REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pokonywać zakręty na bardzo krętej drodze?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda krętymi drogami, z licznymi zakrętami, czyli takich, jak większość dróg górskich, wymaga skupienia, wytężonej uwagi, a także pewnych umiejętności.

Jazda krętymi drogami, zwłaszcza szybka, powoduje, że kierowca i pasażerowie samochodu są narażeni na przeciążenia, wynikające z działania na ich organizmy siły odśrodkowej oraz sił powstających podczas mocnego hamowania, często niezbędnego po dostrzeżeniu w ostatniej chwili przeszkody, która znajduje się np. tuż za ostrym zakrętem. Dlatego błogosławieństwem dla podróżujących autami są nie zawsze lubiane przez nich pasy bezpieczeństwa. Dobrze napięte w przypadku kierowcy ustalają skutecznie jego pozycję w fotelu i powodują, iż nie musi on przy pokonywaniu ostrego zakrętu „zawisać” na kierownicy i zapierać się nogami w podłogę, aby utrzymać swoją pozycję.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak wykopać samochód z zaspy lub błota?

Zakręty na krętych drogach można pokonywać dwojako. Klasyczna metoda polega na tym, aby bez względu na okoliczności trzymać się środka swojego pas ruchu. Powoduje to, iż na ciało kierowcy działa cała siła odśrodkowa, jaka towarzyszy pokonywaniu zakrętu danego zakrętu. Siła ta działa również na koła samochodu i gdy przekroczy wartość krytyczną, może spowodować poślizg i wypchnięcie samochodu z jezdni na zewnątrz zakrętu. Siłę tę można w pewnym stopniu zmniejszyć, co natychmiast odczują pasażerowie i kierowca pojazdu. Mniejsza siła odśrodkowa to także mniejsza możliwość poślizgu w zakręcie.

Sztuka takiej jazdy polega na łagodzeniu ostrych zakrętów. Nie jest to przy tym ich „ścinanie”, czyli przejeżdżanie na przeciwległy pas ruchu, co przy bardzo ograniczonej widoczności na krętych drogach może skończyć się tragicznie. Taką technikę jazdy stosują bardzo często motocykliści. Jest ona możliwa dzięki temu, że samochody są węższe o mniej więcej metr od standardowych pasów ruchu.

REKLAMA

Zbliżając się do zakrętu, trzeba się odpowiednio przygotować do jego pokonania. Jeżeli jest o zakręt w lewo, należy na kilkadziesiąt metrów przed nim skierować samochód tak, aby znalazł się jak najbliżej prawego pobocza. Następnie, około 20 do 30 m przed zakrętem zacząć sam manewr, polegający na tym, aby w samym środku zakrętu lewe koła pojazdu znalazły się jak najbliżej środka jezdni. Dalsze utrzymywanie tego toru jazdy spowoduje, że przy opuszczaniu zakrętu, samochód znajdzie się bardzo blisko prawego pobocza. Dzięki temu zakręt, jaki pokona samochód, nie będzie tak ostry, jak wynikający z geometrii jezdni. W podobny sposób pokonuje się ostry zakręt w prawo, przy czym zaczyna się go i kończy, jadąc lewymi kołami tuż przy środku jezdni. Takie ścinanie zakrętów nie jest zabronione w przepisach, a co ważniejsze, dzięki temu podnosi się bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak zapobiec „wężykowaniu” przyczepy?

Zbliżając się do pobocza przed i po zakończeniu przejazdu przez zakręt należy zwrócić uwagę na stan jezdni przy jej krawędzi. Nie dojeżdżać do pobocza, jeżeli jezdnia jest przy nim zniszczona, z wyrwami i dziurami. Trzeba także zwrócić uwagę na pojazdy, jadące z przeciwka. Mogą one ścinać zakręty przekraczając środek jezdni, a wówczas może dojść do poważnej kolizji.

Opisany styl jazdy jest bardzo charakterystyczny dla kierowców autobusów, jeżdżących głównie po drogach górskich, np. lokalnych linii komunikacyjnych. Dlatego można go poćwiczyć, jadąc dokładnie śladem takiego wielkiego pojazdu.

Jazda za dużym pojazdem ma podstawową wadę – nie widzisz, co się dzieje przed nim, a więc musisz zaufać jego kierowcy i swojemu refleksowi. Bywa też, że jadący z przeciwka kierowcy gdy tylko zakończą manewr mijania z takim samochodem, natychmiast zjeżdżają ku środkowi jezdni. Dlatego na wszelki wypadek zachowaj jak największą odległość do poprzedzającego pojazdu, aby mieć czas i miejsce na ratowanie się z niezawinionej opresji. Wystarczy, że będziesz widział, jak pokonuje on zakręty.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA