REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jeep Compass Euro NCAP
Jeep Compass Euro NCAP
Euro NCAP

REKLAMA

REKLAMA

Sukces marketingowy testów Euro NCAP sprawił, że większość producentów samochodów zapragnęło, by ich modele zostały odznaczone pięcioma gwiazdkami w teście zderzeniowym. Ale skupienie się na osiągnięciu doskonałego wyniku wypaczyło jednak znaczenie i prestiż jakim cieszyły się crash-testy Euro NCAP. Dlaczego?

Obecnie większość nowych modeli bez problemu zdobywa maksymalną notę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP.  W 2011 roku spośród 53 przebadanych modeli samochodów aż 41 z nich uzyskało wymarzone 5 gwiazdek. To rodzi pytanie, dlaczego tak bezpieczne auta nadal stają są miejscem, w którym giną ludzie?

REKLAMA

Specyficzne warunki przeprowadzanych testów

Coraz więcej osób uważa, że winę za to ponosi sama organizacja, która nie zmienia warunków przeprowadzania testów. Inżynierowie nauczyli się bowiem tak projektować auta by w konkretnych warunkach, uderzenie w daną strefę zgniotu było jak najlepiej amortyzowane przez pojazd. Problem polega na tym, że jeśli zdarzenie drogowe przebiegnie w trochę inny sposób od symulowanego, a pojazd zostanie uderzony w inny punkt, bądź zderzy się przeszkodą o innym kształcie czy poziomie odkształcania, to samochód zachowa się już inaczej.

Zobacz też: Używany Golf VI: lepszy z dieslem!

Dodatkowe punkty za wyposażenie samochodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawdziwą lawinę komentarzy uruchomiło jednak wprowadzenie przez Euro NCAP dodatkowych punktów za wyposażenie samochodu wpływające na bezpieczeństwo jazdy. Dlaczego? Gdy w 2001 roku Laguna II generacji uzyskała maksymalną notę 5 gwiazdek, w jej cieniu stanęły tak prestiżowe auta jak Mercedes klasy C (W203) czy BMW serii 3 (E46). Oba modele uzyskały tylko 4 gwiazdki. Mercedes jednak nie próżnował i w kolejnym roku dołożył do C-klasy kontrolki informujące o niezapiętych pasach i tym samym pojazd uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek…Jednak i pod tym względem poczyniono jednak pewne zmiany i od 2012 roku 5 gwiazdek może uzyskać to auto, które otrzymało 80 pkt w dziedzinie ochrony dorosłych, 75 pkt w kategorii ochrony dzieci oraz po 60 pkt w kategoriach ochrona pieszych i systemów wspomagających.

Zobacz też: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Warto szukać alternatywy

Oczywiście nie każdego takie argumenty przekonują. Jeśli więc chcemy się upewnić, jak dany samochód zabezpiecza swoich pasażerów, warto zaczerpnąć informacji z testów przeprowadzanych przez zupełnie inne stowarzyszenia, instytuty czy organizacje. Do tych najpopularniejszych należą niemiecki ADAC i amerykański IIHS. Pierwszy z nich wskazał, że „gwiazdki” Euro NCAP zachowują swoją wartość, jeśli zderzeniu ze sobą ulegną pojazdy należące do tego samego segmentu, a różnica masy między nimi nie przekracza 200kg. Z kolei wyniki amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeń i Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) niejednokrotnie ukazują w zupełnie innym świetle europejskich prymusów.

Zobacz też: Używany Saab 9-3 YS3F: szybkość bezpieczna

IIHS wprowadza nowe testy zderzeniowe

W testach IIHS pojawiła się próba, w trakcie której samochód uderza w wąską przeszkodę na wysokości przedniego reflektora. Siła uderzenia kumuluje się na bardzo małej powierzchni, przez co teoretycznie więcej energii dociera do kierowcy.  Na tego typu test nie było przygotowanych wiele „tuz” europejskiego rynku samochodowego. Na przegranym polu znaleźli się m.in. nowe Audi A4, Mercedes klasy C czy Lexus IS350. Przypomnę, że auta te zaliczyły testy Euro NCAP z maksymalną notą… Wysoki poziom bezpieczeństwa potwierdziło za to Volvo S60, udowodniając tym samym, że nadal należy do absolutnej czołówki najbezpieczniejszych aut na rynku.

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Różnica mas zaciera różnicę „gwiazdek”

W czym za tym tkwi problem? Przede wszystkim  w zbyt przewidywalnych warunkach testów jakim podlegają auta. Poza tym, system oceny ich bezpieczeństwa jest zbyt uogólniony i nie pozwala w sposób miarodajny odnieść i porównać ze sobą jego wyników. Przecież pasażerowie 5-gwiazdkowego Fiata 500 nie będą mieli większych szans na wyjście cało w konfrontacji z 5-gwiazdkowym Audi Q7. A niestety tak odczytują to potencjalni nabywcy samochodów. Pamiętajmy zatem, że auta można porównywać ze sobą, jeśli ich masa nie różni się o więcej niż 200kg. Powyżej tej granicy, skutki zdarzenia będą coraz bardziej odczuwalne przez pasażerów poruszających się lżejszym pojazdem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    REKLAMA

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    REKLAMA

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    REKLAMA