REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zapinasz pasy bezpieczeństwa w autobusie?

Subskrybuj nas na Youtube
Media

REKLAMA

REKLAMA

Polacy nadal niechętnie zapinają pasy bezpieczeństwa w autobusach. Utarte od lat przyzwyczajenie są trudne do przezwyciężenia. Zaledwie 44% z Nas używa pasów bezpieczeństwa w trakcie jazdy autokarem.

Basy bezpieczeństwa w autokarze

Zaledwie 44% Polaków zapina pasy bezpieczeństwa w autobusie – tak wynika z przeprowadzonego niedawno badania firmy Lux Express, operatora krajowych i międzynarodowych połączeń autokarowych. W sondzie udział wzięło blisko 10 000 pasażerów z 5 krajów, w tym z Polski. Odpowiedzi zostały wykorzystane przez przewoźnika w akcji edukacyjnej mającej na celu podniesienie świadomości osób w tym obszarze. Lux Express przeprowadził międzynarodowe badanie[1], w którym zapytał pasażerów, czy zapinają pasy bezpieczeństwa zarówno podczas jazdy autobusem, jak i samochodem. Odpowiedzi udzieliło około 10 000 mieszkańców Polski, Estonii, Litwy, Łotwy, a także Rosji. Lux Express chciał się w ten sposób dowiedzieć, jak dużym problemem jest niezapinanie pasów podczas podróży autokarem.

REKLAMA

REKLAMA

Czy zapinacie pasy w autobusie?

Czy zawsze zapinasz pasy w autokarze? Na tak postawione pytanie twierdząco odpowiedziało 44% polskich podróżnych. Ponadto 26% ankietowanych deklaruje, że zazwyczaj pamięta o zapięciu pasów, 16% robi to rzadko, natomiast 14% w ogóle nie używa pasów. Osoby z tej ostatniej grupy najczęściej tłumaczą, że pasy ograniczają ich swobodę i wygodę (67%) lub po prostu zapominają o ich zapięciu (24%).

Zobacz też: Czy zapinanie pasów wpływa na bezpieczeństwo?

Jak wypadają Polacy na tle mieszkańców innych krajów? Wyniki badania pokazują, że jedynie Estończycy zanotowali lepszy wynik – aż połowa z nich zawsze zapina pasy podczas podróży autobusem. W Estonii jest też najmniej osób, bo zaledwie 7%, które nigdy nie używają pasów. Na trzecim miejscu znaleźli się rosyjscy pasażerowie, z których 40% zapina pasy podczas każdej podróży autokarem, zaś 13% nie robi tego nigdy. W badaniu Lux Expressu najsłabiej wypadają pasażerowie pochodzący z Litwy i Łotwy. 36% Litwinów i 35% Łotyszy zawsze pamięta o zapięciu pasów, zaś nigdy nie używa ich odpowiednio 21% mieszkańców Litwy oraz 15% obywateli Łotwy.

REKLAMA

Przewoźnik sprawdził również, jak problem niezapinania pasów wygląda w przypadku jazdy samochodem. Wyniki badania w tym obszarze były zdecydowanie lepsze, niż w przypadku podróży autokarem. Aż 90% Estończyków zawsze zapina pasy w aucie. To zdecydowanie najwięcej spośród wszystkich przebadanych nacji. Na kolejnych miejscach zaleźli się Polacy (78%), Łotysze (75%), Litwini (67%) oraz Rosjanie (65%). Jak przypominają eksperci, pasy bezpieczeństwa pozostają najskuteczniejszym sposobem na uniknięcie poważnych obrażeń w czasie wypadku. Z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) wnika, że zapinanie pasów aż o 45% redukuje ryzyko śmierci podczas kolizji. Skuteczność poduszki powietrznej w takiej sytuacji wynosi 50%, jednak tylko wtedy, gdy podczas wypadku działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ciąża a zapinanie pasów bezpieczeństwa

Przepis, który nakazuje pasażerom używanie pasów bezpieczeństwa w Polsce ma już 25 lat, dlatego Lux Express jako odpowiedzialny przewoźnik przypomina o tym obowiązku i edukuje osoby podróżujące autokarami” – mówi Hannes Saarpuu, prezes Grupy Lux Express. „Właśnie dlatego w listopadzie rozpoczęliśmy akcję, która ma podnosić świadomość pasażerów w krajach naszego regionu” – dodaje.

Zapnij pasy w autobusie

Już teraz w autokarach sieci Lux Express znaleźć można komunikaty przypominające o zapinaniu pasów. Dodatkowo od 8 listopada 2016 r. na stronie przewoźnika (luxexpress.eu/pl) dostępna będzie specjalna zakładka z informacjami o akcji wraz z dodatkowymi materiałami dotyczącymi zapinania pasów w autokarze. Ponadto wzmianki o akcji znajdą się w newsletterach wysyłanych do pasażerów, zaś na kanale przewoźnika na YouTube dostępny będzie specjalnie przygotowany film pokazujący wagę problemu niezapinania pasów (www.youtube.com/watch?v=3C5tN7uHD8Q). Na profilu Lux Expressu na Facebooku zostanie uruchomiona specjalna aplikacja, w której pojawią się wyniki międzynarodowej ankiety oraz informacje dotyczące bezpiecznego podróżowania. Użytkownicy aplikacji, którzy odpowiedzą na pytanie dotyczące zapinania pasów oraz udostępnią odpowiedź na swoim profilu, będą mogli liczyć na specjalne kody zniżkowe od przewoźnika.

Zobacz też: Niezapięte pasy pasażerów - konsekwecje

„Wyniki badania pokazały, że świadomość wśród pasażerów podróżujących Lux Expressem jest duża, ale wciąż potrzebne są dodatkowe działania. Co warto przypominać, w polskim prawodawstwie za brak zapiętych pasów grozi mandat, jednak w naszych działaniach stawiamy na edukację i informowanie” – uzupełnia Hannes Saarpuu. Działania prowadzone w Polsce są częścią międzynarodowego projektu, który Lux Express organizuje także na Litwie, w Łotwie, Estonii i Rosji.

[1] Badanie zostało przeprowadzone w dniach 3-7 października 2016 r. na losowo dobranej próbie pasażerów sieci Lux Express metodą ankiet bezpośrednich. W badaniu udział wzięło 9 902 osób, w tym 476 Polaków.

Źródło: materiały prasowe LUX Express

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA