Test Peugeot 5008: krążownik szos
REKLAMA
REKLAMA
5008 może być marzeniem każdej wielodzietnej rodziny. Siedmioosobowe wnętrze zaspokoi potrzeby przewozowe małżeństwa nawet z trójką dzieci i to bez względu na to, czy mają zamiar się wybrać na krótką wizytę do babci, czy na miesięczną wakacyjną wyprawę przez całą Europę. Ale czy zalety Peugeota 5008, które są nieocenione podczas jazdy z gromadką dzieci, nie przemienią się w utrudniające codzienną miejską eksploatację wady?
REKLAMA
Nadwozie
Sylwetka Peugeota 5008 jest dyskretnie elegancka. W przedniej części nadwozia najbardziej charakterystycznymi elementami są mocno nachylona duża przednia szyba oraz klinowate reflektory. Dodatkowej drapieżności sylwetce dodają przetłoczenia na masce. W tylnej części nadwozie 5008 ma regularne kształty, ale jednocześnie nie jest pozbawione przyciągających oczy akcentów. Ładnym wyróżnikiem są ciekawie zaprojektowane tylne lampy. Eleganckiej okrasy dodają sylwetce Peugeota osiemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich.
Zaparkowany 5008 nie wyróżnia się spośród innych aut przesadną wielkością nadwozia (ma długość 452,9 cm), ale za sprawą sporej szerokości (183,7 cm) dokładnie wypełnia przestrzeń przeciętnego miejsca parkingowego. A to w połączeniu z tradycyjnie otwieraną tylną parą długich drzwi utrudnia zajęcie miejsca pasażerom na ciasnych parkingach.
Wnętrze/wyposażenie
Przedział pasażerski Peugeota 5008 pomieści 7 osób. Dwie osoby mogą usiąść na dodatkowej parze foteli umieszczonych w bagażniku. Co ciekawe w tym przypadku, na dodatkowej parze foteli zmieszczą się dorosłe osoby o średnim wzroście, a nie jedynie dzieci.
Drugi rząd foteli Peugeota 5008 można przesuwać, dzięki temu przestrzeń bagażowa w zależności od potrzeb przy normalnym położeniu foteli może mieć od 580 do 640 l.
Zobacz też: Test Seat Altea XL: urodziwy i praktyczny
Tablica przyrządów modelu 5008 jest analogiczna do znanej już z modelu 3008 z charakterystyczną konsolą centralną przedłużoną w stronę podłokietnika. Nie można mieć zastrzeżeń odnośnie czytelności poszczególnych wskaźników, jakości montażu, czy tworzyw użytych do wykończenia wnętrza.
Testowany przez nas Peugeot 5008 został wyposażony w praktyczny Head uo display, który wyświetla w formie hologramu na przedniej szybie m.in. informacje o aktualnej prędkości jazdy.
Bardzo dobrze na długich trasach sprawiają się fotele. Są wystarczająco sprężyste i mają odpowiedni zakres regulacji.
Z kolei mankamentem dającym o sobie znać podczas miejskich manewrów są dość szerokie słupki B, które ograniczają widoczność.
Wyposażenie prezentowanej na zdjęciach odmiany Premium + Peugeota 5008 jest bardzo bogate. Wspomniany Head-up display, reflektory ksenonowe, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, system audio , rozbudowany komputer pokładowy, przyciemnione szyby w tylnej części nadwozia, rolety przeciwsłoneczne w tylnych drzwiach to tylko niektóre elementy wyposażenia nie wymagającego dopłaty.
Zobacz dalej -> Napęd i układ jezdny
Napęd/układ jezdny
Pod maską widocznego na zdjęciach 5008 pracował wysokoprężny silnik z serii HDi o pojemności 2 l, rozwijający moc maksymalną 150 KM i moment obrotowy 340 Nm dostępny od 2000 obr./min.
REKLAMA
Bez przesadnego słodzenia, silnik stanowi doskonałe źródło napędu dla minivana Peugeota. Jednostka charakteryzuje się bardzo wysoką kulturą pracy oraz elastycznością. Mimo, że Peugeot został wyposażony w sześciobiegową manualną przekładnię, nie trzeba często sięgać do jej dźwigni.
Bez względu na to, czy jedziemy autem pustym, czy znacznie obciążonym jednostka napędowa ochoczo przyspiesza od dolnych zakresów obrotów. W rezultacie 150-konnym 5008 można śmiało wyprzedzać zestawy samochodów dostawczych bez konieczności redukcji biegu.
Biorąc pod uwagę przeznaczenie auta, Peugeot wydaje się autem zrywnym. I rzeczywiście według danych producenta prezentowane 500 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,9 s. Nie są to osiągi porywające, ale do sprawnego, żwawego poruszania się w zupełności wystarczą.
150-konne HDi wyróżnia również umiarkowany apetyt na paliwo. Napędzając ważącego 1563 kg 5008 według danych producenta zużywa 7,6 l oleju napędowego na 100 km. W praktyce poruszając się w rytmie otaczających nas pojazdów spalanie oscylowało wokół 8-8,5 l/100 km. Przy szybkiej jeździe w trasie uzyskaliśmy wynik na poziomie 5,8-6 l/100 km. Nieźle.
Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela
REKLAMA
Peugeot 5008 należy do grupy samochodów wyposażonych w przyjemnie precyzyjny układ kierowniczy. Auto na drodze zachowuje się bardzo przewidywalnie i zaskakująco dobrze (biorąc pod uwagę klasę pojazdu) radzi sobie podczas dość dynamicznej jazdy po łukach. Co prawda nadwozie się wtedy dość znacznie przechyla, ale koła trzymają się dzielnie asfaltu.
Testowany egzemplarz został wyposażony w atrakcyjnie wyglądające duże obręcze kół (18 cali) z niskoprofilowymi oponami. Zestaw dobrze sprawdzał się podczas jazdy po nowych lub wyremontowanych odcinkach dróg, ale na nierównościach potęgował dyskomfort, mimo że zawieszenie 5008 przyjemnie tłumi wszelkiego rodzaju nierówności.
Oprócz sporych gabarytów zewnętrznych utrudniających wsiadanie i wysiadanie z auta na miejskich parkingach 5008 ma jeszcze jedną wadę utrudniającą eksploatację w mieście – duży promień skrętu, który skutkuje wykonywaniem wielu manewrów podczas parkowania i utrudnia zwracanie na miejskich uliczkach.
Zobacz dalej -> Podsumowanie i dane producenta
Podsumowanie
Podstawowa odmiana Peugeota 5008 kosztuje 74 000 zł. Najtańsza ale wyposażona w silnik 2.0 HDi/150 KM 96 800 zł, zaś testowana z doposażeniem ok. 120 tys. zł przy czym ceny najbogatszej odmiany wyposażeniowej z opisywanym silnikiem rozpoczynają się od 105 500 zł.
Mając na uwadze bardzo przyjemne prowadzenie, świetny silnik, niskie spalanie, ponadprzeciętną praktyczność samochodu i dobre wyposażenie, ceny zakupu wydają się atrakcyjne. Tym bardziej, że mimo że naturalnym środowiskiem 5008 są autostrady, a jego spory promień skrętu czyni z niego wręcz współczesnego krążownika europejskich szos, po osiągnięciu pewnej wprawy w manewrach opisywanym minivanem, do eksploatacji w mieście 5008 możemy się przyzwyczaić. A wtedy wzmożone kręcenie kierownicą podczas parkowania Peugeotem przestaje być uciążliwe.
Dane producenta:
Rozstaw osi [mm] 2 727
Rozstaw kół osi przedniej [mm] 1 532
Rozstaw kół osi tylnej [mm] 1 561
Średnica zawracania 11,9 m
Długość [mm] 4 529
Szerokość [mm] 1 837
Wysokość [mm] 1 644
Poj. bag. VDA [litry] 679
Dopuszczalna masa całkowita [kg] 2 125
Maksymalna ładowność [kg] 487
Osiągi
Prędkość maksymalna [km/h] 195
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 9,9
Zużycie paliwa w mieście [litry/100 km] 7,5
Zużycie paliwa poza miastem [litry/100 km] 4,8
Zużycie paliwa średnie [litry/100 km] 5,8
Silnik
Moc [KM] 150/3750 obr./min.
Pojemność [cm3] 1 997
Liczba cylindrów 4
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ cylindrów Rzędowy
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 340/2000 obr./min
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.