REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Grip Control, czyli jak działa udawane 4x4 w Peugeotach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grip Control, czyli jak działa udawane 4x4 w Peugeotach
Grip Control, czyli jak działa udawane 4x4 w Peugeotach
Peugeot
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Czy samochód musi mieć napęd na cztery koła, żeby mógł sobie radzić w gorszych warunkach drogowych? Inżynierowie Peugeota uważają, że nie. Właśnie dlatego opracowali system Grip Control. Na czym polega jego działanie i co właściwie daje?

Francuzi doskonale wiedzą o tym, że crossovery i SUV-y staną się wyznacznikiem rynku motoryzacyjnego w Europie w najbliższych latach. Z drugiej strony podwyższone nadwozie chcą łączyć mimo wszystko z w miarę prostą technologią, która pozwala np. na utrzymanie ceny aut w ryzach. Wyrazem tego jest wprowadzenie na rynek rozwiązania Grip Control - systemu trakcyjnego, który w pewnych sytuacjach ma imitować obecność czteronapędu. Jak działa układ? Głównym punktem systemowym rozwiązania staje się obowiązkowe w Europie ESP. Poza tym kierowca ma do dyspozycji pokrętło, które pozwala na wybór trybu jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Grip Control - tryby jazdy:

  • Standard - w jego przypadku układ napędowy, a w tym kontrola trakcji, działa w ustawieniach dostosowanych do dobrych warunków trakcyjnych.
  • Śnieg - gdy kierowca ustawi pokrętło w tej pozycji, ESP zaczyna mocno pilnować przyczepności przednich kół. W razie pojawienia się najdrobniejszego uślizgu, układ wchodzi do akcji i dba o to, aby opony odzyskały kontakt z nawierzchnią. Tryb działa tylko do prędkości na poziomie 50 km/h.
  • Off-Road - nazwa brzmi zachęcająco. Co jednak oznacza? ESP dba o to, aby na luźnych nawierzchniach - piasek, błoto, trawa - moc trafiała głównie na to koło, które akurat dysponuje najlepszą trakcją. Działanie tego trybu można porównać do dyferencjału o ograniczonym uślizgu. Tryb działa do prędkości na poziomie 80 km/h.
  • Piasek - układ w tym przypadku dba o to, aby na luźnej nawierzchni moment obrotowy trafiał jednocześnie na obydwa koła. W ten sposób minimalizowane jest ryzyko utknięcia. Tryb działa do prędkości na poziomie 120 km/h.
  • ESP Off - w tym przypadku nie działa zarówno ESP, jak i Grip Control. Tryb działa tylko do prędkości na poziomie 50 km/h.

Zobacz również: Kiedy samochód pali najmniej? Głosy są podzielone...

W gamie Peugeota tak naprawdę odnaleźć można dwa systemy. Pierwszym jest Grip Control - pojawia się m.in. w modelu 2008. Drugim Advanced Grip Control - ten był oferowany np. w modelu 3008 lub 5008. Czym się różnią? W dużej mierze rozbieżności rozbijają się o to, że w drugim przypadku Francuzi łączą obecność układu m.in. ze specjalnym ogumieniem - specjalnym to znaczy, że opony mają oznaczenie M+S (Mud + Snow). Poza tym na liście wyposażenia pojawia się również układ Hill Assist Descent Control. To nic innego jak asystent zjazdu ze wzniesienia, który utrzymuje stałą prędkość pojazdu podczas stromych zjazdów.

Grip Control - co system daje w czasie eksploatacji?

Tyle w teorii. Co mówi praktyka? Kierowca może się cieszyć poprawioną trakcję (oczywiście w mocno ograniczonym zakresie), ale system Grip Control w tym samym czasie zasadniczo nie komplikuje budowy auta. W końcu w pojeździe pojawia się jeden dodatkowy sterownik - nie ma mechanizmów różnicowych czy układów przeniesienia napędu na tył. W efekcie nie ma mowy o dodatkowych i kosztownych procedurach serwisowych (np. wymiana oleju w układzie 4x4) czy dłuższej liście potencjalnych usterek. Co więcej, prostota układu Grip Control sprawia, że nie rośnie masa pojazdu. Więc i spalanie pozostaje na identycznym poziomie jak w przypadku wersji standardowej Peugeota.

REKLAMA

Zobacz również: Aquaplaning – jak się przed nim chronić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć Grip Control jest układem znanym głównie z Peugeotów, jest spotykany nie tylko w takich modelach jak 2008, 3008, 5008 czy Partner. System trakcyjny stosowany był również m.in. w bratnim Citroenie i autach takich jak C4 Cactus, C3 Aircross, Berlingo czy SpaceTourer. Grip Control na zasadzie umów o współpracy trafił także do Toyoty (konkretnie modelu Proace) czy Opla (InelliGrip spotykany w Grandlandzie X i Combo).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA