Wypadki z udziałem rowerzystów - liczba, przyczyny, sposoby zapobiegania
REKLAMA
REKLAMA
Ścieżka rowerowa najbezpieczniejsza
Podstawowym warunkiem bezpieczeństwa rowerzystów jest poruszanie się po wytyczonych ścieżkach zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W przypadku braku ścieżki rowerowej kierujący jednośladami mają prawo poruszać się poboczem, o ile nie utrudnia to ruchu pieszych i stan pobocza na to pozwala. Cykliści mogą jechać prawą stroną jezdni możliwie blisko jej krawędzi jedynie w sytuacji, gdy nie ma możliwości, by poruszać się poboczem. Z chodnika mają prawo korzystać z kolei, gdy warunki atmosferyczne nie pozwalają na jazdę po ulicy. Bez względu na pogodę po chodniku jechać może rowerzysta do 10. roku życia wraz z opiekunem.
REKLAMA
Jazda na rowerze z odblaskami
Rowerzyści znajdują się na drugim miejscu wśród ofiar wypadków po osobach podróżujących samochodami osobowymi. Według policyjnych statystyk w 2013 roku uczestniczyli oni w 4 723 wypadkach drogowych, w których zginęło 317 osób, a rany odniosły 4 573 osoby. Większość zdarzeń z udziałem kierowców jednośladów miała miejsce na obszarze zabudowanym (4 012) i spowodowana była przez innych użytkowników drogi, głównie kierowców aut osobowych. Z kolei wypadki na obszarze niezabudowanym pochłonęły stosunkowo więcej ofiar: w co piątym była ofiara śmiertelna, podczas gdy na obszarze zabudowanym w co dwudziestym drugim. Jedną z głównych przyczyn wypadków pozostaje niewystarczająca widoczność rowerzystów.
Zobacz też: Rowerzyści i kierowcy razem na drodze - jak dojść do kompromisu?
Wypadki według sprawcy*
Pojazd sprawcy |
Wypadki |
% |
Zabici |
% |
Ranni |
% |
Samochód osobowy |
22 659 |
77,2 |
1 638 |
72,2 |
29 841 |
79,5 |
Rower |
1 716 |
5,8 |
153 |
6,7 |
1 642 |
4,4 |
Samochód ciężarowy bez przyczepy |
1 259 |
4,3 |
133 |
5,9 |
1 575 |
4,2 |
Motocykl |
967 |
3,3 |
146 |
6,4 |
957 |
2,6 |
Motorower |
884 |
3,0 |
39 |
1,7 |
963 |
2,6 |
Ofiary wypadku według użytkowników dróg*
Rodzaj użytkownika drogi |
Ofiary ogółem |
Zabici |
Ranni |
Piesi |
9 942 |
1 140 |
8 802 |
Kierujący samochodami osobowymi |
13 687 |
871 |
12 816 |
Kierujący rowerami |
4 448 |
304 |
4 144 |
Kierujący motocyklami |
2 050 |
242 |
1 808 |
Kierujący motorowerami |
1 712 |
55 1 |
657 |
Z badań Oponeo.pl wynika, że aż 83% rowerzystów nie jest wystarczająco widocznych na drodze. Zdarza się, że kierowcy zbyt późno ich dostrzegają, a co za tym idzie możliwość wykonania bezpiecznego manewru jest w takim momencie utrudniona. Wpływ na to ma ciemny strój cyklistów, brak odpowiedniego oświetlenia, elementów odblaskowych, ale także stan szyb w aucie: brudne, zaparowane w znacznym stopniu pogarszają widoczność. Także w deszczu, gdy światła samochodowych reflektorów odbijają się od mokrego asfaltu, trudniej dostrzec innych użytkowników drogi. Widoczność pogarsza się szczególnie o zmierzchu. - Choć my dobrze widzimy oświetlone samochody, ich kierowcy niekoniecznie widzą nas – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl, z zamiłowania rowerzysta. - Jadąc na rowerze powinniśmy pamiętać o sprawnych rowerowych lampkach i odblaskowych elementach stroju.
Obowiązkowe oświetlenie roweru
Zgodnie z Kodeksem Ruchu Drogowego każdy rower powinien być wyposażony w następujące światła:
- przednie: białe lub żółte ciągłe,
- tylne: odblaskowe (nie może mieć kształtu trójkąta) i światło pozycyjne (może być migające).
REKLAMA
Dodatkowo dopuszczalne są światła odblaskowe zamontowane na bocznych płaszczyznach koła oraz na pedałach roweru. Zgodnie z przepisami rowerzyści powinni świateł używać od zmierzchu do świtu. Zaleca się również stosowanie odblaskowych elementów ubioru: kamizelki odblaskowej lub opasek. – Opaski odblaskowe najlepiej założyć nad kostką, gdyż na tej wysokości są widoczne dla kierowców samochodów z prawie każdej strony – mówi ekspert z Oponeo.pl. – Ten prosty zabieg pozwala zwiększyć widoczność rowerzystów z 20 do nawet 100 metrów.
Oświetlenie pasywne wykorzystujące oświetlenie innych pojazdów znacząco poprawia widoczność. Dodatkowo opaska samozaciskowa chroni długie nogawki spodni przed ewentualnym zabrudzeniem.
Reguła ograniczonego zaufania
Zarówno kierowcy samochodów jak i rowerów powinni wykazać się czujnością oraz ograniczonym zaufaniem wobec innych użytkowników drogi. Należy pamiętać, że samochód zbliżający się do skrzyżowania ze ścieżką rowerową ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu rowerowi. Podobnie w czasie skrętu kierowcy samochodu w prawo przez ścieżkę rowerową. Obie strony powinny zachować ostrożność szczególnie w przypadku gęstego ruchu ulicznego. Podobnie w okolicach przejść dla pieszych. Niektórzy rowerzyści przecinają w tym miejscu ulicę, choć jest to niezgodne z prawem: należy zejść z pojazdu i przeprowadzić go po przejściu. Niebezpiecznym manewrem jest dla cyklistów również skręt w lewo. Dojeżdżając do skrzyżowania należy odpowiednio wcześniej zasygnalizować chęć zmiany kierunku jazdy. Także skręcający w lewo kierowca samochodu powinien zwrócić uwagę, czy nie mija rowerzysty. Zbyt mocne odbicie samochodu w prawo może spowodować, że kierowca jednośladu nie będzie miał gdzie zjechać, próbując uniknąć kolizji.
Główne przyczyny wypadków z udziałem rowerzystów
Główne przyczyny wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących innymi pojazdami, w których poszkodowany został m.in. rowerzysta*
Przyczyna |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
1 950 |
99 |
1 882 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
453 |
28 |
456 |
Nieprawidłowy manewr skrętu |
318 |
29 |
298 |
Niedostosowanie prędkości |
271 |
41 |
256 |
Niezachowanie bezpiecznej odległości |
141 |
15 |
131 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie drogi dla rowerów |
109 |
3 |
109 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
93 |
7 |
97 |
Przestrzeganie przepisów o ruchu drogowym, troska o dobrą widoczność, ostrożność oraz ograniczone zaufanie do kierowców i pieszych – to najważniejsze elementy, które sprawią, że jazda rowerem będzie bezpieczna.
*Dane pochodzą z raportu Komendy Głównej Policji „Wypadki drogowe w Polsce w 2013 roku”.
Źródło: materiały prasowe OPONEO.PL
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.