REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ratować się po przypadkowym wjechaniu na miękkie pobocze?

Jakubowski Ryszard
Zjechanie na pobocze zdarza się albo w wyniku nieuwagi kierowcy lub przyśnięcia za kierownicą, albo aby uniknąć zderzenia z nadjeżdżającym z przeciwka samochodem. Fot. Fotolia
Zjechanie na pobocze zdarza się albo w wyniku nieuwagi kierowcy lub przyśnięcia za kierownicą, albo aby uniknąć zderzenia z nadjeżdżającym z przeciwka samochodem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W opowieściach kierowców w przydrożnych barach pojawia się czasem motyw „załapania pobocza” i ściągnięcia samochodu z jezdni do rowu lub w pole.

To przykre zdarzenie polega na tym, iż samochód przy dużej prędkość zjechał kołami z jednej strony na miękkie pobocze i w wyniku ich niespodziewanego przyhamowania zjechał z jezdni w sposób całkowicie niekontrolowany przez kierowcę.

REKLAMA

REKLAMA

Zjechanie na pobocze zdarza się albo w wyniku nieuwagi kierowcy lub przyśnięcia za kierownicą, albo aby uniknąć zderzenia z nadjeżdżającym z przeciwka samochodem, który nie trzyma się swojego pasa ruchu, np. niebezpiecznie wyprzedzając.

Przyhamowanie przez miękkie pobocze prawego przedniego koła może spowodować wyrwanie kierownicy z rąk kierowcy, nawet gdy układ kierowniczy posiada sprawnie działające wspomaganie. Dlatego nonszalanckie trzymanie kierownicy jedną ręką, gdzieś w okolicach najniższej jej części, jest bardzo niebezpieczne. Jedynie prawidłowy układ rąk, daje pewną, dość istotną gwarancję, że kierowca opanuje pojazd i zdoła powrócić na jezdnię.

Zobacz również: Jak ustawić fotel kierowcy?

REKLAMA

Widząc, że nadjeżdżający z przeciwka samochód trzyma się zbyt bardzo środka drogi, a jego kierowca nie zamierza lub nie może zjechać na swój pas, należy NATYCHMIAST zacząć awaryjne hamowanie, aby zmniejszyć do minimum prędkość, z jaką auto wjedzie na pobocze. Zjeżdżając, trzymać bardzo mocno kierownicę oburącz. Jednocześnie PUŚCIĆ pedał hamulca, aby nie nastąpiło zablokowanie koła jadącego poboczem, które ma dużo mniejszy współczynnik tarcia, niż szorstki asfalt lub beton szosy. Gdy mimo wszystko samochód szarpnie w prawo, należy z wyczuciem przeciwdziałać temu kierownicą. Zbyt silne jej skręcenie w lewo może spowodować, że po powrocie na jezdnię samochód zacznie wykonywać skręt w lewo o zbyt ciasnym promieniu dla danej prędkości i wyniku siły odśrodkowej wywróci się!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie należy postępować po przypadkowym zjechaniu na pobocze, przy czym nie można wówczas pomagać sobie hamulcem. Bardzo delikatnie należy skręcić kierownicą w lewo i postarać się, aby wjechać z powrotem na twardą drogę pod jak najmniejszym kątem. Im spokojniejsze będą ruchy kierownicy i działania kierowcy, tym większa szansa powodzenia manewru. Trzeba jednak pamiętać, aby w takiej sytuacji nie zdejmować zbyt szybko nogi z gazu, a nawet, jeżeli prawe koła jadą poboczem tuż przy krawędzi jezdni, w ogóle nie zmniejszać nacisku na pedał gazu. Wystarczy jedynie pracować spokojnie kierownicą.

Zobacz również: Jak jechać podczas ulewy?

Nie jest przyjemne, gdy samochód spadnie jedną parą kół na nisko położone pobocze. W tym przypadku również zalecane jest zachowanie spokoju i utrzymanie toru jazdy tak długo, aż będzie możliwy powrót wszystkimi kołami na jezdnię. Oczywiście należy strać się zmniejszać prędkość jazdy, ale też z zachowaniem spokoju i umiaru.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA