REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Tempomat a oszczędzanie paliwa

Jakub Tujaka
Korzystając z tempomatu musimy zazwyczaj liczyć się ze zwiększonym zużyciem paliwa.
Korzystając z tempomatu musimy zazwyczaj liczyć się ze zwiększonym zużyciem paliwa.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Tempomat ma za zadanie utrzymywanie stałej prędkości jazdy bez konieczności używania pedału przyspieszenia. Czy jazda z włączonym tempomatem powoduje obniżenie zużycia paliwa?

Tempomat został opatentowany pod koniec lat 30 XX wieku, a prawie 20 lat później po raz pierwszy montowano go seryjnie. Obecnie  produkowane auta można wyposażyć w tempomaty aktywne, które kontrolują odległość od poprzedzającego samochodu i reaguje hamowaniem na zmniejszenie tej odległości.

REKLAMA

REKLAMA

Specyficzne warunki drogowe panujące w naszym kraju nie dają szansy na docenienie zalet jazdy z włączonym tempomatem. Częste ingerowanie w tempo jazdy zwiększa zużycia paliwa. Inaczej sytuacja wygląda np. w Niemczech czy USA, gdzie sieć autostrad jest bardzo dobrze rozwinięta. Tam długotrwała jazda ze stałą prędkością jest chlebem powszednim kierowców.

Zobacz też: Jak zoptymalizować zużycie paliwa w samochodzie hybrydowym?

Czy jazda z Tempomatem jest ekonomicznie opłacalna?

Tak, jeśli są spełnione pewne warunki. Tempomat pozwoli zaoszczędzić paliwo, w sytuacji gdy poruszamy się po w miarę równym terenie. Długie podjazdy i zjazdy ze wzniesień lepiej pokonywać bez używania tempomatu. Kierowca, który zna charakterystykę pracy silnika swojego auta i umiejętnie korzysta jego mechanizmów może obniżyć zużycie paliwa bardziej, niż tempomat.

REKLAMA

Teorię tę potwierdziłem testem przeprowadzonym Suzuki Swiftem z silnikiem benzynowym o pojemności 1200 ccm i manualną skrzynią biegów. Na dystansie 120 kilometrów przez około 80% czasu używając tempomatu ustawionego na 75 km/h zużycie paliwa według wskazań komputera pokładowego było wyższe niż w przypadku jazdy bez tempomatu o około 0,5 litra na 100 kilometrów (przejazd tą samą trasą w tych samych warunkach). Jazda bez tempomatu pozwoliła zaoszczędzić około 8% paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na ten wynik duży wpływ miało ukształtowanie terenu zawierające dużo wniesień i duże natężenie ruchu.

Warto podkreślić, że różne typy układów napędowych i indywidualne cechy konkretnych pojazdów mogą dać zupełnie inne wyniki.

Zobacz też: Prędkość ekonomiczna, jak ją obliczyć?

Jak sprawdzić czy jazda z tempomatem nam się opłaci?

Właściciele pojazdów wyposażonych w komputer pokładowy informujący o średnim i chwilowym zużyciu paliwa mają ułatwione zadanie. Przed przystąpieniem do testu tempomatu pod kątem zużycia paliwa należy wyzerować dotychczas osiągniętą średnią i przejechać trasę nie krótszą niż kilkadziesiąt kilometrów raz z używaniem tempomatu, a raz bez niego.

Podczas jazdy należy obserwować wskazania komputera pokładowego.

Jazda z włączonym tempomatem po równej drodze z prędkością ustaloną między 80 do 120 km/h i bez konieczności gwałtownego przyspieszenia może zaowocować oszczędnością paliwa rzędu  5-10% (w zależności od auta i układu napędowego).

Zobacz też: Jak przygotować auto, żeby zużywało mniej paliwa?

Właściciele pojazdów nie posiadających komputera pokładowego powinni przeprowadzać test na dłuższym dystansie (200 -300 km), tankując auto do pełna przed jazdą z tempomatem i bez niego, a następnie uzupełniając zużyte paliwo.

Chętnie zapoznamy się z waszymi obserwacjami i wynikami testów zużycia paliwa w czasie jazdy z tempomatem i bez niego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA