REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Tempomat a oszczędzanie paliwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Korzystając z tempomatu musimy zazwyczaj liczyć się ze zwiększonym zużyciem paliwa.
Korzystając z tempomatu musimy zazwyczaj liczyć się ze zwiększonym zużyciem paliwa.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Tempomat ma za zadanie utrzymywanie stałej prędkości jazdy bez konieczności używania pedału przyspieszenia. Czy jazda z włączonym tempomatem powoduje obniżenie zużycia paliwa?

Tempomat został opatentowany pod koniec lat 30 XX wieku, a prawie 20 lat później po raz pierwszy montowano go seryjnie. Obecnie  produkowane auta można wyposażyć w tempomaty aktywne, które kontrolują odległość od poprzedzającego samochodu i reaguje hamowaniem na zmniejszenie tej odległości.

REKLAMA

Specyficzne warunki drogowe panujące w naszym kraju nie dają szansy na docenienie zalet jazdy z włączonym tempomatem. Częste ingerowanie w tempo jazdy zwiększa zużycia paliwa. Inaczej sytuacja wygląda np. w Niemczech czy USA, gdzie sieć autostrad jest bardzo dobrze rozwinięta. Tam długotrwała jazda ze stałą prędkością jest chlebem powszednim kierowców.

Zobacz też: Jak zoptymalizować zużycie paliwa w samochodzie hybrydowym?

Czy jazda z Tempomatem jest ekonomicznie opłacalna?

REKLAMA

Tak, jeśli są spełnione pewne warunki. Tempomat pozwoli zaoszczędzić paliwo, w sytuacji gdy poruszamy się po w miarę równym terenie. Długie podjazdy i zjazdy ze wzniesień lepiej pokonywać bez używania tempomatu. Kierowca, który zna charakterystykę pracy silnika swojego auta i umiejętnie korzysta jego mechanizmów może obniżyć zużycie paliwa bardziej, niż tempomat.

Teorię tę potwierdziłem testem przeprowadzonym Suzuki Swiftem z silnikiem benzynowym o pojemności 1200 ccm i manualną skrzynią biegów. Na dystansie 120 kilometrów przez około 80% czasu używając tempomatu ustawionego na 75 km/h zużycie paliwa według wskazań komputera pokładowego było wyższe niż w przypadku jazdy bez tempomatu o około 0,5 litra na 100 kilometrów (przejazd tą samą trasą w tych samych warunkach). Jazda bez tempomatu pozwoliła zaoszczędzić około 8% paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na ten wynik duży wpływ miało ukształtowanie terenu zawierające dużo wniesień i duże natężenie ruchu.

Warto podkreślić, że różne typy układów napędowych i indywidualne cechy konkretnych pojazdów mogą dać zupełnie inne wyniki.

Zobacz też: Prędkość ekonomiczna, jak ją obliczyć?

Jak sprawdzić czy jazda z tempomatem nam się opłaci?

Właściciele pojazdów wyposażonych w komputer pokładowy informujący o średnim i chwilowym zużyciu paliwa mają ułatwione zadanie. Przed przystąpieniem do testu tempomatu pod kątem zużycia paliwa należy wyzerować dotychczas osiągniętą średnią i przejechać trasę nie krótszą niż kilkadziesiąt kilometrów raz z używaniem tempomatu, a raz bez niego.

Podczas jazdy należy obserwować wskazania komputera pokładowego.

Jazda z włączonym tempomatem po równej drodze z prędkością ustaloną między 80 do 120 km/h i bez konieczności gwałtownego przyspieszenia może zaowocować oszczędnością paliwa rzędu  5-10% (w zależności od auta i układu napędowego).

Zobacz też: Jak przygotować auto, żeby zużywało mniej paliwa?

Właściciele pojazdów nie posiadających komputera pokładowego powinni przeprowadzać test na dłuższym dystansie (200 -300 km), tankując auto do pełna przed jazdą z tempomatem i bez niego, a następnie uzupełniając zużyte paliwo.

Chętnie zapoznamy się z waszymi obserwacjami i wynikami testów zużycia paliwa w czasie jazdy z tempomatem i bez niego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA