REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Fabia Monte Carlo: pro mladší ducha

Tomasz Korniejew
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Fabia do tej pory kojarzona była z solidnym autem segmentu B przeznaczonym dla kierowców, dla których nade wszystko liczą się praktyczne walory pojazdu. Wygląda na to, że producent chce skończyć z nieco przaśnym wizerunkiem popularnego modelu i zainteresować Fabią także grupę kierowców, dla których ważny jest niebanalny wizerunek.

Prawdopodobnie stąd pomysł i w efekcie debiut nowej wersji Skody Fabii nazwanej Monte Carlo (nawiązującej do sportowych triumfów producenta w tym legendarnym rajdzie), przeznaczonej jakby to powiedzieli Czesi, dla kierowców pro mladší ducha, czyli młodszych duchem.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skoda Fabia

Nadwozie

REKLAMA

Nie trzeba być wprawnym obserwatorem, by rozpoznać odmianę Monte Carlo. Wyselekcjonowana gama kolorystyczna zarezerwowana dla opisywanej wersji obejmuje czerwień, beż, żółć, biel, czerń, szarość oraz kolor srebrny. Dodatkowym smaczkiem występującym w Monte Carlo są lusterka boczne oraz dach pomalowane na czarny kolor. Do wyposażenia standardowego odmiany Monte Carlo zaliczają się również szesnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich pomalowane na czarno.

Atrakcyjności i sportowego sznytu dodają nadwoziu również reflektory z ciemnym tłem. Wbrew pierwszemu wrażeniu nie są to światła ksenonowe, a jedynie wyposażone w soczewki projekcyjne.

Zobacz też: Test Kia Rio: satysfakcja gwarantowana

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski Fabii Monte Carlo również nie jest pozbawiony sportowych smaczków. Cieszą takie dodatki jak nakładki na pedały ze stali nierdzewnej, kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów i uchwyt hamulca pomocniczego obszyte skórą z czerwonym ściegiem oraz tworząca wyjątkowy klimat we wnętrzu podsufitka i obicia słupków A w kolorze czarnym.
Całość prezentuje się bardzo dobrze, a pozytywne wrażenie potęgują staranny montaż poszczególnych elementów wnętrza oraz dobrej jakości tworzywa.

Fotele kierowcy i pasażera są bardzo wygodne, a w znalezieniu optymalnej pozycji za kierownicą pomaga szeroki zakres regulacji (w dwóch płaszczyznach) kolumny kierowniczej.
Większość pasażerów, nawet tych wysokich nie będzie narzekało na bark przestrzeni nad głową (zarówno podczas podróży z przodu, jak i z tyłu). Za to mogą wystąpić problemy z ciasnotą podczas jazdy z kompletem pasażerów na tylnej kanapie – wnętrze Fabii jest dość wąskie.

Zobacz też: Test Toyota Yaris: nowy wymiar

Przedział bagażowy ma objętość 315 l, to dobry wynik biorąc pod uwagę klasę pojazdu ale w razie potrzeby przestrzeń bagażową można łatwo powiększyć poprzez rozłożenie asymetrycznie dzielonej kanapy. Według danych producenta bagażnik Skody Fabii można powiększyć do 1180 l.

Napęd/układ jezdny

 W gamie jednostek napędowych Fabii Monte Carlo znajdziemy dwie jednostki benzynowe i jedną wysokoprężną, ale w sumie w pięciu odmianach mocy. Prezentowany egzemplarz napędzał najmocniejszy dostępny silnik wysokoprężny – 1.6 TDI rozwijający moc 105 KM.

Czterocylindrowy diesel nie jest najmocniejszą stroną odmiany Monte Carlo, głównie za sprawą zbyt hałaśliwej pracy. O ile głośna praca jednostki napędowej nie przeszkadza w tradycyjnych odmianach małej Skody, o tyle w przypadku tej nietuzinkowej odmiany ta cecha silnika zaczyna razić. Tym bardziej, że nie jest to pospolity klekot. Niedosyt pozostawia również dynamika jednostki napędowej. Według danych producenta opisywana Fabia rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,9 s. Jest to wynik przyzwoity dla przeciętnego auta segmentu B, ale pozostawiający wiele do życzenia w przypadku odmiany Monte Carlo, od której mamy prawo wymagać więcej.

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo: z nutką szaleństwa

Z drugiej strony niewątpliwą zaletą opisywanej jednostki napędowej jest bardzo niskie zużycie paliwa, które zazwyczaj wyklucza świetne osiągi. Podczas jazdy w ruchu miejskim Fabia Monte Carlo spalała średnio 6 l oleju napędowego na 100 km oraz około 4,5 l 100 km podczas jazdy w trasie.

Pomijając niedostatki w dynamice jednostki napędowej, układ kierowniczy Skody Fabii oraz usportowione zawieszenie dadzą kierowcy powód do czerpania przyjemności z jazdy. Odpowiednio nastawiona czułość układu kierowniczego daje kierowcy poczucie kontroli nad autem, a twardo zestrojone zawieszenie pozwala na szybszą jazdę po zakrętach. Dźwignia skrzyni biegów ma krótki skok i precyzyjnie trafia w poszczególne przełożenia, to kolejny plus.

Gorzej sprawa wygląda, gdy wjedziemy na nierówną nawierzchnię. Utwardzone zwieszenie w połączeniu z niskim profilem opon oraz stosunkowo niewielkim rozstawem osi (245,1 cm) sprawiają że komfort jazdy na nierównościach jest mocno ograniczony. Ale coś za coś.

Zobacz też: Test Suzuki Swift A/T: Maluch w automacie

Podsumowanie   

Fabia Monte Carlo to dobre auto. Szczerze, to najfajniejsza wersja Fabii wyłączając odmianę RS, a biorąc pod uwagę konfigurację ze słabszymi silnikami. Nie jest to auto oszałamiające dynamiką, ale daje więcej przyjemności z jazdy niż tradycyjna odmiana Fabii. Jest również droższa.

Za najtańszą wersję Skody Fabii Monte Carlo, napędzaną benzynowym silnikiem 1,4 l o mocy 85 KM trzeba zapłacić ok. 56 tys. zł. Za opisywaną odmianę z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM - 67 500 zł. Biorąc po uwagę wyposażenie auta obejmujące poza pakietem stylizacyjnym  m.in. manualną klimatyzację, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, komputer pokładowy, czujniki parkowania z tyłu,  czy radioodtwarzacz CD, cena wydaje się być  skalkulowana odrobinę za wysoko.

Dane techniczne:

Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI

Typ silnika

turbodiesel

Pojemność

1 598 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

105 KM/4400 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

250 Nm/2500 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man.  5-bieg

Pojemność bagażnika

315 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

400/164,2/149,8 cm

Rozstaw osi

245,1 cm

V-max

188 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,9 s.

Zużycie paliwa*

5,1/3,6/4,2 l/100km

Cena

Od  63 550 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - tył
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - bok
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - tył
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - przód
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - listwa progowa
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - zegary
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - felga
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - fotele
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA