REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroen C5: francuski sznyt

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Citroen C5 najnowszej generacji to jedno z najładniejszych aut w swojej klasie. Tym samym „Ce piątka” przestała być autem wzbudzającym swoim wyglądem kontrowersje (tak jak to się działo w przypadku C5 poprzedniej generacji) i stała się autem solidniej od poprzednika wykończonym. Jedno się nie zmieniło. Wciąż jest pojazdem niezwykle komfortowym.

Citroen C5 to jeden z tych samochodów, po których zaparkowaniu właściciel obejrzy się kilkakrotnie, żeby kontemplować linię nadwozia z różnej perspektywy. Jest to jeden z najładniejszych, a dla wielu na pewno najładniejszy samochód w swojej klasie.
Wygląda na to, że projektanci byli dość mocno zirytowani komentarzami odnoszącymi się do wyglądu poprzedniej wersji Citroena C5 i mocno się postarali, żeby kolejna generacja modelu ujęła stylem nawet najwrażliwszych estetów.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

Nadwozie C5 Tourer sprawia wrażenie poręcznego, tymczasem auto ma aż 482,9 cm długości, 186 cm szerokości i 149,1 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi aż 281,5 cm. W rezultacie, żeby zaparkować C5 potrzeba dość szerokiego i długiego miejsca parkingowego.
Warto też pamiętać o tym (jeżeli mamy zamiar otworzyć bagażnik), żeby nad krawędzią dachu pozostawić sporo przestrzeni. Wysoko unoszona pokrywa bagażnika ułatwia pakowanie, ale łatwo nią zaczepić o garażowy sufit.

Zobacz też: Opinie kierowców o Citroen C5

Wnętrze/wyposażenie

Nietuzinkowa tablica przyrządów z masywną konsolą centralną naszpikowaną przełącznikami, z dużymi wyświetlaczami i nieruchomym panelem z mnóstwem przełączników umieszczonym w środkowej części koła kierownicy sprawia wrażenie awangardowej.
Jednak w istocie rozmieszczenie przycisków i wskaźników jest typowe dla większości samochodów. Może poza guzikami do włączania sygnału dźwiękowego (klakson uruchamia się wciskając jeden z dwóch przycisków umieszczonych na panelu w kole kierownicy), którego sprawne (czytaj szybkie) włączanie wymaga wprawy i przyzwyczajenia. 
Przedział pasażerski Citroena C5 jest wystarczająco przestronny, by wygodnie zawieźć na wakacje czteroosobową rodzinę. Przednie fotele są obszerne i bardzo wygodne, zapewniają wysoki komfort podróżowania nawet na długich trasach. Widoczna na zdjęciach jasna skórzana tapicerka wymaga dopłaty 4400 zł.
Mimo to na wyposażenie standardowe widocznej na zdjęciach odmiany Exclusive nie można narzekać. Bez dopłaty nabywcy C5 Exclusive dostaną m.in. biksenonowe reflektory skrętne, rolety przeciwsłoneczne bocznych szyb, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, tempomat, poduszki kurtynowe, aluminiowe obręcze kół, radioodtwarzacz, elektrycznie otwierana i zamykana pokrywa bagażnika, komputer pokładowy, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja oraz zawieszenie hydrauliczne Hydractive III Plus z regulacją wysokości oraz trybem Sport.
Bagażnik C5 Tourer ma objętość 505 l

REKLAMA

Zobacz też: Citroen C5: Którego wybrać? Poradnik kupującego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd

Pod maską testowanego przez naszą redakcję C5 Tourer pracował wysokoprężny silnik o pojemności 2 l, rozwijający moc maksymalną 160 KM. Jednostka charakteryzuje się bardzo wysoką kulturą pracy i dużą elastycznością. Przyspieszanie nawet na 6-stym biegu nie stanowi dla 160 - konnego C5 problemu. Generalnie auto świetnie sprawdza się w trasie, to typowo autostradowy pojazd.
podczas jazdy z wysokimi prędkościami we wnętrzu jest cicho, a zużycie paliwa oscyluje wokół 6-7 l/100 km.

Charakterystyczne dla Citroena hydrauliczne zawieszenie, w które zostało wyposażone opisywane C5 znacznie podnosi komfort jazdy. W zależności od potrzeb kierowca może wyregulować wysokość prześwitu samochodu– np. podczas załadunku bagażnika obniżyć podłogę, a podczas podjazdu pod krawężnik podwyższyć. Układ został wyposażony w tryb pracy Sport, który utwardza nastawienie zwieszenia np. podczas jazdy z wyższymi prędkościami.
Dla kierowcy, który pierwszy raz prowadzi Citroena C5 z zawieszeniem Hydroactive specyficzne praca układu może być zaskoczeniem. Można odnieść wrażenie, że auto porusza się na poduszce powietrznej kilka centymetrów ponad powierzchnią drogi. Trzeba też się przyzwyczaić do działania układu kierowniczego. Z początku ma się wrażenie że kierownica przyczepiona jest do jakiegoś komputera sterującego pracą kół. Jednak to wrażenie szybko znika, a w rzeczywistości C5 prowadzi się bardzo przyjemnie.

Ciężkie auto (opisywane C5 waży 1717 kg) podczas jazdy sprawia wrażenie podsterownego podczas dynamicznej jazdy po zakrętach, ale w rzeczywistości C5 „trzyma” się drogi lepiej niż można by się było tego spodziewać biorąc pod uwagę „charakter” auta.

Minusem C5 Tourer, który bywa uciążliwy w codziennej miejskiej eksploatacji jest spora średnica zawracania (11,6 m). Utrudnia to parkingowe manewry.

Zobacz też: Test Opel Insignia Sports Tourer: komfortowa jazda za niewielkie pieniądze

Podsumowanie

Według cennika Citroen C5 Tourer 2.0 HDi/160 KM w wersji Exclusive kosztuje 124 700 zł. Można powiedzieć, że tradycyjnie dla marki trwa promocja na zakup modelu. W efekcie opisywana wersja C5 jest dostępna od 111 300 zł. Biorąc pod uwagę wygląd samochodu, bardzo bogate wyposażenie oraz dynamiczną i oszczędną jednostkę napędową cena wydaje się atrakcyjna.

Dane techniczne:

Długość: 4829 mm
Szerokość: 1860 mm
Wysokość: 1483 mm
Rozstaw osi: 281,5 mm

Masa: 1717  kg
Pojemność bagażnika: 505 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Napęd: przód
Typ silnika: turbodiesel common rail

Liczba cylindrów: 4

Pojemnośc silnika: 1997 ccm
Moc silnika: 160 KM/3750 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm/2000 obr/min

Prędkość maksymalna: 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 sekundy
Zużycie paliwa: 7,1/4,9/5,7 (miasto/trasa/średnie)

Citroen C5 Tourer z hydroaktywnym zawieszeniem oferuje ponadprzeciętny komfort jazdy.
Moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Citroen C5 Tourer - przedział bagażowy ma objętość 505 l.
Moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Citroen C5 Tourer - skórzana tapicerka to wyposażenie opcjonalne. Fotel kierowcy jest bardzo wygodny.
Moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Citroen C5 Tourer - na tylnej kanapie siedzi się bardzo wygodnie.
Moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Citroen C5 Tourer - wysokoprężna jednostka napędowa charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i niskim zużyciem paliwa.
Moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Citroen C5 Tourer - zawieszenie Hydroactive III umożliwia regulację prześwitu oraz ustawienie trybu Sport.
Moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Citroen C5 Tourer - tablica przyrządów wygląda dość awangardowo, ale jest czytelna.
Moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Citroen C5 Tourer - reflektory ksenonowe to wyposażenie standardowe wersji Exclusive
Moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Citroen C5 Tourer - aluminiowe obręcze kół to wyposażenie standardowe.
Moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Citroen C5 Tourer - w wersji Exclusive pokrywa bagażnika podonona jest i opuszczana elektrycznie.
Moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Citroen C5 Tourer - nawet podczas jazdy z wyższymi prędkościami w aucie jest cicho.
Moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA