REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zapinasz pasy bezpieczeństwa w autobusie?

Subskrybuj nas na Youtube
Media

REKLAMA

REKLAMA

Polacy nadal niechętnie zapinają pasy bezpieczeństwa w autobusach. Utarte od lat przyzwyczajenie są trudne do przezwyciężenia. Zaledwie 44% z Nas używa pasów bezpieczeństwa w trakcie jazdy autokarem.

Basy bezpieczeństwa w autokarze

Zaledwie 44% Polaków zapina pasy bezpieczeństwa w autobusie – tak wynika z przeprowadzonego niedawno badania firmy Lux Express, operatora krajowych i międzynarodowych połączeń autokarowych. W sondzie udział wzięło blisko 10 000 pasażerów z 5 krajów, w tym z Polski. Odpowiedzi zostały wykorzystane przez przewoźnika w akcji edukacyjnej mającej na celu podniesienie świadomości osób w tym obszarze. Lux Express przeprowadził międzynarodowe badanie[1], w którym zapytał pasażerów, czy zapinają pasy bezpieczeństwa zarówno podczas jazdy autobusem, jak i samochodem. Odpowiedzi udzieliło około 10 000 mieszkańców Polski, Estonii, Litwy, Łotwy, a także Rosji. Lux Express chciał się w ten sposób dowiedzieć, jak dużym problemem jest niezapinanie pasów podczas podróży autokarem.

REKLAMA

Czy zapinacie pasy w autobusie?

Czy zawsze zapinasz pasy w autokarze? Na tak postawione pytanie twierdząco odpowiedziało 44% polskich podróżnych. Ponadto 26% ankietowanych deklaruje, że zazwyczaj pamięta o zapięciu pasów, 16% robi to rzadko, natomiast 14% w ogóle nie używa pasów. Osoby z tej ostatniej grupy najczęściej tłumaczą, że pasy ograniczają ich swobodę i wygodę (67%) lub po prostu zapominają o ich zapięciu (24%).

Zobacz też: Czy zapinanie pasów wpływa na bezpieczeństwo?

REKLAMA

Jak wypadają Polacy na tle mieszkańców innych krajów? Wyniki badania pokazują, że jedynie Estończycy zanotowali lepszy wynik – aż połowa z nich zawsze zapina pasy podczas podróży autobusem. W Estonii jest też najmniej osób, bo zaledwie 7%, które nigdy nie używają pasów. Na trzecim miejscu znaleźli się rosyjscy pasażerowie, z których 40% zapina pasy podczas każdej podróży autokarem, zaś 13% nie robi tego nigdy. W badaniu Lux Expressu najsłabiej wypadają pasażerowie pochodzący z Litwy i Łotwy. 36% Litwinów i 35% Łotyszy zawsze pamięta o zapięciu pasów, zaś nigdy nie używa ich odpowiednio 21% mieszkańców Litwy oraz 15% obywateli Łotwy.

Przewoźnik sprawdził również, jak problem niezapinania pasów wygląda w przypadku jazdy samochodem. Wyniki badania w tym obszarze były zdecydowanie lepsze, niż w przypadku podróży autokarem. Aż 90% Estończyków zawsze zapina pasy w aucie. To zdecydowanie najwięcej spośród wszystkich przebadanych nacji. Na kolejnych miejscach zaleźli się Polacy (78%), Łotysze (75%), Litwini (67%) oraz Rosjanie (65%). Jak przypominają eksperci, pasy bezpieczeństwa pozostają najskuteczniejszym sposobem na uniknięcie poważnych obrażeń w czasie wypadku. Z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) wnika, że zapinanie pasów aż o 45% redukuje ryzyko śmierci podczas kolizji. Skuteczność poduszki powietrznej w takiej sytuacji wynosi 50%, jednak tylko wtedy, gdy podczas wypadku działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ciąża a zapinanie pasów bezpieczeństwa

Przepis, który nakazuje pasażerom używanie pasów bezpieczeństwa w Polsce ma już 25 lat, dlatego Lux Express jako odpowiedzialny przewoźnik przypomina o tym obowiązku i edukuje osoby podróżujące autokarami” – mówi Hannes Saarpuu, prezes Grupy Lux Express. „Właśnie dlatego w listopadzie rozpoczęliśmy akcję, która ma podnosić świadomość pasażerów w krajach naszego regionu” – dodaje.

Zapnij pasy w autobusie

Już teraz w autokarach sieci Lux Express znaleźć można komunikaty przypominające o zapinaniu pasów. Dodatkowo od 8 listopada 2016 r. na stronie przewoźnika (luxexpress.eu/pl) dostępna będzie specjalna zakładka z informacjami o akcji wraz z dodatkowymi materiałami dotyczącymi zapinania pasów w autokarze. Ponadto wzmianki o akcji znajdą się w newsletterach wysyłanych do pasażerów, zaś na kanale przewoźnika na YouTube dostępny będzie specjalnie przygotowany film pokazujący wagę problemu niezapinania pasów (www.youtube.com/watch?v=3C5tN7uHD8Q). Na profilu Lux Expressu na Facebooku zostanie uruchomiona specjalna aplikacja, w której pojawią się wyniki międzynarodowej ankiety oraz informacje dotyczące bezpiecznego podróżowania. Użytkownicy aplikacji, którzy odpowiedzą na pytanie dotyczące zapinania pasów oraz udostępnią odpowiedź na swoim profilu, będą mogli liczyć na specjalne kody zniżkowe od przewoźnika.

Zobacz też: Niezapięte pasy pasażerów - konsekwecje

REKLAMA

„Wyniki badania pokazały, że świadomość wśród pasażerów podróżujących Lux Expressem jest duża, ale wciąż potrzebne są dodatkowe działania. Co warto przypominać, w polskim prawodawstwie za brak zapiętych pasów grozi mandat, jednak w naszych działaniach stawiamy na edukację i informowanie” – uzupełnia Hannes Saarpuu. Działania prowadzone w Polsce są częścią międzynarodowego projektu, który Lux Express organizuje także na Litwie, w Łotwie, Estonii i Rosji.

[1] Badanie zostało przeprowadzone w dniach 3-7 października 2016 r. na losowo dobranej próbie pasażerów sieci Lux Express metodą ankiet bezpośrednich. W badaniu udział wzięło 9 902 osób, w tym 476 Polaków.

Źródło: materiały prasowe LUX Express

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA