REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Testy zderzniowe Euro NCAP - jak ocenia się stopień bezpieczeństwa samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Większość nowych aut w testach Euro NCAP uzyskuje maksymalną notę 5-gwiazdek. Dlatego coraz więcej osób domaga się zmian prób jakim poddawane są samochody.
Większość nowych aut w testach Euro NCAP uzyskuje maksymalną notę 5-gwiazdek. Dlatego coraz więcej osób domaga się zmian prób jakim poddawane są samochody.
Euro NCAP

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie Euro NCAP oprócz osiągów, wyposażenia czy stylistyki samochodu, istotną rolę w jego wyborze odgrywa poziom oferowanego przez pojazd bezpieczeństwa. Jak wygląda taki test?

REKLAMA

Wiele osób podczas wyboru samochodu bierze pod uwagę wyniki testów zderzeniowych, głównie Euro NCAP. Bezpieczeństwo na drodze to temat niezmiernie często powtarzany w środkach masowego przekazu. W polskich realiach znaczenie tego zagadnienia przybiera jeszcze mocniej na sile, jeśli weźmiemy pod uwagę roczne statystyki wypadków publikowane przez Komendę Główną Policji. Choć liczba zabitych w wypadkach samochodowych co roku sukcesywnie spada, to nadal każdego roku nieodpowiedzialna czy brawurowa jazda kosztuje życie ponad 4 tysięcy ludzkich istnień.

REKLAMA

Trudno nie zgodzić się z opinią, że spadek liczby ofiar na drogach to efekt m.in. poruszania się bardziej bezpiecznymi pojazdami. Używane auta francuskie czy pojazdy klasy średniej wyższej cieszą się w Polsce dużym powodzeniem, a wiele z nich, pomimo wieku przekraczającego 8 lat, nadal oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa (znacznie wyższy niż popularne w latach 90-tych czy na początku XXI wieku auta czeskie, japońskie czy włoskie).

Zobacz też: Bezpieczeństwo dzieci w samochodzie

Skąd wiemy, że samochody są coraz bezpieczniejsze?

W 1997 roku powstała niezależna organizacja badająca poziom bezpieczeństwa pojazdów - European New Car Assessment Programme, w skrócie Euro NCAP. Inżynierowie opracowali szereg prób jakim kolejne nowe auta są poddawane pod katem wykrycia konkretnych braków czy błędów w ich konstrukcji mających wpływ na bezpieczeństwo podróżnych.

Jak wygląda test Euro NCAP?

Standardowy test przeprowadzany przez European New Car Assessment Programme, tzw. crash test, obejmuje 3 główne zdarzenia drogowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Euro NCAP Test I

Pierwsze z nich dotyczy czołowego zderzenia samochodu, rozpędzonego do 64km/h z odkształcalną barierą, która może się przesunąć maksymalnie o 40% szerokości nadwozia w lewo lub w prawo.

Euro NCAP Test II

Drugi test bada odporność konstrukcji auta na uderzenie boczne. Pojazd nie porusza się, natomiast w jego bok uderza wózek poruszający się z prędkością 50km/h. Czoło wózka nie jest sztywne i ulega deformacji .

Zobacz też: Nowe technologie Forda nagrodzone przez Euro NCAP

Euro NCAP Test III

Ostatni etap sprawdzania poziomu bezpieczeństwa samochodu ma na celu zbadać poziom ochrony głowy kierowcy w chwili zderzenia jego auta z wyższym pojazdem. Chodzi o sytuacje, w trakcie której zderzak wyższego pojazdu wbija się nadwozie samochodu w okolicach głowy kierowcy. Ten test pozwala ocenić działanie bocznych poduszek powietrznych i kurtyn powietrznych. Samochód ustawiany jest na ruchomym wózku, po czym jest on rozpędzany do prędkości 29 km/h. Wózek wraz z autem najeżdża na słup ustawiony na wysokości głowy kierowcy. Pokazuje to też odporność auta na uderzenie bokiem w słup lub drzewo.

Wyposażenie auta obniża rzetelność testów?

Poza tymi próbami Euro NCAP bada poziom ochrony kręgosłupa szyjnego kierowcy podczas uderzenia w tył samochodu a także ocenia wyposażenie auta, odpowiedzialne za bezpieczeństwo podróżnych, przyznając za to dodatkowe punkty. Sumaryczna liczba punktów ze wszystkich testów przekłada się na łączną ocenę bezpieczeństwa pojazdu. Wyrażona jest ona za pomocą gwiazdek. Najwyższą notę jaką może otrzymać auto to 5 gwiazdek. W wielu przypadkach okazało się, że zamontowanie np. fabrycznego czujnika o niezapiętych pasach pozwoliło zdobyć autu dodatkową gwiazdkę (np. Mercedes W203).

Zobacz też: Czym są aktywne zagłówki? Jak działają?

Laguna II i początek walki o gwiazdki Euro NCAP

Pierwszym samochodem, który uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek w testach Euro NCAP było Renault Laguna II generacji. Wynik tym wpłynął na ogromne zainteresowaniem tym modelem i przyczynił się do bardzo ciepłego przyjęcia nowej Laguny przez rynek. To co osiągnęło Renault w dziedzinie bezpieczeństwa (oraz zysków ze sprzedaży tego modelu) zachęciło i zmotywowało innych producentów do intensywnych prac, na poprawą bezpieczeństwa swoich aut. Dążenie do osiągnięcia 5-gwiazdkowego wyniku wypaczyło jednak znaczenie tych testów i spowodowało lawinę pytań o rzetelność tych badań. Dlaczego? O tym przekonacie się już niebawem w kolejnym materiale.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA