REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Crash testy - jakie organizacje na świecie je przeprowadzają?

kolizja, zderzenie, wypadek
kolizja, zderzenie, wypadek

REKLAMA

REKLAMA

Chcąc ocenić poziom bezpieczeństwa danego modelu auta warto sprawdzić wyniki jakie osiągnął w kilku testach zderzeniowych na świecie. Jakie organizacje zajmują się badaniem zachowania auta w trakcie wypadku?

Crash testy - kto je przeprowadza?

Wymiana auta na nowe jest często uzasadniana chęcią posiadania lepszego, bardziej dopracowanego modelu. O ile w teorii taka teza ma racjonalne argumenty (w nowych pojazdach stosowane są lepsze materiały, tworzone bardziej wydajne rozwiązania czy doskonalone już istniejące) o tyle producenci coraz częściej projektują sprzęt wydajniejszy, za to znacznie mniej trwały. Są jednak obszary motoryzacji, w których  postęp jest zauważalny – bezpieczeństwo.

REKLAMA

REKLAMA

O poziomie bezpieczeństwa jakie gwarantuje auto decyduje szereg jego elementów. Z tego powodu nowe modele samochodów nie zawsze prezentują się lepiej od poprzedników. Bardziej masywne linie, mniejsze okna, wyżej poprowadzone linie maski czy bagażnika to często efekt opracowania nie tylko ładnego, ale i bezpiecznego pojazdu.

Poziom bezpieczeństwa auta

Poziom bezpieczeństwa samochodu jest możliwy do oceny tylko poprzez sprawdzenie w praktyce skuteczności działania poszczególnych jego stref kontrolowanego zgniotu, napinaczy pasów, poduszek powietrznych czy potencjalnego ryzyka kontaktu pasażera z elementami wnętrza auta. Aby to zweryfikować trzeba poddać auto kontrolowanemu wypadkowi w ściśle określonych, wręcz laboratoryjnych, warunkach. Konieczne jest bowiem zachowanie tych samych parametrów wypadku dla wszystkich aut. Wszystko musi być zatem precyzyjnie wyliczone i nie można pozwolić sobie na błędy. Dzięki temu można całkiem precyzyjnie porównać jakość zabezpieczeń jakie przygotował producent danego samochodu na tle konkurencji.

REKLAMA

Zobacz też: Wyniki testów Euro NCAP - ile są warte?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdy kupujący może sprawdzić jak wysoko oceniany jest poziom bezpieczeństwa samochodu, który go interesuje. Wystarczy skorzystać z zasobów Internetu. Wśród najbardziej znanych organizacji przeprowadzających testy zderzeniowe wymienia się przede wszystkim Euro NCAP. Bada ona zachowanie się pojazdu i manekinów w trakcie kontaktu z różnego rodzaju przeszkodami. Zdarzenie czołowe, boczne czy najechanie od tyłu na pojazd to główne elementy każdego testu. Euro NCAP sprawdza pojazdy przeznaczone na sprzedaż w Europie.

Na znaczeniu zyskują także testy amerykańskiego instytutu IIHS, który zasłynął z zaskakującego wprowadzenia próby zderzeniowej polegającej na uderzeniu zaledwie 25 procentami szerokości pojazdu jadącego z prędkością 40 mil na godzinę (ok. 64 km/h) w wysoką na 1,5 metra sztywną przeszkodę. Próba ta odkryła słabość wielu konstrukcji nowoczesnych aut, zwłaszcza tych najdroższych, które na 5-tkę zaliczyły wcześniejsze testy Euro NCAP (testu nie zaliczył m.in. Mercedes C, Lexus IS 250/350, Audi A4 i Lexus ES 350 z rocznika 2012).

Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS

Inne organizacje przeprowadzające crash testy aut

Jeśli zależy nam na dokładniejszej weryfikacji danego auta, można sprawdzić wyniki innych, mniej znanych w Europie organizacji badających bezpieczeństwo jak np. australijska ANCAP (Australasian New Car Assessment Program) czy koreańska Korea Automobile Insurance Repair Research.

Przeglądając wyniki prób zderzeniowych danego auta trzeba jednak pamiętać o tym, że producenci dostosowują często auta pod próby przeprowadzane przez konkretne organizacje. Dlatego samochody potrafią się nieco różnić pod względem konstrukcji w zależności od rynku na jakim są sprzedawane. Nie ma zatem pewności, że jeśli pojazd wypadł dobrze w koreańskim teście to tak samo udanie zaprezentuje się w próbie przeprowadzonej przez europejski instytut. Dlatego warto sprawdzić wyniki w kilku testach. Koniecznie też należy pamiętać o tym, że testy te są miarodajne do pewnego stopnia. Jeśli różnica mas pomiędzy oboma autami przekracza 300 kg to nie ma żadnej gwarancji, że teoretycznie lepsze wg testów auto zapewni w trakcie wypadku większe bezpieczeństwo niż gorszy, ale znacznie cięższy pojazd.

Crash test
mercedes c250 IIHS
IIHS
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA