyważona mieszanka elegancji i funkcjonalności. Na długiej liście wyposażenia testowanej Lancii znalazły się m.in.: multifunkcyjna kierownica, tempomat, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, podwójne okno dachowe i alufelgi.

Przydatnym, jednak szpecącym dodatkiem jest urządzenie nawigacyjne „wystające” ze słupka A. Takie rozwiązanie nie pasuje do tak stylowego auta. Kolejnym przeoczeniem jest jednopłaszczyznowa regulacja kierownicy. Jeśli Ypsilon ma być postrzegany jako coś więcej niż segment B, to kierownica w nim powinna być regulowana we wszystkie strony.

Fotele pierwszego rzędu są wygodne i odpowiednio duże. Nikt nie będzie miał problemu z zajęciem na nich optymalnej pozycji. Z tyłu o dziwo nie panuje ciasnota. Osoby średniego wzrostu nie powinny narzekać na niewygodę. Przestrzeń wewnętrzną uzyskano kosztem bagażnika, który w standardzie ma pojemność 217 litrów.

Zobacz też: Test Kia Soul po faceliftingu: light crossover

Ciekawym dodatkiem do auta tych rozmiarów jest asystent parkowania, który potrzebuje jedynie 80 cm miejsca więcej, niż wynosi długość nadwozia. Po zlokalizowaniu odpowiednio dużej luki wystarczy puścić kierownicę i sterować sprzęgłem i hamulcem, a komputer z pomocą czujników sam zaparkuje „w kopertę”.

Silnik i zawieszenie Lancii Ypsilon

Pod finezyjną skorupą testowanego Ypsilona pracował dwucylindrowy turbodoładowany silnik TwinAir o pojemności 0,9 litra. Jednostka ta wymaga chwili oswojenia, jednak potrafi pozytywnie zaskoczyć dynamiką. Charakterystyka pracy tego silnika wymaga częstych zmian położenia lewarka skrzyni biegów.

Zobacz też: TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

85 KM osiąganych przy 55 tys. Obr./min. i 145 Nm dostępnych już od 2 tys. Obr./min. spokojnie wystarcza do normalnego poruszania się tym autem. Jeśli nie zamykamy obrotomierza przy każdej zmianie biegów silnik zadowoli się średnio sześcioma litrami benzyny na 100 kilometrów. Dynamiczna jazda w mieście spowoduje, że średnie zużycie paliwa podskoczy do około 8 litrów, a spokojnie przejechana trasa kosztuje około 4 litrów benzyny.  

Utrzymując silnik na wysokich obrotach możemy doszukać się dźwięków zbliżonych do popularnych niegdyś dwucylindrowców Fiata, jednak oprócz zbliżonych odgłosów pracy i liczby cylindrów nic tych silników nie łączy.

Zobacz też: Test Fiat Freemont: Przyrodni brat

Zawieszenie malucha Lancii nastawiono na komfort. Zastosowanie belki skrętnej z tyłu i kolumny McPhersona z przodu znacznie obniżają koszty eksploatacji auta, co w naszych warunkach drogowych jest bardzo ważne.

Auto jest zwrotne i pewnie się prowadzi. Z równowagi wytrącić je mogą jedynie poprzeczne nierówności, ale to efekt uboczny krótkiego rozstawu kół i montażu dużych felg. Dynamiczne pokonywanie zakrętów nie robi na zawieszeniu większego wrażenia.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1,6: wySPORTowany

Podsumowanie i cena

Jazda Lancią Ypsilon daje dużo frajdy, zarówno dlatego, że auto zwraca na siebie uwagę, a także ze względu na jakość prowadzenia i bogate wyposażenie. Nowoczesny silnik idealnie wpisuję się w modę na ekologię, dzięki czemu może trafić w gusta klientów dbających o środowisko.

Aby stać się właścicielem Lanci Ypsilon w najtańszej wersji Silver z silnikiem o pojemności 1,2 (69 KM) należy dostarczyć dilerowi 43 900 zł, a testowany egzemplarz Platinum kosztuje w promocji około 52 tys. zł (60 tyz. zł bez promocji).

Dane techniczne Lancii Ypsilon

Lancia Ypsilon TwinAir 0,9 85 KM Platinum
Typ silnika turbobenzyna
Pojemność  875 cm3
Układ cylindrów/zawory R2/8
Maksymalna moc 85 KM/5500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 145 Nm/1900 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg
Pojemność bagażnika 217 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 3841/187,4/1666 cm
Rozstaw osi 2288 cm
V-max 176 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s.
Zużycie paliwa* 5/3,8/4,2 l/100 km
Cena 51 858 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Lancia Ypsilon przód Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tył Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tył Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon bok Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon bok Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tylna lampa Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon przedni reflektor Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon bagażnik Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon deska rozdzielcza Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon zegary Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon kierownica Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon wnętrze Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon wnętrze Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon nawigacja satelitarna Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon nawigacja satelitarna Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon sterowanie na kierownicy Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon manetki za kierownicą Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon kierownica i zegary Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon panel sterowania elektrycznymi szybami Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tylna kanapa Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon przednie fotele Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon przód Fot. Artur Kapłan
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA