REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszeństwo podczas skrętu w lewo. Zasada prawej dłoni nie zawsze działa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pierwszeństwo podczas skrętu w lewo. Zasada prawej dłoni nie zawsze działa
Pierwszeństwo podczas skrętu w lewo. Zasada prawej dłoni nie zawsze działa
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Zasady pierwszeństwa na skrzyżowaniach nie zawsze są jasne. Przykład? Teoretycznie pojazd wykonujący lewoskręt zawsze ustępuje pierwszeństwa autom wykonującym prawoskręt. Praktycznie może się jednak zdarzyć, że to właśnie lewoskręt da pierwszeństwo.

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Mamy do czynienia ze skrzyżowaniem. Na jednej z dróg kierowca wykonuje manewr skrętu w lewo. Pojazd jadący z przeciwnego kierunku skręca natomiast w prawo w tę samą jezdnię, co poprzedni. Kto tu ma pierwszeństwo? To pytanie każdego dnia zadaje sobie wielu kierowców.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszeństwo wyznacza zasada prawej dłoni

Generalne zasady są oczywiste. Na zasadzie prawej dłoni (zapisanego w art. 25 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym) pojazd skręcający w lewo musi ustąpić pierwszeństwa temu, który skręca w prawo w tę samą jezdnię. Ma go bowiem po prawej stronie. Warto pamiętać o tym, że zasada ta odnosi się także do sytuacji, w której w prawo skręca więcej niż jeden pojazd. Wykonujący lewoskręt musi przepuścić każde z aut. Pojedzie jako ostatni.

Wyjątek od tej zasady jest tak naprawdę jeden. Dotyczy on przypadku, w którym pojazdem skręcającym w lewo jest pojazd szynowy. On w głos art. 25 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym "ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża".

Kiedy to skręcający w lewo może mieć pierwszeństwo?

Pierwszeństwo dla pojazdu skręcającego w prawo wydaje się być oczywistą oczywistością. Tyle że polskie prawo nie działa w tak prosty sposób. Ono składa się z przykładów i przykładzików. Wariantów skrzyżowań może być wiele. Jeszcze więcej może być zatem scenariuszy drogowych. Czy zatem istnieje możliwość, że to skręcający w lewo będzie miał pierwszeństwo? Tak, istnieje. Stanie się tak wtedy, gdy:

REKLAMA

  • pojazd skręcający w prawo wyjeżdża z drogi wewnętrznej, strefy ruchu, strefy zamieszkania, prywatnej posesji czy parkingu. W takim przypadku włącza się do ruchu. Musi zatem ustąpić pierwszeństwa pojazdowi skręcającemu w lewo i wszystkim innym pojazdom znajdującym się na skrzyżowaniu.
  • pojazd skręcający w lewo porusza się pierwszeństwem łamanym. Pojazd skręcający w prawo w tę samą jezdnię będzie zatem wyjeżdżał z drogi podporządkowanej.
  • pojazd skręcający w lewo wykonuje manewr zgodnie ze wskazaniem sygnalizatora kierunkowego. Sygnalizator kierunkowy wskazuje na manewr bezkolizyjny. Nikt w prawo w takiej sytuacji skręcać nie powinien.

Pierwszeństwo wykonania manewru a pieszy na pasach

Może się też zdarzyć, że pojazd skręcający w lewo i prawo zatrzymają się przed pasami, przez które będzie przechodzić pieszy. I pieszy najpierw przejdzie przed maską auta wykonującego lewoskręt. Dopiero wejdzie przed maskę auta wykonującego prawoskręt. Taka sytuacja zmienia wszystko. W takim przypadku auto wykonujące lewoskręt pojedzie jako pierwsze. Po przejściu pieszego przed maską będzie mogło ruszyć. Pojazd wykonujący prawoskręt będzie musiał natomiast stać dalej. Nie będzie mógł kontynuować jazdy. Przez to niejako straci pierwszeństwo – a może nawet bardziej możliwość wykonania manewru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynosi mandat za wymuszenie pierwszeństwa przy lewoskręcie?

Nie ma takiej kwalifikacji czynu i w Kodeksie wykroczeń, i taryfikatorze mandatów, jak wymuszenie pierwszeństwa podczas wykonywania manewru skrętu. Czy to oznacza, że kierowca nie dostanie kary? I tak, i nie. Jeżeli uda mu się wymusić pierwszeństwo i nie dojdzie w tym czasie do kolizji, jest mało prawdopodobne, że patrol policji ruszy za nim w pościg. Problem zacznie się w sytuacji, w której do kolizji dojdzie. Bo to kierowca z pojazdu wykonującego lewoskręt będzie winny zdarzenia.

Wina za kolizję drogową oznacza od 1020 do 5000 zł mandatu i 10 punktów karnych. Poza tym sprawca musi się liczyć z utratą zniżek na OC i koniecznością naprawy własnego pojazdu z AC, ewentualnie oszczędności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA