REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działanie i rodzaje poduszek powietrznych

Daniel Kowieski
Działanie i rodzaje poduszek powietrznych Fot. Fotolia
Działanie i rodzaje poduszek powietrznych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z przełomowych wynalazków w dziedzinie bezpieczeństwa biernego w samochodzie - poduszka powietrzna - za rok obchodzić będzie 40–lecie istnienia. W 1973 roku na rynek amerykański wypuszczono pierwszy samochód wyposażony w to innowacyjne rozwiązanie. Był nim Oldsmobile Tornado.

Poduszka powietrzna (ang. Airbag) – czyli pasywny/bierny system bezpieczeństwa, wykorzystywany w samochodach do zapobiegania urazom podczas wypadków, to konstrukcja składająca się z 3 głównych elementów:

REKLAMA

- układ aktywujący, czyli czujnik piezoelektryczny oraz cyfrowy układ mikroprocesorowy.

- generator gazu, który napełnia poduszkę, zawiera zapalnik i stałe paliwo.

- elastyczny, nylonowo - bawełniany worek wypełniający się gazem w razie wypadku.

Sama poduszka jest uruchamiana w kilkutysięcznych sekundy po uderzeniu. Przez wybuch pirotechniczny poduszka napełnia się gazem, a prędkość wystrzału to 322km/h! Ma też różne wymiary, dla Europy jest to 35-45 dm3 (kierowca) i 60-75 dm3 (pasażer) a dla Stanów Zjednoczonych, gdzie nie ma obowiązku zapinania pasów, 60-80 dm3 (kierowca) i 100-160 dm3 (pasażer).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak wymienić poduszkę powietrzną pasażera?

Pierwszym etapem uruchamiającym całą sekwencję jest uderzenie. Poprzez bezwładnościowe czujniki rozmieszczone w różnych częściach auta zostaje przesłany bodziec. Dociera on do ACU (Airbag Control Unit), czyli komputera odpowiedzialnego za decyzję jakie poduszki mają zostać wystrzelone w danym momencie. Gdy poduszka jest już napełniona i dochodzi do zetknięcia z ciałem osoby w samochodzie, gazy znajdujące się w środku zaczynają uciekać przez otwory po bokach (materiał jest natarty od środka talkiem dzięki czemu wszystko przebiega szybciej) aby zapewnić prawidłową amortyzację i zapobiec uduszeniu się poszkodowanego. Podczas tego procesu znacząco zwiększa się ciśnienie w kabinie, co może uszkodzić wzrok bądź słuch kierowcy i pasażerów. Niektórzy producenci stosują specjalne systemy uchylające okna, zmniejszające niebezpieczeństwo wystąpienia wymienionych uszkodzeń.

Zobacz też: Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa?

Typów i rodzajów Airbagów jest wiele. Najpopularniejsze to poduszki czołowe osób siedzących z przodu, montuje się je w kierownicy i desce rozdzielczej. Dzisiaj są one niemal standardem nawet w autach segmentu A (najmniejsze samochody miejskie). Poduszki typu SAB - kurtynowe, kolanowe (pierwszy raz zamontowane w Mercedesie SLR w 2003 roku), chroniące stopy kierowcy, klatkę piersiową czy poduszka środkowego pasażera tylnej kanapy to wyposażenie seryjne jedynie najnowszych modeli segmentu premium i flagowych limuzyn producentów. W reszcie samochodów trzeba za tego typu bezpieczeństwo dopłacać. Firma Brabus próbowała wprowadzić do sprzedaży airbag czołowy osób jadących z tyłu, ale przez wiele ograniczeń konstrukcyjnych zrezygnowano z tego pomysłu. Mercedes pracuje nad poduszką zewnętrzną, która w razie wypadku ma podnieść przód auta i dzięki temu zmniejszyć uszkodzenia, natomiast Volvo w najnowszym V40 zamontuje system chroniący pieszych, polegający na wystrzeleniu spod maski airbaga zakrywającego całą szybę.

Zobacz też: Jaki wpływ na jazdę ma rozkład masy w samochodzie?

Pamiętać jednak trzeba, że ten system bezpieczeństwa posiada także wady. W momencie wybuchu tworzy się huk, który może doprowadzić do uszkodzenia słuchu, przy uderzeniu głową narażona jest rogówka oka, a gdy gaz już ucieka jest w stanie podrażnić gardło. Uszkodzenia ciała mogą wystąpić też, gdy zajmujemy złą pozycję za kierownicą albo nie zapinamy pasów bezpieczeństwa. Nie wolno nam również przewozić dziecka w foteliku na przednim siedzeniu bez wcześniejszego odłączenia czujnika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

REKLAMA

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

REKLAMA

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA