REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drogi jednokierunkowe bardziej niebezpieczne niż autostrady?!

To nie duża prędkość tylko miejsce, w którym ją rozwijamy, decyduje w największym stopniu o wzroście zagrożenia wypadkiem. Fot. Fotolia
To nie duża prędkość tylko miejsce, w którym ją rozwijamy, decyduje w największym stopniu o wzroście zagrożenia wypadkiem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z dużą prędkością zdaniem większości osób wiąże się nierozłącznie z niepotrzebnym igraniem z losem. Należy jednak pamiętać, że szybka jazda na autostradzie z prędkością rzędu 140km/h jest znacznie mniej niebezpieczna niż poruszanie się prędkością 80-90km/h na terenie miast czy nawet na drogach krajowych. Jak to możliwe?

Prędkość uzależnia

Poczucie prędkości jest przez wielu kierowców czymś tak pociągającym i niezbędnym, że niejednokrotnie wypacza u nich zdrowy rozsądek. W rezultacie niejednokrotnie zdarza się, że pęd za wysokim poziomem adrenaliny we krwi  kończy się na przydrożnym drzewie bądź na innym pojeździe.

REKLAMA

Brawura zabija

REKLAMA

Tego typu zachowanie utrwaliło w świadomości Polaków przekonanie, że jazda z prędkością powyżej 100-120km/h to kuszenie własnego losu i niepotrzebne ryzyko. Faktycznie, statystyki wypadków publikowane przez polską Policję dobitnie podkreślają, że główne przyczyny zdarzeń na naszych drogach to nadmierna prędkość i brawura. Ale to tylko cześć prawdy, którą nagłaśniają popularne, ale czasem mało rzetelne w swej pracy serwisy informacyjne.

W 2011 aż 82,9 % wypadków samochodowych miało miejsce na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych. Dopuszczalna na nich prędkość nie mogła być zatem większa niż 90km/h. Na prostych odcinkach drogi główną ich przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunku ruchu (4919 wypadków). Jeśli jednak przyjrzymy się dokładniej tej statystyce to dostrzeżemy, że kolejni winowajcy doprowadzili do wypadku, na skutek nie udzielenia pierwszeństwa przejazdu (2483 wypadków). Prawie tyle samo wypadków na prostych odcinkach drogi było spowodowane przez nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego (2319 wypadków).

Zobacz też: Kultura jazdy autostradą oraz drogą ekspresową

Autostrady i drogi ekspresowe są najbezpieczniejsze

Jeśli jednak zwrócimy uwagę na skalę zdarzeń drogowych, mających miejsce na autostradach i drogach ekspresowych, zauważymy jak ważne z punktu widzenia poprawy bezpieczeństwa jest rozbudowa tego typu infrastruktury drogowej.

W 2011 roku na polskich autostradach miało miejsce 0,6% a na drogach ekspresowych 0,3%  wszystkich wypadków, w których łącznie zginęły 64 osoby. Na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych zginęło w tym samym okresie 3740 osób.

Nawet jeśli uwzględnimy łączną długość dróg danego rodzaju (drogi krajowe ok. 18 368 km, autostrady 1302,7 km, drogi ekspresowe 1106 km) to okaże się, że trasy szybkiego ruchu zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa, mimo osiągania na nich znacznie większych prędkości przez pojazdy. Wpływ ma na to przede wszystkim znaczne ograniczenie lub praktycznie wyeliminowanie jednopoziomowych skrzyżowań z drogami publicznymi (autostrady). Poza tym specjalne bariery ochronne pozwalają ograniczyć siłę uderzenia auta wytrąconego z prawidłowego kierunku jazdy. Z drugiej strony tego typu drogi zmniejszają umiejętności kierowców na gorszych jakościowo drogach krajowych czy odcinkach przebiegających w miastach. Długa i jednostajna jazda autostradowa sprzyja spadkowi koncentracji kierowcy oraz wzmaga uczucie zmęczenia.

Zobacz też: Jak bezpiecznie poruszać się w terenie pozamiejskim?

Niebezpieczne drogi jednokierunkowe. Jak to możliwe?

Policyjne raporty przedstawiają jeszcze jeden interesujący fakt. W Polsce na drogach jednokierunkowych ma miejsce 3-krotnie więcej wypadków niż na wszystkich autostradach i drogach ekspresowych (dane za 2011 rok). Choć trudno w to uwierzyć cześć kierowców po prostu nie zdaje sobie sprawy, że porusza się w złym jej kierunku bądź wymusza na niej pierwszeństwo przejazdu.

Im mniej skrzyżowań tym lepiej

Konkluzja jaka płynie z policyjnych statystyk jest jednoznaczna – nie nauczymy wszystkich kierowców przestrzegania przepisów drogowych ani bardziej ostrożnej jazdy. Nie uda się też ich wszystkich odpowiednio przeszkolić, aby posiadali wysokie umiejętności za kierownicą. Dlatego im droga będzie prostsza, im mniej będzie na niej skrzyżowań oraz zmian pierwszeństwa ruchu, tym mniejsze będzie prawdopodobieństwo ewentualnej kolizji. Dlatego właśnie warto rozwijać się polską sieć autostrad oraz dróg ekspresowych.

źródło: dane Biura Ruchu Drogowego Zespołu Profilaktyki i Analiz z Komendy Głównej Policji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA