REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać drogą nieutwardzoną?

Subskrybuj nas na Youtube
Nieraz, aby dojechać do zaplanowanego celu, trzeba opuścić asfaltową lub betonową szosę i zjechać na drogę gruntową. fot. Newspress
Nieraz, aby dojechać do zaplanowanego celu, trzeba opuścić asfaltową lub betonową szosę i zjechać na drogę gruntową. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nieraz, aby dojechać do zaplanowanego celu, trzeba opuścić asfaltową lub betonową szosę i zjechać na drogę gruntową. Takie drogi, odpowiednie dla pojazdów konnych, nie są przyjazne samochodom.

Na gruntowej drodze czeka wiele niespodzianek. Są to różnej wielkości i głębokości wyboje i koleiny, są to korzenie drzew i pieńki po wyciętych drzewach, są także kryjące się w trawie kamienie, są leżące luźno gałęzie i grubsze polana i kije, które po najechaniu na nie kołem mogą uszkodzić karoserię, przerwać lub pogiąć biegnące pod nią przewody hamulcowe, urwać cały układ wydechowy… Z tych powodów nie powinno się wjeżdżać samochodem na drogi leśne, a nie tylko dlatego, ze jest to zakazane odpowiednimi przepisami prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak pozbyć się śladów po owadach?

Jazda taką drogą powinna być nacechowana nadzwyczajną ostrożnością, a kierowca powinien cały czas mieć napiętą uwagę, bacząc aby nie najechać na żaden ruchomy przedmiot, nie dopuścić aby koło wpadło w jakiś głębszy dołek czy ugrzęzło pomiędzy wystającymi z ziemi korzeniami drzew. Prędkość jazdy powinna być ograniczona do niezbędnego minimum, aby nie tylko nie uszkodzić zawieszenia i podwozia na nierównościach, ale także aby móc w każdej chwili zatrzymać auto przed zauważoną przeszkodą lub po to, aby po nabraniu podejrzeń wysiąść i naocznie przekonać się, czy dalsza jazda jest możliwa.

Zobacz również: Jak jeździć po nierównościach i dziurawych drogach?

REKLAMA

Polna droga, którą jeżdżą tylko wozy konne i samochody terenowe lub dostawcze o wysokim zawieszeniu, może mieć tak głębokie koleiny, że samochód osobowy w pewnym momencie oprze się podwoziem na rozdzielającym je pasie. Dlatego trzeba, o ile to możliwe, jechać tak, aby mieć jedną z kolein między kołami. Na wąskich drogach prowadzących miedzy żywopłotami lub obsadzonych krzewami dla ochrony zimą przed zaspami, taka jazda może skończyć się porysowaniem lakieru i urwaniem bocznych lusterek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy więc nie powinno się jeździć polnymi i nieutwardzonymi drogami? Ależ nie! Można jeździć, ale jazda nimi powinna być ostrożna i rozważna, jak jazda wszystkimi drogami. Trzeba na nich brać pod uwagę zupełnie inne zagrożenia, niż istniejące na drogach publicznych, utwardzonych, dobrze oznakowanych i pozbawionych dziur i wyrw w jezdni.

 Według przepisów, wprowadzonych we wrześniu 2010 roku, prowadzenie pojazdów wszystkimi bez wyjątku drogami, także prywatnymi, pozostając pod wpływem alkoholu jest karane i może grozić utratą prawa jazdy na zawsze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA