REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Grip Control, czyli jak działa udawane 4x4 w Peugeotach

Grip Control, czyli jak działa udawane 4x4 w Peugeotach
Grip Control, czyli jak działa udawane 4x4 w Peugeotach
Peugeot
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Czy samochód musi mieć napęd na cztery koła, żeby mógł sobie radzić w gorszych warunkach drogowych? Inżynierowie Peugeota uważają, że nie. Właśnie dlatego opracowali system Grip Control. Na czym polega jego działanie i co właściwie daje?

Francuzi doskonale wiedzą o tym, że crossovery i SUV-y staną się wyznacznikiem rynku motoryzacyjnego w Europie w najbliższych latach. Z drugiej strony podwyższone nadwozie chcą łączyć mimo wszystko z w miarę prostą technologią, która pozwala np. na utrzymanie ceny aut w ryzach. Wyrazem tego jest wprowadzenie na rynek rozwiązania Grip Control - systemu trakcyjnego, który w pewnych sytuacjach ma imitować obecność czteronapędu. Jak działa układ? Głównym punktem systemowym rozwiązania staje się obowiązkowe w Europie ESP. Poza tym kierowca ma do dyspozycji pokrętło, które pozwala na wybór trybu jazdy.

REKLAMA

Grip Control - tryby jazdy:

  • Standard - w jego przypadku układ napędowy, a w tym kontrola trakcji, działa w ustawieniach dostosowanych do dobrych warunków trakcyjnych.
  • Śnieg - gdy kierowca ustawi pokrętło w tej pozycji, ESP zaczyna mocno pilnować przyczepności przednich kół. W razie pojawienia się najdrobniejszego uślizgu, układ wchodzi do akcji i dba o to, aby opony odzyskały kontakt z nawierzchnią. Tryb działa tylko do prędkości na poziomie 50 km/h.
  • Off-Road - nazwa brzmi zachęcająco. Co jednak oznacza? ESP dba o to, aby na luźnych nawierzchniach - piasek, błoto, trawa - moc trafiała głównie na to koło, które akurat dysponuje najlepszą trakcją. Działanie tego trybu można porównać do dyferencjału o ograniczonym uślizgu. Tryb działa do prędkości na poziomie 80 km/h.
  • Piasek - układ w tym przypadku dba o to, aby na luźnej nawierzchni moment obrotowy trafiał jednocześnie na obydwa koła. W ten sposób minimalizowane jest ryzyko utknięcia. Tryb działa do prędkości na poziomie 120 km/h.
  • ESP Off - w tym przypadku nie działa zarówno ESP, jak i Grip Control. Tryb działa tylko do prędkości na poziomie 50 km/h.

Zobacz również: Kiedy samochód pali najmniej? Głosy są podzielone...

W gamie Peugeota tak naprawdę odnaleźć można dwa systemy. Pierwszym jest Grip Control - pojawia się m.in. w modelu 2008. Drugim Advanced Grip Control - ten był oferowany np. w modelu 3008 lub 5008. Czym się różnią? W dużej mierze rozbieżności rozbijają się o to, że w drugim przypadku Francuzi łączą obecność układu m.in. ze specjalnym ogumieniem - specjalnym to znaczy, że opony mają oznaczenie M+S (Mud + Snow). Poza tym na liście wyposażenia pojawia się również układ Hill Assist Descent Control. To nic innego jak asystent zjazdu ze wzniesienia, który utrzymuje stałą prędkość pojazdu podczas stromych zjazdów.

Grip Control - co system daje w czasie eksploatacji?

Tyle w teorii. Co mówi praktyka? Kierowca może się cieszyć poprawioną trakcję (oczywiście w mocno ograniczonym zakresie), ale system Grip Control w tym samym czasie zasadniczo nie komplikuje budowy auta. W końcu w pojeździe pojawia się jeden dodatkowy sterownik - nie ma mechanizmów różnicowych czy układów przeniesienia napędu na tył. W efekcie nie ma mowy o dodatkowych i kosztownych procedurach serwisowych (np. wymiana oleju w układzie 4x4) czy dłuższej liście potencjalnych usterek. Co więcej, prostota układu Grip Control sprawia, że nie rośnie masa pojazdu. Więc i spalanie pozostaje na identycznym poziomie jak w przypadku wersji standardowej Peugeota.

Zobacz również: Aquaplaning – jak się przed nim chronić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć Grip Control jest układem znanym głównie z Peugeotów, jest spotykany nie tylko w takich modelach jak 2008, 3008, 5008 czy Partner. System trakcyjny stosowany był również m.in. w bratnim Citroenie i autach takich jak C4 Cactus, C3 Aircross, Berlingo czy SpaceTourer. Grip Control na zasadzie umów o współpracy trafił także do Toyoty (konkretnie modelu Proace) czy Opla (InelliGrip spotykany w Grandlandzie X i Combo).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA