REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korki - czy gęstość zaludninienia miasta ma wpływ na ich intensywność?

O intensywności korków w mieście nie zawsze decyduje liczba osób, które je zamieszkuje. Fot. Fotolia
O intensywności korków w mieście nie zawsze decyduje liczba osób, które je zamieszkuje. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać by się mogło, że im więcej ludzi zamieszkuje dane miasto tym, większe będą w nim tworzyły się korki. Nie jest to jednak regułą.

W badaniu uwzględniono 16 miast wojewódzkich a pod uwagę brano wartości, jakie wskazują prędkościomierze w tych miastach, w odległości 0-5 km od centrum. Ostatecznie miasta podzielono na 4 kategorie – od tych najwolniejszych (średnia prędkość pojazdów poniżej 36 km/h) do tych najszybszych (średnia prędkość równa bądź większa 40 km/h). Te dane zestawiono ze uśrednionym zagęszczeniem ludności na 1 km/2 jakie występuje na obszarze miast z danej kategorii. Co się okazało?

REKLAMA

Zobacz też: Jak oszczędzać sprzęgło: czy jest specjalna technika jazdy?

Paradoks mieszczan

REKLAMA

Wyniki naszego badania wskazują, że większe zagęszczenie ludności niekoniecznie idzie w parze w niską prędkością pojazdów – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl.  – Miasta w których średnie zagęszczenie ludności wynosi  powyżej 2 400 os/km2 są nieco szybsze niż te miasta, które mogą poszczycić się nieco mniejszym zagęszczeniem (poniżej 2 400 os/km2) – tłumaczy Florkowska

Zależność tę dobrze widać na bardziej konkretnym przykładzie: Na przykład w Warszawie zagęszczenie ludności wynosi ok. 3 309 os/km2, a średnia prędkość oscyluje wokół 36,50 km/h. W Poznaniu mamy do czynienia z zagęszczeniem ludności: na poziomie 2 103 os/km2, a mimo to średnie prędkości pojazdów są niższe niż  Warszawie i wynoszą ok. 35,50 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Technika jazdy w mieście

Trend generalny

Warto na koniec podkreślić, że jest to jednak wyjątek od pewnej prawidłowości i, że generalnie niższe zagęszczenie ludności (przynajmniej teoretycznie) sprzyja wyższym prędkościom pojazdów. Najszybsze miasta wojewódzkie (40 km/h i wyżej) są także średnio najmniej zaludnionymi. Wpływ na szybkość poruszania się samochodem po mieście ma nie tylko sama liczba mieszkańców i posiadaczy samochodów,  ale także liczba osób, które zdecydowały się korzystać z komunikacji miejskiej bądź rowerów.

Zobacz też: Ile czasu i pieniędzy traci w korkach polski kierowca?

             Zagęszczenie ludności a prędkość w mieście

Miasta

Średnia prędkość w centrum

Zagęszczenie ludności *

Łódź

Poznań

< 36 km/h

2 283 os/km2

Kraków

Olsztyn
Wrocław
Warszawa
Lublin

36 - 37 km/h

2 430 os/km2

Białystok
Bydgoszcz
Kielce
Szczecin
Rzeszów

37,5 - 39,5 km/h

1 939 os/km2

Opole
Gdańsk
Gorzów
Wielkopolski
Katowice

>40 km/h

1 588 os/km2

 * średnie zagęszczenie ludności, źródło: Korkowo.pl  

Zobacz też: Jak jechać w korku? Jak go najlepiej pokonać?

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik umieszczonych w pojazdach poruszających się w ścisłym centrum miast i po głównych trasach wyjazdowych z miast w godzinach szczytu (6:00-9:00 oraz 16:00-18:00) w maju i czerwcu 2013. W promieniu do 2 km od ścisłego centrum przeanalizowano prędkości z jakimi poruszają się kierowcy po wszystkich ulicach. W odległości 2-15 km od ścisłego centrum zbadano główne trasy dojazdowe do centrum miasta. Dane dotyczące zagęszczenia miast czerpano z: stron internetowych miast oraz Wikipedii.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA