Pierwsza jazda Volkswagen Up!: w wielkomiejskim stylu
REKLAMA
REKLAMA
Nie jest łatwo, bo serca Polaków już dawno temu skradli Włosi oferując do sprzedaży model Panda. Fiat ma o wiele większe doświadczenie w produkcji i sprzedaży aut miejskich niż Volkswagen. Dlatego producent z Wolfsburga położył duży nacisk, by model Up! był konstrukcją dokładnie przemyślaną i dostępną za niewygórowaną cenę. Po zerknięciu w cennik uwagę przykuwa kwota 31 290 zł. To właśnie za tyle można nabyć podstawową odmianę małego Volkswagena z silnikiem o mocy 60 KM.
REKLAMA
Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Rio
Nadwozie
Projektanci dołożyli wszelkich starań, żeby Volkswagen Up! spodobał się mieszczuchom. Patrząc na kształt karoserii daje się wyczuć wielkomiejski szyk. Ładne proporcje i geometryczne kształty zostały okraszone efektownymi akcentami w postaci ładnie zaprojektowanych tylnych lamp oraz ciekawej szklanej pokrywie bagażnika. To ostatnie rozwiązanie znajdziemy tylko w modelu Up!, nie będzie dostępne ani w bliźniaczym Seacie Mii, ani w Skodzie Citigo. Ciekawa, świeża stylizacja przypominająca designem sprzęt firmy Apple została dopełniona wyrazistą gamą kolorów.
W początkowej fazie sprzedaży Up! będzie dostępny jedynie w wersji trzydrzwiowej, ale według zapewnień producenta jeszcze w tym roku oferta zostanie poszerzona o praktyczne i równie dobrze wyglądające nadwozie pięciodrzwiowe.
Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy okazję zapoznać się z trzydrzwiową odmianą Volkswagena Up!.
Zobacz też: Test Toyota Yaris: nowy wymiar
Wnętrze
Proste, przestronne, funkcjonalne. Tak w skrócie można opisać przedział pasażerski Up!-a. Mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych, w środku miejskiego Volkswagena wygodnie będą podróżowały cztery dorosłe osoby. Naturalnie należy się liczyć z ograniczonym komfortem wsiadania i wysiadania z samochodu pasażerów tylnej kanapy ale ilość przestrzeni jaką mamy do dyspozycji we wnętrzu jest zaskakująca.
Ciekawie wyglądające fotele ze zintegrowanymi zagłówkami są wygodne, ale wyraźnie większym kierowcom może doskwierać dość wąskie oparcie.
Z nadwoziem świetnie komponuje się stylizacja kokpitu nowego Volkswagena. Narysowany prostymi liniami, minimalistyczny, wyposażony w czytelny zestaw „zegarów” i ładną, poręczną kierownicę. W przypadku najbogatszej odmiany wyposażeniowej środkowy panel kokpitu pomalowany jest w kolorze nadwozia, co zwłaszcza w przypadku czerwieni wygląda efektownie. Jakość materiałów wykończeniowych oraz dokładność spasowania poszczególnych elementów plasuje się na poziomie, do którego przyzwyczaił nas producent z Wolfsburga.
Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A1 Sportback
REKLAMA
W podstawowej odmianie wyposażeniowej nie znajdziemy na liście wyposażenia standardowego radia. Ale za 2190 zł możemy wyposażyć Up!-a w pakiet Cool&Sound obejmujący manualną klimatyzację oraz radioodtwarzacz z CD, MP3 oraz wejściem AUX.
Najciekawszym elementem wnętrza jest dostępny za 1200 zł moduł Maps+More z wyjmowanym ekranem dotykowym. Na wyświetlaczu montowanym na górze centralnej konsoli pokazywane są informacje systemu nawigacji, komputera pokładowego oraz odtwarzacza muzyki. W zależności od potrzeb wyświetlacz może pokazać piktogram obrotomierza, a system został wyposażony w program ułatwiający jazdę w stylu Eko.
Kolejnym plusem volkswagena Up! jest spory przedział bagażowy – od 251 l.
Zobacz też: Test Opel Corsa OPC Line: w miejskim kamuflażu
Napęd/układ jezdny
REKLAMA
W gamie jednostek napędowych znalazły się dwa trzycylindrowe silniki benzynowe o pojemności 999 cm sześciennych oraz mocach maksymalnych 60 lub 75 KM. Z napędem może współpracować manualna lub zautomatyzowana przekładnia, obie pięciobiegowe. Podczas przejażdżki sprawdziliśmy mocniejszą odmianę małego Volkswagena z manualną przekładnią.
Charakterystyczny dźwięk trzycylindrowego silnika w przypadku Up! brzmi zabawnie rasowo. Bądźmy szczerzy – osiągi miejskiego Volkswagena są dalekie od spektakularnych, ale do sprawnego poruszania się po mieście i okolicach w zupełności wystarczą. Według danych producenta 75-konny silnik rozpędza ważące 929 kg auto od 0 do 100 km/h w 13,2 s. Dla miłośników sportowych emocji ciekawostka będzie informacja, że producent zapowiedział możliwość wprowadzenia do oferty w przyszłości wersji usportowionej GT.
A jak 75-konny Up! sprawuje się w praktyce? Zasiadający we wnętrzu kierowca ma dobra widoczność we wszystkich kierunkach, a w zajęciu optymalnej pozycji pomaga regulacja kierownicy (niestety tylko w płaszczyźnie pionowej).
Jednostka napędowa przyspiesza zgodnie z oczekiwaniami, czyli staje się wyraźnie żwawsza po przekroczeniu ok. 4000 obr./min. warto przy tym zaznaczyć, że Up! jest autem dobrze wyciszonym.
Cieszy zużycie paliwa. Co prawda deklarowane przez producenta spalanie w ruchu miejskim na poziomie 5,9 l jest trudne do osiągnięcia, zwłaszcza w warunkach zimowych, ale poziom 6,5-7l/100 km jest wykonalny bez większego trudu.
Zobacz też: Test Fiat 500C: Wspomnień czar!
Niewielka średnica zawracania (9,8 m), krótkie zwisy nadwozia (z przodu i z tyłu) oraz regularny, pudełkowaty kształt karoserii ułatwiają miejskie manewry. Także układ kierowniczy ma odpowiednio ustawioną siłę wspomagania – nie działa ani zbyt lekko, ani zbyt opornie.
Mimo niewielkiego rozstawu osi (242 cm) mały Volkswagen nieźle radzi sobie z tłumieniem nierówności poprzecznych. Owszem, cudów nie ma, w aucie trzęsie, ale obiektywnie rzecz ujmując zawieszenie zostało ustawione dość komfortowo i - co istotne - podczas jazdy po nierównościach układ pracuje cicho.
Podsumowanie
Producent przyznaje, że Volkswagen Up! mimo że powstał stosunkowo szybko jest modelem niezwykle ważnym. Zwłaszcza na polskim rynku, gdzie segment A jest popularny, konkurencja bardzo silna (za chwilę do sprzedaży zostanie wprowadzona nowa Panda) i lepiej zaprawiona w bojach, a gdzie volkswagen chce wyraźnie zwiększyć swój udział.
Mały Up! jest dostępny za kwotę ok. 31 tys. zł, którą wielu polskich kierowców zaakceptuje, choć najrozsądniejszą (biorąc pod uwagę wyposażenie oraz możliwość dokupienia opcji) wydaje się być środkowa odmiana Move up! dostępna od około 34 tys. zł. Cieszy też cena wyposażenia dodatkowego skalkulowana na poziomie dostępnym dla większej rzeszy Polaków.
Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, wysoką jakość wykończenia oraz atrakcyjny, modny design, Up! ma szansę stać się jednym z przebojów polskiego rynku. No chyba, że na przeszkodzie stanie mu Citygo. Czyli siostra bliźniaczka ze znaczkiem Skoda.
Zobacz też: Test Suzuki Swift A/T: Maluch w automacie
Volksvagen Caddy 1.6 TDI nawet 12% rabatu! Sprawdź teraz!
Dane techniczne
Silnik | Silnik | 3 cylindrowy | 3 cylindrowy | |||
Pojemność, l/cm | 1,0/999 | 1,0/999 | ||||
Moc max., kW (KM) przy obr. / min. | 44 (60)/5000-6000 | 55 (75)/6200 | ||||
Max. moment obr,, Nm przy obr. / min | 95/3000-4300 | 95/3000-4300 | ||||
Oczyszczanie spalin | katalizator | katalizator | ||||
Norma emisji spalin | EURO 5 | EURO 5 | ||||
Skrzynia biegów, seryjnie | manualna, 5-biegowa | manualna, 5-biegowa | ||||
Alternator, A | 90 | 90 | ||||
Akumulator / pojemność A (Ah) | 175 (36) | 175 (36) | ||||
Waga, kg | Masa własna pojazdu, kg (wersja 2 drzwiowa) | 929 | 929 | |||
Dopuszczalna masa całkowita, kg | 1290 | 1290 | ||||
Ładowność, kg | 436 | 436 | ||||
Dopuszczalny nacisk na oś przednią / tylną, kg | 680/640 | 680/640 | ||||
Dopuszczalna masa holowanej przyczepy, kg | ||||||
z hamulcem, przy wzniesieniu 12% / 8% | - | - | ||||
bez hamulca | - | - | ||||
Dopuszczalne obciążenie haka / dachu, kg | -/50 | -/50 | ||||
Prędkość maksymalna, km/h | 160 | 171 | ||||
Przyspieszenie, s | ||||||
0-80/0-100 km/h,s | 9,1 / 14,4 | 8,3 / 13,2 | ||||
Zużycie paliwa w l/100 km / | ||||||
cykl miejski | 5,6 | 5,9 | ||||
poza miastem | 3,9 | 4,0 | ||||
średnio | 4,5 | 4,7 | ||||
Poziom emisji C02, g/km | 105 | 108 | ||||
Wymiary | ||||||
Wymiary zewnętrzne | Długość / długość z hakiem holowniczym, mm | 3 540 | ||||
Szerokość / szerokość łącznie z lusterkami, mm | 1641 / 1910 | |||||
Wysokość, mm | 1 489 | |||||
Rozstaw osi1, mm | 2 420 | |||||
Rozstaw kół przód/tył, mm | 1428 / 1424 | |||||
Prześwit, mm | 144 | |||||
Zwis przód/tył2, w stopniach | 15,1 / 23,5 | |||||
Kąt rampowy2, w stopniach | 11 | |||||
Wymiary wewnętrzne | Przestrzeń od siedziska do dachu4 | 993 (993) | ||||
Przestrzeń na nogi | 1009 | |||||
1 rząd siedzeń | Szerokość wnętrza | 1417 | ||||
Wymiary wewnętrzne | Przestrzeń od siedziska do dachu4 | 947 (947) | ||||
Przestrzeń na nogi | 789 | |||||
2 rząd siedzeń | Szerokość wnętrza | 1389 | ||||
Wymiary bagażnika | Głębokość przy oparciu ustawionym pionowo / poziomo, mm | 632 / 1252 | ||||
Szerokość, mm | 978 | |||||
Wysokość, mm | 939 | |||||
Otwór bagażnika szerokość / wysokość , mm | 868 / 570 | |||||
Objętość bagażnika3, l | 251 - 951 | |||||
Wymiary garażowe | Wysokość przy otwartej masce1, mm | 1 622 | ||||
Wysokość przy otwartej pokrywie bagażnika1, mm | 1 990 | |||||
Szerokość przy otwartych drzwiach z przodu, mm | 3 955 | |||||
Pozostałe dane | Średnica zawracania, m | ok. 9,8 | ||||
Pojemność zbiornika paliwa, l | ok. 35 |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.