REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Testy zderzniowe Euro NCAP - jak ocenia się stopień bezpieczeństwa samochodu?

Większość nowych aut w testach Euro NCAP uzyskuje maksymalną notę 5-gwiazdek. Dlatego coraz więcej osób domaga się zmian prób jakim poddawane są samochody.
Większość nowych aut w testach Euro NCAP uzyskuje maksymalną notę 5-gwiazdek. Dlatego coraz więcej osób domaga się zmian prób jakim poddawane są samochody.
Euro NCAP

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie Euro NCAP oprócz osiągów, wyposażenia czy stylistyki samochodu, istotną rolę w jego wyborze odgrywa poziom oferowanego przez pojazd bezpieczeństwa. Jak wygląda taki test?

Wiele osób podczas wyboru samochodu bierze pod uwagę wyniki testów zderzeniowych, głównie Euro NCAP. Bezpieczeństwo na drodze to temat niezmiernie często powtarzany w środkach masowego przekazu. W polskich realiach znaczenie tego zagadnienia przybiera jeszcze mocniej na sile, jeśli weźmiemy pod uwagę roczne statystyki wypadków publikowane przez Komendę Główną Policji. Choć liczba zabitych w wypadkach samochodowych co roku sukcesywnie spada, to nadal każdego roku nieodpowiedzialna czy brawurowa jazda kosztuje życie ponad 4 tysięcy ludzkich istnień.

REKLAMA

REKLAMA

Trudno nie zgodzić się z opinią, że spadek liczby ofiar na drogach to efekt m.in. poruszania się bardziej bezpiecznymi pojazdami. Używane auta francuskie czy pojazdy klasy średniej wyższej cieszą się w Polsce dużym powodzeniem, a wiele z nich, pomimo wieku przekraczającego 8 lat, nadal oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa (znacznie wyższy niż popularne w latach 90-tych czy na początku XXI wieku auta czeskie, japońskie czy włoskie).

Zobacz też: Bezpieczeństwo dzieci w samochodzie

Skąd wiemy, że samochody są coraz bezpieczniejsze?

W 1997 roku powstała niezależna organizacja badająca poziom bezpieczeństwa pojazdów - European New Car Assessment Programme, w skrócie Euro NCAP. Inżynierowie opracowali szereg prób jakim kolejne nowe auta są poddawane pod katem wykrycia konkretnych braków czy błędów w ich konstrukcji mających wpływ na bezpieczeństwo podróżnych.

REKLAMA

Jak wygląda test Euro NCAP?

Standardowy test przeprowadzany przez European New Car Assessment Programme, tzw. crash test, obejmuje 3 główne zdarzenia drogowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Euro NCAP Test I

Pierwsze z nich dotyczy czołowego zderzenia samochodu, rozpędzonego do 64km/h z odkształcalną barierą, która może się przesunąć maksymalnie o 40% szerokości nadwozia w lewo lub w prawo.

Euro NCAP Test II

Drugi test bada odporność konstrukcji auta na uderzenie boczne. Pojazd nie porusza się, natomiast w jego bok uderza wózek poruszający się z prędkością 50km/h. Czoło wózka nie jest sztywne i ulega deformacji .

Zobacz też: Nowe technologie Forda nagrodzone przez Euro NCAP

Euro NCAP Test III

Ostatni etap sprawdzania poziomu bezpieczeństwa samochodu ma na celu zbadać poziom ochrony głowy kierowcy w chwili zderzenia jego auta z wyższym pojazdem. Chodzi o sytuacje, w trakcie której zderzak wyższego pojazdu wbija się nadwozie samochodu w okolicach głowy kierowcy. Ten test pozwala ocenić działanie bocznych poduszek powietrznych i kurtyn powietrznych. Samochód ustawiany jest na ruchomym wózku, po czym jest on rozpędzany do prędkości 29 km/h. Wózek wraz z autem najeżdża na słup ustawiony na wysokości głowy kierowcy. Pokazuje to też odporność auta na uderzenie bokiem w słup lub drzewo.

Wyposażenie auta obniża rzetelność testów?

Poza tymi próbami Euro NCAP bada poziom ochrony kręgosłupa szyjnego kierowcy podczas uderzenia w tył samochodu a także ocenia wyposażenie auta, odpowiedzialne za bezpieczeństwo podróżnych, przyznając za to dodatkowe punkty. Sumaryczna liczba punktów ze wszystkich testów przekłada się na łączną ocenę bezpieczeństwa pojazdu. Wyrażona jest ona za pomocą gwiazdek. Najwyższą notę jaką może otrzymać auto to 5 gwiazdek. W wielu przypadkach okazało się, że zamontowanie np. fabrycznego czujnika o niezapiętych pasach pozwoliło zdobyć autu dodatkową gwiazdkę (np. Mercedes W203).

Zobacz też: Czym są aktywne zagłówki? Jak działają?

Laguna II i początek walki o gwiazdki Euro NCAP

Pierwszym samochodem, który uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek w testach Euro NCAP było Renault Laguna II generacji. Wynik tym wpłynął na ogromne zainteresowaniem tym modelem i przyczynił się do bardzo ciepłego przyjęcia nowej Laguny przez rynek. To co osiągnęło Renault w dziedzinie bezpieczeństwa (oraz zysków ze sprzedaży tego modelu) zachęciło i zmotywowało innych producentów do intensywnych prac, na poprawą bezpieczeństwa swoich aut. Dążenie do osiągnięcia 5-gwiazdkowego wyniku wypaczyło jednak znaczenie tych testów i spowodowało lawinę pytań o rzetelność tych badań. Dlaczego? O tym przekonacie się już niebawem w kolejnym materiale.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA