REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działanie i rodzaje poduszek powietrznych

Daniel Kowieski
Działanie i rodzaje poduszek powietrznych Fot. Fotolia
Działanie i rodzaje poduszek powietrznych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z przełomowych wynalazków w dziedzinie bezpieczeństwa biernego w samochodzie - poduszka powietrzna - za rok obchodzić będzie 40–lecie istnienia. W 1973 roku na rynek amerykański wypuszczono pierwszy samochód wyposażony w to innowacyjne rozwiązanie. Był nim Oldsmobile Tornado.

Poduszka powietrzna (ang. Airbag) – czyli pasywny/bierny system bezpieczeństwa, wykorzystywany w samochodach do zapobiegania urazom podczas wypadków, to konstrukcja składająca się z 3 głównych elementów:

REKLAMA

- układ aktywujący, czyli czujnik piezoelektryczny oraz cyfrowy układ mikroprocesorowy.

- generator gazu, który napełnia poduszkę, zawiera zapalnik i stałe paliwo.

- elastyczny, nylonowo - bawełniany worek wypełniający się gazem w razie wypadku.

Sama poduszka jest uruchamiana w kilkutysięcznych sekundy po uderzeniu. Przez wybuch pirotechniczny poduszka napełnia się gazem, a prędkość wystrzału to 322km/h! Ma też różne wymiary, dla Europy jest to 35-45 dm3 (kierowca) i 60-75 dm3 (pasażer) a dla Stanów Zjednoczonych, gdzie nie ma obowiązku zapinania pasów, 60-80 dm3 (kierowca) i 100-160 dm3 (pasażer).

Zobacz też: Jak wymienić poduszkę powietrzną pasażera?

Pierwszym etapem uruchamiającym całą sekwencję jest uderzenie. Poprzez bezwładnościowe czujniki rozmieszczone w różnych częściach auta zostaje przesłany bodziec. Dociera on do ACU (Airbag Control Unit), czyli komputera odpowiedzialnego za decyzję jakie poduszki mają zostać wystrzelone w danym momencie. Gdy poduszka jest już napełniona i dochodzi do zetknięcia z ciałem osoby w samochodzie, gazy znajdujące się w środku zaczynają uciekać przez otwory po bokach (materiał jest natarty od środka talkiem dzięki czemu wszystko przebiega szybciej) aby zapewnić prawidłową amortyzację i zapobiec uduszeniu się poszkodowanego. Podczas tego procesu znacząco zwiększa się ciśnienie w kabinie, co może uszkodzić wzrok bądź słuch kierowcy i pasażerów. Niektórzy producenci stosują specjalne systemy uchylające okna, zmniejszające niebezpieczeństwo wystąpienia wymienionych uszkodzeń.

Zobacz też: Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa?

Typów i rodzajów Airbagów jest wiele. Najpopularniejsze to poduszki czołowe osób siedzących z przodu, montuje się je w kierownicy i desce rozdzielczej. Dzisiaj są one niemal standardem nawet w autach segmentu A (najmniejsze samochody miejskie). Poduszki typu SAB - kurtynowe, kolanowe (pierwszy raz zamontowane w Mercedesie SLR w 2003 roku), chroniące stopy kierowcy, klatkę piersiową czy poduszka środkowego pasażera tylnej kanapy to wyposażenie seryjne jedynie najnowszych modeli segmentu premium i flagowych limuzyn producentów. W reszcie samochodów trzeba za tego typu bezpieczeństwo dopłacać. Firma Brabus próbowała wprowadzić do sprzedaży airbag czołowy osób jadących z tyłu, ale przez wiele ograniczeń konstrukcyjnych zrezygnowano z tego pomysłu. Mercedes pracuje nad poduszką zewnętrzną, która w razie wypadku ma podnieść przód auta i dzięki temu zmniejszyć uszkodzenia, natomiast Volvo w najnowszym V40 zamontuje system chroniący pieszych, polegający na wystrzeleniu spod maski airbaga zakrywającego całą szybę.

Zobacz też: Jaki wpływ na jazdę ma rozkład masy w samochodzie?

Pamiętać jednak trzeba, że ten system bezpieczeństwa posiada także wady. W momencie wybuchu tworzy się huk, który może doprowadzić do uszkodzenia słuchu, przy uderzeniu głową narażona jest rogówka oka, a gdy gaz już ucieka jest w stanie podrażnić gardło. Uszkodzenia ciała mogą wystąpić też, gdy zajmujemy złą pozycję za kierownicą albo nie zapinamy pasów bezpieczeństwa. Nie wolno nam również przewozić dziecka w foteliku na przednim siedzeniu bez wcześniejszego odłączenia czujnika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile czasu można przechowywać paliwo?

    Zakupowy szał na stacjach paliwowych trwa. Kierowcy leją tańszy olej napędowy i benzynę do kanistrów i baniek. Czy wiedzą jednak ile czasu można przechowywać paliwo w takich pojemnikach? I w jakich warunkach należy to zrobić, aby nie łamać przepisów?

    Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?

    Kierowcy mają wątpliwości dotyczące zastosowania przepisów skracających okres przedawnienia punktów karnych do roku. Wątpliwości te postanowiłem zatem rozwiać. Sytuacja modelowa na dziś brzmi: kierowca dostał mandat przed 17 września, ale zapłacił go po 17 września. Co z punktami i ich przedawnieniem? Jaki termin go obowiązuje?

    Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce

    Legislatorzy nie chcieli bawić się w półśrodki. Osoba, która będzie majstrować przy tablicach rejestracyjnych, może na 5 lat trafić do więzienia. Co jednak to majstrowanie oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to.

    Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji

    Rządzący przygotowali kolejną zmianę dla aut z LPG. Od teraz będą musiały być wyposażane w dodatkową tabliczkę. Kogo dotyczy ten wymóg? I kiedy wejdzie w życie? Poszukajcie odpowiedzi w naszym materiale.

    REKLAMA

    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA

    Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

    Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

    Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

    Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

    REKLAMA