REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Tempomat a oszczędzanie paliwa

Jakub Tujaka
Korzystając z tempomatu musimy zazwyczaj liczyć się ze zwiększonym zużyciem paliwa.
Korzystając z tempomatu musimy zazwyczaj liczyć się ze zwiększonym zużyciem paliwa.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Tempomat ma za zadanie utrzymywanie stałej prędkości jazdy bez konieczności używania pedału przyspieszenia. Czy jazda z włączonym tempomatem powoduje obniżenie zużycia paliwa?

Tempomat został opatentowany pod koniec lat 30 XX wieku, a prawie 20 lat później po raz pierwszy montowano go seryjnie. Obecnie  produkowane auta można wyposażyć w tempomaty aktywne, które kontrolują odległość od poprzedzającego samochodu i reaguje hamowaniem na zmniejszenie tej odległości.

REKLAMA

REKLAMA

Specyficzne warunki drogowe panujące w naszym kraju nie dają szansy na docenienie zalet jazdy z włączonym tempomatem. Częste ingerowanie w tempo jazdy zwiększa zużycia paliwa. Inaczej sytuacja wygląda np. w Niemczech czy USA, gdzie sieć autostrad jest bardzo dobrze rozwinięta. Tam długotrwała jazda ze stałą prędkością jest chlebem powszednim kierowców.

Zobacz też: Jak zoptymalizować zużycie paliwa w samochodzie hybrydowym?

Czy jazda z Tempomatem jest ekonomicznie opłacalna?

Tak, jeśli są spełnione pewne warunki. Tempomat pozwoli zaoszczędzić paliwo, w sytuacji gdy poruszamy się po w miarę równym terenie. Długie podjazdy i zjazdy ze wzniesień lepiej pokonywać bez używania tempomatu. Kierowca, który zna charakterystykę pracy silnika swojego auta i umiejętnie korzysta jego mechanizmów może obniżyć zużycie paliwa bardziej, niż tempomat.

REKLAMA

Teorię tę potwierdziłem testem przeprowadzonym Suzuki Swiftem z silnikiem benzynowym o pojemności 1200 ccm i manualną skrzynią biegów. Na dystansie 120 kilometrów przez około 80% czasu używając tempomatu ustawionego na 75 km/h zużycie paliwa według wskazań komputera pokładowego było wyższe niż w przypadku jazdy bez tempomatu o około 0,5 litra na 100 kilometrów (przejazd tą samą trasą w tych samych warunkach). Jazda bez tempomatu pozwoliła zaoszczędzić około 8% paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na ten wynik duży wpływ miało ukształtowanie terenu zawierające dużo wniesień i duże natężenie ruchu.

Warto podkreślić, że różne typy układów napędowych i indywidualne cechy konkretnych pojazdów mogą dać zupełnie inne wyniki.

Zobacz też: Prędkość ekonomiczna, jak ją obliczyć?

Jak sprawdzić czy jazda z tempomatem nam się opłaci?

Właściciele pojazdów wyposażonych w komputer pokładowy informujący o średnim i chwilowym zużyciu paliwa mają ułatwione zadanie. Przed przystąpieniem do testu tempomatu pod kątem zużycia paliwa należy wyzerować dotychczas osiągniętą średnią i przejechać trasę nie krótszą niż kilkadziesiąt kilometrów raz z używaniem tempomatu, a raz bez niego.

Podczas jazdy należy obserwować wskazania komputera pokładowego.

Jazda z włączonym tempomatem po równej drodze z prędkością ustaloną między 80 do 120 km/h i bez konieczności gwałtownego przyspieszenia może zaowocować oszczędnością paliwa rzędu  5-10% (w zależności od auta i układu napędowego).

Zobacz też: Jak przygotować auto, żeby zużywało mniej paliwa?

Właściciele pojazdów nie posiadających komputera pokładowego powinni przeprowadzać test na dłuższym dystansie (200 -300 km), tankując auto do pełna przed jazdą z tempomatem i bez niego, a następnie uzupełniając zużyte paliwo.

Chętnie zapoznamy się z waszymi obserwacjami i wynikami testów zużycia paliwa w czasie jazdy z tempomatem i bez niego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA