Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS
REKLAMA
REKLAMA
Do tej pory większość Europejczyków zainteresowanych kupnem bezpiecznego samochodu, sprawdzała jego kompetencje poprzez wgląd do badań przeprowadzanych przez organizację Euro NCAP. Odkąd jednak amerykański Instytut Ubezpieczeń i Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) opublikował wyniki swojego najnowszego testu zderzeniowego, niektórzy klienci zaczęli z dystansem podchodzić do ocen wydawanych przez Euro NCAP.
REKLAMA
Nowy test zderzeniowy IIHS
IIHS wprowadził bowiem do swych testów nową próbę. Polega ona na tym, że auto rozpędzone do 64km/h uderza czołowo w sztywną przeszkodę ¼ szerokości swojego przodu (do tej pory było to 40 % czyli 2/5 szerokości auta). Wyniki tego testu są w kilku przypadkach zadziwiająco słabe. Testu tego nie zaliczyły m.in. najnowsze Audi A4 czy Mercedes klasy C. Najgorzej z próbą poradził sobie Lexus IS250/350.
Zobacz też: Testy zderzniowe Euro NCAP - jak ocenia się stopień bezpieczeństwa samochodu?
klasa średnia wyższa | |||||
Model 2013' | czołowe 2/5 | boczne | dachowanie | tylne | czołowe 1/4 |
Acura TL | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze |
Audi A4 | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | źle |
BMW 3 | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | warunkowo |
Infinity G | dobrze | dobrze | akceptowalnie | warunkowo | akcetpowalnie |
Mercedes C-class | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | źle |
Lexus IS250 | dobrze | dobrze | akceptowalnie | akceptowalnie | źle |
VW Passat CC | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | warunkowo |
Volvo S60 | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze |
Świetnie za to wypadło Volvo S60, które potwierdziło tym samym wysokie przywiązanie szwedzkiego koncernu do prac na poprawą bezpieczeństwa na drodze. Równie dobrze spisała się niewystępująca na europejskim rynku Acura TL. Oba auta zyskały maksymalną notę w próbach przeprowadzonych przez IIHS.
klasa średnia | |||||
model | czołowe 2/5 | boczne | dachowanie | tylne | czołowe 1/4 |
Honda Accord 4d USA | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze |
Chevrolet Malibu | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | warunkowo |
Dodge Avenger | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | akceptowalnie |
Ford Fusion (Mondeo) | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | akceptowalnie |
Hyundai Sonata | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | warunkowo |
Kia Optima | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | akceptowalnie |
Subaru Legacy | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | akceptowalnie |
Suzuki Kizashi | dobrze | dobrze | akceptowalnie | dobrze | dobrze |
Toyota Camry | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | źle |
Toyota Prius V | dobrze | dobrze | dobrze | dobrze | źle |
Zobacz też: Nowe technologie Forda nagrodzone przez Euro NCAP
Wyniki amerykańskich testów nie były zaskoczeniem dla niemieckiego automobilklub ADAC, który już kilka lat temu dostrzegł w swoich testach ten sam problem. Zdaniem fachowców wprowadzenie nowej próby zderzeniowej przez IIHS jest krokiem w dobrą stroną. Tego typu wypadki są bowiem bardzo częstym zjawiskiem na drogach, dlatego warto demaskować wszelkie niedoskonałości aut, nawet tych o najlepszej renomie. Pozostawanie przy niezmiennie tych samych testach, jak robi to Euro NCAP, nie pozwala ocenić autentycznego poziomu bezpieczeństwa jaki zapewniają nowe samochody osobowe.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.