Bezpieczeństwo dzieci w samochodzie
REKLAMA
REKLAMA
Najważniejszą sprawą jest przewożenie dzieci w odpowiednich, homologowanych fotelikach czy kołyskach, które są wyposażone w pasy a coraz częściej i ich napinacze. Jest to ważne z uwagi na duże siły, jakie działają na auto, w tym i na fotelik z dzieckiem podczas zderzenia. Absolutnie nie wolno przewozić dzieci na kolanach, ponieważ w przypadku kolizji nie będziemy go w stanie utrzymać i dziecko może wówczas wypaść z pojazdu przez szybę.
REKLAMA
Przepisy w krajach Unii Europejskiej nakładają obowiązek przewożenia w specjalnych, homologowanych urządzeniach, dostosowanych do masy oraz wieku, dzieci do lat 12, których wzrost jest mniejszy niż 150 cm. W Polsce regulacje prawne w tym zakresie wprowadzono na początku 1999 r.
Na rynku dostępnych jest kilka grup fotelików:
Kupując fotelik należy zwrócić uwagę, aby miał on znak bezpieczeństwa (w Polsce litera B) lub homologację europejską (znak E). Symbole te gwarantują, że fotelik został przetestowany i jest bezpieczny. Przepisy homologacyjne, którym poddawane są foteliki wprowadzono, aby w dziedzinie systemów bezpieczeństwa przewożonych dzieci nie było dowolności. Niektóre foteliki posiadają także atest lotniczy, co oznacza, że można ich bezpiecznie używać także w samolotach. Dobrze też, jeśli fotelik posiada pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka.
Zobacz również: ISOFIX: co to jest?
REKLAMA
Przed kupnem konkretnego fotelika dobrze jest przymierzyć fotelik do naszego samochodu i upewnić się, że będzie on pasował. Nie od rzeczy jest także przymierzenie dziecka do fotelika w sklepie (sprzedawcy nie robią w tej kwestii problemów).
• 0 – dla niemowląt do 10 kg (czyli do około 6-9 miesięcy),
• 0+ – dla dzieci do 13 kg (do 12-15 miesięcy ),
• 1 – dla dzieci ważących 9-18 kg (do 4 lat),
• 2 – dla dzieci ważących 15-25 kg (4-6 lat),
• 3 – dla dzieci ważących 22-36 kg (6-12 lat).
Wygodny i bezpieczny fotelik dla małego użytkownika powinien posiadać pięciopunktowy system pasów bezpieczeństwa ze zmiękczeniami i z czytelną dla dorosłego klamrą, dobrze zmiękczone siedzisko i osłony głowy oraz stabilną twardą skorupę.
Ważne jest to czy klamra mocująca pasy ma blokadę, która uniemożliwi maluchowi ewentualne odpięcie pasów. Wygodne dla dziecka jest jeśli fotelik posiada specjalne osłonki na pasy, które sprawią, że te nie będą wrzynały się w ramionka maluszka. Istotne jest także, by wyściółka fotelika dla niemowlęcia (czy dodatkowy wkład niemowlęcy) była bawełniana i demontowalna, a pasy bezpieczeństwa podlegały dowolnej regulacji. Wygodny fotelik dla dziecka o masie powyżej 9 kg powinien mieć możliwość regulacji kąta nachylenia oparcia – wówczas dziecko w trakcie podróży ma możliwość snu w pozycji półleżącej.
Zobacz również: Jak podróżować z kilkorgiem dzieci?
Fotelik powinien być przypięty zgodnie z instrukcją, tak aby przy gwałtownym hamowaniu pozostał na miejscu. Montuje się go pasami bezpieczeństwa, w które fabrycznie wyposażony jest samochód lub bezpośrednio do karoserii auta w przypadku systemu mocowania ISOFIX, czyli międzynarodowy system mocowania fotelików w samochodach. Podstawą jego działania są na stałe przymocowane w karoserii samochodu zaczepy, do których mocuje się fotelik. Zaczepy znajdują się pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela samochodowego. Dzięki takiemu połączeniu fotelik jest bardziej stabilnie zamontowany. Przed przypięciem fotelika powinno się sprawdzić, czy pasy nie są skręcone lub czy o coś nie zahaczyły. Po zamontowaniu fotelika należy sprawdzić, czy wszystko jest jak należy poprzez gwałtowne szarpnięcie.
REKLAMA
REKLAMA