REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszeństwo podczas skrętu w lewo. Zasada prawej dłoni nie zawsze działa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pierwszeństwo podczas skrętu w lewo. Zasada prawej dłoni nie zawsze działa
Pierwszeństwo podczas skrętu w lewo. Zasada prawej dłoni nie zawsze działa
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Zasady pierwszeństwa na skrzyżowaniach nie zawsze są jasne. Przykład? Teoretycznie pojazd wykonujący lewoskręt zawsze ustępuje pierwszeństwa autom wykonującym prawoskręt. Praktycznie może się jednak zdarzyć, że to właśnie lewoskręt da pierwszeństwo.

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Mamy do czynienia ze skrzyżowaniem. Na jednej z dróg kierowca wykonuje manewr skrętu w lewo. Pojazd jadący z przeciwnego kierunku skręca natomiast w prawo w tę samą jezdnię, co poprzedni. Kto tu ma pierwszeństwo? To pytanie każdego dnia zadaje sobie wielu kierowców.

REKLAMA

Pierwszeństwo wyznacza zasada prawej dłoni

REKLAMA

Generalne zasady są oczywiste. Na zasadzie prawej dłoni (zapisanego w art. 25 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym) pojazd skręcający w lewo musi ustąpić pierwszeństwa temu, który skręca w prawo w tę samą jezdnię. Ma go bowiem po prawej stronie. Warto pamiętać o tym, że zasada ta odnosi się także do sytuacji, w której w prawo skręca więcej niż jeden pojazd. Wykonujący lewoskręt musi przepuścić każde z aut. Pojedzie jako ostatni.

Wyjątek od tej zasady jest tak naprawdę jeden. Dotyczy on przypadku, w którym pojazdem skręcającym w lewo jest pojazd szynowy. On w głos art. 25 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym "ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża".

Kiedy to skręcający w lewo może mieć pierwszeństwo?

Pierwszeństwo dla pojazdu skręcającego w prawo wydaje się być oczywistą oczywistością. Tyle że polskie prawo nie działa w tak prosty sposób. Ono składa się z przykładów i przykładzików. Wariantów skrzyżowań może być wiele. Jeszcze więcej może być zatem scenariuszy drogowych. Czy zatem istnieje możliwość, że to skręcający w lewo będzie miał pierwszeństwo? Tak, istnieje. Stanie się tak wtedy, gdy:

  • pojazd skręcający w prawo wyjeżdża z drogi wewnętrznej, strefy ruchu, strefy zamieszkania, prywatnej posesji czy parkingu. W takim przypadku włącza się do ruchu. Musi zatem ustąpić pierwszeństwa pojazdowi skręcającemu w lewo i wszystkim innym pojazdom znajdującym się na skrzyżowaniu.
  • pojazd skręcający w lewo porusza się pierwszeństwem łamanym. Pojazd skręcający w prawo w tę samą jezdnię będzie zatem wyjeżdżał z drogi podporządkowanej.
  • pojazd skręcający w lewo wykonuje manewr zgodnie ze wskazaniem sygnalizatora kierunkowego. Sygnalizator kierunkowy wskazuje na manewr bezkolizyjny. Nikt w prawo w takiej sytuacji skręcać nie powinien.

Pierwszeństwo wykonania manewru a pieszy na pasach

Może się też zdarzyć, że pojazd skręcający w lewo i prawo zatrzymają się przed pasami, przez które będzie przechodzić pieszy. I pieszy najpierw przejdzie przed maską auta wykonującego lewoskręt. Dopiero wejdzie przed maskę auta wykonującego prawoskręt. Taka sytuacja zmienia wszystko. W takim przypadku auto wykonujące lewoskręt pojedzie jako pierwsze. Po przejściu pieszego przed maską będzie mogło ruszyć. Pojazd wykonujący prawoskręt będzie musiał natomiast stać dalej. Nie będzie mógł kontynuować jazdy. Przez to niejako straci pierwszeństwo – a może nawet bardziej możliwość wykonania manewru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynosi mandat za wymuszenie pierwszeństwa przy lewoskręcie?

REKLAMA

Nie ma takiej kwalifikacji czynu i w Kodeksie wykroczeń, i taryfikatorze mandatów, jak wymuszenie pierwszeństwa podczas wykonywania manewru skrętu. Czy to oznacza, że kierowca nie dostanie kary? I tak, i nie. Jeżeli uda mu się wymusić pierwszeństwo i nie dojdzie w tym czasie do kolizji, jest mało prawdopodobne, że patrol policji ruszy za nim w pościg. Problem zacznie się w sytuacji, w której do kolizji dojdzie. Bo to kierowca z pojazdu wykonującego lewoskręt będzie winny zdarzenia.

Wina za kolizję drogową oznacza od 1020 do 5000 zł mandatu i 10 punktów karnych. Poza tym sprawca musi się liczyć z utratą zniżek na OC i koniecznością naprawy własnego pojazdu z AC, ewentualnie oszczędności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

REKLAMA

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA