REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ratować się po przypadkowym wjechaniu na miękkie pobocze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zjechanie na pobocze zdarza się albo w wyniku nieuwagi kierowcy lub przyśnięcia za kierownicą, albo aby uniknąć zderzenia z nadjeżdżającym z przeciwka samochodem. Fot. Fotolia
Zjechanie na pobocze zdarza się albo w wyniku nieuwagi kierowcy lub przyśnięcia za kierownicą, albo aby uniknąć zderzenia z nadjeżdżającym z przeciwka samochodem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W opowieściach kierowców w przydrożnych barach pojawia się czasem motyw „załapania pobocza” i ściągnięcia samochodu z jezdni do rowu lub w pole.

To przykre zdarzenie polega na tym, iż samochód przy dużej prędkość zjechał kołami z jednej strony na miękkie pobocze i w wyniku ich niespodziewanego przyhamowania zjechał z jezdni w sposób całkowicie niekontrolowany przez kierowcę.

REKLAMA

Zjechanie na pobocze zdarza się albo w wyniku nieuwagi kierowcy lub przyśnięcia za kierownicą, albo aby uniknąć zderzenia z nadjeżdżającym z przeciwka samochodem, który nie trzyma się swojego pasa ruchu, np. niebezpiecznie wyprzedzając.

Przyhamowanie przez miękkie pobocze prawego przedniego koła może spowodować wyrwanie kierownicy z rąk kierowcy, nawet gdy układ kierowniczy posiada sprawnie działające wspomaganie. Dlatego nonszalanckie trzymanie kierownicy jedną ręką, gdzieś w okolicach najniższej jej części, jest bardzo niebezpieczne. Jedynie prawidłowy układ rąk, daje pewną, dość istotną gwarancję, że kierowca opanuje pojazd i zdoła powrócić na jezdnię.

Zobacz również: Jak ustawić fotel kierowcy?

REKLAMA

Widząc, że nadjeżdżający z przeciwka samochód trzyma się zbyt bardzo środka drogi, a jego kierowca nie zamierza lub nie może zjechać na swój pas, należy NATYCHMIAST zacząć awaryjne hamowanie, aby zmniejszyć do minimum prędkość, z jaką auto wjedzie na pobocze. Zjeżdżając, trzymać bardzo mocno kierownicę oburącz. Jednocześnie PUŚCIĆ pedał hamulca, aby nie nastąpiło zablokowanie koła jadącego poboczem, które ma dużo mniejszy współczynnik tarcia, niż szorstki asfalt lub beton szosy. Gdy mimo wszystko samochód szarpnie w prawo, należy z wyczuciem przeciwdziałać temu kierownicą. Zbyt silne jej skręcenie w lewo może spowodować, że po powrocie na jezdnię samochód zacznie wykonywać skręt w lewo o zbyt ciasnym promieniu dla danej prędkości i wyniku siły odśrodkowej wywróci się!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie należy postępować po przypadkowym zjechaniu na pobocze, przy czym nie można wówczas pomagać sobie hamulcem. Bardzo delikatnie należy skręcić kierownicą w lewo i postarać się, aby wjechać z powrotem na twardą drogę pod jak najmniejszym kątem. Im spokojniejsze będą ruchy kierownicy i działania kierowcy, tym większa szansa powodzenia manewru. Trzeba jednak pamiętać, aby w takiej sytuacji nie zdejmować zbyt szybko nogi z gazu, a nawet, jeżeli prawe koła jadą poboczem tuż przy krawędzi jezdni, w ogóle nie zmniejszać nacisku na pedał gazu. Wystarczy jedynie pracować spokojnie kierownicą.

Zobacz również: Jak jechać podczas ulewy?

Nie jest przyjemne, gdy samochód spadnie jedną parą kół na nisko położone pobocze. W tym przypadku również zalecane jest zachowanie spokoju i utrzymanie toru jazdy tak długo, aż będzie możliwy powrót wszystkimi kołami na jezdnię. Oczywiście należy strać się zmniejszać prędkość jazdy, ale też z zachowaniem spokoju i umiaru.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA