REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działanie i rodzaje poduszek powietrznych

Daniel Kowieski
Działanie i rodzaje poduszek powietrznych Fot. Fotolia
Działanie i rodzaje poduszek powietrznych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z przełomowych wynalazków w dziedzinie bezpieczeństwa biernego w samochodzie - poduszka powietrzna - za rok obchodzić będzie 40–lecie istnienia. W 1973 roku na rynek amerykański wypuszczono pierwszy samochód wyposażony w to innowacyjne rozwiązanie. Był nim Oldsmobile Tornado.

Poduszka powietrzna (ang. Airbag) – czyli pasywny/bierny system bezpieczeństwa, wykorzystywany w samochodach do zapobiegania urazom podczas wypadków, to konstrukcja składająca się z 3 głównych elementów:

REKLAMA

REKLAMA

- układ aktywujący, czyli czujnik piezoelektryczny oraz cyfrowy układ mikroprocesorowy.

- generator gazu, który napełnia poduszkę, zawiera zapalnik i stałe paliwo.

- elastyczny, nylonowo - bawełniany worek wypełniający się gazem w razie wypadku.

REKLAMA

Sama poduszka jest uruchamiana w kilkutysięcznych sekundy po uderzeniu. Przez wybuch pirotechniczny poduszka napełnia się gazem, a prędkość wystrzału to 322km/h! Ma też różne wymiary, dla Europy jest to 35-45 dm3 (kierowca) i 60-75 dm3 (pasażer) a dla Stanów Zjednoczonych, gdzie nie ma obowiązku zapinania pasów, 60-80 dm3 (kierowca) i 100-160 dm3 (pasażer).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak wymienić poduszkę powietrzną pasażera?

Pierwszym etapem uruchamiającym całą sekwencję jest uderzenie. Poprzez bezwładnościowe czujniki rozmieszczone w różnych częściach auta zostaje przesłany bodziec. Dociera on do ACU (Airbag Control Unit), czyli komputera odpowiedzialnego za decyzję jakie poduszki mają zostać wystrzelone w danym momencie. Gdy poduszka jest już napełniona i dochodzi do zetknięcia z ciałem osoby w samochodzie, gazy znajdujące się w środku zaczynają uciekać przez otwory po bokach (materiał jest natarty od środka talkiem dzięki czemu wszystko przebiega szybciej) aby zapewnić prawidłową amortyzację i zapobiec uduszeniu się poszkodowanego. Podczas tego procesu znacząco zwiększa się ciśnienie w kabinie, co może uszkodzić wzrok bądź słuch kierowcy i pasażerów. Niektórzy producenci stosują specjalne systemy uchylające okna, zmniejszające niebezpieczeństwo wystąpienia wymienionych uszkodzeń.

Zobacz też: Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa?

Typów i rodzajów Airbagów jest wiele. Najpopularniejsze to poduszki czołowe osób siedzących z przodu, montuje się je w kierownicy i desce rozdzielczej. Dzisiaj są one niemal standardem nawet w autach segmentu A (najmniejsze samochody miejskie). Poduszki typu SAB - kurtynowe, kolanowe (pierwszy raz zamontowane w Mercedesie SLR w 2003 roku), chroniące stopy kierowcy, klatkę piersiową czy poduszka środkowego pasażera tylnej kanapy to wyposażenie seryjne jedynie najnowszych modeli segmentu premium i flagowych limuzyn producentów. W reszcie samochodów trzeba za tego typu bezpieczeństwo dopłacać. Firma Brabus próbowała wprowadzić do sprzedaży airbag czołowy osób jadących z tyłu, ale przez wiele ograniczeń konstrukcyjnych zrezygnowano z tego pomysłu. Mercedes pracuje nad poduszką zewnętrzną, która w razie wypadku ma podnieść przód auta i dzięki temu zmniejszyć uszkodzenia, natomiast Volvo w najnowszym V40 zamontuje system chroniący pieszych, polegający na wystrzeleniu spod maski airbaga zakrywającego całą szybę.

Zobacz też: Jaki wpływ na jazdę ma rozkład masy w samochodzie?

Pamiętać jednak trzeba, że ten system bezpieczeństwa posiada także wady. W momencie wybuchu tworzy się huk, który może doprowadzić do uszkodzenia słuchu, przy uderzeniu głową narażona jest rogówka oka, a gdy gaz już ucieka jest w stanie podrażnić gardło. Uszkodzenia ciała mogą wystąpić też, gdy zajmujemy złą pozycję za kierownicą albo nie zapinamy pasów bezpieczeństwa. Nie wolno nam również przewozić dziecka w foteliku na przednim siedzeniu bez wcześniejszego odłączenia czujnika.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA