REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pasy bezpieczeństwa - czy warto je zapinać?

Pasy bezpieczeństwa./ Fot. Fotolia
Pasy bezpieczeństwa./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda bez pasów grozi mandatem i zwiększa ryzko poważnych obrażeń w trakcie niewielkiej kolizji auta czy nawet gwałtownego hamowania. Dlaczego warto zapinać pasy bezpieczeństwa?

Nie ulega wątpliwości, że jazda z zapiętymi pasami to najlepsza sposób na złagodzenie skutków ewentualnego wypadku drogowego. Pasy bezpieczeństwa ratują nie tylko życie, ale także zdrowie ludzi na całym świecie. I to już od ponad pół wieku. Pasy jakie znamy dziś po raz pierwszy zainstalowano w pojazdach Volvo w 1959 roku. Ich przydatność jest nieoceniona. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przytacza twarde dane: pas bezpieczeństwa stosowany przez osoby siedzące z przodu pojazdu zmniejsza o 45% ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych, a o 50% obrażeń ciężkich. Mitem jest też przekonanie, że pasy uniemożliwiają wydostanie się z płonącego pojazdu – statystyki mówią, że jedynie 0,5% wypadków drogowych wiąże się z pożarem auta (źródło: krbrd.gov.pl).

REKLAMA

Zobacz też: Stres za kierownicą - konsekwencje i skutki

Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa?

W Polsce zapinanie pasów bezpieczeństwa jest obowiązkowe – pierwsze przepisy regulujące tę kwestię wprowadzono już w 1983 roku, jednak z biegiem lat były one zaostrzane. Dziś obowiązek zapisania pasów dotyczy kierowcy i wszystkich pasażerów; natomiast dzieci do lat 12 trzeba przewozić w foteliku ochronnym. Stosowanie pasów nie jest obligatoryjne dla wszystkich – Ustawa o ruchu drogowym w artykule 39 wylicza przypadki, w których nie trzeba zapinać pasów bezpieczeństwa – informuje Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Z zapinania pasów zwolnione są m. in. osoby, które mają w tej sprawie orzeczenie lekarskie, a także kobiety w widocznej ciąży czy osoby chore przewożone na noszach lub wózku inwalidzkim – dodaje Florkowska. Takie zwolnienie przysługuje też niektórym funkcjonariuszom państwowym np. policjantom, zespołom medycznym w czasie udzielania pomocy, a nawet... konwojentom podczas przewożenia wartości pieniężnych.

Zobacz też: Niezapięte pasy pasażerów - konsekwecje

Mandat za brak pasów

Korzystanie z pasów bezpieczeństwa opłaca się nie tylko ze względu na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, ale też z uwagi na zawartość portfela. Brak pasów u kierowcy oznacza mandat opiewający na sumę 100 złotych i 2 punkty karne do kolekcji. Przewożenie pasażerów w sposób niewłaściwy (czyli np. bez pasów) także grozi 100 złotowym mandatem i 4 punktami karnymi. Przewożenie dziecka bez fotelika to 150 zł mandatu i aż 6 punktów karnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: materiały prasowe PBG Erigo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA