REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Panda: stworzona do miejskiej dżungli

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Od premiery produkowanego w Tychach Fiata Pandy drugiej generacji minęło już 8 lat, ale auto nadal jest mocnym graczem w segmencie aut miejskich. Głównie dlatego, że mimo upływu lat Fiat Panda wciąż świetnie zaspokaja potrzeby kierowców jeżdżących przede wszystkim po mieście.

Produkowana w Tychach Panda drugiej generacji miała swoją premierę w 2003 r. Od tamtego czasu auto niewiele się zmieniło (główne zmiany dotyczą m.in. gamy dostępnych jednostek napędowych, dostępnych kolorów oraz wielkości lusterek zewnętrznych) ale mimo to wciąż wzbudza zainteresowanie sporej rzeszy kierowców. Czym Panda zawdzięcza rynkowy sukces? Nabywcy docenili autko głównie dzięki zaskakująco dużej (jak na pojazd miejski) praktyczności oraz niewygórowanej cenie.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

Po kilku latach od rozpoczęcia produkcji nadwozie Fiata Pandy zbytnio się nie zestarzało. Jest to głównie zasługa mało kontrowersyjnej linii nadwozia. Pudełkowate kształty z jednej strony nie porywają, z drugiej są praktyczne. Trzeba też przyznać, że „żywe” barwy dostępne w aktualnej gamie kolorów nadwozia, jak widoczny na zdjęciach fiolet dodają sporo atrakcyjności sylwetce Fiata Pandy.

Nadwozie ma długość 353,8 cm, szerokość 157,8 cm, wysokość 154 cm, a rozstaw osi wynosi niespełna 230 cm. Przy tak niewielkich rozmiarach nadwozia promień zawracania wynosi zaledwie 4,8 m.
Dużym plusem w przypadku Pandy jest pięciodrzwiowe nadwozie, które sprawia, że codzienna eksploatacja samochodu jest wygodniejsza.

REKLAMA


Wnętrze/wyposażenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo niewielkich gabarytów zewnętrznych Fiata Pandy, we wnętrzu pojazdu siedzi się wygodnie. Przynajmniej na przednich siedzeniach. Oczywiście siedzisko fotela kierowcy jest krótkie, a oparcie dość wąskie, ale mimo to za kierownicą Pandy można znaleźć dość wygodną pozycję.

Ilość przestrzeni w przedziale pasażerskim jest umiarkowana. Wyższym kierowcom może przeszkadzać zbyt wąska przestrzeń w okolicach kolan. Efektem tego jest notoryczne ocieranie podczas jazdy prawego kolana o krawędź środkowej konsoli deski rozdzielczej. Wysocy pasażerowie będą też narzekali na ciasnotę na tylnej kanapie. 

Nikt za to nie będzie narzekał na jakość wykończenia przedziału pasażerskiego, czy przejrzystość tablicy przyrządów. W testowanym egzemplarzu zwróciły nasza uwagę dużo większe niż w pierwszych produkowanych w Tychach Pandach lusterka boczne oraz obszyta skórą kierownica.

Warto też zaznaczyć, że od początku produkcji drugiej generacji Pandy komunikaty komputera pokładowego wyświetlane są w języku polskim, co nie jest oczywiste w przypadku innych modeli samochodów.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiat Panda

Przedział bagażowy ma objętość 206 l. To niewiele, jeżeli chcemy do Pandy zapakować bagaże na dłuższy wyjazd, jednak przestrzeń bagażowa jest wystarczająca do spakowania większych zakupów, czy pakunków na weekendowy wyjazd.

Podczas pierwszych kontaktów z samochodem irytująca jest tylna półka, zakrywająca przestrzeń bagażową. Nie jest niczym przyczepiona do pokrywy bagażnika i po otwarciu tylnej klapy należy ją unieść, żeby zapakować przedmioty. Nie to jest jednak irytujące, ale fakt że trzeba pamiętać, żeby ją ponownie opuścić. Półka nie wraca na swoje miejsce po zamknięciu pokrywy bagażnika, w efekcie zapominalscy kierowcy po zajęciu miejsca za kierownicą muszą się wrócić, by ponownie otworzyć bagażnik i opuścić półeczkę, bo ta – nie opuszczona - zasłania tylną szybę. Po przyzwyczajeniu się do tego rozwiązania problem z koniecznością cofania się do bagażnika znika.

W widocznym na zdjęciach egzemplarzu Pandy zainstalowany został standardowo pakiet wyposażenia Actual ( Panda z silnikiem wysokoprężnym dostępna jest tylko w tej wersji wyposażeniowej). Na liście wyposażenia standardowego Actual znajdziemy m.in. ABS z EBD i BAS, dwie poduszki powietrzne, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, pełnowymiarowe koło zapasowe, reflektory z funkcją Follow me Home. Ponadto testowany egzemplarz został wyposażony w m.in. centralny zamek z pilotem i elektrycznie sterowane szyby (1200 zł), manualną klimatyzację(3000 zł), zintegrowany radioodtwarzacz (1000 zł).

Napęd

Pod maską widocznego na zdjęciach Fiata Pandy został zamontowany wysokoprężny, czterocylindrowy silnik z układem Common Rail o pojemności 1,3 l, rozwijający moc maksymalną 75 KM i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 145 Nm od 1400 obr./min.

Według danych producenta silnik rozpędza ważącego 935 kg Fiata Pandę od 0 do 100 km/h w 13,1 s.
Jak na auto, które służy do jazdy głównie w mieście to niezły wynik. Tym bardziej, że jeżdżąc dynamicznie w ruchu miejskim Panda zużywa ok. 5,5 l oleju napędowego na 100 km (5,2 l/100 km – dane producenta).

Zobacz też: Pierwsza jazda: Kia Picanto 2011

Bardzo dobrze z polskimi drogami radzi sobie zawieszenie Pandy (układ – z przodu kolumny MacPherson, z tyłu belka skrętna). Mimo niewielkiego rozstawu osi jazda Fiatem po nierównych drogach jest zaskakująco komfortowa. Zawieszenie zostało zestrojone miękko, dlatego wszelkie napotkane na drodze nierówności typu torowiska, czy ubytki w asfalcie nie zakłócają zbytnio komfortu jazdy pasażerom. Miękko zestrojone zawieszenie ma jednak wady, które ujawniają się na szybko pokonywanych łukach – wtedy nadwozie mocno się przechyla.


Podsumowanie

Fiat Panda to już leciwa, ale bardzo udana konstrukcja dlatego samochód nadal spełni większość oczekiwań kierowców, którzy potrzebują codziennego środka transportu po mieście. Auto ma praktyczne, pięciodrzwiowe nadwozie, komfortowe zawieszenie i jest poręczne w ruchu miejskim. Co więcej jest dostępne za atrakcyjną cenę. Panda z benzynowym silnikiem 1.2/69 KM kosztuje od 25 990 zł. Za diesla trzeba zapłacić aż 17 000 zł więcej (ceny od 42 990 zł).

Biorąc po uwagę rachunek ekonomiczny, dopłata tak dużej sumy do auta miejskiego nie ma sensu, chyba że mamy zamiar pokonywać każdego dnia min. 250 km. Jeżeli nie, to lepiej do odmiany benzynowej dokupić klimatyzację i radio, a pozostałą kwotę z różnicy w cenie pomiędzy wersją benzynową i wysokoprężną przeznaczyć na paliwo.

Dane techniczne: Fiat Panda 1.3 75KM Multijet

Długość: 3638 mm
Szerokość: 1589 mm
Wysokość: 1540 mm
Rozstaw osi: 2299 mm

Masa: 935 kg
Pojemność bagażnika: 206 litrów

Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

Napęd: przedni
Typ silnika: diesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1248 ccm
Moc silnika: 75 KM/4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 145 Nm/1400 obr/min

Prędkość maksymalna: 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,1 sekundy
Zużycie paliwa: 4/5,5 (trasa/miasto - dane testowe)

Półka nie wraca na swoje miejsce po zamknięciu pokrywy bagażnika co jest dość irytujące fot. moto wieszjak
Dużo miejsca nad głowami, mniej na nogi fot. moto wieszjak
Fotele typowo do miasta, słabe trzymanie boczne ale mimo tego można zająć wygodną pozycję za kierownicą fot. moto wieszjak
Sterowanie panelem klimatyzacji jest proste i intuicyjne fot. moto wieszjak
Radioodtwarzacz z CD wymaga dopłaty 1000 zł fot. moto wieszjak
Deska jest czytelna, komunikaty nareszcie wyświetlane są po polsku fot. moto wieszjak
Wyższym kierowcom może przeszkadzać zbyt wąska przestrzeń w okolicach kolan fot. moto wieszjak
Charakterystyczny tył Pandy jest nie do pomylenia z innym autem
Pod maską znajduje się silnik common rail o pojemności 1.3 litra fot. moto wieszjak
Leciwa, ale bardzo udana konstrukcja wciąż przyciąga klientów fot. moto wieszjak
W testowanym egzemplarzu Pandy zainstalowany został standardowo pakiet wyposażenia Actual fot. moto wieszjak
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA