REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadomy rowerzysta - o czym musi pamiętać wsiadając na rower?

Rowerzyści fot. Sxc.hu
Rowerzyści fot. Sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Aby czuć się bezpieczniej w trakcie jazdy rowerem warto aby rowerzysta zwrócił uwagę na kilka rzeczy, zwłaszcza tych odnoszących się jego obowiązków na drodze.

Wypadki z udziałem rowerzystów

Rower staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu, a rowerowe wycieczki ulubioną formą spędzania wolnego czasu. Nie brakuje również ludzi, którzy na rowerze realizują swoją sportową pasję. Tymczasem zainteresowanie tą formą spędzania czasu wyprzedza o wiele lat infrastrukturę, która zapewniłaby jego bezpieczne realizowanie.

REKLAMA

Również użytkownicy rowerów mają sporo do nadrobienia. Statystyki pokazują jak niebezpieczne są wypadki z udziałem rowerzystów. W 2012 roku brali oni udział w 4665 wypadkach, w których zginęło 317 osób, w tym aż 300 rowerzystów. Podobnie jak piesi, nie są oni chronieni żadnymi strefami zgniotu i poduszkami bezpieczeństwa. Konsekwencje nawet drobnych zdarzeń mogą być poważne.

Jak dbać o bezpieczeństwo na rowerze?

O swoje bezpieczeństwo rowerzyści na drodze mogą i powinni dbać na wiele sposobów.

REKLAMA

Przede wszystkim należy zadbać o swoją widoczność. Z punktu widzenia bezpieczeństwa jest ona kluczowa. Rowerzysta powinien wyposażyć rower w oświetlenie, obowiązkowo jeśli porusza się w nocy. Dodatkowo warto zamontować na rowerze elementy odblaskowe, a do garderoby włączyć nalepki lub opaski odblaskowe, które założone na nogi i ręce poprawią ich widoczność.

Wsiadając na rower, automatycznie powinniśmy uruchomić naszą wyobraźnię. Musimy myśleć nie tylko o tym, co sami robimy, ale także uważnie obserwować to co się dzieje dookoła nas. Niestety fakt, że jedziemy zgodnie z prawem, nie chroni nas od zagrożeń. Według statystyk najczęstsze kolizje samochodu z rowerem to zderzenia boczne. Jest to wynik łączenia się ruchu rowerowego i samochodowego. Do zdarzeń tych dochodzi, ponieważ kierowcy nie mają nawyku obserwacji drogi rowerowej przed dojazdem do skrzyżowania. Wystarczy na 100-150 metrów przed skrętem obserwować drogę, by bezpiecznie przepuścić jadący na ścieżce rowerowej jednoślad. Przepisy w tej sytuacji jednoznacznie chronią rowerzystów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jazda rowerem po chodniku

Użytkownicy rowerów powinni mieć również świadomość, że i oni mogą być zagrożeniem dla innych uczestników ruchu. Poruszają się 4 razy szybciej niż piesi. Dlatego po chodniku można się poruszać tylko w określonych okolicznościach, zawsze biorąc pod uwagę bezpieczeństwo pieszych. Podobnie jest z przejeżdżaniem na rowerach przez pasy.

Zobacz też: Kiedy rowerzysta może jechać chodnikiem?

Kierujący samochodem może nie być w stanie zareagować, gdy rozpędzony rower pojawi się na przejściu.

REKLAMA

„Na drodze widoczność to dużo, ale nie wszystko. Nasze zachowanie, sposób jazdy, wykonywanie manewrów powinny być przewidywalne i łatwe do zauważenia przez innych uczestników ruchu. Stąd jak ognia powinniśmy unikać nagłych, zaskakujących manewrów. Mogą one wprowadzić w błąd innych uczestników ruchu. Na przykład odpowiednio wcześnie powinniśmy w widoczny sposób sygnalizować zamiar skrętu, poprzez wyciągnięcie ręki” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Poruszając się po jezdni pamiętajmy o zajęciu odpowiedniego miejsca. Zgodnie przepisami rowerzyści powinni jechać przy prawej krawędzi jezdni. Dla bezpieczeństwa warto jednak zachować odstęp 1 m od jej skraju. Dzięki temu kierowcy pojazdów jadący za nami będą musieli zwolnić i poczekać na odpowiedni moment, żeby nas wyprzedzić. Wyprzedzając jednoślad, kierowcy powinni zachować bezpieczny odstęp – 1,5 m.

Zwiększająca się liczba rowerzystów ma dużo plusów: zdrowy styl życia, ekologiczny transport i szansa dla zakorkowanych miast. Jeśli tylko uczestnicy ruchu drogowego będą wzajemnie szanować swoje prawa, poprawiając tym samym poziom bezpieczeństwa, rower może stać się bezpieczniejszym środkiem codziennego transportu.

Źródło: materiały prasowe Skoda Auto Szkoła

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA