REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszeństwo podczas skrętu w lewo. Zasada prawej dłoni nie zawsze działa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pierwszeństwo podczas skrętu w lewo. Zasada prawej dłoni nie zawsze działa
Pierwszeństwo podczas skrętu w lewo. Zasada prawej dłoni nie zawsze działa
Google Maps

REKLAMA

REKLAMA

Zasady pierwszeństwa na skrzyżowaniach nie zawsze są jasne. Przykład? Teoretycznie pojazd wykonujący lewoskręt zawsze ustępuje pierwszeństwa autom wykonującym prawoskręt. Praktycznie może się jednak zdarzyć, że to właśnie lewoskręt da pierwszeństwo.

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Mamy do czynienia ze skrzyżowaniem. Na jednej z dróg kierowca wykonuje manewr skrętu w lewo. Pojazd jadący z przeciwnego kierunku skręca natomiast w prawo w tę samą jezdnię, co poprzedni. Kto tu ma pierwszeństwo? To pytanie każdego dnia zadaje sobie wielu kierowców.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszeństwo wyznacza zasada prawej dłoni

Generalne zasady są oczywiste. Na zasadzie prawej dłoni (zapisanego w art. 25 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym) pojazd skręcający w lewo musi ustąpić pierwszeństwa temu, który skręca w prawo w tę samą jezdnię. Ma go bowiem po prawej stronie. Warto pamiętać o tym, że zasada ta odnosi się także do sytuacji, w której w prawo skręca więcej niż jeden pojazd. Wykonujący lewoskręt musi przepuścić każde z aut. Pojedzie jako ostatni.

Wyjątek od tej zasady jest tak naprawdę jeden. Dotyczy on przypadku, w którym pojazdem skręcającym w lewo jest pojazd szynowy. On w głos art. 25 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym "ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża".

Kiedy to skręcający w lewo może mieć pierwszeństwo?

Pierwszeństwo dla pojazdu skręcającego w prawo wydaje się być oczywistą oczywistością. Tyle że polskie prawo nie działa w tak prosty sposób. Ono składa się z przykładów i przykładzików. Wariantów skrzyżowań może być wiele. Jeszcze więcej może być zatem scenariuszy drogowych. Czy zatem istnieje możliwość, że to skręcający w lewo będzie miał pierwszeństwo? Tak, istnieje. Stanie się tak wtedy, gdy:

REKLAMA

  • pojazd skręcający w prawo wyjeżdża z drogi wewnętrznej, strefy ruchu, strefy zamieszkania, prywatnej posesji czy parkingu. W takim przypadku włącza się do ruchu. Musi zatem ustąpić pierwszeństwa pojazdowi skręcającemu w lewo i wszystkim innym pojazdom znajdującym się na skrzyżowaniu.
  • pojazd skręcający w lewo porusza się pierwszeństwem łamanym. Pojazd skręcający w prawo w tę samą jezdnię będzie zatem wyjeżdżał z drogi podporządkowanej.
  • pojazd skręcający w lewo wykonuje manewr zgodnie ze wskazaniem sygnalizatora kierunkowego. Sygnalizator kierunkowy wskazuje na manewr bezkolizyjny. Nikt w prawo w takiej sytuacji skręcać nie powinien.

Pierwszeństwo wykonania manewru a pieszy na pasach

Może się też zdarzyć, że pojazd skręcający w lewo i prawo zatrzymają się przed pasami, przez które będzie przechodzić pieszy. I pieszy najpierw przejdzie przed maską auta wykonującego lewoskręt. Dopiero wejdzie przed maskę auta wykonującego prawoskręt. Taka sytuacja zmienia wszystko. W takim przypadku auto wykonujące lewoskręt pojedzie jako pierwsze. Po przejściu pieszego przed maską będzie mogło ruszyć. Pojazd wykonujący prawoskręt będzie musiał natomiast stać dalej. Nie będzie mógł kontynuować jazdy. Przez to niejako straci pierwszeństwo – a może nawet bardziej możliwość wykonania manewru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynosi mandat za wymuszenie pierwszeństwa przy lewoskręcie?

Nie ma takiej kwalifikacji czynu i w Kodeksie wykroczeń, i taryfikatorze mandatów, jak wymuszenie pierwszeństwa podczas wykonywania manewru skrętu. Czy to oznacza, że kierowca nie dostanie kary? I tak, i nie. Jeżeli uda mu się wymusić pierwszeństwo i nie dojdzie w tym czasie do kolizji, jest mało prawdopodobne, że patrol policji ruszy za nim w pościg. Problem zacznie się w sytuacji, w której do kolizji dojdzie. Bo to kierowca z pojazdu wykonującego lewoskręt będzie winny zdarzenia.

Wina za kolizję drogową oznacza od 1020 do 5000 zł mandatu i 10 punktów karnych. Poza tym sprawca musi się liczyć z utratą zniżek na OC i koniecznością naprawy własnego pojazdu z AC, ewentualnie oszczędności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA