REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Kia Rio – postrach konkurencji

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Kia Rio powalczy o klientów w segmencie B i ma szansę na tym rynku sięgnąć po zwycięstwo. Bo nowe Rio ma wszelkie atrybuty, które kreują hit sprzedaży – atrakcyjny design, dobre wykonanie, praktyczne nadwozie, bogate wyposażenie i atrakcyjną cenę!

Po raz pierwszy Kia zaprezentowała model Rio w 1999 r, a druga generacja modelu została wprowadzona do sprzedaży w roku 2005. Bądźmy szczerzy, auto jak dotąd nie zdobyło popularności na polskim rynku. Model, mimo że miał sporo zalet, odstawał nieco od konkurentów jakością materiałów użytych do wykończenia wnętrza, czy designem nadwozia.
Ale tym razem producent zdecydował, że trzecia generacja modelu zostanie skonstruowana od podstaw, bez wykorzystywania podzespołów z poprzednich generacji Rio.

REKLAMA

Nadwozie

Nadwozie nowej Kii Rio ma długość 404,5 cm, szerokość 172 cm i wysokość 145,5 cm. W efekcie nowe Rio jest dłuższe o 4,6 cm, szersze o 0,7 cm i ma większy o niemalże 6 cm rozstawo osi (257 cm) od uchodzącego za jedno z przestronniejszych aut w klasie - Opla Corsy.
Auto prezentuje się atrakcyjnie. Sylwetka emanuje dynamizmem. W przedniej części królują duże wloty powietrza w zderzaku oraz sporej wielkości reflektory (w najbogatszej odmianie ze światłami LED). Z tyłu uwagę przykuwają ciekawie zaprojektowane lampy. W ofercie znajdują się także atrakcyjne wzory felg ze stopów lekkich.

Wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski nowej Kii spodoba się większości wymagających europejskich kierowców. Materiały wykończeniowe są dobrej jakości, a całość spasowano z dokładnością. Na dole konsoli centralnej umieszczono ciekawie wyglądające i dodające wnętrzu sportowego charakteru przełączniki.
Zestaw „zegarów” przypomina ten z większego Sportage (w centralnej części prędkościomierza zainstalowano wyświetlacz komputera pokładowego). W zależności od wersji wyposażeniowej wnętrze (z tablicą przyrządów) mogą być wykończone w trzech kolorach – czarnym, beżowym oraz brązowym. Na konsoli centralnej wygospodarowano również miejsce dla dostępnego w opcji dużego wyświetlacza systemu nawigacji.

Wnętrze małej Kii oferuje sporo przestrzeni, zwłaszcza dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Nieźle biorąc pod uwagę konkurentów, wypada Rio w kategorii pojemność bagażnika – 288 l pojemności przy normalnym położeniu tylnej kanapy. To o 13 l więcej niż w Punto Evo i 3 l więcej niż w Corsie. Po rozłożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa Rio powiększa się do 923 l.

Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Rio

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd/układ jezdny

W gamie silnikowej Kii Rio znajdą się trzy jednostki napędowe. Dwie benzynowe i jedna wysokoprężna. Nie będzie opcji - tak jak w przypadku Kii Picanto – zamówienia auta instalacją LPG.

W gamie silnikowej Rio znalazły się dwie jednostki benzynowe oraz jedna wysokoprężna.

Podstawowym źródłem napędu dla Rio jest czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 l rozwijający moc maksymalną 85 KM. Najmocniejszy jest silnik benzynowy o pojemności 1,4 l, rozwijający moc maksymalną 109 KM. Jedyna dostępna jednostka wysokoprężna ma 3 cylindry, pojemność 1,1 l i rozwija moc 75 KM.

Podczas prezentacji prasowej mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ Rio z podstawowym silnikiem benzynowym o mocy 85 KM.

Według danych producenta Rio przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,1 s i zużywa średnio 5 l benzyny na 100 km. W praktyce już podstawową benzynową odmianą Rio jeździ się przyjemnie. Dynamika i elastyczność jednostki napędowej wystarczą do sprawnego poruszania się w ruchu miejskim.
Nieco gorzej mały silnik radzi sobie podczas przyśpieszania z wyższych prędkości. Wtedy czuć niedostatki mocy i momentu obrotowego.
Za to zaskakująco dobrze mała Kia radzi sobie podczas jazdy po łukach. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, a autko nie ma przesadnej tendencji do podsterowności.
Pozytywnie zaskakuje także działanie dźwigni manualnej przekładni. Jeszcze kilka lat temu standardem w autach koreańskich było mało precyzyjne działanie przekładni. W nowym Rio dźwignia przesuwa się precyzyjnie trafiając w poszczególne przełożenia.
Dzięki dość sporemu jak na klasę pojazdu rozstawowi osi, Rio całkiem komfortowo pokonuje nierówności, a dobre właściwości trakcyjne to zasługa m.in. sprawdzonej konstrukcji zawieszenia (z przodu zastosowano kolumny McPherson z tyłu belkę skrętną).

Zobacz też: Test Fiat Sedici MultiJet: Włoch z japońskim rodowodem

Podsumowanie

Nowa Kia Rio, model 2011 trafi do polskich salonów sprzedaży we wrześniu br. Na początku przyszłego roku do salonów trafi wersja trzydniowa.

REKLAMA

Nowe Rio dostępne będzie w trzech odmianach wyposażenia – M, L oraz XL.
Już w podstawowej odmianie M w standardzie znajdziemy 6 poduszek powietrznych, system stabilizacji toru jazdy, ABS, System wspomagający ruszanie na wzniesieniu, radioodtwarzacz CD z MP3, centralny zamek z pilotem, wspomaganie kierownicy, elektrycznie otwierane szyby z przodu, komputer pokładowy i siedzisko kierowcy z regulacją wysokości. i regulowane oraz podgrzewane lusterka. Droższa odmiana L wyposażona jest dodatkowo m.in. w ręczną klimatyzację, a XL m.in. w klimatyzację automatyczną, światła LED oraz skórzane wstawki wykończenia wnętrza.

Cena podstawowej wersji Rio z silnikiem benzynowym 1.2/85 KM z nadwoziem 3-d to 37 990 zł, a z nadwoziem 5-d to 39 490 zł. Najbogatsza odmiana XL z tym samym silnikiem dostępna jest od 48 990 zł. Za najtańszego diesla trzeba zapłacić 43 990 zł.

Zwieszenie Rio ma typową konstrukcję. Z przodu to kolumny McPherson, z tyłu belka skrętna.
Kia
Kia
Pięciodrzwiowe nadwozie Kii Rio podnosi walory użytkowe pojazdu.
Kia
Kia
W tylnej części nadwozia Kii Rio zwracają uwagę charakterystyczne lampy.
Kia
Kia
Minusem nadwozia Rio jest dość mała tylna szyba, która ogranicza widoczność.
Kia
Kia
Atrakcyjne obręcze ze stopów lekkich to wyposażenie opcjonalne Kii Rio.
Kia
Kia
Kia Rio - deska rozdzielcza. W zależności od wersji wnętrze może być wykończone w trzech kolorach. Jakość materiałów wykończeniowych bez zarzutu.
Kia
Kia
Kia Rio - zestaw "zegarów" podobny do tego z modelu Sportage. Komputer pokładowy to wyposażenie standardowe już podstawowej odmiany Rio.
Kia
Kia
Ciekawy akcent stylizacyjny we wnętrzu Kii Rio - przyciski na dole środkowej konsoli. Automatyczna klimatyzacja jest wyposażeniem standardowym najbogatszej odmiany XL.
Kia
Kia
Kia Rio - fotel kierowcy. Zapewnia komfort nawet podczas długich podróży.
Kia
Kia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    REKLAMA

    Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

    Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

    Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

    Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

    Karta parkingowa niepełnosprawnego straciła ważność. Ile kierowca dostanie mandatu za parkowanie na niebieskiej kopercie?

    Karty parkingowe osób niepełnosprawnych wkrótce tracą ważność. To wynik działania przepisów i sytuacja, która oznacza poważny problem. Ile wynosi mandat za parkowanie na niebieskiej kopercie bez ważnej karty? To jedna z wyższych kar w taryfikatorze.

    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    REKLAMA

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    REKLAMA