REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Młodzi kierowcy przejmują styl jazdy po rodzicach?

Młodzi kierowcy przejmują styl jazdy po rodzicach?
Młodzi kierowcy przejmują styl jazdy po rodzicach?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dużo mówi się o brawurze za kierownicą młodych kierowców. Okazuje się, że większość brawurowych zachowań jest spowodowana tym, że wynieśli to od rodziców!

Pierwsze 12 miesięcy najtrudniejsze dla młodych kierowców

Jeśli ma Ci się przytrafić wypadek na drodze, statystycznie będzie to w pierwszych 12 miesiącach od otrzymania prawa jazdy*. Mimo tego, aż 84 proc. młodych kierowców bardzo dobrze ocenia swoje umiejętności za kółkiem*. Równocześnie są bardzo źle oceniani przez innych użytkowników dróg. Czy da się coś z tym zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Statystyki Komendy Głównej Policji wydają się nie pozostawiać wątpliwości:

  • Młodzi kierowcy –  mający od 18 do 24 lat, którzy niedawno zrobili prawko, spowodowali w 2015 roku aż 20,4 proc. wszystkich wypadków powstałych z winy kierujących*.
  • Kierowcy poniżej 25. roku życia trzykrotnie częściej powodują wypadki niż użytkownicy dróg mający więcej niż 25 lat*.

Czyli za wszystko winić można niedoświadczenie i brawurę? Bliższe przyjrzenie się problemowi uświadamia nam, że przyczyna nie jest jednoznaczna, zaś rozwiązanie – nie takie oczywiste.

Kampania BeGood

Goodyear

Zobacz też: Ford Driving Skills for Life w Polsce!

REKLAMA

– W pierwszych miesiącach po zdaniu egzaminu na prawo jazdy młodzi kierowcy poruszają się po drogach ze wzmożoną ostrożnością, a łamanie przez nich przepisów wynika raczej z braku doświadczenia i nie jest celowe. Problemy pojawiają się w momencie, w którym zaczynają nabierać pewności siebie. Wtedy zaczyna się najbardziej niebezpieczny okres w ich karierze za kółkiem – mówi Anna Gancarz-Luboń z Goodyeara, odpowiedzialna za kampanię Be Good – Nic więc dziwnego, że rodzice młodych kierowców mają obawy, gdy ich dziecko zaczyna samodzielnie prowadzić samochód – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzają to badania przeprowadzone przez firmę Goodyear**, według których aż 72 proc. rodziców popiera montaż tak zwanych czarnych skrzynek w samochodach użytkowanych przez ich dzieci. Co czwarty rodzic nie czuje się bezpiecznie, gdy jego dziecko siada za kierownicą. Tymczasem okazuje się, że pierwsze nawyki dotyczące jazdy samochodem wynosimy właśnie z domu. Czym skorupka za młodu…

Zobacz też: Które godziny są najlepsze do jazdy samochodem?

Styl jazdy rodziców jest wzorem dla młodych kierowców

Badania australijskiej organizacji Transport Accident Commission*** dowodzą, że wpływ na zachowanie młodych kierowców mają przede wszystkim rodzice – ich styl jazdy jest bowiem wzorem dla dzieci już od najmłodszych lat. Pierwsze „lekcje nauki jazdy” odbywają się na długo przed oficjalnym kursem przygotowującym do egzaminu.

W Polsce potwierdzają to wyniki ankiety**** przeprowadzonej wśród śląskich licealistów. Dowiodły one, że rodzice są w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego autorytetem. To oni modelują zachowania swoich dzieci – aż 91 proc. zapytanych licealistów uważa, że ich rodzice są dobrymi kierowcami (dane śląskiej policji).

Zobacz też: Jak często odpoczywać podczas podróży samochodem?

Młodzi mają skłonność do podejmowania ryzyka

Badania przeprowadzone przez śląską policję pokazały również, że młodzi ludzie chcą przestrzegać przepisów, ale równocześnie mają wysoką skłonność do podejmowania ryzyka:

  • Ponad 40 proc. respondentów uważa, że dzięki ryzykownym zachowaniom można się wiele nauczyć.
  • 35 proc. młodych ludzi jest zdania, że największym problemem na drodze są kierowcy jeżdżący zbyt wolno.

Kampania Be Good łączy pokolenia kierowców

Tylko tłumaczenie zagrożeń i promowanie bezpiecznych praktyk może zmienić sytuację na polskich drogach. To podstawa na drodze do wspólnego bezpieczeństwa.

– Bezpieczeństwo drogowe to bardzo trudny temat. Ważny dla doświadczonych kierowców, najczęściej nudny dla młodych ludzi. Doświadczeni kierowcy również popełniają błędy – a co więcej – uważają się za mądrzejszych, stąd więcej wymagają i częściej oczekują bezwzględnego posłuchu. Uważamy, że nie tędy droga. Straszenie i zakazywanie nigdy nie przyniesie pożądanego efektu – mówi Paweł Jezierski z firmy Goodyear. – Dlatego w kampanii Be Good wszystkich kierowców traktujemy jednakowo, dzielimy się naszą wiedzą i zachęcamy innych do dzielenia się swoimi dylematami, przemyśleniami i drivehackami – dodaje.

Kampania społeczna Be Good to ciekawa forma edukowania młodych kierowców, udzielania im praktycznych porad tak, aby bezpiecznie dla siebie i innych korzystali z dróg. To akcja, w której skupiamy się na często pomijanych czynnikach bezpiecznej jazdy, takich jak zaufanie i pozytywne relacje pomiędzy rodzicami a dziećmi.

W kampanii łączymy młodych kierowców i ich doświadczonych rodziców - w tym duchu powstał nasz film: Jedziesz młody!

Wspierajmy i podpowiadajmy (bez zrzędzenia!)

W publikacjach pod szyldem Be Good:

  • Rozmawiamy z przedstawicielami kilku pokoleń o tym, jak zmienia się bezpieczeństwo na polskich drogach.
  • Docieramy do wielu badań, specjalistów i trenerów bezpiecznej jazdy.
  • Nie pouczamy, nie karcimy, nie straszymy.
  • Wspieramy i udzielamy konstruktywnych porad.
  • Zachęcamy do dzielenia się swoimi #drivehacks.

Dajmy młodym się wykazać. W końcu młody nie musi znaczyć nieodpowiedzialny.

W kampanię Be Good Goodyeara zaangażowali się influencerzy, media i instytucje związane z bezpieczeństwem drogowym. #BeGood

* Statystyki Komendy Głównej Policji

** Badanie przeprowadzone przez firmę Goodyear w grudniu 2014 r. 

*** Badania przeprowadzone na potrzeby kampanii „Young drivers” w 2014 r.

**** Badanie ankietowe młodych kierowców przeprowadzone przez śląską policję w maju 2014 r.

Źródło: Goodyear

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA