REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Bezpieczeństwo dzieci w samochodzie

Piotr Mieszkowski
fotelik
fotelik

REKLAMA

REKLAMA

Według policyjnych danych, co czwarta ofiara wypadku, do których dochodzi na polskich drogach, to dziecko. Na rodzicach i opiekunach spoczywa wielki obowiązek zapewnienia podróżującym maluchom maksymalnie dużego bezpieczeństwa. Jazda w foteliku zmniejsza ryzyko obrażeń dziecka podczas wypadku.

Najważniejszą sprawą jest przewożenie dzieci w odpowiednich, homologowanych fotelikach czy kołyskach, które są wyposażone w pasy a coraz częściej i ich napinacze. Jest to ważne z uwagi na duże siły, jakie działają na auto, w tym i na fotelik z dzieckiem podczas zderzenia. Absolutnie nie wolno przewozić dzieci na kolanach, ponieważ w przypadku kolizji nie będziemy go w stanie utrzymać i dziecko może wówczas wypaść z pojazdu przez szybę.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy w krajach Unii Europejskiej nakładają obowiązek przewożenia w specjalnych, homologowanych urządzeniach, dostosowanych do masy oraz wieku, dzieci do lat 12, których wzrost jest mniejszy niż 150 cm. W Polsce regulacje prawne w tym zakresie wprowadzono na początku 1999 r. 

Na rynku dostępnych jest kilka grup fotelików:

Kupując fotelik należy zwrócić uwagę, aby miał on znak bezpieczeństwa (w Polsce litera B) lub homologację europejską (znak E). Symbole te gwarantują, że fotelik został przetestowany i jest bezpieczny. Przepisy homologacyjne, którym poddawane są foteliki wprowadzono, aby w dziedzinie systemów bezpieczeństwa przewożonych dzieci nie było dowolności. Niektóre foteliki posiadają także atest lotniczy, co oznacza, że można ich bezpiecznie używać także w samolotach. Dobrze też, jeśli fotelik posiada pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka.

REKLAMA

Zobacz również: ISOFIX: co to jest?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed kupnem konkretnego fotelika dobrze jest przymierzyć fotelik do naszego samochodu i upewnić się, że będzie on pasował. Nie od rzeczy jest także przymierzenie dziecka do fotelika w sklepie (sprzedawcy nie robią w tej kwestii problemów).

• 0 – dla niemowląt do 10 kg (czyli do około 6-9 miesięcy),
• 0+ – dla dzieci do 13 kg (do 12-15 miesięcy ),
• 1 – dla dzieci ważących 9-18 kg (do 4 lat),
• 2 – dla dzieci ważących 15-25 kg (4-6 lat),
• 3 – dla dzieci ważących 22-36 kg (6-12 lat). 

Wygodny i bezpieczny fotelik dla małego użytkownika powinien posiadać pięciopunktowy system pasów bezpieczeństwa ze zmiękczeniami i z czytelną dla dorosłego klamrą, dobrze zmiękczone siedzisko i osłony głowy oraz stabilną twardą skorupę.

Ważne jest to czy klamra mocująca pasy ma blokadę, która uniemożliwi maluchowi ewentualne odpięcie pasów. Wygodne dla dziecka jest jeśli fotelik posiada specjalne osłonki na pasy, które sprawią, że te nie będą wrzynały się w ramionka maluszka. Istotne jest także, by wyściółka fotelika dla niemowlęcia (czy dodatkowy wkład niemowlęcy) była bawełniana i demontowalna, a pasy bezpieczeństwa podlegały dowolnej regulacji. Wygodny fotelik dla dziecka o masie powyżej 9 kg powinien mieć możliwość regulacji kąta nachylenia oparcia – wówczas dziecko w trakcie podróży ma możliwość snu w pozycji półleżącej.

Zobacz również: Jak podróżować z kilkorgiem dzieci?

Fotelik powinien być przypięty zgodnie z instrukcją, tak aby przy gwałtownym hamowaniu pozostał na miejscu. Montuje się go pasami bezpieczeństwa, w które fabrycznie wyposażony jest samochód lub bezpośrednio do karoserii auta w przypadku systemu mocowania ISOFIX, czyli międzynarodowy system mocowania fotelików w samochodach. Podstawą jego działania są na stałe przymocowane w karoserii samochodu zaczepy, do których mocuje się fotelik. Zaczepy znajdują się pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela samochodowego. Dzięki takiemu połączeniu fotelik jest bardziej stabilnie zamontowany. Przed przypięciem fotelika powinno się sprawdzić, czy pasy nie są skręcone lub czy o coś nie zahaczyły. Po zamontowaniu fotelika należy sprawdzić, czy wszystko jest jak należy poprzez gwałtowne szarpnięcie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA