REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korki - czy gęstość zaludninienia miasta ma wpływ na ich intensywność?

Subskrybuj nas na Youtube
O intensywności korków w mieście nie zawsze decyduje liczba osób, które je zamieszkuje. Fot. Fotolia
O intensywności korków w mieście nie zawsze decyduje liczba osób, które je zamieszkuje. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać by się mogło, że im więcej ludzi zamieszkuje dane miasto tym, większe będą w nim tworzyły się korki. Nie jest to jednak regułą.

W badaniu uwzględniono 16 miast wojewódzkich a pod uwagę brano wartości, jakie wskazują prędkościomierze w tych miastach, w odległości 0-5 km od centrum. Ostatecznie miasta podzielono na 4 kategorie – od tych najwolniejszych (średnia prędkość pojazdów poniżej 36 km/h) do tych najszybszych (średnia prędkość równa bądź większa 40 km/h). Te dane zestawiono ze uśrednionym zagęszczeniem ludności na 1 km/2 jakie występuje na obszarze miast z danej kategorii. Co się okazało?

REKLAMA

Zobacz też: Jak oszczędzać sprzęgło: czy jest specjalna technika jazdy?

Paradoks mieszczan

REKLAMA

Wyniki naszego badania wskazują, że większe zagęszczenie ludności niekoniecznie idzie w parze w niską prędkością pojazdów – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl.  – Miasta w których średnie zagęszczenie ludności wynosi  powyżej 2 400 os/km2 są nieco szybsze niż te miasta, które mogą poszczycić się nieco mniejszym zagęszczeniem (poniżej 2 400 os/km2) – tłumaczy Florkowska

Zależność tę dobrze widać na bardziej konkretnym przykładzie: Na przykład w Warszawie zagęszczenie ludności wynosi ok. 3 309 os/km2, a średnia prędkość oscyluje wokół 36,50 km/h. W Poznaniu mamy do czynienia z zagęszczeniem ludności: na poziomie 2 103 os/km2, a mimo to średnie prędkości pojazdów są niższe niż  Warszawie i wynoszą ok. 35,50 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Technika jazdy w mieście

Trend generalny

Warto na koniec podkreślić, że jest to jednak wyjątek od pewnej prawidłowości i, że generalnie niższe zagęszczenie ludności (przynajmniej teoretycznie) sprzyja wyższym prędkościom pojazdów. Najszybsze miasta wojewódzkie (40 km/h i wyżej) są także średnio najmniej zaludnionymi. Wpływ na szybkość poruszania się samochodem po mieście ma nie tylko sama liczba mieszkańców i posiadaczy samochodów,  ale także liczba osób, które zdecydowały się korzystać z komunikacji miejskiej bądź rowerów.

Zobacz też: Ile czasu i pieniędzy traci w korkach polski kierowca?

             Zagęszczenie ludności a prędkość w mieście

Miasta

Średnia prędkość w centrum

Zagęszczenie ludności *

Łódź

Poznań

< 36 km/h

2 283 os/km2

Kraków

Olsztyn
Wrocław
Warszawa
Lublin

36 - 37 km/h

2 430 os/km2

Białystok
Bydgoszcz
Kielce
Szczecin
Rzeszów

37,5 - 39,5 km/h

1 939 os/km2

Opole
Gdańsk
Gorzów
Wielkopolski
Katowice

>40 km/h

1 588 os/km2

 * średnie zagęszczenie ludności, źródło: Korkowo.pl  

Zobacz też: Jak jechać w korku? Jak go najlepiej pokonać?

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik umieszczonych w pojazdach poruszających się w ścisłym centrum miast i po głównych trasach wyjazdowych z miast w godzinach szczytu (6:00-9:00 oraz 16:00-18:00) w maju i czerwcu 2013. W promieniu do 2 km od ścisłego centrum przeanalizowano prędkości z jakimi poruszają się kierowcy po wszystkich ulicach. W odległości 2-15 km od ścisłego centrum zbadano główne trasy dojazdowe do centrum miasta. Dane dotyczące zagęszczenia miast czerpano z: stron internetowych miast oraz Wikipedii.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

REKLAMA

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

REKLAMA

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

REKLAMA