REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odmowa przyjęcia mandatu: jak się przygotować na nowe prawo?

Odmowa przyjęcia mandatu: jak się przygotować na nowe prawo?
Odmowa przyjęcia mandatu: jak się przygotować na nowe prawo?
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

Odmowa przyjęcia mandatu: już wkrótce rządzący chcą odebrać kierowcom taką możliwość. Co to oznacza w praktyce i jak się przygotować?

Odmowa przyjęcia mandatu: czemu ta możliwość ma zniknąć?

Zdarza się, że przepisy mają - delikatnie mówiąc - dyskusyjny charakter. Tak właśnie jest w przypadku nowelizacji ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenie, która zakłada że karanym odebrana zostanie możliwość odmowy przyjęcia mandatu karnego. Grzywny staną się obowiązkowe - kierowca będzie musiał ją przyjąć i zapłacić. Co gdy nie zgadza się z decyzją funkcjonariusza? Musi napisać wniosek do sądu i tam bronić swoich interesów. Skąd taki legislacyjny pomysł? Rządzący twierdzą że chodzi o usprawnienie postępowań mandatowych i odciążenie sądów. W taką motywację nie wierzy jednak zbyt wiele osób...

REKLAMA

Obecnie kierowca zatrzymany przez funkcjonariuszy ma prawo nie zgodzić się z ich oceną sytuacji i odmówić przyjęcia mandatu. W takim przypadku już na miejscu wykroczenia pisany jest wniosek do sądu o ukaranie prowadzącego.

Obowiązkowe mandaty: jak się od nich odwołać?

Na mocy nowych przepisów nie tylko zniknie odmowa przyjęcia mandatu, ale również skomplikuje się droga odwoławcza. Bo aby kierowca mógł dochodzić swoich praw przed sądem, w pierwszej kolejności musi wypełnić jeszcze dwie przesłanki. Po pierwsze musi opłacić mandat, z którym się nie zgadza. Po drugie czas od momentu ukarania do momentu opłacenia grzywny i złożenia wniosku do sądu nie może być dłuższy niż 7 dni. I choć nikt w tym momencie nie chce udowadniać złej woli dbających o porządek na polskich drogach policjantów, warto pamiętać też o tym że nowelizacja zakłada ich nieomylność - a jak pokazuje praktyka, z tą nieomylnością bywa różnie.

Nieprzyjęcie mandatu? Jak się przygotować na brak takiej opcji?

Jak zatem kierowca powinien przygotować się na nową rzeczywistość - tj. Polskę, w której mandaty staną się obowiązkowe? Jednym z lepszych i tak naprawdę tańszych rozwiązań jest zastosowanie rejestratora jazdy w pojeździe. Rejestrator przez cały czas zapisuje obraz widziany przed i za pojazdem oraz może stanowić jeden z ważniejszych dowodów w sprawie. Przykład? Może pomóc w ustaleniu lub odnalezieniu sprawcy kolizji, ale także rozstrzygnąć wiele innych kwestii spornych. Bo za jego sprawą można chociażby udowodnić policji, że zatrzymaliśmy pojazd przed znakiem "Stop" czy nie wjechaliśmy na skrzyżowanie na czerwonym świetle.

Rejestratory jazdy: oferta jest naprawdę szeroka!

Rynek rejestratorów jazdy jest obecnie w Polsce naprawdę szeroki. Urządzenia tego typu są dostępne nie tylko w sklepach motoryzacyjnych, ale i większych marketach, sklepach RTV/AGD czy w Internecie. Oferta? Każdy kierowca powinien znaleźć kamerę dopasowaną do swoich potrzeb i przede wszystkim finansowych możliwości. Szczególnie że ceny rejestratorów jazdy startują już od kilkudziesięciu złotych i w przypadku urządzeń dobrej klasy osiągają kwotę na poziomie 250 - 400 złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odmowa przyjęcia mandatu: jej wykasowanie jest pewne?

Na szczęście jeszcze nie. Rządzący na razie przedstawili wyłącznie projekt nowelizacji. A to oznacza, że czeka go pełna ścieżka legislacyjna. Musi zyskać akceptację poszczególnych komisji, a później sejmu, senatu i prezydenta. Zmiany wejdą w życie w 14 dni po ich ogłoszeniu w dzienniku ustaw.

Źródło: Materiały prasowe Xblitz

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA