REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zawracać na wąskich ulicach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zawracanie na wąskich ulicach może być kłopotliwe. Manewr ten należy wykonać tak, aby w żaden sposób nie zagroził on innym użytkownikom drogi. fot. Newspress
Zawracanie na wąskich ulicach może być kłopotliwe. Manewr ten należy wykonać tak, aby w żaden sposób nie zagroził on innym użytkownikom drogi. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zawracanie na wąskich ulicach może być kłopotliwe. Manewr ten należy wykonać tak, aby w żaden sposób nie zagroził on innym użytkownikom drogi.

Nie wolno go więc wykonywać między innymi od miejsca, gdzie ustawiono znak „Zakaz zawracania” do najbliższego skrzyżowania, łącznie z tym skrzyżowaniem, na drogach i jezdniach jednokierunkowych, a także wszędzie tam, gdzie mogłoby to spowodować istotne utrudnienia w ruchu innych pojazdów.

REKLAMA

Najtrudniej jest wykonać zawracanie na jezdni tak wąskiej, że nie uda się go zakończyć za pierwszym razem. Przyda się tu znajomość walorów swojego samochodu. Aby manewr trwał jak najkrócej, trzeba znaleźć takie miejsce, gdzie będzie można cofnąć i wjechać tyłem, np. jakiś wjazd do bramy. Przed cofaniem trzeba upewnić się, że można wjechać tam bezpiecznie, nie ma żadnych przeszkód w rodzaju niewysokich barierek przeciwko intruzom, różnych przedmiotów itp. Nie wjeżdżać na taki podjazd przodem, ponieważ wówczas trzeba będzie wyjechać na jezdnię tyłem, ze znacznie ograniczoną widocznością na boki.

Zobacz również: Samochodowa jesień

REKLAMA

Cofać należy bardzo ostrożnie, zwłaszcza gdy wiąże się to z zatarasowaniem na chwilę drogi pieszym. Trzeba więc mieć „oczy z tyłu głowy”. Nieocenione usługi oddaje w takiej sytuacji akustyczny sygnalizator cofania, w który warto wyposażyć swoje auto.

Po cofnięciu i zjechaniu, choćby tylko częściowym, z jezdni, zatrzymać pojazd i rozejrzeć się uważnie, aby mieć pewność że nie zbliża się z obu stron żaden pojazd. Trzeba zwrócić także uwagę na pieszych, którzy mogą ominąć tarasujący im drogę pojazd, przechodząc przed nim. Po stwierdzeniu, że dalsza jazda nikomu nie uczyni żadnej krzywdy, uruchomić lewy kierunkowskaz i ostrożnie ruszając jednocześnie szybko obrócić kierownicę do oporu w lewo. Kręcenie nią w czasie, gdy samochód nie znajduje się w ruchu, jest z wielu powodów niewskazane. Jeżeli zajdzie potrzeba, skorygować tor jazdy odpowiednimi ruchami kierownicy. Po zakończeniu manewru pamiętać o wyłączeniu migacza – nie zawsze zadziała automat służący do wyłączania go.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Zwierzak w samochodzie

Jeżeli jezdnia jest wąska, nie ma w pobliżu żadnego podjazdu do bramy, ani innego szerszego miejsca, można rozpocząć zawracanie od wjechania, choćby tylko jednym kołem na pobocze lub chodnik, pod warunkiem że w żaden sposób nie zagrozi to przechodniom. Trzeba pamiętać, że najlepiej wjeżdżać na wysokie krawężniki, gdy koła są do nich ustawione prostopadle lub prawie prostopadle, najgorzej gdy kąt między kołem a krawężnikiem jest niewielki – w takim przypadku można uszkodzić zarówno felgę, jak i oponę. Pamiętać o sygnalizowaniu swoich zamiarów kierunkowskazami!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA