REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Lancia Ypsilon: Maluchem do Premium

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Lancia Ypsilon powstała w głowach ludzi, którzy chcieli stworzyć luksusowe auto dla mieszkańców europejskich metropolii. Spakowanie maksimum luksusu w tak małe nadwozie mogło udać się tylko Włochom. Przedstawiam na wskroś nowoczesną Lancię Ypsilon.

Zainspirowani wyglądem Lancii Delty i kilkoma motywami roślinnymi, włoscy designerzy stworzyli coś, co dzieli ludzi na dwie grupy. Jedni zakochują się w stylu i elegancji, a inny nienawidzą za całokształt. Pewne jest to, że nikt obok niej nie przejdzie obojętnie.

REKLAMA

Nadwozie Lancii Ypsilon

Najnowszy Ypsilon zdaje się być naturalną ewolucją tego modelu. Gdyby postawić obok siebie trzy generacje tego auta, to byłoby widać, że z biegiem czasu linie się zaokrągliły, a koncepcja na mieszczucha „na bogato” się rozwinęła.

Zobacz też: Test Alfa Romeo 159 SW: dla koneserów

REKLAMA

Efektem tego rozwoju było dorzucenie dodatkowej pary drzwi, aby uczynić auto praktyczniejszym. Sprytnie ukryte klamki drugiej pary drzwi skutecznie sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia z autem trzydrzwiowym. Chromowane dodatki takie jak listwy, klamki i duży grill nadają małej Lancii szyku.

Ypsilon dobrze prezentuje się zarówno sunąc po brukach wąskich uliczek starówki jak i pomiędzy biurowcami parków biznesowych. Dwukolorowe malowanie, stosowane także w poprzednim modelu, idealnie podkreśla wdzięki malej Lancii. W salonach dilerskich popularnym kolorem Ypsilona jest także czerwień, która wygląda równie elegancko.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze Lancii Ypsilon

Jeśli wygląd zewnętrzny wzbudzi czyjeś zainteresowanie, to po zajęciu miejsca za kierownicą nikt nie powinien być rozczarowany. Ciemna tonacja wewnętrznych powierzchni jest miejscami ozdobiona polakierowanymi na srebrno wstawkami. Niektóre plastiki pokryto czarnym fortepianowym lakierem, co ma budować wrażenie ekskluzywności.

Zobacz też: Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Dyskusyjnej urody są zegary, które są tradycyjnie umieszczono na środku deski rozdzielczej. Nijak nie pasują do reszty auta. Są czytelne itd., jednak sprawiają wrażenie doklejonych na siłę.

REKLAMA

Reszta kabiny to wyważona mieszanka elegancji i funkcjonalności. Na długiej liście wyposażenia testowanej Lancii znalazły się m.in.: multifunkcyjna kierownica, tempomat, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, podwójne okno dachowe i alufelgi.

Przydatnym, jednak szpecącym dodatkiem jest urządzenie nawigacyjne „wystające” ze słupka A. Takie rozwiązanie nie pasuje do tak stylowego auta. Kolejnym przeoczeniem jest jednopłaszczyznowa regulacja kierownicy. Jeśli Ypsilon ma być postrzegany jako coś więcej niż segment B, to kierownica w nim powinna być regulowana we wszystkie strony.

Fotele pierwszego rzędu są wygodne i odpowiednio duże. Nikt nie będzie miał problemu z zajęciem na nich optymalnej pozycji. Z tyłu o dziwo nie panuje ciasnota. Osoby średniego wzrostu nie powinny narzekać na niewygodę. Przestrzeń wewnętrzną uzyskano kosztem bagażnika, który w standardzie ma pojemność 217 litrów.

Zobacz też: Test Kia Soul po faceliftingu: light crossover

Ciekawym dodatkiem do auta tych rozmiarów jest asystent parkowania, który potrzebuje jedynie 80 cm miejsca więcej, niż wynosi długość nadwozia. Po zlokalizowaniu odpowiednio dużej luki wystarczy puścić kierownicę i sterować sprzęgłem i hamulcem, a komputer z pomocą czujników sam zaparkuje „w kopertę”.

Silnik i zawieszenie Lancii Ypsilon

Pod finezyjną skorupą testowanego Ypsilona pracował dwucylindrowy turbodoładowany silnik TwinAir o pojemności 0,9 litra. Jednostka ta wymaga chwili oswojenia, jednak potrafi pozytywnie zaskoczyć dynamiką. Charakterystyka pracy tego silnika wymaga częstych zmian położenia lewarka skrzyni biegów.

Zobacz też: TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

85 KM osiąganych przy 55 tys. Obr./min. i 145 Nm dostępnych już od 2 tys. Obr./min. spokojnie wystarcza do normalnego poruszania się tym autem. Jeśli nie zamykamy obrotomierza przy każdej zmianie biegów silnik zadowoli się średnio sześcioma litrami benzyny na 100 kilometrów. Dynamiczna jazda w mieście spowoduje, że średnie zużycie paliwa podskoczy do około 8 litrów, a spokojnie przejechana trasa kosztuje około 4 litrów benzyny.  

Utrzymując silnik na wysokich obrotach możemy doszukać się dźwięków zbliżonych do popularnych niegdyś dwucylindrowców Fiata, jednak oprócz zbliżonych odgłosów pracy i liczby cylindrów nic tych silników nie łączy.

Zobacz też: Test Fiat Freemont: Przyrodni brat

Zawieszenie malucha Lancii nastawiono na komfort. Zastosowanie belki skrętnej z tyłu i kolumny McPhersona z przodu znacznie obniżają koszty eksploatacji auta, co w naszych warunkach drogowych jest bardzo ważne.

Auto jest zwrotne i pewnie się prowadzi. Z równowagi wytrącić je mogą jedynie poprzeczne nierówności, ale to efekt uboczny krótkiego rozstawu kół i montażu dużych felg. Dynamiczne pokonywanie zakrętów nie robi na zawieszeniu większego wrażenia.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1,6: wySPORTowany

Podsumowanie i cena

Jazda Lancią Ypsilon daje dużo frajdy, zarówno dlatego, że auto zwraca na siebie uwagę, a także ze względu na jakość prowadzenia i bogate wyposażenie. Nowoczesny silnik idealnie wpisuję się w modę na ekologię, dzięki czemu może trafić w gusta klientów dbających o środowisko.

Aby stać się właścicielem Lanci Ypsilon w najtańszej wersji Silver z silnikiem o pojemności 1,2 (69 KM) należy dostarczyć dilerowi 43 900 zł, a testowany egzemplarz Platinum kosztuje w promocji około 52 tys. zł (60 tyz. zł bez promocji).

Dane techniczne Lancii Ypsilon

Lancia Ypsilon TwinAir 0,9 85 KM Platinum
Typ silnika turbobenzyna
Pojemność  875 cm3
Układ cylindrów/zawory R2/8
Maksymalna moc 85 KM/5500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 145 Nm/1900 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg
Pojemność bagażnika 217 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 3841/187,4/1666 cm
Rozstaw osi 2288 cm
V-max 176 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s.
Zużycie paliwa* 5/3,8/4,2 l/100 km
Cena 51 858 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Lancia Ypsilon przód Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tył Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tył Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon bok Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon bok Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tylna lampa Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon przedni reflektor Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon bagażnik Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon deska rozdzielcza Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon zegary Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon kierownica Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon wnętrze Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon wnętrze Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon nawigacja satelitarna Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon nawigacja satelitarna Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon sterowanie na kierownicy Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon manetki za kierownicą Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon kierownica i zegary Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon panel sterowania elektrycznymi szybami Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon tylna kanapa Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon przednie fotele Fot. Artur Kapłan
Lancia Ypsilon przód Fot. Artur Kapłan
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA