Crash testy - jakie organizacje na świecie je przeprowadzają?
REKLAMA
REKLAMA
Crash testy - kto je przeprowadza?
Wymiana auta na nowe jest często uzasadniana chęcią posiadania lepszego, bardziej dopracowanego modelu. O ile w teorii taka teza ma racjonalne argumenty (w nowych pojazdach stosowane są lepsze materiały, tworzone bardziej wydajne rozwiązania czy doskonalone już istniejące) o tyle producenci coraz częściej projektują sprzęt wydajniejszy, za to znacznie mniej trwały. Są jednak obszary motoryzacji, w których postęp jest zauważalny – bezpieczeństwo.
REKLAMA
O poziomie bezpieczeństwa jakie gwarantuje auto decyduje szereg jego elementów. Z tego powodu nowe modele samochodów nie zawsze prezentują się lepiej od poprzedników. Bardziej masywne linie, mniejsze okna, wyżej poprowadzone linie maski czy bagażnika to często efekt opracowania nie tylko ładnego, ale i bezpiecznego pojazdu.
Poziom bezpieczeństwa auta
Poziom bezpieczeństwa samochodu jest możliwy do oceny tylko poprzez sprawdzenie w praktyce skuteczności działania poszczególnych jego stref kontrolowanego zgniotu, napinaczy pasów, poduszek powietrznych czy potencjalnego ryzyka kontaktu pasażera z elementami wnętrza auta. Aby to zweryfikować trzeba poddać auto kontrolowanemu wypadkowi w ściśle określonych, wręcz laboratoryjnych, warunkach. Konieczne jest bowiem zachowanie tych samych parametrów wypadku dla wszystkich aut. Wszystko musi być zatem precyzyjnie wyliczone i nie można pozwolić sobie na błędy. Dzięki temu można całkiem precyzyjnie porównać jakość zabezpieczeń jakie przygotował producent danego samochodu na tle konkurencji.
Zobacz też: Wyniki testów Euro NCAP - ile są warte?
REKLAMA
Każdy kupujący może sprawdzić jak wysoko oceniany jest poziom bezpieczeństwa samochodu, który go interesuje. Wystarczy skorzystać z zasobów Internetu. Wśród najbardziej znanych organizacji przeprowadzających testy zderzeniowe wymienia się przede wszystkim Euro NCAP. Bada ona zachowanie się pojazdu i manekinów w trakcie kontaktu z różnego rodzaju przeszkodami. Zdarzenie czołowe, boczne czy najechanie od tyłu na pojazd to główne elementy każdego testu. Euro NCAP sprawdza pojazdy przeznaczone na sprzedaż w Europie.
Na znaczeniu zyskują także testy amerykańskiego instytutu IIHS, który zasłynął z zaskakującego wprowadzenia próby zderzeniowej polegającej na uderzeniu zaledwie 25 procentami szerokości pojazdu jadącego z prędkością 40 mil na godzinę (ok. 64 km/h) w wysoką na 1,5 metra sztywną przeszkodę. Próba ta odkryła słabość wielu konstrukcji nowoczesnych aut, zwłaszcza tych najdroższych, które na 5-tkę zaliczyły wcześniejsze testy Euro NCAP (testu nie zaliczył m.in. Mercedes C, Lexus IS 250/350, Audi A4 i Lexus ES 350 z rocznika 2012).
Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS
Inne organizacje przeprowadzające crash testy aut
REKLAMA
Jeśli zależy nam na dokładniejszej weryfikacji danego auta, można sprawdzić wyniki innych, mniej znanych w Europie organizacji badających bezpieczeństwo jak np. australijska ANCAP (Australasian New Car Assessment Program) czy koreańska Korea Automobile Insurance Repair Research.
Przeglądając wyniki prób zderzeniowych danego auta trzeba jednak pamiętać o tym, że producenci dostosowują często auta pod próby przeprowadzane przez konkretne organizacje. Dlatego samochody potrafią się nieco różnić pod względem konstrukcji w zależności od rynku na jakim są sprzedawane. Nie ma zatem pewności, że jeśli pojazd wypadł dobrze w koreańskim teście to tak samo udanie zaprezentuje się w próbie przeprowadzonej przez europejski instytut. Dlatego warto sprawdzić wyniki w kilku testach. Koniecznie też należy pamiętać o tym, że testy te są miarodajne do pewnego stopnia. Jeśli różnica mas pomiędzy oboma autami przekracza 300 kg to nie ma żadnej gwarancji, że teoretycznie lepsze wg testów auto zapewni w trakcie wypadku większe bezpieczeństwo niż gorszy, ale znacznie cięższy pojazd.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.