REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt Unii Europejskiej w celu poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
W Europie Środkowej jest o wiele więcej wypadków niż w części Zachodniej /Fot. Fotolia
W Europie Środkowej jest o wiele więcej wypadków niż w części Zachodniej /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Europie Środkowej odnotowuje się zdecydowanie wyższą liczbę wypadków śmiertelnych przypadających na milion mieszkańców niż w Europie Zachodniej. Unia Europejska postanowiła to zmienić. Jak? Tego dowiecie się poniżej.

Bezpieczeństwo w transporcie uznane zostało za zasadniczą kwestię w kontekście transportu drogowego w krajach Europy Środkowej, ponieważ np. w roku 2004 (w momencie tworzenia programu) odnotowano około 726.200 wypadków drogowych i 991.100 ofiar w krajach Europy Środkowej (około 55% wypadków drogowych i ofiar w UE25, źródło: CARE, DG TREN obecnie DG MOVE).  Najwyższe wartości odnotowano w Polsce (143), następnie w Słowenii (129), na Węgrzech (129) i w Republice Czeskiej (126). Biorąc pod uwagę złożoność problemów jakim muszą stawić czoła państwa należące do obszaru Europy Środkowej i cele Programu dla Europy Środkowej kilka instytucji pochodzących z wyżej wymienionego obszaru aplikowało o realizację projektu SOL – Save Our Lives. Rozpoczął się on w kwietniu 2010 roku, a zakończy się w marcu 2013 r. Nadrzędnym celem projektu SOL jest opracowanie strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego, która będzie dawała się łatwo formować i adaptować w zróżnicowanych warunkach Europy Środkowej na poziomie społeczności lokalnych oraz jednoczesne stworzenie w ramach tych społeczności kompetentnych struktur zarządzających, których będą rozwiązywały problemy związane z negatywnymi i nieprzewidzianymi skutkami transportu drogowego.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie dokumenty są potrzebne podczas podróżowania po Unii Europejskiej?

Podjęcie tej tematyki przez realizatorów projektu SOL opiera się na następujących uzasadnieniach:
§ bezpieczeństwo ruchu drogowego jest bardzo często przedmiotem sporów politycznych w krajach Europy Środkowej oraz jest elementem programów politycznych;
§ nakłady finansowe kierowane są w stronę rozwoju infrastruktury drogowej, ale już niekoniecznie w stronę zrównoważonego transportu;
§ brakuje profesjonalistów – ludzi z odpowiednią wiedzą i umiejętnościami, którzy umieliby podejmować efektywne działania w ramach kreowania zrównoważonego transportu;
§ brakuje systemów koordynacji, planowania i ewaluacji działań, w szczególności na poziomie lokalnym.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują na terenie Unii Europejskiej?

Jednocześnie istnieje wiele przykładów już zrealizowanych dobrych i skutecznych działań z regionów Programu pozytywnie rozwiązujących problemy zrównoważonego transportu. Doświadczenia wielu krajów pokazują, że urbanistyka i zasady zrównoważonego transportu mogą być bardzo efektywne w odniesieniu do działań i programów mających na celu zapobieganie wypadkom drogowym. Te przykłady udanych działań zawsze związane są ze ścisłą współpracą zainteresowanych podmiotów. Współpraca w działaniach bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) ma ogromne znaczenie. Chociażby z tego względu, że brd to problem multidyscyplinarny i multisektorowy (m. in. infrastruktura, technologie, uczestnicy ruchu drogowego). Tylko kooperacja między sektorami przynosi efekty. W Programie dla Europy Środkowej i w projekcie SOL działania oparte są na współpracy regionów. Współdziałanie na poziomie społeczności lokalnych ma zawsze ogromne znaczenie bo mobilizuje tych, których podejmowane działania bezpośrednio dotyczą (tak naprawdę
pracują oni dla siebie). Zgodnie z regułą subsydiarności (wprowadzoną przez Traktat z Maastricht w 1992 r.) jedną z podstawowych zasad ustrojowych Unii Europejskiej jest to, że społeczności lokalne powinny odgrywać główną rolę w działaniach zmierzających do redukcji liczby ofiar wypadków drogowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Unia Europejska weźmie się za piratów drogowych

REKLAMA

Zasada ta mówi, że na szczeblu wspólnotowym powinny być podejmowane tylko te działania, których przeniesienie na wyższy szczebel oznacza większą skuteczność i efektywność niż w przypadku, gdyby prowadzenie stosownych akcji pozostawić w wyłącznej kompetencji rządów poszczególnych państw członkowskich. W związku z powyższym w projekcie SOL zostanie stworzona sieć zaangażowanych społeczności lokalnych, które będą się wymieniać dobrymi praktykami i doświadczeniami. Aktywność tej sieci to też mobilizowanie ludzi
do działań zmierzających do redukcji liczby ofiar wypadków drogowych na swoim terenie i wypracowanie efektywnych i skutecznych rozwiązań w kontekście zrównoważonego transportu.

W projekt jest zaangażowanych 12 partnerów z obszaru Europy Środkowej: z Włoch, Austrii, Niemiec, Czech, Polski, Słowacji, Słowenii, Węgier. Partnerem wiodącym jest ALOT (Agency of East Lombardy for Transport and Logistic) z Włoch. Polscy partnerzy to: ITS – Instytut Transportu Samochodowego z Warszawy i Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego – Regionalne Centrum BRD z Olsztyna. Projekt SOL składa się z 6 pakietów zadaniowych. Instytut Transportu Samochodowego jest odpowiedzialny za realizację pakietu dotyczącego oceny stanu brd w obszarze Europy Środkowej. Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego – Regionalne Centrum BRD z Olsztyna jest odpowiedzialny za pilotażowe wdrożenie środków poprawiających stan brd, które będą indywidualnie dobrane dla każdej ze społeczności lokalnych w ramach projektu SOL.

Zobacz też: Brak polskiego przedstawiciela w kraju, do którego się wybieram

REKLAMA

Wdrożenie rozwiązań w regionach ma za zadanie sprostać zasadzie subsydiarności, która mówi, że to społeczności lokalne powinny odgrywać główną rolę w działaniach zmierzających do redukcji liczby ofiar  wypadków drogowych. Efektem końcowym projektu SOL będzie podręcznik, który pomoże miastom/regionom działać dalej i osiągać kolejne efekty w poprawie stanu brd, a nowym zainteresowanym społecznościom lokalnym będzie służyć jako pomoc do podjęcia działań. Korzystanie z podręcznika pozwoli na powielanie działań projektu SOL w regionach nie objętych projektem, a także po jego zakończeniu.

Oczekiwanymi rezultatami projektu SOL są:
- lepsze i skuteczniejsze planowanie działań z zakresu brd w miastach/regionach;
- skoordynowana, wielosektorowa i multidyscyplinarna współpraca w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i zrównoważonego transportu w miastach/regionach;
- wdrażanie projektów, których realizacja wynika z analiz i badań, a nie z niczym nie popartych decyzji;
- rozwój międzynarodowej sieci powiązań osób i instytucji mających wspólną wizję bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- stworzenie zestawu narzędzi dla miast/regionów, pozwalającego na samodzielne wdrożenie idei SOL.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA