REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszeństwo podczas skrętu w lewo. Zasada prawej dłoni nie zawsze działa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pierwszeństwo podczas skrętu w lewo. Zasada prawej dłoni nie zawsze działa
Pierwszeństwo podczas skrętu w lewo. Zasada prawej dłoni nie zawsze działa
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Zasady pierwszeństwa na skrzyżowaniach nie zawsze są jasne. Przykład? Teoretycznie pojazd wykonujący lewoskręt zawsze ustępuje pierwszeństwa autom wykonującym prawoskręt. Praktycznie może się jednak zdarzyć, że to właśnie lewoskręt da pierwszeństwo.

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Mamy do czynienia ze skrzyżowaniem. Na jednej z dróg kierowca wykonuje manewr skrętu w lewo. Pojazd jadący z przeciwnego kierunku skręca natomiast w prawo w tę samą jezdnię, co poprzedni. Kto tu ma pierwszeństwo? To pytanie każdego dnia zadaje sobie wielu kierowców.

REKLAMA

Pierwszeństwo wyznacza zasada prawej dłoni

REKLAMA

Generalne zasady są oczywiste. Na zasadzie prawej dłoni (zapisanego w art. 25 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym) pojazd skręcający w lewo musi ustąpić pierwszeństwa temu, który skręca w prawo w tę samą jezdnię. Ma go bowiem po prawej stronie. Warto pamiętać o tym, że zasada ta odnosi się także do sytuacji, w której w prawo skręca więcej niż jeden pojazd. Wykonujący lewoskręt musi przepuścić każde z aut. Pojedzie jako ostatni.

Wyjątek od tej zasady jest tak naprawdę jeden. Dotyczy on przypadku, w którym pojazdem skręcającym w lewo jest pojazd szynowy. On w głos art. 25 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym "ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża".

Kiedy to skręcający w lewo może mieć pierwszeństwo?

Pierwszeństwo dla pojazdu skręcającego w prawo wydaje się być oczywistą oczywistością. Tyle że polskie prawo nie działa w tak prosty sposób. Ono składa się z przykładów i przykładzików. Wariantów skrzyżowań może być wiele. Jeszcze więcej może być zatem scenariuszy drogowych. Czy zatem istnieje możliwość, że to skręcający w lewo będzie miał pierwszeństwo? Tak, istnieje. Stanie się tak wtedy, gdy:

  • pojazd skręcający w prawo wyjeżdża z drogi wewnętrznej, strefy ruchu, strefy zamieszkania, prywatnej posesji czy parkingu. W takim przypadku włącza się do ruchu. Musi zatem ustąpić pierwszeństwa pojazdowi skręcającemu w lewo i wszystkim innym pojazdom znajdującym się na skrzyżowaniu.
  • pojazd skręcający w lewo porusza się pierwszeństwem łamanym. Pojazd skręcający w prawo w tę samą jezdnię będzie zatem wyjeżdżał z drogi podporządkowanej.
  • pojazd skręcający w lewo wykonuje manewr zgodnie ze wskazaniem sygnalizatora kierunkowego. Sygnalizator kierunkowy wskazuje na manewr bezkolizyjny. Nikt w prawo w takiej sytuacji skręcać nie powinien.

Pierwszeństwo wykonania manewru a pieszy na pasach

Może się też zdarzyć, że pojazd skręcający w lewo i prawo zatrzymają się przed pasami, przez które będzie przechodzić pieszy. I pieszy najpierw przejdzie przed maską auta wykonującego lewoskręt. Dopiero wejdzie przed maskę auta wykonującego prawoskręt. Taka sytuacja zmienia wszystko. W takim przypadku auto wykonujące lewoskręt pojedzie jako pierwsze. Po przejściu pieszego przed maską będzie mogło ruszyć. Pojazd wykonujący prawoskręt będzie musiał natomiast stać dalej. Nie będzie mógł kontynuować jazdy. Przez to niejako straci pierwszeństwo – a może nawet bardziej możliwość wykonania manewru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynosi mandat za wymuszenie pierwszeństwa przy lewoskręcie?

REKLAMA

Nie ma takiej kwalifikacji czynu i w Kodeksie wykroczeń, i taryfikatorze mandatów, jak wymuszenie pierwszeństwa podczas wykonywania manewru skrętu. Czy to oznacza, że kierowca nie dostanie kary? I tak, i nie. Jeżeli uda mu się wymusić pierwszeństwo i nie dojdzie w tym czasie do kolizji, jest mało prawdopodobne, że patrol policji ruszy za nim w pościg. Problem zacznie się w sytuacji, w której do kolizji dojdzie. Bo to kierowca z pojazdu wykonującego lewoskręt będzie winny zdarzenia.

Wina za kolizję drogową oznacza od 1020 do 5000 zł mandatu i 10 punktów karnych. Poza tym sprawca musi się liczyć z utratą zniżek na OC i koniecznością naprawy własnego pojazdu z AC, ewentualnie oszczędności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA