REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ratować się po przypadkowym wjechaniu na miękkie pobocze?

Jakubowski Ryszard
Zjechanie na pobocze zdarza się albo w wyniku nieuwagi kierowcy lub przyśnięcia za kierownicą, albo aby uniknąć zderzenia z nadjeżdżającym z przeciwka samochodem. Fot. Fotolia
Zjechanie na pobocze zdarza się albo w wyniku nieuwagi kierowcy lub przyśnięcia za kierownicą, albo aby uniknąć zderzenia z nadjeżdżającym z przeciwka samochodem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W opowieściach kierowców w przydrożnych barach pojawia się czasem motyw „załapania pobocza” i ściągnięcia samochodu z jezdni do rowu lub w pole.

To przykre zdarzenie polega na tym, iż samochód przy dużej prędkość zjechał kołami z jednej strony na miękkie pobocze i w wyniku ich niespodziewanego przyhamowania zjechał z jezdni w sposób całkowicie niekontrolowany przez kierowcę.

REKLAMA

REKLAMA

Zjechanie na pobocze zdarza się albo w wyniku nieuwagi kierowcy lub przyśnięcia za kierownicą, albo aby uniknąć zderzenia z nadjeżdżającym z przeciwka samochodem, który nie trzyma się swojego pasa ruchu, np. niebezpiecznie wyprzedzając.

Przyhamowanie przez miękkie pobocze prawego przedniego koła może spowodować wyrwanie kierownicy z rąk kierowcy, nawet gdy układ kierowniczy posiada sprawnie działające wspomaganie. Dlatego nonszalanckie trzymanie kierownicy jedną ręką, gdzieś w okolicach najniższej jej części, jest bardzo niebezpieczne. Jedynie prawidłowy układ rąk, daje pewną, dość istotną gwarancję, że kierowca opanuje pojazd i zdoła powrócić na jezdnię.

Zobacz również: Jak ustawić fotel kierowcy?

REKLAMA

Widząc, że nadjeżdżający z przeciwka samochód trzyma się zbyt bardzo środka drogi, a jego kierowca nie zamierza lub nie może zjechać na swój pas, należy NATYCHMIAST zacząć awaryjne hamowanie, aby zmniejszyć do minimum prędkość, z jaką auto wjedzie na pobocze. Zjeżdżając, trzymać bardzo mocno kierownicę oburącz. Jednocześnie PUŚCIĆ pedał hamulca, aby nie nastąpiło zablokowanie koła jadącego poboczem, które ma dużo mniejszy współczynnik tarcia, niż szorstki asfalt lub beton szosy. Gdy mimo wszystko samochód szarpnie w prawo, należy z wyczuciem przeciwdziałać temu kierownicą. Zbyt silne jej skręcenie w lewo może spowodować, że po powrocie na jezdnię samochód zacznie wykonywać skręt w lewo o zbyt ciasnym promieniu dla danej prędkości i wyniku siły odśrodkowej wywróci się!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie należy postępować po przypadkowym zjechaniu na pobocze, przy czym nie można wówczas pomagać sobie hamulcem. Bardzo delikatnie należy skręcić kierownicą w lewo i postarać się, aby wjechać z powrotem na twardą drogę pod jak najmniejszym kątem. Im spokojniejsze będą ruchy kierownicy i działania kierowcy, tym większa szansa powodzenia manewru. Trzeba jednak pamiętać, aby w takiej sytuacji nie zdejmować zbyt szybko nogi z gazu, a nawet, jeżeli prawe koła jadą poboczem tuż przy krawędzi jezdni, w ogóle nie zmniejszać nacisku na pedał gazu. Wystarczy jedynie pracować spokojnie kierownicą.

Zobacz również: Jak jechać podczas ulewy?

Nie jest przyjemne, gdy samochód spadnie jedną parą kół na nisko położone pobocze. W tym przypadku również zalecane jest zachowanie spokoju i utrzymanie toru jazdy tak długo, aż będzie możliwy powrót wszystkimi kołami na jezdnię. Oczywiście należy strać się zmniejszać prędkość jazdy, ale też z zachowaniem spokoju i umiaru.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA