REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Tempomat a oszczędzanie paliwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Korzystając z tempomatu musimy zazwyczaj liczyć się ze zwiększonym zużyciem paliwa.
Korzystając z tempomatu musimy zazwyczaj liczyć się ze zwiększonym zużyciem paliwa.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Tempomat ma za zadanie utrzymywanie stałej prędkości jazdy bez konieczności używania pedału przyspieszenia. Czy jazda z włączonym tempomatem powoduje obniżenie zużycia paliwa?

Tempomat został opatentowany pod koniec lat 30 XX wieku, a prawie 20 lat później po raz pierwszy montowano go seryjnie. Obecnie  produkowane auta można wyposażyć w tempomaty aktywne, które kontrolują odległość od poprzedzającego samochodu i reaguje hamowaniem na zmniejszenie tej odległości.

REKLAMA

Specyficzne warunki drogowe panujące w naszym kraju nie dają szansy na docenienie zalet jazdy z włączonym tempomatem. Częste ingerowanie w tempo jazdy zwiększa zużycia paliwa. Inaczej sytuacja wygląda np. w Niemczech czy USA, gdzie sieć autostrad jest bardzo dobrze rozwinięta. Tam długotrwała jazda ze stałą prędkością jest chlebem powszednim kierowców.

Zobacz też: Jak zoptymalizować zużycie paliwa w samochodzie hybrydowym?

Czy jazda z Tempomatem jest ekonomicznie opłacalna?

REKLAMA

Tak, jeśli są spełnione pewne warunki. Tempomat pozwoli zaoszczędzić paliwo, w sytuacji gdy poruszamy się po w miarę równym terenie. Długie podjazdy i zjazdy ze wzniesień lepiej pokonywać bez używania tempomatu. Kierowca, który zna charakterystykę pracy silnika swojego auta i umiejętnie korzysta jego mechanizmów może obniżyć zużycie paliwa bardziej, niż tempomat.

Teorię tę potwierdziłem testem przeprowadzonym Suzuki Swiftem z silnikiem benzynowym o pojemności 1200 ccm i manualną skrzynią biegów. Na dystansie 120 kilometrów przez około 80% czasu używając tempomatu ustawionego na 75 km/h zużycie paliwa według wskazań komputera pokładowego było wyższe niż w przypadku jazdy bez tempomatu o około 0,5 litra na 100 kilometrów (przejazd tą samą trasą w tych samych warunkach). Jazda bez tempomatu pozwoliła zaoszczędzić około 8% paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na ten wynik duży wpływ miało ukształtowanie terenu zawierające dużo wniesień i duże natężenie ruchu.

Warto podkreślić, że różne typy układów napędowych i indywidualne cechy konkretnych pojazdów mogą dać zupełnie inne wyniki.

Zobacz też: Prędkość ekonomiczna, jak ją obliczyć?

Jak sprawdzić czy jazda z tempomatem nam się opłaci?

Właściciele pojazdów wyposażonych w komputer pokładowy informujący o średnim i chwilowym zużyciu paliwa mają ułatwione zadanie. Przed przystąpieniem do testu tempomatu pod kątem zużycia paliwa należy wyzerować dotychczas osiągniętą średnią i przejechać trasę nie krótszą niż kilkadziesiąt kilometrów raz z używaniem tempomatu, a raz bez niego.

Podczas jazdy należy obserwować wskazania komputera pokładowego.

Jazda z włączonym tempomatem po równej drodze z prędkością ustaloną między 80 do 120 km/h i bez konieczności gwałtownego przyspieszenia może zaowocować oszczędnością paliwa rzędu  5-10% (w zależności od auta i układu napędowego).

Zobacz też: Jak przygotować auto, żeby zużywało mniej paliwa?

Właściciele pojazdów nie posiadających komputera pokładowego powinni przeprowadzać test na dłuższym dystansie (200 -300 km), tankując auto do pełna przed jazdą z tempomatem i bez niego, a następnie uzupełniając zużyte paliwo.

Chętnie zapoznamy się z waszymi obserwacjami i wynikami testów zużycia paliwa w czasie jazdy z tempomatem i bez niego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA