REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Optima: Mistrzyni pierwszego wrażenia

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Kia Optima wyruszyła na podbój segmentu D, w którym królują tak mocni gracze jak VW Passat, czy Ford Mondeo. I trzeba przyznać, że przy tzw. wejściu zwróciła na siebie uwagę. Ale czy porażająco piękna linia nadwozia nie jest jedynym atutem Optimy?

Podobno samochód powinien wyglądać na droższy niż jest w rzeczywistości. Na pewno przytoczone stwierdzenie pasuje do opisu najnowszej Kii Optimy, która jest następcą mocno nijakiego pod względem stylizacyjnym Magentisa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Optima

Peter Schreyer, szef stylistów KII kolejny raz udowodnił, że zna się na robocie i stworzył bryłę nowoczesną, robiącą wrażenie i przede wszystkim elegancką. Spoglądając na Optimę nikt nie ma wątpliwości, że koreański producent mierzy wysoko i tym razem na jego celowniku jest podbój segmentu D. Najnowsza Optima to bez wątpienia jedno z najładniejszych aut, które gościliśmy w redakcji Moto.wieszjak.pl. Szerokie (183 cm) i długie (484,5 cm) nadwozie z nisko poprowadzoną linią dachu (wysokość 145,5 cm) w połączeniu z długą maską i dość krótkim tyłem nadają wyglądowi Optimy sportowego charakteru. Całość świetnie dopełniają osiemnastocalowe obręcze kół z ostrymi kantami przy ramionach oraz listwy LED wkomponowane w reflektory.

Wnętrze

Zobacz też: Test Toyota Avensis: gorący towar

REKLAMA

Przedział pasażerski Kii Optimy, jest przestronny i wykończony na poziomie, który z pewnością zadowoli przeciętnego europejskiego kierowcę. Nietuzinkowo prezentuje się kokpit. Jest to mieszanka stylu znanego z BMW, czy Alfy Romeo ze środkową konsolą przechyloną ku kierowcy, z dużą ilością kantów kojarzoną z autami z USA.
Na górze centralnej konsoli umieszczono kolorowy wyświetlacz zastawu audio i nawigacji, z kolei pomiędzy „zegarami” naprzeciwko kierowcy zainstalowano (również kolorowy) wyświetlacz komputera pokładowego. Jedną z ciekawszych jego funkcji wskazanie stopnia skręcenia kół.
We wnętrzu prezentowanej na zdjęciach odmiany XL (najbogatszej w ofercie), królowało skórzane wykończenie, nie tylko foteli, ale również boków drzwi. Fragment kierownicy z elementu imitującego drewno to część dodatkowo płatnego (7000 zł) pakietu Executive obejmującego m.in. panoramiczny dach sterowany elektrycznie, podgrzewaną tylną kanapę oraz elektrycznie regulowany fotel pasażera.
Standardowo „nasza” Optima została wyposażona m.in. w asystenta zmiany pasa ruchu, asystenta parkowania oraz pakiet Navi sound.
Za kierownicą nowej Kii siedzi się bardzo wygodnie, a widoczność we wszystkich kierunkach jest odpowiednia. Także z tyłu nikomu nie zabraknie miejsca na nogi, choć ponadprzeciętnie wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca nad głową.
Mimo, że nie jest to auto służące do przewozu dużych bagaży, także pod względem pojemności przedziału bagażowego samochód „wypada” nieźle. Bagażnik KII Optima ma objętość 505 l.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Napęd/Układ jezdny

Do napędu prezentowanej Optimy posłużył czterocylindrowy silnik Diesla o pojemności 1,7 l, rozwijający moc maksymalną 136 KM przy 4000 obr./min i moment obrotowy 320 Nm w zakresie od 2000 do 2500 obr./min.
Kultura pracy tej jednostki napędowej nie pozostawia wiele do życzenia o ile silnik jest rozgrzany. Tuż po rozruchu, zwłaszcza zimą odgłos pracy jest nieco za głośny.
Dyskusyjna jest natomiast dynamika opisywanej wersji Optimy. 136-konny diesel musi radzić sobie z napędzaniem auta ważącego 1506 kg. Niestety do spółki z automatyczną sześciobiegową przekładnią.
Bo o ile same dane producenta odnośnie przyspieszenia (od 0 do 100 km/h – 11,6 s) nie są w segmencie D ewenementem o tyle ospałość reakcji automatycznej skrzyni jest już w dzisiejszych realiach irytująca. Fakt, że skrzynia zmienia poszczególne przełożenia miękko, płynnie, bez jakichkolwiek szarpnięć. Niestety jej minusem jest zbyt wolna reakcja.
Długi rozstaw osi (279,5 cm) pozytywnie wpływa na komfort tłumienia nierówności poprzecznych. Także w koleinach Kia radzi sobie dobrze. Zawieszenie zostało zestrojone twardziej niż byśmy się tego spodziewali po aucie o korzeniach południowokoreańskich. Z drugiej strony na pewno nie można określić jego charakterystyki w kategorii „twarde”. Jest po prostu bardziej europejskie niż w poprzedniku, czyli Kii Magentis.
Typowo dla Kii odbywa się za to proces tłumienia nierówności. Czyli na wybojach jest głośno. W przypadku Kii widocznej na zdjęciach komfort tłumienia nierówności był ograniczony oponami o niskim profilu. Ale Opitmą jeździ się przyjemnie. Fotele zapewniają odpowiednie podparcie dla placów, a rozgrzany silnik pracuje cicho. Komfortu podróżnych nie zakłóca szum opływającego nadwozie powietrza. Układ kierowniczy? Przeciętny w klasie. Zakręty? Przewidywalnie i bez zaskoczenia. Auto wykazuje tendencje do podsterowności, ale nie zakskuje kierowcy nieprzewidzianym zachowaniem.
Dobrze wypada Optima w kategorii zużycia paliwa. Według danych producenta, średnio spala 6 l/100 km. Z kolei podczas jazd redakcyjnych, w ruchu miejskim auto zużywało średnio około 8,5 l oleju napędowego na 100 km.

Zobacz też: Test Peugeot 508 SW: Nieprzekombinowany

Podsumowanie

Najnowsza Optima to ogromny skok jakościowy i technologiczny w porównaniu do Magentisa. Ma pewne niedociągnięcia, ale nie zmieniają one bardzo pozytywnego odbioru samochodu. To atrakcyjne wizualnie, oszczędne i komfortowe auto wyposażone we wszystko co uszczęśliwi kierowcę z zasobniejszym portfelem jest dostępne za 117 900 zł. Z kolei podstawowa odmiana Optimy kosztuje 82 900 zł.

Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

Dane techniczne:

Kia Optima 1.7 XL aut.
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1685 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 136 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm/2000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg
Pojemność bagażnika 505 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 484,5/183/144,5 cm
Rozstaw osi 279,5 cm
V-max 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s.
Zużycie paliwa* 7,9/4,9/6 l/100 km
Cena 117 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Autosalon24.pl - Kia Soul 1.6 CRDi, nawet 11% taniej. Sprawdź teraz!

Kia Optima - przód
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - przód
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - fotele
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - automatyczna skrzynia
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - nawigacja
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - zegary
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - felga
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - klamka
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - lusterko
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - lampa
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA