REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Lancia Ypsilon: Maluchem do Premium

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Lancia Ypsilon powstała w głowach ludzi, którzy chcieli stworzyć luksusowe auto dla mieszkańców europejskich metropolii. Spakowanie maksimum luksusu w tak małe nadwozie mogło udać się tylko Włochom. Przedstawiam na wskroś nowoczesną Lancię Ypsilon.

Zainspirowani wyglądem Lancii Delty i kilkoma motywami roślinnymi, włoscy designerzy stworzyli coś, co dzieli ludzi na dwie grupy. Jedni zakochują się w stylu i elegancji, a inny nienawidzą za całokształt. Pewne jest to, że nikt obok niej nie przejdzie obojętnie.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie Lancii Ypsilon

Najnowszy Ypsilon zdaje się być naturalną ewolucją tego modelu. Gdyby postawić obok siebie trzy generacje tego auta, to byłoby widać, że z biegiem czasu linie się zaokrągliły, a koncepcja na mieszczucha „na bogato” się rozwinęła.

Zobacz też: Test Alfa Romeo 159 SW: dla koneserów

Efektem tego rozwoju było dorzucenie dodatkowej pary drzwi, aby uczynić auto praktyczniejszym. Sprytnie ukryte klamki drugiej pary drzwi skutecznie sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia z autem trzydrzwiowym. Chromowane dodatki takie jak listwy, klamki i duży grill nadają małej Lancii szyku.

REKLAMA

Ypsilon dobrze prezentuje się zarówno sunąc po brukach wąskich uliczek starówki jak i pomiędzy biurowcami parków biznesowych. Dwukolorowe malowanie, stosowane także w poprzednim modelu, idealnie podkreśla wdzięki malej Lancii. W salonach dilerskich popularnym kolorem Ypsilona jest także czerwień, która wygląda równie elegancko.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze Lancii Ypsilon

Jeśli wygląd zewnętrzny wzbudzi czyjeś zainteresowanie, to po zajęciu miejsca za kierownicą nikt nie powinien być rozczarowany. Ciemna tonacja wewnętrznych powierzchni jest miejscami ozdobiona polakierowanymi na srebrno wstawkami. Niektóre plastiki pokryto czarnym fortepianowym lakierem, co ma budować wrażenie ekskluzywności.

Zobacz też: Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Dyskusyjnej urody są zegary, które są tradycyjnie umieszczono na środku deski rozdzielczej. Nijak nie pasują do reszty auta. Są czytelne itd., jednak sprawiają wrażenie doklejonych na siłę.

Reszta kabiny to wyważona mieszanka elegancji i funkcjonalności. Na długiej liście wyposażenia testowanej Lancii znalazły się m.in.: multifunkcyjna kierownica, tempomat, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, podwójne okno dachowe i alufelgi.

Przydatnym, jednak szpecącym dodatkiem jest urządzenie nawigacyjne „wystające” ze słupka A. Takie rozwiązanie nie pasuje do tak stylowego auta. Kolejnym przeoczeniem jest jednopłaszczyznowa regulacja kierownicy. Jeśli Ypsilon ma być postrzegany jako coś więcej niż segment B, to kierownica w nim powinna być regulowana we wszystkie strony.

Fotele pierwszego rzędu są wygodne i odpowiednio duże. Nikt nie będzie miał problemu z zajęciem na nich optymalnej pozycji. Z tyłu o dziwo nie panuje ciasnota. Osoby średniego wzrostu nie powinny narzekać na niewygodę. Przestrzeń wewnętrzną uzyskano kosztem bagażnika, który w standardzie ma pojemność 217 litrów.

Zobacz też: Test Kia Soul po faceliftingu: light crossover

Ciekawym dodatkiem do auta tych rozmiarów jest asystent parkowania, który potrzebuje jedynie 80 cm miejsca więcej, niż wynosi długość nadwozia. Po zlokalizowaniu odpowiednio dużej luki wystarczy puścić kierownicę i sterować sprzęgłem i hamulcem, a komputer z pomocą czujników sam zaparkuje „w kopertę”.

Silnik i zawieszenie Lancii Ypsilon

Pod finezyjną skorupą testowanego Ypsilona pracował dwucylindrowy turbodoładowany silnik TwinAir o pojemności 0,9 litra. Jednostka ta wymaga chwili oswojenia, jednak potrafi pozytywnie zaskoczyć dynamiką. Charakterystyka pracy tego silnika wymaga częstych zmian położenia lewarka skrzyni biegów.

Zobacz też: TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

85 KM osiąganych przy 55 tys. Obr./min. i 145 Nm dostępnych już od 2 tys. Obr./min. spokojnie wystarcza do normalnego poruszania się tym autem. Jeśli nie zamykamy obrotomierza przy każdej zmianie biegów silnik zadowoli się średnio sześcioma litrami benzyny na 100 kilometrów. Dynamiczna jazda w mieście spowoduje, że średnie zużycie paliwa podskoczy do około 8 litrów, a spokojnie przejechana trasa kosztuje około 4 litrów benzyny.  

Utrzymując silnik na wysokich obrotach możemy doszukać się dźwięków zbliżonych do popularnych niegdyś dwucylindrowców Fiata, jednak oprócz zbliżonych odgłosów pracy i liczby cylindrów nic tych silników nie łączy.

Zobacz też: Test Fiat Freemont: Przyrodni brat

Zawieszenie malucha Lancii nastawiono na komfort. Zastosowanie belki skrętnej z tyłu i kolumny McPhersona z przodu znacznie obniżają koszty eksploatacji auta, co w naszych warunkach drogowych jest bardzo ważne.

Auto jest zwrotne i pewnie się prowadzi. Z równowagi wytrącić je mogą jedynie poprzeczne nierówności, ale to efekt uboczny krótkiego rozstawu kół i montażu dużych felg. Dynamiczne pokonywanie zakrętów nie robi na zawieszeniu większego wrażenia.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1,6: wySPORTowany

Podsumowanie i cena

Jazda Lancią Ypsilon daje dużo frajdy, zarówno dlatego, że auto zwraca na siebie uwagę, a także ze względu na jakość prowadzenia i bogate wyposażenie. Nowoczesny silnik idealnie wpisuję się w modę na ekologię, dzięki czemu może trafić w gusta klientów dbających o środowisko.

Aby stać się właścicielem Lanci Ypsilon w najtańszej wersji Silver z silnikiem o pojemności 1,2 (69 KM) należy dostarczyć dilerowi 43 900 zł, a testowany egzemplarz Platinum kosztuje w promocji około 52 tys. zł (60 tyz. zł bez promocji).

Dane techniczne Lancii Ypsilon

Lancia Ypsilon TwinAir 0,9 85 KM Platinum
Typ silnika turbobenzyna
Pojemność  875 cm3
Układ cylindrów/zawory R2/8
Maksymalna moc 85 KM/5500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 145 Nm/1900 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg
Pojemność bagażnika 217 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 3841/187,4/1666 cm
Rozstaw osi 2288 cm
V-max 176 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s.
Zużycie paliwa* 5/3,8/4,2 l/100 km
Cena 51 858 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Lancia Ypsilon przód Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tył Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tył Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon bok Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon bok Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tylna lampa Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon przedni reflektor Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon bagażnik Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon deska rozdzielcza Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon zegary Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon kierownica Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon wnętrze Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon wnętrze Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon nawigacja satelitarna Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon nawigacja satelitarna Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon sterowanie na kierownicy Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon manetki za kierownicą Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon kierownica i zegary Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon panel sterowania elektrycznymi szybami Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tylna kanapa Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon przednie fotele Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon przód Fot. Artur Kapłan
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA