REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
To nie duża prędkość tylko miejsce, w którym ją rozwijamy, decyduje w największym stopniu o wzroście zagrożenia wypadkiem. Fot. Fotolia
To nie duża prędkość tylko miejsce, w którym ją rozwijamy, decyduje w największym stopniu o wzroście zagrożenia wypadkiem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z dużą prędkością zdaniem większości osób wiąże się nierozłącznie z niepotrzebnym igraniem z losem. Należy jednak pamiętać, że szybka jazda na autostradzie z prędkością rzędu 140km/h jest znacznie mniej niebezpieczna niż poruszanie się prędkością 80-90km/h na terenie miast czy nawet na drogach krajowych. Jak to możliwe?

Prędkość uzależnia

Poczucie prędkości jest przez wielu kierowców czymś tak pociągającym i niezbędnym, że niejednokrotnie wypacza u nich zdrowy rozsądek. W rezultacie niejednokrotnie zdarza się, że pęd za wysokim poziomem adrenaliny we krwi  kończy się na przydrożnym drzewie bądź na innym pojeździe.

REKLAMA

REKLAMA

Brawura zabija

Tego typu zachowanie utrwaliło w świadomości Polaków przekonanie, że jazda z prędkością powyżej 100-120km/h to kuszenie własnego losu i niepotrzebne ryzyko. Faktycznie, statystyki wypadków publikowane przez polską Policję dobitnie podkreślają, że główne przyczyny zdarzeń na naszych drogach to nadmierna prędkość i brawura. Ale to tylko cześć prawdy, którą nagłaśniają popularne, ale czasem mało rzetelne w swej pracy serwisy informacyjne.

W 2011 aż 82,9 % wypadków samochodowych miało miejsce na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych. Dopuszczalna na nich prędkość nie mogła być zatem większa niż 90km/h. Na prostych odcinkach drogi główną ich przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunku ruchu (4919 wypadków). Jeśli jednak przyjrzymy się dokładniej tej statystyce to dostrzeżemy, że kolejni winowajcy doprowadzili do wypadku, na skutek nie udzielenia pierwszeństwa przejazdu (2483 wypadków). Prawie tyle samo wypadków na prostych odcinkach drogi było spowodowane przez nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego (2319 wypadków).

Zobacz też: Kultura jazdy autostradą oraz drogą ekspresową

REKLAMA

Autostrady i drogi ekspresowe są najbezpieczniejsze

Jeśli jednak zwrócimy uwagę na skalę zdarzeń drogowych, mających miejsce na autostradach i drogach ekspresowych, zauważymy jak ważne z punktu widzenia poprawy bezpieczeństwa jest rozbudowa tego typu infrastruktury drogowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2011 roku na polskich autostradach miało miejsce 0,6% a na drogach ekspresowych 0,3%  wszystkich wypadków, w których łącznie zginęły 64 osoby. Na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych zginęło w tym samym okresie 3740 osób.

Nawet jeśli uwzględnimy łączną długość dróg danego rodzaju (drogi krajowe ok. 18 368 km, autostrady 1302,7 km, drogi ekspresowe 1106 km) to okaże się, że trasy szybkiego ruchu zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa, mimo osiągania na nich znacznie większych prędkości przez pojazdy. Wpływ ma na to przede wszystkim znaczne ograniczenie lub praktycznie wyeliminowanie jednopoziomowych skrzyżowań z drogami publicznymi (autostrady). Poza tym specjalne bariery ochronne pozwalają ograniczyć siłę uderzenia auta wytrąconego z prawidłowego kierunku jazdy. Z drugiej strony tego typu drogi zmniejszają umiejętności kierowców na gorszych jakościowo drogach krajowych czy odcinkach przebiegających w miastach. Długa i jednostajna jazda autostradowa sprzyja spadkowi koncentracji kierowcy oraz wzmaga uczucie zmęczenia.

Zobacz też: Jak bezpiecznie poruszać się w terenie pozamiejskim?

Niebezpieczne drogi jednokierunkowe. Jak to możliwe?

Policyjne raporty przedstawiają jeszcze jeden interesujący fakt. W Polsce na drogach jednokierunkowych ma miejsce 3-krotnie więcej wypadków niż na wszystkich autostradach i drogach ekspresowych (dane za 2011 rok). Choć trudno w to uwierzyć cześć kierowców po prostu nie zdaje sobie sprawy, że porusza się w złym jej kierunku bądź wymusza na niej pierwszeństwo przejazdu.

Im mniej skrzyżowań tym lepiej

Konkluzja jaka płynie z policyjnych statystyk jest jednoznaczna – nie nauczymy wszystkich kierowców przestrzegania przepisów drogowych ani bardziej ostrożnej jazdy. Nie uda się też ich wszystkich odpowiednio przeszkolić, aby posiadali wysokie umiejętności za kierownicą. Dlatego im droga będzie prostsza, im mniej będzie na niej skrzyżowań oraz zmian pierwszeństwa ruchu, tym mniejsze będzie prawdopodobieństwo ewentualnej kolizji. Dlatego właśnie warto rozwijać się polską sieć autostrad oraz dróg ekspresowych.

źródło: dane Biura Ruchu Drogowego Zespołu Profilaktyki i Analiz z Komendy Głównej Policji

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA