REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyniki testów Euro NCAP - ile są warte?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jeep Compass Euro NCAP
Jeep Compass Euro NCAP
Euro NCAP

REKLAMA

REKLAMA

Sukces marketingowy testów Euro NCAP sprawił, że większość producentów samochodów zapragnęło, by ich modele zostały odznaczone pięcioma gwiazdkami w teście zderzeniowym. Ale skupienie się na osiągnięciu doskonałego wyniku wypaczyło jednak znaczenie i prestiż jakim cieszyły się crash-testy Euro NCAP. Dlaczego?

Obecnie większość nowych modeli bez problemu zdobywa maksymalną notę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP.  W 2011 roku spośród 53 przebadanych modeli samochodów aż 41 z nich uzyskało wymarzone 5 gwiazdek. To rodzi pytanie, dlaczego tak bezpieczne auta nadal stają są miejscem, w którym giną ludzie?

REKLAMA

Specyficzne warunki przeprowadzanych testów

Coraz więcej osób uważa, że winę za to ponosi sama organizacja, która nie zmienia warunków przeprowadzania testów. Inżynierowie nauczyli się bowiem tak projektować auta by w konkretnych warunkach, uderzenie w daną strefę zgniotu było jak najlepiej amortyzowane przez pojazd. Problem polega na tym, że jeśli zdarzenie drogowe przebiegnie w trochę inny sposób od symulowanego, a pojazd zostanie uderzony w inny punkt, bądź zderzy się przeszkodą o innym kształcie czy poziomie odkształcania, to samochód zachowa się już inaczej.

Zobacz też: Używany Golf VI: lepszy z dieslem!

Dodatkowe punkty za wyposażenie samochodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawdziwą lawinę komentarzy uruchomiło jednak wprowadzenie przez Euro NCAP dodatkowych punktów za wyposażenie samochodu wpływające na bezpieczeństwo jazdy. Dlaczego? Gdy w 2001 roku Laguna II generacji uzyskała maksymalną notę 5 gwiazdek, w jej cieniu stanęły tak prestiżowe auta jak Mercedes klasy C (W203) czy BMW serii 3 (E46). Oba modele uzyskały tylko 4 gwiazdki. Mercedes jednak nie próżnował i w kolejnym roku dołożył do C-klasy kontrolki informujące o niezapiętych pasach i tym samym pojazd uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek…Jednak i pod tym względem poczyniono jednak pewne zmiany i od 2012 roku 5 gwiazdek może uzyskać to auto, które otrzymało 80 pkt w dziedzinie ochrony dorosłych, 75 pkt w kategorii ochrony dzieci oraz po 60 pkt w kategoriach ochrona pieszych i systemów wspomagających.

Zobacz też: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Warto szukać alternatywy

Oczywiście nie każdego takie argumenty przekonują. Jeśli więc chcemy się upewnić, jak dany samochód zabezpiecza swoich pasażerów, warto zaczerpnąć informacji z testów przeprowadzanych przez zupełnie inne stowarzyszenia, instytuty czy organizacje. Do tych najpopularniejszych należą niemiecki ADAC i amerykański IIHS. Pierwszy z nich wskazał, że „gwiazdki” Euro NCAP zachowują swoją wartość, jeśli zderzeniu ze sobą ulegną pojazdy należące do tego samego segmentu, a różnica masy między nimi nie przekracza 200kg. Z kolei wyniki amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeń i Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) niejednokrotnie ukazują w zupełnie innym świetle europejskich prymusów.

Zobacz też: Używany Saab 9-3 YS3F: szybkość bezpieczna

IIHS wprowadza nowe testy zderzeniowe

W testach IIHS pojawiła się próba, w trakcie której samochód uderza w wąską przeszkodę na wysokości przedniego reflektora. Siła uderzenia kumuluje się na bardzo małej powierzchni, przez co teoretycznie więcej energii dociera do kierowcy.  Na tego typu test nie było przygotowanych wiele „tuz” europejskiego rynku samochodowego. Na przegranym polu znaleźli się m.in. nowe Audi A4, Mercedes klasy C czy Lexus IS350. Przypomnę, że auta te zaliczyły testy Euro NCAP z maksymalną notą… Wysoki poziom bezpieczeństwa potwierdziło za to Volvo S60, udowodniając tym samym, że nadal należy do absolutnej czołówki najbezpieczniejszych aut na rynku.

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Różnica mas zaciera różnicę „gwiazdek”

W czym za tym tkwi problem? Przede wszystkim  w zbyt przewidywalnych warunkach testów jakim podlegają auta. Poza tym, system oceny ich bezpieczeństwa jest zbyt uogólniony i nie pozwala w sposób miarodajny odnieść i porównać ze sobą jego wyników. Przecież pasażerowie 5-gwiazdkowego Fiata 500 nie będą mieli większych szans na wyjście cało w konfrontacji z 5-gwiazdkowym Audi Q7. A niestety tak odczytują to potencjalni nabywcy samochodów. Pamiętajmy zatem, że auta można porównywać ze sobą, jeśli ich masa nie różni się o więcej niż 200kg. Powyżej tej granicy, skutki zdarzenia będą coraz bardziej odczuwalne przez pasażerów poruszających się lżejszym pojazdem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA