REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Kia Rio – postrach konkurencji

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Kia Rio powalczy o klientów w segmencie B i ma szansę na tym rynku sięgnąć po zwycięstwo. Bo nowe Rio ma wszelkie atrybuty, które kreują hit sprzedaży – atrakcyjny design, dobre wykonanie, praktyczne nadwozie, bogate wyposażenie i atrakcyjną cenę!

Po raz pierwszy Kia zaprezentowała model Rio w 1999 r, a druga generacja modelu została wprowadzona do sprzedaży w roku 2005. Bądźmy szczerzy, auto jak dotąd nie zdobyło popularności na polskim rynku. Model, mimo że miał sporo zalet, odstawał nieco od konkurentów jakością materiałów użytych do wykończenia wnętrza, czy designem nadwozia.
Ale tym razem producent zdecydował, że trzecia generacja modelu zostanie skonstruowana od podstaw, bez wykorzystywania podzespołów z poprzednich generacji Rio.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

Nadwozie nowej Kii Rio ma długość 404,5 cm, szerokość 172 cm i wysokość 145,5 cm. W efekcie nowe Rio jest dłuższe o 4,6 cm, szersze o 0,7 cm i ma większy o niemalże 6 cm rozstawo osi (257 cm) od uchodzącego za jedno z przestronniejszych aut w klasie - Opla Corsy.
Auto prezentuje się atrakcyjnie. Sylwetka emanuje dynamizmem. W przedniej części królują duże wloty powietrza w zderzaku oraz sporej wielkości reflektory (w najbogatszej odmianie ze światłami LED). Z tyłu uwagę przykuwają ciekawie zaprojektowane lampy. W ofercie znajdują się także atrakcyjne wzory felg ze stopów lekkich.

Wnętrze

Przedział pasażerski nowej Kii spodoba się większości wymagających europejskich kierowców. Materiały wykończeniowe są dobrej jakości, a całość spasowano z dokładnością. Na dole konsoli centralnej umieszczono ciekawie wyglądające i dodające wnętrzu sportowego charakteru przełączniki.
Zestaw „zegarów” przypomina ten z większego Sportage (w centralnej części prędkościomierza zainstalowano wyświetlacz komputera pokładowego). W zależności od wersji wyposażeniowej wnętrze (z tablicą przyrządów) mogą być wykończone w trzech kolorach – czarnym, beżowym oraz brązowym. Na konsoli centralnej wygospodarowano również miejsce dla dostępnego w opcji dużego wyświetlacza systemu nawigacji.

Wnętrze małej Kii oferuje sporo przestrzeni, zwłaszcza dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Nieźle biorąc pod uwagę konkurentów, wypada Rio w kategorii pojemność bagażnika – 288 l pojemności przy normalnym położeniu tylnej kanapy. To o 13 l więcej niż w Punto Evo i 3 l więcej niż w Corsie. Po rozłożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa Rio powiększa się do 923 l.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Rio

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd/układ jezdny

W gamie silnikowej Kii Rio znajdą się trzy jednostki napędowe. Dwie benzynowe i jedna wysokoprężna. Nie będzie opcji - tak jak w przypadku Kii Picanto – zamówienia auta instalacją LPG.

W gamie silnikowej Rio znalazły się dwie jednostki benzynowe oraz jedna wysokoprężna.

Podstawowym źródłem napędu dla Rio jest czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 l rozwijający moc maksymalną 85 KM. Najmocniejszy jest silnik benzynowy o pojemności 1,4 l, rozwijający moc maksymalną 109 KM. Jedyna dostępna jednostka wysokoprężna ma 3 cylindry, pojemność 1,1 l i rozwija moc 75 KM.

Podczas prezentacji prasowej mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ Rio z podstawowym silnikiem benzynowym o mocy 85 KM.

Według danych producenta Rio przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,1 s i zużywa średnio 5 l benzyny na 100 km. W praktyce już podstawową benzynową odmianą Rio jeździ się przyjemnie. Dynamika i elastyczność jednostki napędowej wystarczą do sprawnego poruszania się w ruchu miejskim.
Nieco gorzej mały silnik radzi sobie podczas przyśpieszania z wyższych prędkości. Wtedy czuć niedostatki mocy i momentu obrotowego.
Za to zaskakująco dobrze mała Kia radzi sobie podczas jazdy po łukach. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, a autko nie ma przesadnej tendencji do podsterowności.
Pozytywnie zaskakuje także działanie dźwigni manualnej przekładni. Jeszcze kilka lat temu standardem w autach koreańskich było mało precyzyjne działanie przekładni. W nowym Rio dźwignia przesuwa się precyzyjnie trafiając w poszczególne przełożenia.
Dzięki dość sporemu jak na klasę pojazdu rozstawowi osi, Rio całkiem komfortowo pokonuje nierówności, a dobre właściwości trakcyjne to zasługa m.in. sprawdzonej konstrukcji zawieszenia (z przodu zastosowano kolumny McPherson z tyłu belkę skrętną).

Zobacz też: Test Fiat Sedici MultiJet: Włoch z japońskim rodowodem

Podsumowanie

Nowa Kia Rio, model 2011 trafi do polskich salonów sprzedaży we wrześniu br. Na początku przyszłego roku do salonów trafi wersja trzydniowa.

Nowe Rio dostępne będzie w trzech odmianach wyposażenia – M, L oraz XL.
Już w podstawowej odmianie M w standardzie znajdziemy 6 poduszek powietrznych, system stabilizacji toru jazdy, ABS, System wspomagający ruszanie na wzniesieniu, radioodtwarzacz CD z MP3, centralny zamek z pilotem, wspomaganie kierownicy, elektrycznie otwierane szyby z przodu, komputer pokładowy i siedzisko kierowcy z regulacją wysokości. i regulowane oraz podgrzewane lusterka. Droższa odmiana L wyposażona jest dodatkowo m.in. w ręczną klimatyzację, a XL m.in. w klimatyzację automatyczną, światła LED oraz skórzane wstawki wykończenia wnętrza.

Cena podstawowej wersji Rio z silnikiem benzynowym 1.2/85 KM z nadwoziem 3-d to 37 990 zł, a z nadwoziem 5-d to 39 490 zł. Najbogatsza odmiana XL z tym samym silnikiem dostępna jest od 48 990 zł. Za najtańszego diesla trzeba zapłacić 43 990 zł.

Zwieszenie Rio ma typową konstrukcję. Z przodu to kolumny McPherson, z tyłu belka skrętna.
Kia
Kia
Pięciodrzwiowe nadwozie Kii Rio podnosi walory użytkowe pojazdu.
Kia
Kia
W tylnej części nadwozia Kii Rio zwracają uwagę charakterystyczne lampy.
Kia
Kia
Minusem nadwozia Rio jest dość mała tylna szyba, która ogranicza widoczność.
Kia
Kia
Atrakcyjne obręcze ze stopów lekkich to wyposażenie opcjonalne Kii Rio.
Kia
Kia
Kia Rio - deska rozdzielcza. W zależności od wersji wnętrze może być wykończone w trzech kolorach. Jakość materiałów wykończeniowych bez zarzutu.
Kia
Kia
Kia Rio - zestaw "zegarów" podobny do tego z modelu Sportage. Komputer pokładowy to wyposażenie standardowe już podstawowej odmiany Rio.
Kia
Kia
Ciekawy akcent stylizacyjny we wnętrzu Kii Rio - przyciski na dole środkowej konsoli. Automatyczna klimatyzacja jest wyposażeniem standardowym najbogatszej odmiany XL.
Kia
Kia
Kia Rio - fotel kierowcy. Zapewnia komfort nawet podczas długich podróży.
Kia
Kia
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA