REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy samochodem można jeździć leśną drogą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
czy samochodem można jeździć leśną drogą, mandat za wjazd samochodem do lasu, czy można legalnie jeździć samochodem po lesie
Czy samochodem można jeździć leśną drogą?
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Sezon wycieczek na grzyby wystartował. Czy jednak kierowcy wiedzą jakie zagrożenie na nich czeka? Otóż za niewinny wyjazd można dostać nawet 5 tys. zł mandatu. Wystarczy popełnić prosty błąd. A popełnia go prawie każdy...

Co mówią przepisy o jeździe samochodem przez las?

Kierowca jedzie samochodem na grzyby. Co robi? Oczywiście wjeżdża w las i tam parkuje pojazd. Czy może to zrobić? To bardzo dobre pytanie. Bo czasami może, a czasami nie. Są dwie możliwości i co ważne, obydwie są dobrze opisane przez przepisy. Wykładnią w tym przypadku stają się dwa zapisy. Mowa o:

REKLAMA

  • art. 29 ust. 1 ustawy o lasach, który stwierdza, że "ruch pojazdem silnikowym, zaprzęgowym i motorowerem w lesie dozwolony jest jedynie drogami publicznymi, natomiast drogami leśnymi jest dozwolony tylko wtedy, gdy są one oznakowane drogowskazami dopuszczającymi ruch po tych drogach".
  • art. 6 ust. 1 pkt 8 ustawy o lasach, który stwierdza, że "drogi leśne to drogi położone w lasach niebędące drogami publicznymi w rozumieniu przepisów o drogach publicznych".

Kiedy można legalnie jechać przez las?

Powyższa podstawa prawna jasno wskazuje, że kierujący legalnie porusza się samochodem po lesie tak naprawdę w trzech przypadkach. Mowa o sytuacji, w której:

  • pojazd porusza się drogą asfaltową, która ma charakter drogi publicznej, a w tym lokalnej, krajowej czy szybkiego ruchu. W takim przypadku ustawa o lasach szlaku drogowego nie obejmuje.
  • porusza się drogą leśną wchodzącą w skład zarządu nadleśnictwa, ale droga ta została oznakowana jako szlak, którym mogą poruszać się samochody.
  • gdy pojazd otrzymał zezwolenie od zarządcy terenu, ewentualnie zajmuje się ratowaniem życia ludzkiego lub np. akcją gaśniczą.

Kiedy nie można jechać przez las samochodem?

Kierowca nie może wjechać samochodem do lasu w sytuacji, w której droga leśna nie jest asfaltowa, a do tego nie została w żaden sposób oznakowana. Nie posiada np. tablic kierunkowych czy słupków pikietażowych. Taka sytuacja daje kierującemu dużą dozę pewności, że nie ma już do czynienia z drogą publiczną. Trudność w tym przypadku polega na dwóch rzeczach. Po pierwsze przepisy mówiące o drogach leśnych nie wskazują precyzyjnie, czym są i jak je rozpoznać. Po drugie nie ma obowiązku ich znakowania. Leśniczy nie ma też obowiązku stawiania żadnych innych tablic, które nie mają charakteru znaku drogowego, ani grodzenia ich za pomocą metalowych szlabanów.

Ważne

Brak konieczności oznaczania dróg leśnych oznacza, że w sytuacji, w której kierowca wjedzie na jedną z nich i zostanie przyłapany na tym przez strażnika leśnego, nie pomoże mu tłumaczenie, że nie wiedział.

Warto pamiętać o tym, że w powyższym przypadku zabronione jest nie tylko jeżdżenie po lesie. Kierujący w takim miejscu nie może również zaparkować pojazdu. W szczególności nie może zostawić auta wtedy, gdy okaże się, że blokuje w ten sposób np. jedną z dróg pożarowych lub wszelkiego rodzaju szlabany.

Mandat za wjazd samochodem do lasu

Nieuprawniony wjazd do lasu oznacza złamanie powyższych przepisów. A takie zachowanie zostało obwarowane karą. Podstawą do jej wymierzenia jest art. 161 ustawy Kodeks wykroczeń. Ten w przypadku wjechania pojazdem silnikowym, ale także zaprzęgowym czy motorowerem do lasu, przewiduje karę grzywny. Ustawodawca nie określił kwoty. To jednak jeszcze nie stanowi powodu do radości dla kierującego. Bo słowa "podlega karze grzywny" wiążą się z tym, że prowadzący może zobaczyć na druczku mandatowym kwotę wynoszącą od symbolicznych 20 do naprawdę groźnych 5000 zł. Kara wzrośnie nawet do 30 tys. zł wtedy, gdy kierowca odmówi przyjęcia mandatu i sprawa trafi do sądu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto może wystawić mandat za wjazd samochodem do lasu?

REKLAMA

Mandat za wjazd do lasu kojarzy się przede wszystkim ze strażą leśną. I to dobra asocjacja. Tyle że nie tylko ci funkcjonariusze mogą ukarać zachowanie kierowcy. Równie dobrze grzywnę może wypisać zarówno policjant, jak i strażnik miejski czy inspektor ITD. Warto o tym pamiętać.

Powyższa lista jest mocno potencjalna. Raczej nie będzie tak, że mandat za wjazd samochodem do lasu wystawi np. policjant, strażnik miejski czy funkcjonariusz ITD. Ci na ogół nie reagują na takie przypadki. W 99 proc. przypadków kary wystawiają zatem strażnicy leśni. Choć oni czasami wolą edukować, a nie karać. Dlatego często pouczają kierującego, zamiast wypisywać mu mandat karny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA