REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zawracać na wąskich ulicach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zawracanie na wąskich ulicach może być kłopotliwe. Manewr ten należy wykonać tak, aby w żaden sposób nie zagroził on innym użytkownikom drogi. fot. Newspress
Zawracanie na wąskich ulicach może być kłopotliwe. Manewr ten należy wykonać tak, aby w żaden sposób nie zagroził on innym użytkownikom drogi. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zawracanie na wąskich ulicach może być kłopotliwe. Manewr ten należy wykonać tak, aby w żaden sposób nie zagroził on innym użytkownikom drogi.

Nie wolno go więc wykonywać między innymi od miejsca, gdzie ustawiono znak „Zakaz zawracania” do najbliższego skrzyżowania, łącznie z tym skrzyżowaniem, na drogach i jezdniach jednokierunkowych, a także wszędzie tam, gdzie mogłoby to spowodować istotne utrudnienia w ruchu innych pojazdów.

REKLAMA

Najtrudniej jest wykonać zawracanie na jezdni tak wąskiej, że nie uda się go zakończyć za pierwszym razem. Przyda się tu znajomość walorów swojego samochodu. Aby manewr trwał jak najkrócej, trzeba znaleźć takie miejsce, gdzie będzie można cofnąć i wjechać tyłem, np. jakiś wjazd do bramy. Przed cofaniem trzeba upewnić się, że można wjechać tam bezpiecznie, nie ma żadnych przeszkód w rodzaju niewysokich barierek przeciwko intruzom, różnych przedmiotów itp. Nie wjeżdżać na taki podjazd przodem, ponieważ wówczas trzeba będzie wyjechać na jezdnię tyłem, ze znacznie ograniczoną widocznością na boki.

Zobacz również: Samochodowa jesień

REKLAMA

Cofać należy bardzo ostrożnie, zwłaszcza gdy wiąże się to z zatarasowaniem na chwilę drogi pieszym. Trzeba więc mieć „oczy z tyłu głowy”. Nieocenione usługi oddaje w takiej sytuacji akustyczny sygnalizator cofania, w który warto wyposażyć swoje auto.

Po cofnięciu i zjechaniu, choćby tylko częściowym, z jezdni, zatrzymać pojazd i rozejrzeć się uważnie, aby mieć pewność że nie zbliża się z obu stron żaden pojazd. Trzeba zwrócić także uwagę na pieszych, którzy mogą ominąć tarasujący im drogę pojazd, przechodząc przed nim. Po stwierdzeniu, że dalsza jazda nikomu nie uczyni żadnej krzywdy, uruchomić lewy kierunkowskaz i ostrożnie ruszając jednocześnie szybko obrócić kierownicę do oporu w lewo. Kręcenie nią w czasie, gdy samochód nie znajduje się w ruchu, jest z wielu powodów niewskazane. Jeżeli zajdzie potrzeba, skorygować tor jazdy odpowiednimi ruchami kierownicy. Po zakończeniu manewru pamiętać o wyłączeniu migacza – nie zawsze zadziała automat służący do wyłączania go.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Zwierzak w samochodzie

Jeżeli jezdnia jest wąska, nie ma w pobliżu żadnego podjazdu do bramy, ani innego szerszego miejsca, można rozpocząć zawracanie od wjechania, choćby tylko jednym kołem na pobocze lub chodnik, pod warunkiem że w żaden sposób nie zagrozi to przechodniom. Trzeba pamiętać, że najlepiej wjeżdżać na wysokie krawężniki, gdy koła są do nich ustawione prostopadle lub prawie prostopadle, najgorzej gdy kąt między kołem a krawężnikiem jest niewielki – w takim przypadku można uszkodzić zarówno felgę, jak i oponę. Pamiętać o sygnalizowaniu swoich zamiarów kierunkowskazami!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA