REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Kia Optima: Mistrzyni pierwszego wrażenia

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Kia Optima wyruszyła na podbój segmentu D, w którym królują tak mocni gracze jak VW Passat, czy Ford Mondeo. I trzeba przyznać, że przy tzw. wejściu zwróciła na siebie uwagę. Ale czy porażająco piękna linia nadwozia nie jest jedynym atutem Optimy?

Podobno samochód powinien wyglądać na droższy niż jest w rzeczywistości. Na pewno przytoczone stwierdzenie pasuje do opisu najnowszej Kii Optimy, która jest następcą mocno nijakiego pod względem stylizacyjnym Magentisa.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Optima

Peter Schreyer, szef stylistów KII kolejny raz udowodnił, że zna się na robocie i stworzył bryłę nowoczesną, robiącą wrażenie i przede wszystkim elegancką. Spoglądając na Optimę nikt nie ma wątpliwości, że koreański producent mierzy wysoko i tym razem na jego celowniku jest podbój segmentu D. Najnowsza Optima to bez wątpienia jedno z najładniejszych aut, które gościliśmy w redakcji Moto.wieszjak.pl. Szerokie (183 cm) i długie (484,5 cm) nadwozie z nisko poprowadzoną linią dachu (wysokość 145,5 cm) w połączeniu z długą maską i dość krótkim tyłem nadają wyglądowi Optimy sportowego charakteru. Całość świetnie dopełniają osiemnastocalowe obręcze kół z ostrymi kantami przy ramionach oraz listwy LED wkomponowane w reflektory.

Wnętrze

Zobacz też: Test Toyota Avensis: gorący towar

Przedział pasażerski Kii Optimy, jest przestronny i wykończony na poziomie, który z pewnością zadowoli przeciętnego europejskiego kierowcę. Nietuzinkowo prezentuje się kokpit. Jest to mieszanka stylu znanego z BMW, czy Alfy Romeo ze środkową konsolą przechyloną ku kierowcy, z dużą ilością kantów kojarzoną z autami z USA.
Na górze centralnej konsoli umieszczono kolorowy wyświetlacz zastawu audio i nawigacji, z kolei pomiędzy „zegarami” naprzeciwko kierowcy zainstalowano (również kolorowy) wyświetlacz komputera pokładowego. Jedną z ciekawszych jego funkcji wskazanie stopnia skręcenia kół.
We wnętrzu prezentowanej na zdjęciach odmiany XL (najbogatszej w ofercie), królowało skórzane wykończenie, nie tylko foteli, ale również boków drzwi. Fragment kierownicy z elementu imitującego drewno to część dodatkowo płatnego (7000 zł) pakietu Executive obejmującego m.in. panoramiczny dach sterowany elektrycznie, podgrzewaną tylną kanapę oraz elektrycznie regulowany fotel pasażera.
Standardowo „nasza” Optima została wyposażona m.in. w asystenta zmiany pasa ruchu, asystenta parkowania oraz pakiet Navi sound.
Za kierownicą nowej Kii siedzi się bardzo wygodnie, a widoczność we wszystkich kierunkach jest odpowiednia. Także z tyłu nikomu nie zabraknie miejsca na nogi, choć ponadprzeciętnie wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca nad głową.
Mimo, że nie jest to auto służące do przewozu dużych bagaży, także pod względem pojemności przedziału bagażowego samochód „wypada” nieźle. Bagażnik KII Optima ma objętość 505 l.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Napęd/Układ jezdny

Do napędu prezentowanej Optimy posłużył czterocylindrowy silnik Diesla o pojemności 1,7 l, rozwijający moc maksymalną 136 KM przy 4000 obr./min i moment obrotowy 320 Nm w zakresie od 2000 do 2500 obr./min.
Kultura pracy tej jednostki napędowej nie pozostawia wiele do życzenia o ile silnik jest rozgrzany. Tuż po rozruchu, zwłaszcza zimą odgłos pracy jest nieco za głośny.
Dyskusyjna jest natomiast dynamika opisywanej wersji Optimy. 136-konny diesel musi radzić sobie z napędzaniem auta ważącego 1506 kg. Niestety do spółki z automatyczną sześciobiegową przekładnią.
Bo o ile same dane producenta odnośnie przyspieszenia (od 0 do 100 km/h – 11,6 s) nie są w segmencie D ewenementem o tyle ospałość reakcji automatycznej skrzyni jest już w dzisiejszych realiach irytująca. Fakt, że skrzynia zmienia poszczególne przełożenia miękko, płynnie, bez jakichkolwiek szarpnięć. Niestety jej minusem jest zbyt wolna reakcja.
Długi rozstaw osi (279,5 cm) pozytywnie wpływa na komfort tłumienia nierówności poprzecznych. Także w koleinach Kia radzi sobie dobrze. Zawieszenie zostało zestrojone twardziej niż byśmy się tego spodziewali po aucie o korzeniach południowokoreańskich. Z drugiej strony na pewno nie można określić jego charakterystyki w kategorii „twarde”. Jest po prostu bardziej europejskie niż w poprzedniku, czyli Kii Magentis.
Typowo dla Kii odbywa się za to proces tłumienia nierówności. Czyli na wybojach jest głośno. W przypadku Kii widocznej na zdjęciach komfort tłumienia nierówności był ograniczony oponami o niskim profilu. Ale Opitmą jeździ się przyjemnie. Fotele zapewniają odpowiednie podparcie dla placów, a rozgrzany silnik pracuje cicho. Komfortu podróżnych nie zakłóca szum opływającego nadwozie powietrza. Układ kierowniczy? Przeciętny w klasie. Zakręty? Przewidywalnie i bez zaskoczenia. Auto wykazuje tendencje do podsterowności, ale nie zakskuje kierowcy nieprzewidzianym zachowaniem.
Dobrze wypada Optima w kategorii zużycia paliwa. Według danych producenta, średnio spala 6 l/100 km. Z kolei podczas jazd redakcyjnych, w ruchu miejskim auto zużywało średnio około 8,5 l oleju napędowego na 100 km.

Zobacz też: Test Peugeot 508 SW: Nieprzekombinowany

Podsumowanie

Najnowsza Optima to ogromny skok jakościowy i technologiczny w porównaniu do Magentisa. Ma pewne niedociągnięcia, ale nie zmieniają one bardzo pozytywnego odbioru samochodu. To atrakcyjne wizualnie, oszczędne i komfortowe auto wyposażone we wszystko co uszczęśliwi kierowcę z zasobniejszym portfelem jest dostępne za 117 900 zł. Z kolei podstawowa odmiana Optimy kosztuje 82 900 zł.

Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

Dane techniczne:

Kia Optima 1.7 XL aut.
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1685 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 136 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm/2000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut. 6-bieg
Pojemność bagażnika 505 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 484,5/183/144,5 cm
Rozstaw osi 279,5 cm
V-max 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s.
Zużycie paliwa* 7,9/4,9/6 l/100 km
Cena 117 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Autosalon24.pl - Kia Soul 1.6 CRDi, nawet 11% taniej. Sprawdź teraz!

Kia Optima - przód
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - przód
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - fotele
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - automatyczna skrzynia
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - nawigacja
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - zegary
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - felga
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - klamka
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - lusterko
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - lampa
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA